AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 1.5 mill i EK. 320 000 i brutto inntekt. boligens pris: 3. 800 000 mill. kan en søke lån i husbanken? Anonymkode: a7d1f...7b0
arlen Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Er det ikke sånn at banken kan gi maks lån på 5x inntekten? Er litt usikker men har hørt det flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1.5 mill i EK. 320 000 i brutto inntekt. boligens pris: 3. 800 000 mill. kan en søke lån i husbanken? Anonymkode: a7d1f...7b0 Tjener du mer enn 21000 i måneden får du ikke støtte. Anonymkode: ffde4...7c6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Du må bare søke, det kommer veldig Ann på. Tjener du for mye så er du ikke kvalifisert til lån i husbanken, tjener du for lite så klarer du ikke å betjene et lån og får avslag. Jeg og mannen min har lav samlet inntekt, et barn og INGEN egenkapital. Likevel fikk vi lån på 2,2 millioner i husbanken og fikk kjøpt hus. Begrunnelsen deres var at vi ble prioritert fordi vi har barn og det var viktig med et stabilt og barnevennlig hjem. Ellers kan man jo få tilskudd og litt av vært, men tror de er veldig på at du skal ha forsøkt å søke lån i vanlig bank først. Anonymkode: 02cd4...71e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må bare søke, det kommer veldig Ann på. Tjener du for mye så er du ikke kvalifisert til lån i husbanken, tjener du for lite så klarer du ikke å betjene et lån og får avslag. Jeg og mannen min har lav samlet inntekt, et barn og INGEN egenkapital. Likevel fikk vi lån på 2,2 millioner i husbanken og fikk kjøpt hus. Begrunnelsen deres var at vi ble prioritert fordi vi har barn og det var viktig med et stabilt og barnevennlig hjem. Ellers kan man jo få tilskudd og litt av vært, men tror de er veldig på at du skal ha forsøkt å søke lån i vanlig bank først. Anonymkode: 02cd4...71e 2.2 mill for et hus?? hvor i landet er dette?? eller kjøpte dere for flere år siden da boligprisene var noe helt annet? ts Anonymkode: a7d1f...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tjener du mer enn 21000 i måneden får du ikke støtte. Anonymkode: ffde4...7c6 Jeg tror du tenker på bostøtte. Huslån vurderes individuelt, men man må (naturlig nok) ha betjeningsevne. Anonymkode: c53c2...a4c 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): 1.5 mill i EK. 320 000 i brutto inntekt. boligens pris: 3. 800 000 mill. kan en søke lån i husbanken? Anonymkode: a7d1f...7b0 Du høres ikke særlig vanskeligstilt ut så nei du kan ikke søke startlån Anonymkode: baf50...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du må bare søke, det kommer veldig Ann på. Tjener du for mye så er du ikke kvalifisert til lån i husbanken, tjener du for lite så klarer du ikke å betjene et lån og får avslag. Jeg og mannen min har lav samlet inntekt, et barn og INGEN egenkapital. Likevel fikk vi lån på 2,2 millioner i husbanken og fikk kjøpt hus. Begrunnelsen deres var at vi ble prioritert fordi vi har barn og det var viktig med et stabilt og barnevennlig hjem. Ellers kan man jo få tilskudd og litt av vært, men tror de er veldig på at du skal ha forsøkt å søke lån i vanlig bank først. Anonymkode: 02cd4...71e Det har ingenting å si hvor mye du tjener for å søke lån i Husbanken. Denne myten lever videre i tråd etter tråd Anonymkode: e7926...2b5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det har ingenting å si hvor mye du tjener for å søke lån i Husbanken. Denne myten lever videre i tråd etter tråd Anonymkode: e7926...2b5 Det jeg lurer på, er om man kan søke om tilskudd eller reduksjon på eksisterende startlån/husbanklån? Anonymkode: 39cc8...39d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg lurer på, er om man kan søke om tilskudd eller reduksjon på eksisterende startlån/husbanklån? Anonymkode: 39cc8...39d Det vet jeg ikke. Mulig avdragsfrihet kan være noe. Anonymkode: e7926...2b5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har ingenting å si hvor mye du tjener for å søke lån i Husbanken. Denne myten lever videre i tråd etter tråd Anonymkode: e7926...2b5 Ingenting å si hvor mye man tjener? Det er jo bare tull å si. Hvorfor skriver de selv på sine sider at boliglån i Husbanken er for varig vanskeligstilte? Man er ikke vanskeligstilt om man tjener 600-700 000 i året. Med mindre man er enslig og har 9 unger da. TS tjener halvparten av det, og mye mindre enn meg som er uføretrygdet. Med bare 320 000 tror jeg hun (eller han) kvalifiserer for lån, men det kan hende hun får avslag pga manglende betjeningsevne til et så pass stort lån som hun ber om. Anonymkode: 1f43f...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Du har såpass høy egenkapital at jeg vil tro du får lån i vanlig bank. Får du det vil du få avslag fra husbanken. Anonymkode: 0c4f7...b72
