AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Heisann. Jeg stadig kaster ting. Men dog føler jeg at jeg kveles av ting. Aner ikke hvor mange ganger jeg har rydda og kastet ut ting. Og like etter er det like fullt igjen. Jeg har lært meg å si nei takk til ting andre ikke vil ha. Desverre siden forrige rydderunde fra kjeller til loft er det kommet inn litt arvegods. Dette er jo litt vrient å kvitte seg med. Men har prøvd å holde meg til regel, ikke ta inn noe du ikke tør å bruke. Men altså. Har du noen gode tips og råd, for å ikke fylle huset med stæsj. Har forøvrig et lite hus, så litt usikker på om jeg egentlig har så sykt mye også. Hva trenger man sånn minimum i et bebielig, fungerende hjem? Sånn utenom kjøkken rommet.... Har dere feks max antall sengetøy pr, seng, og hvor mange? Hvilke rydderegker har du, som jeg kan kopiere? Anonymkode: a2064...6e4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Har to par sengetøy, jeg. Trenger jo ikke mer (har et par ekstra til barnet, han er så liten at det kan skje uhell ennå). Har du flere kaffeserviser enn du bruker? Glass og kopper er sånn typisk ting man har for mye av, man trenger ikke så voldsomt mye sånt. Ett kaffeservise og ett middagsservise er nok. Ellers gir jeg bort alt jeg ikke bruker. Også arvegods og ting som har vært dyre, jeg orker ikke å lagre ting jeg ikke bruker. Hvordan kommer det nye ting i huset, kjøper du mye nytt? Du kan jo eventuelt ha en regel om at for hver nye ting du kjøper, må du gi bort en annen ting? Når det gjelder rydding har alt sin faste plass, da blir det ikke rot heller, fordi det bare tar fem minutter å rydde. Anonymkode: f5816...3b0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 jeg har nylig begynt å følge @ryddhjemme på instagram. Mye virker litt vel overdrevent, jeg sier det med engang - jeg gidder f.eks. ikke å hele alle krydre inn over like bokser, bare for at det skal se pent ut på innsiden av skuffa. Men, det er allikevel mange gode tips. Det er mest om å organisere det du allerede har da. Anonymkode: ec076...6e4
Gjest loveli Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Jeg tar ikke vare på ting jeg synes er pene bare fordi det er pent, det skal være i bruk også. Sengetøy har jeg 4 av, det er i overkant men jeg bruker alle så da er det greit. 😜 Jeg kjøper ikke nips og ting. Du sier det fyller seg opp selv om du kaster, det betyr at du kjøper for mye. Ta bevisste valg hver gang du er i butikken. Når jeg ser noe jeg liker å spør jeg meg alltid: liker jeg denne bedre enn den jeg har hjemme? Hvis nei, så kjøper jeg ikke. Hvis ja, så kvitter jeg meg med den hjemme. Men hvert kjøp er en bevisst handling. Dette har ført til at jeg har kuttet forbruket med kanskje 95%. Har spart masse penger på det også og disse pengene har jeg heller investert i fond, aksjer og krypto. Pengene har doblet seg og triplet seg de siste 3 årene og har blitt mye mer verdifulle for meg enn om jeg hadde brukt samme mengde penger på tull.
Gjest loveli Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg har nylig begynt å følge @ryddhjemme på instagram. Mye virker litt vel overdrevent, jeg sier det med engang - jeg gidder f.eks. ikke å hele alle krydre inn over like bokser, bare for at det skal se pent ut på innsiden av skuffa. Men, det er allikevel mange gode tips. Det er mest om å organisere det du allerede har da. Anonymkode: ec076...6e4 Det er heller ikke spesielt miljøvennlig å kjøpe alle disse ekstra glass og plastboksene som har blitt så populære. Veldig bra at du dropper det! 🤗
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 Jeg kaster/gir bort alt jeg ikke bruker i hverdagen og som bare blir stående og samle støv. Jeg spør meg selv "Har jeg brukt denne en eneste gang de siste 6mnd? Og kommer jeg til å bruke den?" er svaret nei, så forsvinner det Jeg har to sengetøy. Når jeg bytter, så vasker jeg det skitne tøyet med en gang så det er klart til neste gang jeg bytter. Skal kvitte meg med noen bakeboller nå. Når har man behov for å bruke flere bakeboller, liksom? 😅 Vet ikke hvorfor jeg har flere, jeg baker nesten aldri. Anonymkode: 52a55...ce3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Jeg har en tanke at det som ikke brukes på et 1 år kastes uansett hva det er. Så fremt det ikke er noe som tilhører barna. Anonymkode: ab79a...14f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 Jeg rydder over huset 30min hver dag. Jeg har en slags fast rotasjon, der jeg kommer gjennom alle skuffer, skap, boder og loft på et år. Prøver da å kaste, ikke tenke. Om det er ting jeg sliter med å kvitte meg med så legger jeg det i en ekse/sekk, så får det bo på loftet eller i garasjen noen måneder. Husker jeg knapt hva som er der så kjører mannen det bort (for at jeg ikke skal begynne å plukke ut ting igjen...) Har kun minimum av ting som sengetøy (to sett per seng) og handklær (to sett per person). Anonymkode: f132d...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 loveli skrev (8 minutter siden): Det er heller ikke spesielt miljøvennlig å kjøpe alle disse ekstra glass og plastboksene som har blitt så populære. Veldig bra at du dropper det! 🤗 Jeg har gått gradvis over til slikt på en del områder. Betyr at jeg kan kjøpe ting som ris, linser, og krydder, i bulk. Og har også slitt med melbiller som sprer seg, og fører til at lat må kastes. Man ser også lettere hva man har, og ting blir brukt. Men kun av estetiske hensyn, slik jeg mistenker at mange av vloggere og slikt gjør, nei.... Anonymkode: f132d...2ca
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 For klær har jeg en "regel" at det som ikke er brukt minst en gang i løpet av fire uker henges tilside, etter et halvår flytter jeg det igjen, og etter et år går det til gjenbruk - gjelder ikke bunad og spesielle ting men.. ja, det funker for meg. Samme med kopper og nips her og der, brukes det ikke går det til gjenbruk. Sengetøy har jeg to til hvert rom, og ett sett ekstra for gjesterommet med enkle dyner og ett ekstra til rommet med dobbeldyne, kommer det ett nytt i hus blir det gamle brukt som filler i garasjen eller naustet - evt går i en resirk-kontainer.. Noen ting ønsker jeg likevel å ta vare på, da pakkes det godt og settes bort i loftsboden over garasjen godt merket. Mitt største probmen er bøker - jeg elsker bøker og har ikke nok bokhyller! Anonymkode: 25306...2f1
Gjest loveli Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har gått gradvis over til slikt på en del områder. Betyr at jeg kan kjøpe ting som ris, linser, og krydder, i bulk. Og har også slitt med melbiller som sprer seg, og fører til at lat må kastes. Man ser også lettere hva man har, og ting blir brukt. Men kun av estetiske hensyn, slik jeg mistenker at mange av vloggere og slikt gjør, nei.... Anonymkode: f132d...2ca Jeg har noen bokser jeg også, for som du sier så kan man få dyr i mange produkter. Hun jeg siterte snakket om å helle krydder fra krydderboksene over på finere glassbeholdere. Helt idiotisk fra et miljøperspektiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå