Gå til innhold

Er farris skadelig for tennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:) 

Anonymkode: a1d93...70c

Skrevet

Farris med smak kan ødelegge tenner på samme måte som brus. Naturell(blå) har jeg hørt ikke skader. Var en tannlege som sa det til meg for noen år siden, har ikke sjekket selv.

Anonymkode: f831c...47c

• Liker 1
Skrevet

Det er riktig som det står over her. Det er bare smakstilsatt vann som kan være skadelig for tennene fordi det er surt og kan etse på tannemaljen. Det er en misforståelse at selve kullsyren kan påvirke tennene for det er ingen "syre" som navnet kanskje kan minne om.  Er du opptatt av tannhelse, velg uten smakstilsetting. Farris inneholder en del naturlige salter tilsvarende 1,2 gram per liter, så hvis saltinntaket betyr noe for deg, ville det ikke være lurt å drikke litervis hver dag, men for tennene har det ingen betydning.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er at når jeg våkner om morgenen har jeg alltid brukt å drikke litt brus, fordi jeg liker følelsen av kullsyre i munnen og halsen rett etter jeg har våknet og er kjempe tørr i munnen. Dette er jo ikke bra for tennene, og tenkte kanskje at farris kan være en erstatning. Det har vært en vane i mange år og for eksempel vann og melk gir ikke den samme "tilfredsstillelsen". Jeg får kjøpe inn farris uten smak og prøve det. :) 

Anonymkode: a1d93...70c

Skrevet

Jeg har sjekket selv. Jeg har målt PH verdien i kullsyreholdig vann fordi jeg lurte (og har utstyr på jobben). Kullsyren i seg selv gjør nemlig vannet litt surere.

Resultat:

Veldig svak. Ikke i nærheten av brus, juice etc. Farris vil ikke skade tennene.

Anonymkode: ec959...088

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har sjekket selv. Jeg har målt PH verdien i kullsyreholdig vann fordi jeg lurte (og har utstyr på jobben). Kullsyren i seg selv gjør nemlig vannet litt surere.

Resultat:

Veldig svak. Ikke i nærheten av brus, juice etc. Farris vil ikke skade tennene.

Har du sjekket smakssatt Farris også? Det er jo ganske svak smak, så tenkte kanskje den var mildere enn vanlig brus. 

Anonymkode: f029b...06e

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du sjekket smakssatt Farris også? Det er jo ganske svak smak, så tenkte kanskje den var mildere enn vanlig brus. 

Anonymkode: f029b...06e

Nei dessverre sjekket jeg ikke det.

Jeg vil tro det er veldig mye mildere enn vanlig brus eller juice,  I praksis ufarlig for tennene. Det er en veldig liten andel fruktjuice i smaksatt Farris, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...