Gå til innhold

Hvor mye melk kan jeg gi katten min?

Anbefalte innlegg

Gjest Queenblue
Skrevet

Jeg har en kattunge på 5 mndr, han er veldig glad i melk (kattemelk). På flasken står det at det er nok til 5-6 serveringer, men det står ikke hvor ofte jeg kan gi han. En flaske om dagen er det for mye? Flaskene er små.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker den så forferdelig mye da? Her har vi alltid hatt en liten skål med melk fremme til katten, så hun drikker hver gang hun vil ha melk til maten.

Noen katter har en tendens til å forspise seg, men jeg har ikke hørt om fordrikking med unntak av etter operasjon

Gjest Pusemamma
Skrevet

Det er veldig viktig at det hele tiden så en skål med vann framme til katten din. fyll litt kattemelk i en skål ved siden av så kan den selv velge. Katten skal ikke bare ha melk. Min får bare litt melk av og til. :sjenert:

Skrevet

Nå har jeg null erfaring med kattemelk, men vanlig melk skal jo ikke katter ha.

Skrevet

Husker mine kattunger også var veldig glad i kattemelk. De ville mye heller drikke dette enn å spise tørrforet sitt. Dermed drakk de seg mette på melk, men fikk ikke i seg de næringsstoffene som er nødvendig for å vokse.

Derfor vil jeg råde deg til å begrense melken til kun litt av og til for kos. Kattemelken er bare vanlig melk med redusert laktoseinnhold (det er dette kattene ikke tåler), og er ikke like næringsrik som den melka de fikk fra kattemora. Kvalitetstørrfor inneholder alt av næringsstoffer som katten trenger for å vokse, hvis de drikker seg mette på melka kan det hende de ikke får i seg nok av disse essensielle næringsstoffene (bla taurin).

Du trenger forøvrig ikke kjøpe de små kattemelkflaskene fra Whiskas. Tines laktosereduserte melk er samme produkt, men mye billigere. Dessuten kan katter drikke geitemelk som også fås kjøpt billig på dagligvarebutikken.

Skrevet

Ang. katter og vanlig melk, så ser dette tu til å være ene og alene en vanesak for katten. Vi har alltid gitt melk til katter vi har hatt i familien, og det har aldri vært noe problem.

Min søsters forlovedes mor, som driver oppdrett av konkurransekatter, sier at hennes katter ikke tåler melk. Husker jeg ikke feil, så fikk kattene løs mage av det.

Men dette har vi altså aldri opplevd med noen av våre katter, de vil mye heller ha melk enn vann, og får aldri løs mage av det. Av det jeg har hørt fra andre katte-eiere, så er tendensen at katter som ikke er vant med melk, ikke takler det så bra, mens katter som er oppvokst med det takler det helt fint.

Skrevet

Noen katter tåler vanlig melk, andre gjør det ikke.

De av mine katter som har fått vanlig melk har alltid tålt det.

Skrevet
:kjempesinna: Katter skal ikke ha melk. De har ikke tarmsystem til det. De får vondt i magen av det og ofte løs mage, men det merker en jo ikke når kattene ofte driter i naboens blomsterbed. Kattemelk er for små kattunger.
Gjest Queenblue
Skrevet

Pusen min er 5 mndr, kan vel kalle han for kattunge da? Har bestandig en skål med vann + tørrfor. Men han er kjempeglad i kattemelk, har foreløpig bare kjøpt de små flaskene fra Wiskas. Han vil gjerne drikke en flaske om dagen, men det får han ikke.

Takk for gode råd, skal Tines laktoseredusert melk. Geitmelk det har jeg ikke sett i butikken. Har ikke sett etter det heller.

Jeg vet at de ikke skal ha vanlig melk, så det får han ikke.

Og pus har ikke løs mage.

Skrevet
Pusen min er 5 mndr, kan vel kalle han for kattunge da? 

Ja, han er så absolutt fortsatt en kattunge, og skal ha kattungefor fram til 10-12 mnds alder. Du kan se an vekst og mulig begynnende overvekt for hvor lenge du skal fortsette med kattungeforet. Kattungeforet får du kjøpt i dyrebutikk/veterinær (det fra dagligvarebutikk anbefales ikke)

Gjest Queenblue
Skrevet

Jeg kjøper maten i dyrebutikken, tørrfor for kattunger. Har blitt anbefalt noe som skulle være bra. Kattemelk har jeg kjøpt i vanlig butikk. Han er ikke så stor, men moren hans var også liten. Noe annet jeg bør gi han?

Skrevet
:kjempesinna: Katter skal ikke ha melk. De har ikke tarmsystem til det. De får vondt i magen av det og ofte løs mage, men det merker en jo ikke når kattene ofte driter i naboens blomsterbed. Kattemelk er for små kattunger.

Det kan umulig være så svart/hvitt. Som noen andre i denne tråden så har alle katter i vår familie "alltid" fått melk, og ingen har hatt problemer. Katten min foretrakk vann når det var varmt. (Jeg har ellers lite tro på at dyr spiser noe som gjør dem dårlige... Husker godt den gangen katten min spiste en spissmus, stakkars :ler: )

Skrevet

Kattemelk er ikke for kattunger. :roll:

Skrevet

De fleste katter har ikke de enzymene som fordøyer laktosen i melk... og skal derfor ikke ha melk... men så er det noen få da som tåler dette, og som kan få melk i moderate mender. Det beste for en katt er å hele tiden ha rent å friskt vann tilgjengelig.

Skrevet
De fleste katter har ikke de enzymene som fordøyer laktosen i melk... og skal derfor ikke ha melk... men så er det noen få da som tåler dette, og som kan få melk i moderate mender. Det beste for en katt er å hele tiden ha rent å friskt vann tilgjengelig.

Signerer denne jeg. Er sånn det er. Mange katter er laktoseintolerante, og tåler ikke vanlig melk. Syrnede melkeprodukter (dvs rømme, kefir, youghurt etc) går greit. Hva akkurat d i n katt tåler vil du merke, hvis den ikke tåler vanlig melk slår magen løs. :forvirret: Går ikke på hva de er vant med, men på hva de tåler eller ikke. Vann tåler dog alle katter.... ;)

Skrevet

katter over et år skal egentlig ikke ha melk. men det finnes heller ikke noen regel uten unntak!

både hundene og kattene våre drikker melk hvis de får tak i det, og det har ikke plaget noen av de.

det er egenlig viktigere at katter under et år heldst ikke skal spise fisk.....

Skrevet

hæ ?

Skrevet
Ang. katter og vanlig melk, så ser dette tu til å være ene og alene en vanesak for katten. Vi har alltid gitt melk til katter vi har hatt i familien, og det har aldri vært noe problem.

Min søsters forlovedes mor, som driver oppdrett av konkurransekatter, sier at hennes katter ikke tåler melk. Husker jeg ikke feil, så fikk kattene løs mage av det.

Men dette har vi altså aldri opplevd med noen av våre katter, de vil mye heller ha melk enn vann, og får aldri løs mage av det. Av det jeg har hørt fra andre katte-eiere, så er tendensen at katter som ikke er vant med melk, ikke takler det så bra, mens katter som er oppvokst med det takler det helt fint.

har du innekatter da, så du ser om de blir løse i magen eller ikke?

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Fordi?

Jeg har fått med meg at det ikke er helt heldig at katter generelt spiser for mye salt fisk, men utover det?

Skrevet

kan nok ikke svare på hvorfor! dyrelegen sa det!!

min katt liker nesten ikke fisk... men tørrfôr med fiske smak er det beste den vet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...