Gå til innhold

Bilkjøring etter lunsj med alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møtte en venninne ute på restaurant og spiste et måltid. Jeg drakk et glass vin til maten og brukte en halv time på maten og drakk kaffe en halv time etterpå. Da jeg kjørte hjem etter lunsjen så stod det politi langs veien og jeg ble livredd. Men det var ikke promille kontroll. Stemmer det at grensen i Norge er 0,2 promille og at et glass vin vil gi 0,1 promille.

Hadde jeg hatt noen grunn til å frykte promillekontroll?

Skrevet
Høysesongen skrev (Akkurat nå):

Jeg møtte en venninne ute på restaurant og spiste et måltid. Jeg drakk et glass vin til maten og brukte en halv time på maten og drakk kaffe en halv time etterpå. Da jeg kjørte hjem etter lunsjen så stod det politi langs veien og jeg ble livredd. Men det var ikke promille kontroll. Stemmer det at grensen i Norge er 0,2 promille og at et glass vin vil gi 0,1 promille.

Hadde jeg hatt noen grunn til å frykte promillekontroll?

Du ville vært over grensen med et glass vin. Grensen i Norge er satt så lavt at man ikke skal kunne spekulere i om det er greit å ta et glass vin til maten eller ikke. 

Anonymkode: bf799...370

• Liker 11
Skrevet

Du hadde all grunn til å frykte promillekontroll. Kommer an på vekt osv, men du hadde nok et sted mellom 0,2 og 0,3 i promille da du passerte politiet

Ikke drikk vin når du skal kjøre. Det er enklest å bare ha det som prinsipp å la det være, så slipper du å tenke på det.

Anonymkode: 69f2f...48d

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er synd at du at ikke ble stoppet og bedt om å blåse, du hadde blåst rødt. Jeg vil overhode ikke ha hensynsløse og berusa sjåfører som deg på veiene! 

Anonymkode: a9308...609

• Liker 15
Skrevet

Sannsynligvis hadde det gått greit, men det er ikke poenget her. Poenget er at man ikke kjører bil når man har drukket alkohol, da bestiller man alkoholfri drikke til lunsj, eller tar bussen hjem. Hadde du vært involvert i en ulykke ville det bli tatt blodprøve av deg, og hadde du forårsaket en ulykke skulle du levd med vissheten om at du hadde forårsaket skade etter å ha inntatt alkohol. 

Anonymkode: 42fc7...83b

• Liker 1
Skrevet

De fleste i omgangskretsen min synes det er greit med et par glass vin, men ikke noe mer. Jeg tror man bare får en bot med promille mellom 0,2 og 0,5. I England er de mer liberale der er grensen 0,8. Det er nok for strengt i Norge.

Hvor lenge etter man har drukket et glass vin er man klar for å kjøre igjen?

Skrevet
Høysesongen skrev (2 minutter siden):

De fleste i omgangskretsen min synes det er greit med et par glass vin, men ikke noe mer. Jeg tror man bare får en bot med promille mellom 0,2 og 0,5. I England er de mer liberale der er grensen 0,8. Det er nok for strengt i Norge.

Litt av noen holdninger du og vennene dine har. Håper inderlig at dere blir tatt og mister lappen..

Anonymkode: 74bb6...0b5

• Liker 11
Skrevet
Høysesongen skrev (3 minutter siden):

Du mister lappen.

Anonymkode: d6411...2aa

Skrevet
Høysesongen skrev (9 minutter siden):

Du får "bare" en bot, men den er på 1,5 gang brutto månedslønn, så det blir et veldig dyrt vinglass. 

Skrevet

Kommer jo veldig an på da, var det et glass søt hvitvin så er det jo såvidt man får i seg nok alkohol til at det blir promille. Men var det et stort glass rødvin så får man jo litt promille. 

Du kan jo sjekke promillekalkulator på nett der kan du taste inn % du drakk og mengde så står det hvor lang tid det tar før promillen er null igjen (og hva den er på vei dit)

https://promille.no/promille-kalkulator/

Å drikke kaffe påvirker ikke promillen. Men tror noen her i tråden overdriver hvor mye promille man får av ett glass vin. 

Anonymkode: 0ed47...d91

• Liker 3
Skrevet

Din vekt og hvor lang tid du brukte på drikken spiller også inn, det kan du taste inn i den kalkulatoren. Det går ikke an å ta mindre enn 1 time da. 

Anonymkode: 0ed47...d91

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg et alkometer så jeg slipper og bli redd for promillekontroll. En venninne mistet faktiskt lappen for å ha drukket for mye. Hun måtte betale 8 000 kroner i bot når hun ble tatt i å kjøre uten lappen og fikk utsettelse på oppkjøring. Jeg kjører aldri hvis jeg er trett eller sliten. Men etter lunsj med vin og kaffe så føler jeg at jeg kjører bedre. Jeg blir mindre stresset, men jeg skal holde loven.

• Liker 1
Skrevet
Høysesongen skrev (11 minutter siden):

Jeg skal kjøpe meg et alkometer så jeg slipper og bli redd for promillekontroll. En venninne mistet faktiskt lappen for å ha drukket for mye. Hun måtte betale 8 000 kroner i bot når hun ble tatt i å kjøre uten lappen og fikk utsettelse på oppkjøring. Jeg kjører aldri hvis jeg er trett eller sliten. Men etter lunsj med vin og kaffe så føler jeg at jeg kjører bedre. Jeg blir mindre stresset, men jeg skal holde loven.

Håper dere blir tatt i kontroll hele gjengen :) hva du føler er ikke relevant for loven og hva du utsetter andre uskyldige mennesker for.

Anonymkode: 6ce6d...2f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får "bare" en bot, men den er på 1,5 gang brutto månedslønn, så det blir et veldig dyrt vinglass. 

Ikke når hun er hjemmeværende husmor.

Anonymkode: d6411...2aa

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Man kjører ikke bil med alkohol innabords, uansett promille. :dry:

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannsynligvis hadde det gått greit, men det er ikke poenget her. Poenget er at man ikke kjører bil når man har drukket alkohol, da bestiller man alkoholfri drikke til lunsj, eller tar bussen hjem. Hadde du vært involvert i en ulykke ville det bli tatt blodprøve av deg, og hadde du forårsaket en ulykke skulle du levd med vissheten om at du hadde forårsaket skade etter å ha inntatt alkohol. 

Nei, hun ville helt klart vært over grensen. Med den gamle loven som hadde 0,5 grense ville et kanskje gått, men å være kjørbar etter loven etter et glass vin tar nærmere tre timer for en kvinne med normal vekt. 

Skrevet

Promille er individuelt siden det kommer an på vekt, forbrenning osv. Det er ikke noe regel som sier at ett glass vin tilsvarer 0,1 i promille. Grensa er som flere sier satt så lavt at du ikke skal spekulere i om det er greit å ta et glass eller ikke. Hvor påvirket du i realiteten blir av et lite glass vin er en annen sak, men ved en ulykke vil du uansett få skylden hvis du har promille. Og du vil få redusert utbetaling fra forsikringsselskapet

Anonymkode: 6c54d...a1a

Skrevet

Nei, hun ville helt klart vært over grensen. Med den gamle loven som hadde 0,5 grense ville et kanskje gått, men å være kjørbar etter loven etter et glass vin tar nærmere tre timer for en kvinne med normal vekt. 

Nei, et glass vin og kvinne på 61kg ville fått ca 0,13-0,19 så er helt innafor etter en time

Skrevet

Ta buss i stedet når du vil drikke vin. Eller sykkel. 

Skrevet

Du er helt på villspor. https://promille.no/promille-kalkulator/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...