Gå til innhold

Er det mulig å finne ut hvor mye man får igjen på skatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn ca. i hvert fall? Det er jo ganske mange faktorer som spiller inn. Jeg begynte i jobben i sommer etter fullførte studier og har en bruttolønn på 35 000, trekkes etter tabell 7100 og betaler 9900 i skatt hver måned. Sånn jeg forstår det har jeg skattet som om jeg har jobbet hele året, når jeg egentlig bare jobbet halve. Hvordan kan jeg finne ut sånn ca. hvor mye jeg får igjen?

Anonymkode: 194b8...f73

Skrevet

Du bruker skattekalkulator, og legger inn hva du tjente i fjor, inkl alle fradrag, og ser hva du skulle ha betalt i skatt, og så ser du på lønnslipp hva du faktisk betalte.

Fordelen med tabelltrekk er at den trekker fra månedsbeløpet og justeres etter hva du tjener de ulike månedene. Med andre ord, så lenge du har riktig tabell, så vil trekket være (ganske) riktig uansett om du jobber seks eller tolv måneder.

Skrevet
Taluno skrev (2 timer siden):

Du bruker skattekalkulator, og legger inn hva du tjente i fjor, inkl alle fradrag, og ser hva du skulle ha betalt i skatt, og så ser du på lønnslipp hva du faktisk betalte.

Fordelen med tabelltrekk er at den trekker fra månedsbeløpet og justeres etter hva du tjener de ulike månedene. Med andre ord, så lenge du har riktig tabell, så vil trekket være (ganske) riktig uansett om du jobber seks eller tolv måneder.

Så på den kalkulatoren for tabelltrekk at noen med 35 000 i månedslønn skal betale 9900 i måneden, som stemmer med det jeg har betalt hver måned. I følge skattekalkulatoren som var linket til over skal jeg ha betalt rundt 29 000 kr i skatt etter alle fradrag er lagt til, men jeg har blitt trukket for ca 60 000 kr i 2021. Utifra det skal jeg jo ha igjen en del, men jeg synes det er noe dritt å forstå seg på alt det der, så det er ikke sikkert jeg har lagt inn lån og liknende på riktig måte i skattekalkulatoren? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så på den kalkulatoren for tabelltrekk at noen med 35 000 i månedslønn skal betale 9900 i måneden, som stemmer med det jeg har betalt hver måned. I følge skattekalkulatoren som var linket til over skal jeg ha betalt rundt 29 000 kr i skatt etter alle fradrag er lagt til, men jeg har blitt trukket for ca 60 000 kr i 2021. Utifra det skal jeg jo ha igjen en del, men jeg synes det er noe dritt å forstå seg på alt det der, så det er ikke sikkert jeg har lagt inn lån og liknende på riktig måte i skattekalkulatoren? 

Skattekalkulatoren er veldig enkel, så hvis du har lagt inn renter på lån i posten Renter på gjeld og lånet i posten Gjeld til kredittinstitusjoner skal det bli rett.

Både renter og saldo gjeld finner du på årsoppgaver fra långiverne.

Anonymkode: ffb52...4c0

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er noe rot selv. Er rart man ikke kan se på forhånd når man leverer inn skattekortet, om man får smell eller ikke. Må vente til april for å se.

Anonymkode: ab2e0...748

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skattekalkulatoren er veldig enkel, så hvis du har lagt inn renter på lån i posten Renter på gjeld og lånet i posten Gjeld til kredittinstitusjoner skal det bli rett.

Både renter og saldo gjeld finner du på årsoppgaver fra långiverne.

Men hvordan legger jeg inn boliglån og renter på boliglån som står i både mitt og samboeren min sitt navn? Og hva med verdi på boligen som står i begges navn? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvordan legger jeg inn boliglån og renter på boliglån som står i både mitt og samboeren min sitt navn? Og hva med verdi på boligen som står i begges navn? 

Hvis dere betaler/eier like mye så deler du lån og renter på to evt. den brøken dere har. Verdi på boligen har ingen betydning så lenge ikke ligningsverdien pluss annen formue overstiger det dere har i lån med så mye at du/dere må betale formueskatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det er noe rot selv. Er rart man ikke kan se på forhånd når man leverer inn skattekortet, om man får smell eller ikke. Må vente til april for å se.

Skattekortet er for 2022. Skatteoppgjøret er for 2021. Hvordan skulle det være mulig?

Anonymkode: 7d0cc...13e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan skal skatteetaten vite hvor mye du har i formue per 31.12. når skattekortet blir utsendt i slutten av året før?

Hvordan skal skatteetaten kunne vite renter på innskudd og gjeld i løpet av året når renten kan gå opp eller ned og innskudd eller gjeld kan varierer mye i løpet av året før året er begynt?

Hvordan skal skatteetaten kunne vite hva du får i lønnsøkning i løpet av året før året er begynt?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...