AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Barnet mitt er ikke fult motivert og bruker helst bleie hvis hun kan. Hender hun også nekter når vi ber henne sette seg på potta. Er bare par måneder igjen til hun er fire år. Anonymkode: cb351...e7e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Kanskje hun rett og slett ikke er klar. Vet du om hun merker at hun må på do? Kan du bruke belønningsystem? Anonymkode: c6dcd...0fd
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Eller evt si at dere er tomme for bleier, og om hun kan være stor jente og bruke toalettet til dere har "hentet nye". Når hun har greid det, skryt hemningsløst, det vil gi mestringsfølelse og en følelse av at hun er stor. Anonymkode: c6dcd...0fd
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Vår begynte rett før hn fylte fire. Var ikke klar før. Vi kjøpte fin doring og matchende krakk på jollyroom, og en kjempefin potte. Når barnet fikk se disse tingene skulle de prøves med en gang😊 vi maste ikke, presset ikke. Minnet bare barnet på den fine doringen. Og belønnet med klistremerker Anonymkode: 76118...695
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 Og ga masse skryt når doringen eller potta ble brukt😊 Anonymkode: 76118...695
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 Min yngste gutt var fylt 4 når han sluttet med bleier. Han er født i slutten november og var ganske umoden. Vi holdt på med bleieslutt ganske lenge, men det gikk nokså tregt. Føltes ofte som ett skritt fram og to tilbake. Vi kom et stykke den sommeren han var 3 1/2 og når han begynte på bhg etter ferien ville de at han ikke brukte bleier, de skulle følge godt opp. Men gutten var ikke helt med på det og begynte å nekte å gå på do, særlig i bhg. Så da ble det bleier igjen og vi begynte omtrent på scratch igjen. Lite framgang gjennom hele høsten, så når 4 årsdagen kom så jeg nokså mørkt på det. Belønningsskjema o.l hadde liten effekt, han responderte ikke særlig på det, så det var lite til hjelp. Han ble syk før jul og fikk dermed lang juleferie, så da gjorde vi et forsøk igjen, og i romjula var det plutselig helt ok å slutte med bleie, også på natt. Men han hadde noe dovegring og kunne gå lenge mellom dobesøkene, men hadde lite uhell, aldri uhell på natt. Han gikk heller ikke på do andre steder enn hjemme, så var mye hjemmetid en periode, akkurat det gikk seg heldigvis til. Gikk heller ikke på do i bhg, men han holdt seg greit og hadde få uhell. Kan telle på en ti fingre antall ganger han var på do i bhg. Vi måtte dra rett hjem fra bhg da, ellers gikk det galt. Nå er han førsteklassing og går heller ikke på do skolen. Men det går greit så lenge han går på do hjemme om morgenen. Anonymkode: a6c37...0e9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Kanskje hun rett og slett ikke er klar. Vet du om hun merker at hun må på do? Kan du bruke belønningsystem? Anonymkode: c6dcd...0fd Hun sier hvertfall ikke i fra. Vi må dette henne på potta når vi tror det er på tide. Bruker klistermerker hver gang. Og hun får to om hun går på toalettet (med ekstra ring). Anonymkode: cb351...e7e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Eller evt si at dere er tomme for bleier, og om hun kan være stor jente og bruke toalettet til dere har "hentet nye". Når hun har greid det, skryt hemningsløst, det vil gi mestringsfølelse og en følelse av at hun er stor. Anonymkode: c6dcd...0fd Tørr ikke ta den sjansen. For det var en helg hun var hos besteforeldrene og de skulle fortsette med å sette henne på potta. Det gikk fint, men hun fikk forstoppelse og det gikk to-tre uker før mønsteret var normalt igjen. Redd en slik hendelse vil skape trøbbel for magen. Anonymkode: cb351...e7e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vår begynte rett før hn fylte fire. Var ikke klar før. Vi kjøpte fin doring og matchende krakk på jollyroom, og en kjempefin potte. Når barnet fikk se disse tingene skulle de prøves med en gang😊 vi maste ikke, presset ikke. Minnet bare barnet på den fine doringen. Og belønnet med klistremerker Anonymkode: 76118...695 Der er kanskje der vi feilet, og startet litt for tidlig enn når hun var klar. Anonymkode: cb351...e7e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min yngste gutt var fylt 4 når han sluttet med bleier. Han er født i slutten november og var ganske umoden. Vi holdt på med bleieslutt ganske lenge, men det gikk nokså tregt. Føltes ofte som ett skritt fram og to tilbake. Vi kom et stykke den sommeren han var 3 1/2 og når han begynte på bhg etter ferien ville de at han ikke brukte bleier, de skulle følge godt opp. Men gutten var ikke helt med på det og begynte å nekte å gå på do, særlig i bhg. Så da ble det bleier igjen og vi begynte omtrent på scratch igjen. Lite framgang gjennom hele høsten, så når 4 årsdagen kom så jeg nokså mørkt på det. Belønningsskjema o.l hadde liten effekt, han responderte ikke særlig på det, så det var lite til hjelp. Han ble syk før jul og fikk dermed lang juleferie, så da gjorde vi et forsøk igjen, og i romjula var det plutselig helt ok å slutte med bleie, også på natt. Men han hadde noe dovegring og kunne gå lenge mellom dobesøkene, men hadde lite uhell, aldri uhell på natt. Han gikk heller ikke på do andre steder enn hjemme, så var mye hjemmetid en periode, akkurat det gikk seg heldigvis til. Gikk heller ikke på do i bhg, men han holdt seg greit og hadde få uhell. Kan telle på en ti fingre antall ganger han var på do i bhg. Vi måtte dra rett hjem fra bhg da, ellers gikk det galt. Nå er han førsteklassing og går heller ikke på do skolen. Men det går greit så lenge han går på do hjemme om morgenen. Anonymkode: a6c37...0e9 Det er vel noe i det at de må være klare selv. Når vi spør om hun vil på potta eller do sier hun nei. Jeg tenker det er klart svar på om hun er klar eller ikke. Takk for at du delte, godt å høre om flere som går 1 skritt frem også 2 tilbake. Anonymkode: cb351...e7e
