Gå til innhold

Du som byttet til varmepumpe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye forskjell merket du på strømregningen?

Har hørt man sparer strøm med de, hva er det egentlig som gjør de mer effektive enn feks. panelovn eller varmekabler.

Anonymkode: 05818...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer vel 2-300 i måneden nå siden strømmen er så billig

Skrevet

Aner ikke, følger ikke med.

Men er storfornøyd. Gir jevn og god varme. Står på jevnt gjennom døgnet. Og slipper å være bekymret for elektrisk oppvarming og brannfare. 

Anonymkode: 52c15...630

• Liker 3
Skrevet

Du bør kunne spare ihvertfall ca 50% av oppvarmingskostnaden for det området den står for oppvarming. Den henter ut varmeenergi fra lufta ute, så du får mer energi ut av den enn du putter inn i den. Jo mer strømmen koster, jo mer sparer du. 

Skrevet

Vanskelig å si hvor mye jeg sparer siden det har blitt mye kaldere og mye dyrere strøm etter jeg installerte. Grunnen til at du sparer strøm er på grunn av varmefaktoren. Hvis du har en pumpe med varmefaktor 4 (som er vanlig) får du varme verdt 4kW strøm mens pumpen bruker bare 1kW strøm. Det er på grunn varmepumpens kretsløp, fysikk rett og slett. Panelovn og varmekabler har varmefaktor 1, altså får du varme verdt 1kW strøm ved bruk av 1kW strøm

Anonymkode: 8d472...8fe

• Nyttig 2
Skrevet

Nå byttet vi i november, og hvor mange kWh vi sparer er vanskelig å si før det har gått et år, men...

I desember 2021 var det kaldere enn i desember 2020, og likevel sparte vi 400 kWh sammenlignet med desember 2020.
Nå gjorde vi også noen andre tiltak i denne perioden, men noe besparing på grunn av varmepumpe har det vært.  Kanskje halvparten?

Januar 2022 har vært mye mildere enn januar 2021 hvor vi hadde en kuldeperiode med veldig lave temperaturer, men hittil i januar har vi spart ca 1000 kWh sammenlignet med i fjor.  (I januar i fjor brukte vi i snitt 93 kWh om dagen, mens vi hittil i januar har brukt 44 kWh i snitt om dagen)
Noe er på grunn av temperaturen ute, noe er på grunn av andre tiltak, men jeg vil tro at vi har spart et noen hundre kWh på grunn av varmepumpen denne måneden også.

Men det vi har oppdaget er at vi aldri noen gang før har hatt en så stabil og jevn temperatur inne som vi har nå, til tross for at vi har hatt temperaturstyrte panelovner tidligere også. 
Vi opplevde at panelovnene våre ikke klarte å holde temperaturen oppe på de kaldeste dagene, selv om de sto på for fullt, og det var grunnen til at vi installerte varmepumpe i første omgang.  At det også er energibesparende er bare en hyggelig konsekvens.

Anonymkode: fb230...23a

Skrevet

De fleste ender opp med å ikke spare men øke komfort. Altså, ha gjevnere behagelig temperatur i huset, gjennom hele året. 

Anonymkode: 6aa06...d27

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De fleste ender opp med å ikke spare men øke komfort. Altså, ha gjevnere behagelig temperatur i huset, gjennom hele året. 

Og aircondition om sommeren, til en rimelig penge. Det er fantastisk.

Anonymkode: 52c15...630

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja med normal situasjon så er jeg enig med deg, men nå sparer i alle fall mye penger.

Får igjen ca 4 kwh når pumpa bruker litt over 1 kwh

Skrevet

Enn så lenge har jeg ikke spart noe som helst, men det er fordi strømmen er dyrere enn før. Derimot brukte jeg 20% mindre strøm i november og 25% mindre strøm i desember enn året før.

Anonymkode: 4c065...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...