Gå til innhold

Er samboeren min usedvanlig rotete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg går og rydder etter samboeren min hele tiden, og at han er utrolig rotete og sløv. Jeg har en oppfatning av at menn er litt slik, men er det virkelig normalen?

Skal min samboer rydde kjøkkenet, må jeg alltid gå over etterpå, da det gjøres halvveis. Har han spist syltetøy kvelden før, står det syltetøyglasset på kjøkkenbenken (uten lokk) dagen etterpå, han fjerner ikke sporene etter seg i do, han setter på maskinvask og glemmer alltid å henge det opp etterpå slik at det må vaskes på nytt. Han slenger sokker og klær overalt (legger det utenfor skittentøyskurven istedenfor oppi, legger fra seg sokker i stua osv), halve delen av soverommet vårt er alltid bombet da halve klesskapet hans ligger på gulvet, han rydder aldri opp etter barnet vår når h*n har spist frokost når det er hans tur å stå opp (barnet er 2 år, så blir litt søl).

Altså, er dette normalt? Og er det NOE håp for at dette kan bedre seg? Han gjør kanskje 10% av husarbeidet her hjemme, og roter på grensa til like mye som barnet vårt. Jeg blir alltid i dårlig i humør når jeg kommer hjem fra jobb og han har vært hjemme (jobber turnus), fordi det (nesten) alltid er så fryktelig rotete. Opprydningen starter han (sånn halvveis) i det jeg kommer inn døra. 

Og før noen sier jeg skal gå fra han: Jeg kommer ikke til å gå fra han, da han har mange andre gode kvaliteter, men alt dette rotet gjør meg til tider sprø!

Anonymkode: 3bcf9...591

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er normalt eller ikke vet jeg ikke, men han høres ut som min sønn på 14, og jeg godtar det ikke fra han en gang. Hadde min mann gjort slik hadde jeg mistet forstanden. 

Anonymkode: 41357...569

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler jeg går og rydder etter samboeren min hele tiden, og at han er utrolig rotete og sløv. Jeg har en oppfatning av at menn er litt slik, men er det virkelig normalen?

Skal min samboer rydde kjøkkenet, må jeg alltid gå over etterpå, da det gjøres halvveis. Har han spist syltetøy kvelden før, står det syltetøyglasset på kjøkkenbenken (uten lokk) dagen etterpå, han fjerner ikke sporene etter seg i do, han setter på maskinvask og glemmer alltid å henge det opp etterpå slik at det må vaskes på nytt. Han slenger sokker og klær overalt (legger det utenfor skittentøyskurven istedenfor oppi, legger fra seg sokker i stua osv), halve delen av soverommet vårt er alltid bombet da halve klesskapet hans ligger på gulvet, han rydder aldri opp etter barnet vår når h*n har spist frokost når det er hans tur å stå opp (barnet er 2 år, så blir litt søl).

Altså, er dette normalt? Og er det NOE håp for at dette kan bedre seg? Han gjør kanskje 10% av husarbeidet her hjemme, og roter på grensa til like mye som barnet vårt. Jeg blir alltid i dårlig i humør når jeg kommer hjem fra jobb og han har vært hjemme (jobber turnus), fordi det (nesten) alltid er så fryktelig rotete. Opprydningen starter han (sånn halvveis) i det jeg kommer inn døra. 

Og før noen sier jeg skal gå fra han: Jeg kommer ikke til å gå fra han, da han har mange andre gode kvaliteter, men alt dette rotet gjør meg til tider sprø!

Ja det er normalt når man ikke setter grenser og sier skikkelig ifra. Det er ganske unødvendigt av han å holde på sånn. Sånne enkle oppgaver må være fordi han er giddalaus. Som d sier er du så snill at du rydder opp etter han så han skal ikke syte. Jeg hadde blitt sint og hadde ikke akseptert det.  Jeg ville sagt skikkelig ifra!

Anonymkode: 81165...1f3

• Liker 4
Skrevet

Hva mener han selv om dette, da? 
Det at han er rotete er ikke nytt - du traff han før dere flyttet sammen, og det er derfor helt utenkelig at dere ikke hadde en samtale om nivå av ryddighet i hjemmet, gitt at dette var det minste viktig for dere.

For svaret er selvsagt ikke at din samboer har feil go du har rett. Svaret er at du foretrekker hjemmet mer ryddig enn han. Han føler at hans nivå er helt ok, du føler at ditt nivå er helt ok. Du retter på han, han retter ikke på deg. (Han går ikke etter deg og roter til igjen, gjør han?) 

