Gå til innhold

Likestilling mellom kjønn- din erfaring

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om likestilling i Norge? Selv trodde jeg på likestilling helt til jeg fikk barn. Jeg tenker da primært på økonomisk likestilling. Er dere opptatt av et likestilt samfunn? Har dere troen på at menn og kvinner kan få likere kår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at forskjellene vil jevne seg ut. Det viktigste er å oppmuntre kvinner til å tørre å ta sjanser. Søke seg oppover, starte bedrifter og investere. Tenke stort. Ikke være fornøyd med trygg deltidsstilling i offentlig sektor.

Kvinner er flinke nok, men har lave ambisjoner på jobbfronten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarer ikke å tenke på en eneste jobb jeg ikke kan få på grunn av kjønnet mitt. Så ja, vi er likestilte i Norge. At likestillingsparadokset slår inn ved at vi faktisk velger mere tradisjonelle jobber ift hvilket kjønn vi har, og at kvinner fortsatt mye oftere enn menn velger å jobbe redusert, det må du nok mer inn i biologien for å finne svar på.

Anonymkode: 6ef93...51e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri opplevd utfordringer som følge av kjønn. Er kvinne i det private næringsliv. Og gift med en mann som automatisk tar unna enhver oppgave, uansett om det er vanning av potteplanter, dekkskift, eller bollebakst. 

Anonymkode: bd8f5...91d

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror vi har kommet et stykke i Norge, men at vi fortsatt har en litt lang vei å gå når det gjelder hvordan vi snakker med og om de forskjellige kjønnene. Og hvilke krav og forventninger vi setter til dem. 

Men slik det er, så tar slike holdningsendringer ganske lang tid. 

Men det handler mye om hvordan hver og en snakker til og om sine og andres barn. Hvilket språk man bruker. Hvordan farger, mønstre, oppførsel og hårsveiser omtales. Hvilket kroppspråk man bruker. 

Vil en liten jente oppleve at det er greit å like blått og leke med gravemaskiner og bli skitten i sandkassa? Og en gutt oppleve at det er naturlig at han triller på rosa dukkevogn med dukke i. 
Hva har de av forbilder? 
Er det forbilder for jenter som viser dem at det er naturlig at de blir bedriftsledere og næringslivstopper? Er det forbilder for gutta som viser at de er naturlige omsorgspersoner? 

Det er lett å si at det er økonimisk likestilling i Norge. Men reell økonomisk likestilling er det vel ikke helt ennå. Det er fortsatt slik at menn er flinkere til å komme seg opp og frem, og gjerne tjener bedre enn kvinner i samme type rolle. I tillegg til, altså at det er lettere for dem å komme til i lederroller. 

Anonymkode: 9774f...cc6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Av og til får man fler muligheter som mann. Man blir stolt på mer ang visse ting. Må kanskje bevise seg mer som kvinne. Men alt i alt så føler jeg jo at ting begynner å bli bedre. Jeg trives å jobbe i et mannsdominert yrke. 

Anonymkode: 73f6b...b3d

• Liker 1
Skrevet

Kvinner som sliter psykisk, med rus og lever veldig isolert er dårligere prioritert enn menn i samme situasjon er min erfaring. Jeg tror det er fordi folk generelt tror at det er lettere for kvinner å skaffe et sosialt nettverk og en familie. Noe som absolutt ikke alltid er tilfelle. 

Anonymkode: c7c91...ea4

• Liker 4
Skrevet

Jeg har merket at kvinner elsker likestilling når det er til fordel for dem, men hater likestilling når det er til ulempe for dem.

Anonymkode: 0eb92...6ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har merket at kvinner elsker likestilling når det er til fordel for dem, men hater likestilling når det er til ulempe for dem.

Det samme gjelder vel menn om du tenker deg om. 

Anonymkode: 73f6b...b3d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Likestillingen i Norge har jo nå kommet til det punktet at det det gagner kvinner mer enn menn, og dette sier jeg som kvinne.

Psykisk helse, kvoteringer, fengsel og straff, kjønnslemlestelse og barnefordeling kommer aldri enn mann til gode.

Anonymkode: 731dd...785

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det gjelder vel enhver fordel og ulempe som ligger foran deg i livet? 

Anonymkode: bd8f5...91d

Skrevet

Opplever det i arbeidslivet (ja, KG jeg kan bare slutte og finne meg en annen jobb...tro meg, jeg jobber med saken!) og til dels på hjemmebane. For all del mannen er flink nok til å vaske og slikt, men det blir de overfladiske tingene og når jeg ber om det spesifikt. Han hadde nok aldri tenkt over å vaske håndhånklær, håndklær og sengetøy etc mer enn en gang i året om han var alene, ei heller tenkt over rensing av maskiner og sluk og sånne mindre forfallende saker. Handling og matlaging tar jeg meg for det meste av for det glemmes mye om han skal kjøpe noe samme med utstyr og ting vi må huske på for barna. Så jeg blir jo litt daglig leder i Familien AS. Men for meg blir det ganske småting og han er jo flott på alle måter, man kan jo bli litt oppgitt men det går megge veier, mye han er flinkere enn meg til også, men det overordnede ansvaret er mitt. 

Anonymkode: c4d64...9da

• Liker 1
Skrevet

Jeg var mer for likestilling før jeg fikk barn. Men å reise fra en ammende unge allerede ved 9 mnd og la far overta alt, og kun ammefri. Nei jeg er ikke så veldig fan av likestilling lengre..