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingenting å si hvor mye man tjener? Det er jo bare tull å si. Hvorfor skriver de selv på sine sider at boliglån i Husbanken er for varig vanskeligstilte? Man er ikke vanskeligstilt om man tjener 600-700 000 i året. Med mindre man er enslig og har 9 unger da. TS tjener halvparten av det, og mye mindre enn meg som er uføretrygdet. Med bare 320 000 tror jeg hun (eller han) kvalifiserer for lån, men det kan hende hun får avslag pga manglende betjeningsevne til et så pass stort lån som hun ber om. Anonymkode: 1f43f...0c6 Du får google "Husbanken grunnlån" da. Så ser du at hvem som helst kan få lån i Husbanken. Anonymkode: e7926...2b5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har såpass høy egenkapital at jeg vil tro du får lån i vanlig bank. Får du det vil du få avslag fra husbanken. Anonymkode: 0c4f7...b72 Slett ikke. Anonymkode: e7926...2b5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slett ikke. Anonymkode: e7926...2b5 Hun vil nok få lån i vanlig bank til en litt billigere bolig. Husbanken støtter kun nøktern bolig så tror ikke de er villige til å gi henne såpass mye at hun kan kjøpe til 3,8 uansett. Anonymkode: 0c4f7...b72
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 Mener du startlån, ts? Det er ikke inntekten som er viktig, men at du kan betjene et lån og at du ikke får lån i annen bank. Avslagene må dokumenteres når du søker. Sitat: Kan jeg få startlån og tilskudd? Startlån kan gis til barnefamilier, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som bor i en uegnet bolig og enten vil kjøpe bolig eller utbedre/tilpasse boligen sin. Startlån kan gis til refinansiering dersom du står i fare for å miste boligen. Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier som har behov for en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare, der bosituasjonen er uegnet og det er behov for å stabilisere bosituasjonen raskt. Kommunen kan likevel velge å gi deg startlån til å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig dersom det vurderes som den eneste løsningen for at du skal kunne fortsette å arbeide i kommunen, eller at du skal velge å ta en jobb i kommunen. kilde: https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ Eller mener du en annen type lån? Anonymkode: b1a57...105
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun vil nok få lån i vanlig bank til en litt billigere bolig. Husbanken støtter kun nøktern bolig så tror ikke de er villige til å gi henne såpass mye at hun kan kjøpe til 3,8 uansett. Anonymkode: 0c4f7...b72 Du må virkelig oppdatere deg på hva Husbanken gir lån til. Anonymkode: e7926...2b5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Skrevet 25. januar 2022 Jeg er ung ufør og pga jeg hadde mye i egenkapital jeg betalte inn, så fikk jeg nylig kjøpt meg bolig til 2,7 mill. Anonymkode: 0335b...c69
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #19 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du må virkelig oppdatere deg på hva Husbanken gir lån til. Anonymkode: e7926...2b5 Det er da helt tydelig at TS snakker om startlån pga inntekten. Hva er da vitsen i å snakke om de andre lånene husbanken tilbyr? Anonymkode: 0c4f7...b72
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #20 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er da helt tydelig at TS snakker om startlån pga inntekten. Hva er da vitsen i å snakke om de andre lånene husbanken tilbyr? Anonymkode: 0c4f7...b72 Pga innlegg 4, første avsnitt. Som er feil og det var det jeg kommenterte. Anonymkode: e7926...2b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå