AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Hei jeg er en alene mor på 24 år, og har en jobb som er litt strevsomt som har gjort at foreldrene mine må passe å hente 3 ganger i uken på barnehagen å har henne til 17-18, de gjør de friviligt så klart. eneste problemet er Sukker inntaket. Faren min skal gi henne brus vært måltid og mye kjeks og is de 3 dagene på rad hun er hos dem.. har prøvd å snakke me dem men faren min blir bare utrolig fornærmet og sur og kommer med at jeg også spiser snop osv men jeg er VOKSEN og at jeg er for streng.. og dette er bare et lite barn som ikke vet bedre, kanskje sukker og mye tullmat vil ikke gjør noe nå men ettertid.. jeg var feks en veldig overvektig barn pga at jeg fikk spise mye piss da jeg var liten selv. Og vil ikke dette skal sje med min egen datter fordi MÅ vise kjærligheten via sukker.. vet ikke hva jeg skal gjøre å prøve å snakke me jobben slik at jeg får ha henne isteden for dem Anonymkode: 3f19c...959 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Du skal være glad for at du i det hele tatt har foreldre som er INTERESSERT og KAN passe barnebarnet! Vi er flere som sliter med å få hverdagen til å gå opp, som enten ikke har besteforeldre som kan, eller har lyst til å stille opp... Du må nesten gi dem litt slack eller finne annen barnepass... Syns ikke du bør klage. Anonymkode: e0fe6...d5a 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal være glad for at du i det hele tatt har foreldre som er INTERESSERT og KAN passe barnebarnet! Vi er flere som sliter med å få hverdagen til å gå opp, som enten ikke har besteforeldre som kan, eller har lyst til å stille opp... Du må nesten gi dem litt slack eller finne annen barnepass... Syns ikke du bør klage. Anonymkode: e0fe6...d5a Selvfølgelig kan man klage om man er opptatt av barnets helse. Ingen grunn til å fore unger med søtt for å ha det hyggelig med barnebarnet. Anonymkode: 20174...0c1 25 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Barnet går vel i barnehage, men mor rekker ikke å hente. TS det høre ut som du har hjertet på rett sted men du ordlegger deg veldig umodent. Hvordan snakker du med foreldrene dine? Har du andre som kan passe barnet, venner feks? Eller økonomi til barnepass de timene? Du kan jo som du sier har med barnet på jobb, eventuelt bytte jobb. Anonymkode: c5c40...732 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du skal være glad for at du i det hele tatt har foreldre som er INTERESSERT og KAN passe barnebarnet! Vi er flere som sliter med å få hverdagen til å gå opp, som enten ikke har besteforeldre som kan, eller har lyst til å stille opp... Du må nesten gi dem litt slack eller finne annen barnepass... Syns ikke du bør klage. Anonymkode: e0fe6...d5a Selv om det er flere som sliter med å få hverdagen til å gå opp, må vel andre få lov til å ytre en bekymring, eller?? Ingen har det verre enn deg, liksom? Klart man kan spørre om råd når man er bekymret for dette…. Hjelpes! Anonymkode: 7829c...f2f 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du skal være glad for at du i det hele tatt har foreldre som er INTERESSERT og KAN passe barnebarnet! Vi er flere som sliter med å få hverdagen til å gå opp, som enten ikke har besteforeldre som kan, eller har lyst til å stille opp... Du må nesten gi dem litt slack eller finne annen barnepass... Syns ikke du bør klage. Anonymkode: e0fe6...d5a Så jeg som mormor til to små kan gjøre nøyaktig som jeg vil med barnebarna så lenge jeg GIDDER å passe de? Synes besteforeldrene er dårlige besteforeldre som gir en treåring masse søtsaker og brus i stedet for næringsrik mat.