Det viktige er at dere diskuterer og enes. Du må slutte å rette på han (ditt nivå er ikke det riktige og hans ikke det gale, så du har null rett til å gå slik). Han må bidra med 50% av det nivået dere enes om. Som naturlig ligger mellom hans og ditt nivå. 

For du MÅ forstå at du ikke først kan flytte sammen med en person og så ta deg tilrette og gå og «pirke» i denne personens vaner. Det er ikke ok. Ønsket du en ryddig partner skulle du ha valgt en ryddig partner.

Anonymkode: f08f0...92a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det høres ut til å være normalen. Mange menn er mer rotete og ikke så opptatt av husarbeid som kvinner. Kanskje fordi de slipper unna med det? Viser man seg håpløs og hjelpesløs nok foran vaskemaskinen mange nok ganger, så ender det jo med at kvinnen tar jobben selv.

Jeg har selv bodd sammen med en i 18 år som latet som han ikke visste hvordan man vasket et bad. Og hvis jeg ba han om å vaske det, så var svaret alltid "ikke i dag, ikke ennå, snart, om noen dager" osv. Det passet ALDRI. Han vasket badet 2 ganger på alle de årene vi var sammen. Fordi jeg ikke orket å gå og se på det skitne badet i ukesvis, så endte det med at jeg gjorde det selv når han aldri kom i gang med å gjøre det.

Det rare er at menn blir overrasket den dagen kvinnene får nok og ber om skilsmisse. Da kommer det som lyn fra klar himmel på dem, og de skjønner ikke hva galt de har gjort. For de har jo IKKE GJORT NOE! (nemlig, og skjønner ikke at det er nettopp det som er feilen) 

• Liker 19
Skrevet

Hørtes ut som mannen min, og jeg tviler sterkt på at det kommer til å endre seg mer enn det har gjort til nå😅

Anonymkode: 403d4...e56

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Har skrevet dette tidligere og gjentar det gjerne.

Alt rotet han ikke rydder opp, legger du bare på hans side av senga.

Har praktisert dette på egne barn og bonusbarn. De har lært rimelig effektivt. Enten det gjelder skittentøy, matrester, tallerkener, glass eller sko, alt blir satt i senga deres. 

De har lært fort. 

Har selvsagt prøvd å si fra muntlig noen ganger, samt advarsel om hva jeg gjør neste gang. Men når de ser rotet sitt i senga, da har de tatt hintet. 

Har heldigvis en særdeles ryddig mann. 

Skrevet

Her er det dama som roter, hun lærer aldri selv om vi har pratet om dette gang på gang. Nå trur jeg at det på tide å ta til ett nytt nivå. Skjerper hun seg ikke nå, for hun flytte for seg selv, orker det ikke. I tillegg er hun lat. Det ligger klær overalt, pluss at skittentøyskurven er full. Hun er hjemme hele dagen, hun gidder ikke en gang å lage middag, jeg kommer hjem fra jobb å må lage middag. Hun har bare ligget på sofaen å sett på serie. Nå er det faenmeg nok...!

Anonymkode: cb36f...a11

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det er normalt når man ikke setter grenser og sier skikkelig ifra. Det er ganske unødvendigt av han å holde på sånn. Sånne enkle oppgaver må være fordi han er giddalaus. Som d sier er du så snill at du rydder opp etter han så han skal ikke syte. Jeg hadde blitt sint og hadde ikke akseptert det.  Jeg ville sagt skikkelig ifra!

Anonymkode: 81165...1f3

Hjelper ikke si fra. Da blir han bare irritert for at jeg skal «kritisere» han.

Det komiske er at han innimellom klager på hvor rotete det er. «Åh, det er så rotete på rommet, går ikke an å finne frem noe sted». Da påpeker jeg hvor komisk det er at han skal klage på rot (hans rot), men likevel ikke gidder å rydde. Da ler han det bare bort..

Ts

Skrevet

Syns ikke det hørtes så ekstremt ut jeg . Det finns verre ting enn litt rot. 

Anonymkode: c4442...446

• Liker 1
Skrevet

Weaponized incompetence — also known as strategic incompetence or skilled incompetence — happens when someone does a task so poorly that one or more people take over and do the task for that person even when the person either knows how to do the task or could learn to do the task for himself/herself/themselves.

It usually happens in relationships where one partner purposely does a task so poorly or claims to be unable to do the task as a way to force the other partner to take sole responsibility for the task. It’s a skilled way of avoiding what the individual believes is an undesirable task for them to do by demonstrating an unarguable inability to do said task.