Trodde det viløe bli null problem som barløs og gravid. Så feil kan man ta. Vi er forskjellige fra menn, og da må det automatisk bli litt dorskjeller

Anonymkode: b91b1...46d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Jeg har ingen tro på at et likestilt land kan fungere på lang sikt.

I vestlige land arbeider kvinner såpass mye at de ikke orker å få barn nok til å opprettholde befolkningen. De ser nok også mindre glede i det, fordi de ikke får nok tid med barna, de skal på jobb etter noen måneder.

I tillegg justeres kvinners syn på menns attraktivitet etter deres egen stilling/status. Jeg tror også at menns følelse av status og derav selvtillit og attraktivitet blir påvirket av at de ikke er over kvinner. Noe som reduserer andel i parforhold.

Det er også interessant å tenke på hvorfor menn oftere tar risiko, investerer og arbeider hardere. Jeg tror det handler om at kvinner belønner menn som tilegner seg status og økonomiske midler. Eksemoelvis ved at en mann som ellers ikke hadde fått barn, får det likevel, fordi hun set at han er flink på dette området.

Menn belønner ikke kvinner som tilegner seg status og penger på samme måte, fordi målet historisk sett har vært å få flest mulig barn med henne (ubevisst). Da har hun ikke tid til å være bedriftsleder eller noe slikt.

Endret av Jaconandersen
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av et likestilt samfunn, men vi er langt unna ennå. Når det er sagt så gjelder dette for begge kjønn, det finnes områder i samfunnet hvor også menn er svakere stilt. Vi må utjevne forskjellene slik at vi blir behandlet som individ og ikke kjønn. Og da mener jeg ikke at vi skal miste femininiteten og maskuliniteten som ligger naturlig i de forskjellige kjønnene, men at kjønnet aldri skal avgjøre hva slags holdninger man har til en person. Og der er vi ikke ennå. 

Anonymkode: e8323...be4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Likestillingen i Norge har jo nå kommet til det punktet at det det gagner kvinner mer enn menn, og dette sier jeg som kvinne.

Psykisk helse, kvoteringer, fengsel og straff, kjønnslemlestelse og barnefordeling kommer aldri enn mann til gode.

Anonymkode: 731dd...785

Der er jeg ikke helt enig med deg på alle punkter. Kan godt være at kvinner får mildere straffer, med soningsforhold for kvinner er Vesentlig verre for kvinner enn menn. Barnefordeling begynner det å bli mer likestilt. 
skolen er mer for jenter enn gutter det er jeg helt enig med deg i. På skolen er gutter tapere. Men med tanke på at det er flere kvinner enn menn med høyere utdannelse er det fremdeles menn som tjener mer og har oftere lederstillinger. 

Jeg har jobbet i mannsdominerte yrker og når det kommer til jobb må jeg være mer overbevisende og vise mer data for å understøtte mine meninger enn menn. Hvis en mann sier det samme så går de for det med engang. I den stillingen jeg hadde var vi en mann og en dame - like gamle - begge master (den var ulik) - jeg hadde lenger erfaring med det vi var ansatt som (3 år mer). Allikavel tjente han 150.000 mer enn meg i året. Mine ansvarsoppgaver var mye mer omfattende enn hans. Så jeg tror ikke på likestilt arbeidsliv lenger. Det lønner seg å være mann. 

Anonymkode: 4be45...7c3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Suzanne skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om likestilling i Norge? Selv trodde jeg på likestilling helt til jeg fikk barn. Jeg tenker da primært på økonomisk likestilling. Er dere opptatt av et likestilt samfunn? Har dere troen på at menn og kvinner kan få likere kår?

Jeg opplever at mannen min og jeg er fullstendig likestilt i forholdet på alle områder.

Skrevet

Det er svært synlig i min kvinnedominerte bransje at menn lettere stiger i gradene. Gjerne ikke spesielt dyktige menn, men med snakketøyet i orden og god selvtillit. 

På laveste nivå er det kanskje 90% kvinner, på mellomleder- og ledernivå er det ca 50%. Det sier seg selv at det er en forfordeling der. 

Anonymkode: a2df7...088

• Liker 3
Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er svært synlig i min kvinnedominerte bransje at menn lettere stiger i gradene. Gjerne ikke spesielt dyktige menn, men med snakketøyet i orden og god selvtillit. 

På laveste nivå er det kanskje 90% kvinner, på mellomleder- og ledernivå er det ca 50%. Det sier seg selv at det er en forfordeling der. 

Anonymkode: a2df7...088

Og det handler 80 prosent, om at kvinnene ikke er like interessert i det. Fordi de uansett ikke tjener like mye på det. Menn tjener mer på status enn kvinner. De siste 20 prosentene handler om at mennesker har en ubevisst respekt for høyde og fysisk makt.

Skrevet

Likestilling i Norge har en lang vei å gå, jeg er usikker på om vi noen gang kommer dit. Menn tjener mer enn kvinner, får mer respekt enn kvinner, kan bevege seg hvor de vil, slipper å bli seksuelt trakassert av fremmede, blir lettere lyttet til, får bedre behandling hos legen, blir sydd puter under armene fra de er små fordi «gutter er gutter», kan slarve og baksnakke så mye de vil (kvinnene får fortsatt skylda). Osv. 

Anonymkode: 8f4ad...bdf

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...