Arkana Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 Ett av mine barn var 4,5 da han sluttet med bleie. Vi prøvde mye forskjellig, men det var tydelig at dette skulle han bestemme seg for helt selv. Når han først ville slutte var det derimot gjort på et blunk. Han sluttet med dag- og nattbleie samtidig og hadde aldri uhell. Så jeg ville bare tatt det med ro og latt henne styre det selv. Bleieslutt er en sånn greie som er superviktig akkurat når det foregår og som alle har sterke meninger om, men når det er gjort er det absolutt ingen som bryr seg i det hele tatt og ikke noe som påvirker livet videre.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Der er kanskje der vi feilet, og startet litt for tidlig enn når hun var klar. Anonymkode: cb351...e7e Eller alt for seint, at dere skulle begynt allerede ved 1-2 års alder. Anonymkode: 31f7c...d38
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 Arkana skrev (4 minutter siden): Ett av mine barn var 4,5 da han sluttet med bleie. Vi prøvde mye forskjellig, men det var tydelig at dette skulle han bestemme seg for helt selv. Når han først ville slutte var det derimot gjort på et blunk. Han sluttet med dag- og nattbleie samtidig og hadde aldri uhell. Så jeg ville bare tatt det med ro og latt henne styre det selv. Bleieslutt er en sånn greie som er superviktig akkurat når det foregår og som alle har sterke meninger om, men når det er gjort er det absolutt ingen som bryr seg i det hele tatt og ikke noe som påvirker livet videre. Mener du vi ikke bør styre på med potta hver dag? Anonymkode: cb351...e7e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller alt for seint, at dere skulle begynt allerede ved 1-2 års alder. Anonymkode: 31f7c...d38 Er klar over det. Vi var i en veldig hektisk fase med oppussing det året, så det gikk på en måte hus forbi. Anonymkode: cb351...e7e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 Vår eldste fyller 4 om et par uker. Han nekter å bæsje i doen, da insisterer han på å få på bleie. Han bruker også bleie om natten. Han går uten bleie om dagen, men får det altså på for å bæsje. I følge helsesykepleier-svigerinnen min er det helt uproblematisk og ikke noe å bekymre seg for. Så meh, vi tar det som det kommer og presser ikke på for å få ham til å slutte. Anonymkode: c1656...737 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 Vi prøvde med klistremerker, belønninger, oppmuntring men sønnen ville ikke. Han var rett og slett ikke klar. 2 måneder etter han fylte 4 år så tok han valget selv og samme dag så var han tørr både dag og natt. Var likt med datteren, hun tok valget selv noen måneder før hun fylte 4 år og var tørr samme dag som hun bestemte seg. Anonymkode: 7c312...43e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Skrevet 25. januar 2022 Min eldste, gutt født sent på året, sluttet rett etter fireårsdagen. Da hadde vi holdt på lenge, og sommeren før også latt det stå til uten bleier hele ferien, men det var bare uhell på uhell. Greit nok når man er hjemme, men det gikk ikke i barnehagen, så den høsten var bleia på igjen. Her var problemet dovegring, stor vegring for å bruke do eller potte. Vi startet potte trening før toårsalder og det gikk fint i starten, men så ble det vegring. Absolutt ingenting kom i do. Da han først opplevde at det gikk fint å få avføring i do gikk det over på et blunk. Noen uhell var det fortsatt, men stort sett tørr både dag og natt. Sett i ettertid skulle jeg ønske vi hadde stresset mindre med det. Yngste har vært helt annerledes og vi har knapt nok måtte gjøre noe for å avvenne bleie, men ser også at hun har en helt annen kontroll enn hva eldste hadde. Han var nok mer umoden. Anonymkode: b7ee6...2fa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er vel noe i det at de må være klare selv. Når vi spør om hun vil på potta eller do sier hun nei. Jeg tenker det er klart svar på om hun er klar eller ikke. Takk for at du delte, godt å høre om flere som går 1 skritt frem også 2 tilbake. Anonymkode: cb351...e7e Vår erfaring er at de må være klare selv. Vi prøvde masse forskjellig, nye potter, klistremerkekalender, gå uten bleie, tøybleier osv, ingenting funket. Til slutt ga vi litt opp. Da han var 4 år og 2 mnd ville han plutselig gå på do selv. I løpet av en uke var han helt uten bleie, sa fra fra han bestemte seg. Ingen uhell på natt, og kun et uhell der jeg ikke var kjapt til stede så han rett og slett ikke fikk sagt fra. Anonymkode: f6f76...5d7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #19 Skrevet 25. januar 2022 4 år og 3 mnd var det. Anonymkode: f6f76...5d7
tangent Skrevet 25. januar 2022 #20 Skrevet 25. januar 2022 Min sluttet samme måned som hun fylte fire. Broren var fire år og to måneder. Barnehage eller helsesøster var ikke bekymret for noen av dem og sa bare at de slutter når de er klare. Begge to hadde vi fo forsøk på å slutte før de sluttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå