Gå til innhold

Tips på billig og sunn middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å holde et matbudsjett, men vil ikke bare leve på makaroni og ketchup. 
Har dere tips på sunne middager som er billige? 
Jeg spiser alt, gjerne vegetarisk. 

Anonymkode: 94f06...1db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ørretfilet og pasta.

Anonymkode: bdf67...631

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker mye ris, bog-skinke og grønnsaker som jeg woker sammen. Raskt og enkelt, sunt og smaksrikt. Også perfekt for å bruke opp grønnsaker man har fra før :)

Om jeg skal kjøpe nytt og gjøre det billig, så kjøper jeg gulrot, rødløk, kål og paprika, pluss hva jeg finner på tilbud

• Liker 1
Skrevet

Stekt ris, vegetarisk versjon eller med litt kjøtt, hvilken type er ikke så viktig så lenge du liker det. 

Chili sin carne, altså chili con carne bare vegetarisk. 

Taco med bønner i stedet for kjøtt. Alt av Taco varer har billig versjon. Krydderet fungerer fjell uansett merke, samme gjelder lefsene. Grønnsaker generelt er billig. Kidneybønner eller kikerter er nydelig i stedet for kjøtt. 

Curry med ris på siden. Mye grønnsaker som er nydelig i alt av Curry, spesielt gulrot, løk og potet. Tenker også kikerter eller bønner hadde fungert bra hvis man ønsker å bytte ut eventuelt kjøtt. 

Anonymkode: b67e6...85e

• Liker 2
Skrevet

Noen jeg kom på i farten som krever litt basisvarer (egg, soyasaus (som kjøpes på eksotisk matvarebutikk der den er veldig mye billigere), pasta)

- Omelett eller pai med skinke og brokkoli (kjøper alltid fryst brokkoli da det er lettere å porsjonere). Alle andre grønnsaker fungerer også, og kjøtt ikke nødvendig. 

- Laks i form med brokkoli, erter, ris og soyasaus (soyasausen brukes som marinade på laksen i tillegg til smak i risen)

- Risotto med champignon (blåmuggost eller annen kraftig ost om du har rester)

- Pasta med tomatsaus. Kok pastaen med lite vann, tilsett tomater og krydder mot slutten og kok alt i en panne. Ta litt ost på toppen om du har

- Mac and Cheese. Bruk det du har av ost og kjøtt i kjøleskapet. Lag hvit saus med melk og meljevning, tilsett ost kjøtt (bacon, skinke etc) og nesten ferdigkokt pasta. Bak i ovnen

- wok miks med kylling. Kyllingen kjøpes fersk i stor porsjon og deles opp før den fryses (du angrer aldri på å ha ferdig kuttet kylling i frysen om du treng noe raskt)

- kyllingsuppe med eple, paprika og kokosmelk/fløte, serveres med ris

Anonymkode: b3c6c...3a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange gode tips over her. Om du skulle trenge mer inspirasjon anbefaler jeg Linda Stuhaug sin blogg varmt.
75% av ukesmenyen vår er basert på oppskrifter derfra. 😅 Hun har i tillegg en egen "meny" for billige middager, samt middager for en. www.lindastuhaug.no

Anonymkode: 9706a...b36

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker veldig godt en enkel pastarett:

rødløk, hvitløk stekes sammen litt, et par skjeer tomatpuré, litt kremost, paprikakrydder, salt og annet krydder du liker feks chili, fløte og litt vann. Bladpersille. Jeg tar denne sausen i blender, og blir sykt god. Har til flere dager og. 

Anonymkode: f8e59...d65

Skrevet

Glemte ta med hovedpoengene mitt 😛 Det som er viktig for å holde ett bra budsjett, er å planlegge menyer ut i fra råvarer. Kjøper du en paprika for å lage noe, så planlegg de neste måltidene så paprikaen blir brukt opp.

En liten pakke melk er dyrere pr liter enn en stor, men om du uansett tømmer ut halve pakken, så er det bedre kjøpe en liten pakke.

Og kutt eventuelt ned på kjøtt eller andre dyre ingredienser. Jeg spiser kjøtt/fisk til nesten alle middager, men bruker mindre mengde. F.eks en pakke kjøttdeig på 400g tilsvarer rundt tre vanlige porsjoner, mens jeg deler den opp så den holder til 5-6 porsjoner. Så øker jeg heller på med billige og mettende ingredienser, som gulrot. Revet gulrot sammen med kjøttdeig i saus er nydelig 😁

Skrevet

Gjerne vegetarisk sier Ts og folk foreslår fisk og kjøtt....

Linsebolognese:

1 gul løk
2 fedd hvitløk
3 stilker stangselleri
1 ss olivenolje
provencekrydder / oregano
2 ss tomatpuré
1 ts sukker
1 boks brune linser (ca 200 g)
1 boks hakket tomater
salt + pepper

Begynn med å sette på pastaen. Finhakk så hvitløk, løk og stangselleri. Stek det gyllent i olje i en gryte eller stor stekepanne. Tilsett så krydder, tomatpuré og sukker.La det surre et par min. Ha i hakkede tomater og linser, og la sausen småputre på middels varme i minst 10 minutter, gjerne lengre. Smak til med salt og pepper om nødvendig. 

Lager dobbelporsjon og bruker porsjon nr to til å lage tomatsuppe. Da kjører jeg tomatsausen glatt med stavmikser,tilsetter en halv terning grønnsaksbuljon og en halv liter vann og koker opp. Spiser med brød

Bønnegryte 
2 ss olivenolje
1 løk
1 rød paprika
8 store sjampinjonger
1 squash (zucchini)
3 store modne tomater
1 boks kidneybønner (400 gr.)
1 dl buljong (=1 terning rørt ut i 1 dl kokende vann...)
2 ts basilikum
salt + pepper

Varm opp oljen i en gryte, tilsett hakket løk og stek på middels varme til løken er gyllen. Husk å røre!
Tilsett sopp i skiver og hakket paprika og hvitløk. Stek i 2 minutter til.
Hell i buljongen, og ha i squash i skiver og hakkede tomater.
Skyll bønnene i et dørslag og ha dem i gryten.
Kok opp, legg på lokk og la gryten småkoke i ca.10 minutter. Spiser med fullkornsris eller grovt rundstykke 

Dobbel porsjon her også og kjører det samme som med pastasausen 

Gulrotsuppe(stor porsjon så fryser ned)

600 g  Gulrøtter  
2 Store sjalottløk  
3 fedd  Hvitløk  
1 l  Vann/grønnsakskraft  
0.25 Chili  
2 ts  Fersk ingefær   
0.5 Appelsin, saften  
Byggryn 

Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme.

Tilsett finhakket ingefær og chili. Bruk  en romslig kjele med litt olje.

Tilsett så grønnsakskraft eller buljong. La det koke til det er mørt.

Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt.

Spiser med byggryn

Blomkålcurry

Olje til steking
1 gul løk, finhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
1 ss finrevet fersk ingefær
2 ss rød currypaste
1 liten blomkål
1 boks kikerter (240 g avrente)
1 boks kokosmelk ( 400 g)
saft av sitronsalt
salt, pepper

nanbrød

Del opp blomkål i buketter. Renn av kikertene, skyld i kaldt vann. Varm en solsikkeolje i en dyp stekepanne / wokpanne. Stek løken til den er myk og blank. Tilsett ingefær, hvitløk og currypaste og stek til alt er blandet godt sammen, ca et minutt. Tilsett blomkål og stek et par minutter. Hell over kokosmelk og legg på lokk og la småputre til blomkålen er mør, ca 10-15 minutter. På slutten av koketiden tilsettes kikerter, smak til med sitron, salt og pepper. Spiser med nan.

Dobbelporsjon. Porsjon nummer to har jeg i en ildfast form og strør over griljermel laget av brødrester og steker i ovnen i 10 min på 180 grader. Spiser med en salat.

Grønnsakslapskaus

1/4 pose lapskausblanding                              100 gram røkt tofu(valgfritt) 
1 dl røde linser 
0,5-1 buljongterning

Kok opp vann med buljong. Ha i lapskausblanding og linser ut fra hvor mange porsjoner du skal lage. La koke til linsene og grønnsakene er gjennomkokt, ca 10 minutter. Skjær tofu i biter  og ha de i på slutten av koketiden. Smak til med salt, pepper og eventuelt andre krydder etter ønske.

Andre tips:

•Wok med fullkornsnudler og saus
•Couscos med stekte grønnsaker 

Anonymkode: e1b35...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...