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 TS, forstår bekymringen din. Jeg har selv blitt belønnet med suller og mat i min oppvekst, og var overvektig hele min barndom. Har slitt med jojo-slanking hele livet i voksen alder og er nå snart 50 år…. Det er også vanskelig for deg, siden du er avhengig av hjelpen deres, samt at det er din egen familie. Her ville jeg prøvd å få tilpasset arbeidstid, slik at disse hverdagene til barnet ditt blir redusert. Hvis ikke dette går, hadde jeg sagt til foreldrene mine at lege eller helsesøster var bekymret for sukkerinntaket hennes, og at hun kun skal ha sukker 1 dag i uka (lørdager), eller når det er selskap etc., bare for å få dem til å reagere. Anonymkode: 7829c...f2f 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 Dævendøtte skrev (3 minutter siden): Så jeg som mormor til to små kan gjøre nøyaktig som jeg vil med barnebarna så lenge jeg GIDDER å passe de? Synes besteforeldrene er dårlige besteforeldre som gir en treåring masse søtsaker og brus i stedet for næringsrik mat. Bra kommentar! Anonymkode: 7829c...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Altså, hva er det med svarene i denne tråden? TS: Du har selvfølgelig helt rett. Det er også respektløst av de å ikke høre på deg når du sier at hun ikke skal trappes full i sukker. Jeg tror jeg ville sagt noe som at jeg er utrolig skuffet over at de bare ikke kan la være å gi henne sukker når hun er hos dem, og at en da må finne en annen løsning for barnepass evt snakke med jobben. Anonymkode: 82c6b...aa8 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 Dævendøtte skrev (5 minutter siden): Så jeg som mormor til to små kan gjøre nøyaktig som jeg vil med barnebarna så lenge jeg GIDDER å passe de? Synes besteforeldrene er dårlige besteforeldre som gir en treåring masse søtsaker og brus i stedet for næringsrik mat. Tror bare ts overdriver i dette tilfellet. Ingen som gir så små barn KUN junk. Kanskje det er tilfelle dersom det feiler de foreldra hennes noe, er tilbakestående el.l. Da bør hun ikke la barnet være hos de. Jeg tenker nok at ts er litt hysterisk.. Anonymkode: e0fe6...d5a
Fru Uperfekt Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 Dævendøtte skrev (14 minutter siden): Så jeg som mormor til to små kan gjøre nøyaktig som jeg vil med barnebarna så lenge jeg GIDDER å passe de? Synes besteforeldrene er dårlige besteforeldre som gir en treåring masse søtsaker og brus i stedet for næringsrik mat. Normalt sett ja, men en pleier jo ikke å putte mye dritt i barnebarna
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Du må skaffe annet barnepass. Men ikke bruk ordet "piss" hvis du vil bli tatt seriøst. Anonymkode: 5c2f9...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 Jeg skjønner godt frustrasjonen. Hva med å ta med deg mat/drikk til dem, sånn at barnet kan få noe sunt i stedet? Er moren din like trass som faren din er? Hvis ikke så prøv å snakke med henne, og kanskje gi henne hovedansvaret om barnet er det aleine. Anonymkode: d0bb1...866
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror bare ts overdriver i dette tilfellet. Ingen som gir så små barn KUN junk. Kanskje det er tilfelle dersom det feiler de foreldra hennes noe, er tilbakestående el.l. Da bør hun ikke la barnet være hos de. Jeg tenker nok at ts er litt hysterisk.. Anonymkode: e0fe6...d5a Du har mye informasjon som ikke kommer fram i TS sitt innlegg, det skal du ha.