Anonymkode: 01202...5d2

• Liker 6
Skrevet
Dævendøtte skrev (15 minutter siden):

Har praktisert dette på egne barn og bonusbarn. De har lært rimelig effektivt. Enten det gjelder skittentøy, matrester, tallerkener, glass eller sko, alt blir satt i senga deres. 

De har lært fort. 

Har selvsagt prøvd å si fra muntlig noen ganger, samt advarsel om hva jeg gjør neste gang. Men når de ser rotet sitt i senga, da har de tatt hintet. 

Fantastisk 😅. Dette ville jeg ha gjort hvis jeg var deg, Ts.

Anonymkode: e7730...2c5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener han selv om dette, da? 
Det at han er rotete er ikke nytt - du traff han før dere flyttet sammen, og det er derfor helt utenkelig at dere ikke hadde en samtale om nivå av ryddighet i hjemmet, gitt at dette var det minste viktig for dere.

For svaret er selvsagt ikke at din samboer har feil go du har rett. Svaret er at du foretrekker hjemmet mer ryddig enn han. Han føler at hans nivå er helt ok, du føler at ditt nivå er helt ok. Du retter på han, han retter ikke på deg. (Han går ikke etter deg og roter til igjen, gjør han?) 

Det viktige er at dere diskuterer og enes. Du må slutte å rette på han (ditt nivå er ikke det riktige og hans ikke det gale, så du har null rett til å gå slik). Han må bidra med 50% av det nivået dere enes om. Som naturlig ligger mellom hans og ditt nivå. 

For du MÅ forstå at du ikke først kan flytte sammen med en person og så ta deg tilrette og gå og «pirke» i denne personens vaner. Det er ikke ok. Ønsket du en ryddig partner skulle du ha valgt en ryddig partner.

Anonymkode: f08f0...92a

Jeg var veldig ung da vi ble sammen, og hadde egentlig ikke så sterke meninger om dette på daværende tidspunkt. Med alderen jeg har blitt mer ryddig, og skjønt hvor greit det faktisk er å holde det ryddig. Jeg blir rett og slett sur av rot, og synes det er skikkelig kjipt å skal lage mat på et rotete kjøkken. Derfor har jeg skjønt effekten av å holde det ryddig (uten at jeg er ekstrem på noen måte).

Slutte å rette på han? Hva mener du med det? La rotet stå? La rømmen stå ute etter middagen, flekker tørke inn i kjøkkenbenken og melk stå ute slik at det blir surt?

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hvis mannen min spiser et eple, så legger han epleskrottet på benken OVER søpla.

#klikkkkkk

Anonymkode: dde2a...cc5

• Liker 2
Skrevet
Dævendøtte skrev (17 minutter siden):

De har lært fort. 

Haha, synd jeg er den som legger meg først (samboer sovner ofte på sofaen), hvis ikke kunne det kanskje funka. Har også en 2-åring som kommer inn til meg på morningen, da er det litt upraktisk om det ligger masse greier der. 😜

Ts

Skrevet

Hvis mannen min spiser et eple, så legger han epleskrottet på benken OVER søpla.

#klikkkkkk

Anonymkode: dde2a...cc5

Ja, min hiver søppel i vasken under matlaging 🙄

Ts

Skrevet

Han hadde ikke kunne bodd sammen med meg.  Jeg hadde ikke orket.

Men når du først er fast i dette:

Rydd klesskap, ha fremme bare de få plaggene han trenger for årstiden.

Pålegg trenger dere bare en til to typer av gangen. (Pga barnet. Uten barn, EN type av gangen)

Kast alt dere ikke trenger i huset, og ikke ha noe fremme på bad -og kjøkkenbenker. 

Ha fast regel om at ingen setter seg i sofaen om kvelden før det er rydda, og klesvask er sjekket.

Anonymkode: 19177...62a

• Liker 2
Skrevet

Mannen min er sånn. Vil tro det er ganske normalt... Føler eg har to barn, eit lite og eit stort. Han er god til mange andre ting.

Anonymkode: e4a95...e14

• Liker 1
Skrevet

Mannen min er sånn. Vil tro det er ganske normalt... Føler eg har to barn, eit lite og eit stort. Han er god til mange andre ting.

Anonymkode: e4a95...e14

Det er ikke ganske normalt… 

Anonymkode: bc713...2ce

• Liker 5
Skrevet

Når mødrene (les: samboer) går og rydder opp etter de, så er det klart det bare fortsetter. 

Det er klart de kan gjøre bedre, men hvorfor det når andre fikser det for de 🤷🏼‍♀️

Google weaponised incompetence 

Anonymkode: 7add8...727

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...