Gå til innhold

MÅ barn testes fir å slippe karantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far er smittet og vår unge NEKTER å teste seg. Det står at man ikke skal tvinge de, samtidig som de må teste seg for å slippe karantene. Sjefen har en forventning om at jeg kommer i morgen😬

Anonymkode: 18d7d...916

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er din forentning?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far er smittet og vår unge NEKTER å teste seg. Det står at man ikke skal tvinge de, samtidig som de må teste seg for å slippe karantene. Sjefen har en forventning om at jeg kommer i morgen😬

Da må barnet være hjemme

Anonymkode: 28832...4d1

Skrevet

Test i søvne. Funker fint. 

Anonymkode: 9034c...f97

• Nyttig 2
Skrevet

Er far veldig syk? Barnet bør i utgangspunktet kunne være hjemme med far. Og ja, barnet må testes om det skal i skole/barnehage.

Anonymkode: 5fa55...ae6

• Liker 4
Skrevet

Putt testpinnen i munnen, sørg for at det kommer masse spytt på. Gjennomfør resten som normalt. Barnet er testet.

Anonymkode: c314f...05f

Skrevet

Barnet må testes dersom det ikke skal i karantene. Er ikke så vanskelig å forstå akkurat det?

Anonymkode: 3443e...941

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er far veldig syk? Barnet bør i utgangspunktet kunne være hjemme med far. Og ja, barnet må testes om det skal i skole/barnehage.

Jeg syns det er for mange som forslår dette i disse dager. Det er ikke bare-bare å passe et barn når men er syk! Ja, hvis det er helt lette symptomer, men ofte er det feber og økt behov for søvn. 

Anonymkode: f45b0...171

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må barnet være hjemme

Anonymkode: 28832...4d1

Men har jeg rett på fri da? Sjefen min mener jeg ikke kan bruke omsorgsdager. Far er for dårlig til å ta seg av de.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Test i søvne. Funker fint. 

Anonymkode: 9034c...f97

Har prøvd, det funker ikke, han blir helt hysterisk😥

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, far er ordentlig syk, feber og bare sover.

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, far er ordentlig syk, feber og bare sover.

ts

Da har du vel lov til å ta omsorgsdager?

Anonymkode: 65eb2...0e4

Skrevet

Du kan selvfølgelig bruke omsorgsdager/sykt barn dager når barnet ikke lar seg testes. Du skal ikke måtte tviholde og sitte på barnet for å få gjennomført testing, da tar man bare de karantene dagene i stedet. Sjefen din kan ta seg en øesedag innom regelverket, for han er tydligvis ikke oppdatert! 

Anonymkode: 51237...548

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da har du vel lov til å ta omsorgsdager?

Anonymkode: 65eb2...0e4

Nei, for han er ikke barnepasser, barnehagen er det, og barnehagen er åpen. Derfor mener min sjef at jeg ikke har rett på omsorgsdager og at det er et «valg» å ikke teste baret. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan selvfølgelig bruke omsorgsdager/sykt barn dager når barnet ikke lar seg testes. Du skal ikke måtte tviholde og sitte på barnet for å få gjennomført testing, da tar man bare de karantene dagene i stedet. Sjefen din kan ta seg en øesedag innom regelverket, for han er tydligvis ikke oppdatert! 

Hvor står dette? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor står dette? 

ts

Far er også barnepasser bare så det er sagt. Barnet har karanteneplikt dersom det ikke er testet. Det lar seg ikke teste uten å bli lagt i narkose først = karanteneplikt. Du har krav på å bruke sykt barn dager dersom barnet ditt ikke kan gå I bhg som følge av tiltak i forbindelse med covid. Skal finne link du kan sende til arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det står ingenting her om at jeg kan ta omsorgsdager når barnet ikke vil teste seg. 

ts

Kan du høre med fastlegen om å få en bekreftelse på at å teste barnet vil være urimelig belastende, og henvise til FHIs uttalelse om at barn ikke skal testes dersom det er urimelig belastende/må utøves tvang?

Anonymkode: 820b8...3cf

Skrevet

Men skal ikke du i smittekarantene selv? 

Anonymkode: 68261...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...