Pølsevann Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 (endret) Kanskje du kan sette deg ned med de å si at de er nødt til å gi barnet ditt sunnere mat. At brus er ulovlig og godteri ikke kan gis på ukedager. Gi de noe lesestoff så de kanskje skjønner hvorfor https://www.lhl.no/sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/barn-bor-spise-mindre-sukker-for-hjertets-skyld/ https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/mindre-sukker-til-hverdags/ Sitat Det er spesielt viktig for barn og unge at de får i seg sunn og næringsrik mat og drikke fordi de vokser og utvikler seg, og er i mye aktivitet. En liten mage har ikke plass til så mye mat, til tross for at behovet for vitaminer og mineraler er spesielt stort. Når barna fyller magen med mat og drikke som inneholder mye sukker, blir de mette uten at de får i seg de næringsstoffene de trenger. Endret 25. januar 2022 av Pølsevann 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 Hadde blitt rasende. Å gi en 3åring brus er jo helt unødvendig! Var selv overvektig barn- noe som er grunnen til at mine barn ikke fikk smake verken godteri eller brus før de var 6 år. Derfor liker de det heller ikke. Anonymkode: c3bed...725 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei jeg er en alene mor på 24 år, og har en jobb som er litt strevsomt som har gjort at foreldrene mine må passe å hente 3 ganger i uken på barnehagen å har henne til 17-18, de gjør de friviligt så klart. eneste problemet er Sukker inntaket. Faren min skal gi henne brus vært måltid og mye kjeks og is de 3 dagene på rad hun er hos dem.. har prøvd å snakke me dem men faren min blir bare utrolig fornærmet og sur og kommer med at jeg også spiser snop osv men jeg er VOKSEN og at jeg er for streng.. og dette er bare et lite barn som ikke vet bedre, kanskje sukker og mye tullmat vil ikke gjør noe nå men ettertid.. jeg var feks en veldig overvektig barn pga at jeg fikk spise mye piss da jeg var liten selv. Og vil ikke dette skal sje med min egen datter fordi MÅ vise kjærligheten via sukker.. vet ikke hva jeg skal gjøre å prøve å snakke me jobben slik at jeg får ha henne isteden for dem Anonymkode: 3f19c...959 går helt bra det dør ikke av det at besteforeldre skal skjemme bort barnebarnet, sliter hun ikke med overvekt ser jeg 0 problem Anonymkode: 81ef7...4e1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skal være glad for at du i det hele tatt har foreldre som er INTERESSERT og KAN passe barnebarnet! Vi er flere som sliter med å få hverdagen til å gå opp, som enten ikke har besteforeldre som kan, eller har lyst til å stille opp... Du må nesten gi dem litt slack eller finne annen barnepass... Syns ikke du bør klage. Anonymkode: e0fe6...d5a Leit at du sliter med å få hverdagen til å gå opp. Men det gir deg ikke rett til å ugyldiggjøre andres utfordringer. Selvsagt kan ts be om råd på lik linje med alle andre. Anonymkode: 85866...219 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #19 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du skal være glad for at du i det hele tatt har foreldre som er INTERESSERT og KAN passe barnebarnet! Vi er flere som sliter med å få hverdagen til å gå opp, som enten ikke har besteforeldre som kan, eller har lyst til å stille opp... Du må nesten gi dem litt slack eller finne annen barnepass... Syns ikke du bør klage. Anonymkode: e0fe6...d5a Enig i at det kan være forskjell på hvordan man gjør det hos besteforeldre i forhold til reglene hjemme hos foreldrene, men når besteforeldre passer tre dager i uka må de forholde seg til at det er snakk om hverdag og de må kunne følge sunne måltidsrutiner. Såpass må man kunne forvente. Det kan ikke være helg hver dag. Og brus til hvert måltid kan virkelig ikke ses på som "litt slack". Anonymkode: 38f60...a54 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #20 Skrevet 25. januar 2022 Jeg synes du skal blåse i om faren din blir fornærmet og stå på ditt. Han tar feil her og det må han nesten tåle å høre. Jeg er vokst opp med at godteri og brus bare er lov en gang i uken, det tror jeg er en regel han også burde huske fra sin barndom? Dette er jo noe vi har fått beskjed om fra både lege og særlig tannlege så lenge jeg kan huske. Anonymkode: c598e...53c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå