AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Hei, har en sønn på 5 år som nekter å sove alene. Man skal ligge ved siden av han og det kan ta en time eller mer før han sovner. han er ikke mørkeredd, eller usikker til vanlig. Tvert i mot er han veldig selvsikker og føler seg kul i alle settinger. Snakker med ukjente og fremmede, noe som er et problem vi har snakket sammen med han om. men han synes det er «kjedelig» og «urettferdig» å måtte sove alene. han skriiiiker og gråter hvis han ikke får vilja si, en gang holdt han på i 2,5 time med hylgråting før vi ga oss og far gikk og la seg med han. i dag var det ingen kamp, far gikk bare i sengs med han. Men hører nå gjennom veggen at far sier «for gudskyld, legg deg!» med en kraftig irritert stemme. Forstår også far, han har ligget der i 40 min nå. Og da roper bare sønnen tilbake «hysj, du vekker meg!!» hjelp… Anonymkode: a9bea...192
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Caroline Lorentzen... sovehjelp Anonymkode: 2a83a...9e1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Sønnen min er snart 9 og ligger fortsatt i samme seng som meg tenker og gi den tryggheten så lenge han trenger det snart er jeg ikke bra nok for noe og det er flau og sove i mammas seng 😂 Anonymkode: 690a7...f6c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sønnen min er snart 9 og ligger fortsatt i samme seng som meg tenker og gi den tryggheten så lenge han trenger det snart er jeg ikke bra nok for noe og det er flau og sove i mammas seng 😂 Anonymkode: 690a7...f6c Problemet er vel at vi ikke legger oss 19.00 og da må bruke en time på å ligge ved siden av han.. Anonymkode: a9bea...192 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, har en sønn på 5 år som nekter å sove alene. Man skal ligge ved siden av han og det kan ta en time eller mer før han sovner. han er ikke mørkeredd, eller usikker til vanlig. Tvert i mot er han veldig selvsikker og føler seg kul i alle settinger. Snakker med ukjente og fremmede, noe som er et problem vi har snakket sammen med han om. men han synes det er «kjedelig» og «urettferdig» å måtte sove alene. han skriiiiker og gråter hvis han ikke får vilja si, en gang holdt han på i 2,5 time med hylgråting før vi ga oss og far gikk og la seg med han. i dag var det ingen kamp, far gikk bare i sengs med han. Men hører nå gjennom veggen at far sier «for gudskyld, legg deg!» med en kraftig irritert stemme. Forstår også far, han har ligget der i 40 min nå. Og da roper bare sønnen tilbake «hysj, du vekker meg!!» hjelp… Anonymkode: a9bea...192 Han har jo rett da... hvorfor skal han sove alene når mamma og pappa sover sammen ? Anonymkode: cc03c...26a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Problemet er vel at vi ikke legger oss 19.00 og da må bruke en time på å ligge ved siden av han.. Anonymkode: a9bea...192 Sånn har vi det også. Har vært sånn hele livet hennes. Hun blir 5 i år. Har brukt mellom 1-2t på å sovne og vi ligger ved siden av henne….(ligger i vår seng) i starten syns jeg det var skikkeøig frustrerende. Nå ser jeg på det som kvalitetstid i en ellers travel hverdag med få timer etter barnehagen. Vi prater, ler, leser og plutselig (etter 1 time ca nå) så sovner hun ☺️ Denne tiden kommer aldri igjen. Akkurat nå trenger hun dette. Det kan fort snu. Anonymkode: 78347...b13
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 Vi belønnet barnet vår hver morgen han hadde sovnet selv kvelden forut. Varierte hva han fikk, om det var godteri, frukt, smoothie osv. Noe utenom det vanlige. Trur vi gjorde det i halvannen måned før det ble en rutine. Nå er det ca 4 mnd siden og vi har ikke måttet ligge med han en eneste kveld. Anonymkode: a7a4e...4e8 2
Gjest Albbas Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 Sånn var min femåring også inntil helt nylig (5.5 år nå). Plutselig var det greit å sove alene! Han deler rom med lillesøster, så for vår del har det ikke hatt så mye å si at vi må vente en halvtime til etter hun har sovnet (han bruker minst en time på å sovne). Kan dere prøve å gjøre stunden mer trivelig for dere voksne så dere ikke oser irritasjon? Irritasjon hjelper absolutt ingenting (men jeg vet GODT hvor irritert man kan bli når man ligger der og tenker på alt man burde gjort). Podcast på øret, lese bok (lesebrett er genialt hvis lite lys)? Dere kan også prøve å gradvis fjerne dere. Snakk med barnet på dagen og bli enige om at i kveld skal pappa ikke ligge i sengen men sitte på en stol rett ved siden av. Og gradvis flytte stolen. Eller at i kveld skal pappa brette klær før han kan sitte på rommet. Sønnen min liker godt å høre at vi er rett utenfor. Lydbok hjelper også her, men det må IKKE være skummelt på noe vis. Mormor og de åtte ungene blir han aldri lei av. 😂 Men det snudde altså brått over natta, plutselig trenger han oss ikke der.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 20.58): Problemet er vel at vi ikke legger oss 19.00 og da må bruke en time på å ligge ved siden av han.. Anonymkode: a9bea...192 det bør vel være greit og ligge en time til han sovner? Anonymkode: 690a7...f6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå