AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Hun er attpåklatt og ni år gammel, og hun har total kontroll på stua og TV-en når vi er på besøk. Hun setter på sine serier og programmer men ser ikke på en gang, for hun driver KONSTANT og stuper kråke mellom sofaen og gulvet hvor hun turner, holder "show" og maser på at folk skal se på henne. Foreldrene sier ingenting på det, og jeg forstår ikke hvordan de holder ut. De kunne i det minste bedt henne slå av TV-en når hun uansett ikke ser på? Av og til blir jeg helt sprø og tussete i hodet, selvsagt uten at jeg gir uttrykk for det. Men jeg lurer på om det er jeg som er sær her? Siden ingen andre sier noe som helst? Anonymkode: 93d29...66f 5
Kaneel Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun er attpåklatt og ni år gammel, og hun har total kontroll på stua og TV-en når vi er på besøk. Hun setter på sine serier og programmer men ser ikke på en gang, for hun driver KONSTANT og stuper kråke mellom sofaen og gulvet hvor hun turner, holder "show" og maser på at folk skal se på henne. Foreldrene sier ingenting på det, og jeg forstår ikke hvordan de holder ut. De kunne i det minste bedt henne slå av TV-en når hun uansett ikke ser på? Av og til blir jeg helt sprø og tussete i hodet, selvsagt uten at jeg gir uttrykk for det. Men jeg lurer på om det er jeg som er sær her? Siden ingen andre sier noe som helst? Anonymkode: 93d29...66f Du er ikke sær, trollet blir ikke oppdratt for foreldrene orker ikke og er egentlig for gamle 17
Kaneel Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Kaneel skrev (4 minutter siden): Du er ikke sær, trollet blir ikke oppdratt for foreldrene orker ikke og er egentlig for gamle Kanskje du og kjæresten din burde trå til om dere er over 18… hu kommer til å bli mislikt av andre om det her fortsetter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Kaneel skrev (1 minutt siden): Kanskje du og kjæresten din burde trå til om dere er over 18… hu kommer til å bli mislikt av andre om det her fortsetter Du er jo unødvendig krass, det der trenger du ikke å bekymre deg for. Anonymkode: 93d29...66f 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 Du vet du har lov å sette egne grenser i eget hjem? Anonymkode: 7655c...ed0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 «Når dere er på besøk», ergo har dere ingen ting dere skulle ha sagt mår dere er på besøk i lillesøsterens hjem. Dra hjem da, hvis du blir plager av at et barn leker. 🤷♀️ Anonymkode: 202f7...c13 28 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Helt vanlig at barn som blir understimulert og overlatt mye til å oppdra seg selv at de higer etter oppmerksomhet og overkompenserer Anonymkode: c9594...c40 13
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet du har lov å sette egne grenser i eget hjem? Anonymkode: 7655c...ed0 Det er ikke mitt hjem? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Når dere er på besøk», ergo har dere ingen ting dere skulle ha sagt mår dere er på besøk i lillesøsterens hjem. Dra hjem da, hvis du blir plager av at et barn leker. 🤷♀️ Anonymkode: 202f7...c13 Så vi skal si nei takk til invitasjoner fordi ungen leker? Du forstår da vel at det ikke er et alternativ. Det er klart hun må ha lov å leke, men er hun nødt å herje sånn som det i stua hver gang det er folk på besøk? Anonymkode: 93d29...66f 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Hun er 9 år. Ikke 17. Ganske normalt å ha energi da altså. Du kan jo gi henne en ipad så kan hun sitte å glo på den mens dere er på besøk? Da blir de ganske passiv å rolig. Å helt stille om det er det du forventer av en niåring.. Drar dere på besøk for å ha fjernkontrollen til tven? Anonymkode: 915bf...89c 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun er 9 år. Ikke 17. Ganske normalt å ha energi da altså. Du kan jo gi henne en ipad så kan hun sitte å glo på den mens dere er på besøk? Da blir de ganske passiv å rolig. Å helt stille om det er det du forventer av en niåring.. Drar dere på besøk for å ha fjernkontrollen til tven? Anonymkode: 915bf...89c Hun har altså en smarttelefon som gjerne ligger og durer på full guffe i bakgrunnen med ett eller annet hun har funnet på youtube, samtidig som alt det andre foregår. Passiv og rolig blir hun i hvert fall ikke, men det er jo ikke det som er poenget heller. Har aldri sagt jeg forventer at hun skal være helt stille, på ingen måte. Anonymkode: 93d29...66f 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 Føler det er mange 9 åringer og yngre som er slik, da spesielt minstemann i flokken. Jeg var slik selv i rundt samme alder. Er helt motsatt må i voksen alder. Anonymkode: 23e25...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Føler det er mange 9 åringer og yngre som er slik, da spesielt minstemann i flokken. Jeg var slik selv i rundt samme alder. Er helt motsatt må i voksen alder. Anonymkode: 23e25...ce9 Du har slutta å rulle kråke i sofaen? Anonymkode: 085b6...07d 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 Om hun ønsker oppmerksomhet, hva med å gi henne oppmerksomhet. Initier en samtale, eller et spill eller noe slikt. Anonymkode: 68cb2...99d 6 1
Pås Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 Du orker sikkert å forholde deg til en normal, aktiv 9-åring som leker når du er på besøk hos svigers! 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 Noen barn blir litt krakilske ved besøk, ikke sikkert hun er slik til vanlig. Personlig har jeg superhøy toleranse for andres urokråker fordi de ikke er mitt problem! Det hviler jeg meg ofte i, ikke mitt problem, ikke min fight Anonymkode: 7ae71...660 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 Vi har en liten gutt på 9 mnd. Var på besøk hos mine foreldre i helgen hvor han fikk en rangle han satt og lekte med mens vi spiste. Alle de andre rundt bordet ble kjempe irritert på lyden fra denne rangla, jeg og min mann hørte den ikke en gang. De ga heldigvis beskjed om at det var irriterende og han fikk en bamse i stedet. Poenget mitt er at det er mulig foreldrene ikke legger merke til at lydnivået er ganske høyt. Jeg tolker det som at det er kombinasjonen av tv og turning som plager deg, ikke det ene eller den andre. Hva med neste gang si "jeg har litt vondt i hodet i dag, kan du være grei å slå av TVen siden du ikke ser på den likevel". Eller slå av TVen og finn frem ett gøyalt spill og hør om hun vil spille med dere. Anonymkode: cdd63...a12 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Skrevet 25. januar 2022 Ah, jeg er så lei av å se at Ts nok en gang blir den fæle. Ts har jo helt rett i at dette er frekk og dårlig oppførsel! Det er så klart ikke 9-åringen sin skyld, og det tror jeg Ts også skjønner. Hun reagerer nok på svigerforeldrenes manglende grensesetting og oppdragelse. Joda, det er normalt at barn kan bli ekstra gira når de har besøk, men det er ikke normalt at barnet får lov til å både sette på TV og mobil med masse lyd og springe og turne villt rundt i stua, det er slikt foreldre skal regulere. Det høres jo ut som om barnet får gjøre akkurat hva det vil, og det er vel de fleste enige om at ikke er bra? Selv om jeg absolutt ser poenget ditt, Ts, og er enig med deg, så tror jeg det er lite du kan gjøre. Det er liksom ikke helt greit å si ifra at de ikke eier kustus på barnet sitt. Jeg tror jeg ville tydeliggjort det på en annen måte, f.eks at du ikke flytter deg, men lar 9-åringen kræsje i deg når hun herjer rundt. Skvett også når hun setter på høye lyder eller lat som om du ikke hører hva de sier pga TV-en. Da tar de antakeligvis hintet etterhvert. Anonymkode: cf613...833 12 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ah, jeg er så lei av å se at Ts nok en gang blir den fæle. Ts har jo helt rett i at dette er frekk og dårlig oppførsel! Det er så klart ikke 9-åringen sin skyld, og det tror jeg Ts også skjønner. Hun reagerer nok på svigerforeldrenes manglende grensesetting og oppdragelse. Joda, det er normalt at barn kan bli ekstra gira når de har besøk, men det er ikke normalt at barnet får lov til å både sette på TV og mobil med masse lyd og springe og turne villt rundt i stua, det er slikt foreldre skal regulere. Det høres jo ut som om barnet får gjøre akkurat hva det vil, og det er vel de fleste enige om at ikke er bra? Selv om jeg absolutt ser poenget ditt, Ts, og er enig med deg, så tror jeg det er lite du kan gjøre. Det er liksom ikke helt greit å si ifra at de ikke eier kustus på barnet sitt. Jeg tror jeg ville tydeliggjort det på en annen måte, f.eks at du ikke flytter deg, men lar 9-åringen kræsje i deg når hun herjer rundt. Skvett også når hun setter på høye lyder eller lat som om du ikke hører hva de sier pga TV-en. Da tar de antakeligvis hintet etterhvert. Anonymkode: cf613...833 Åh takk og lov, endelig et fornuftig svar her! Kjenner jeg ble letta 😅 Du fikk fram poenget mitt og har helt rett. Vet ikke om det bare er med siste barnet oppdragelsen har sklidd ut litt, for det ble jo bra folk med folkeskikken i behold av både samboeren min og den andre søsteren hans, og det blir det jo helt sikkert av niåringen også. Hun er jo ei flott jente sånn ellers. Eller så er det bare at hun blir litt krakilsk av besøk, ja. Jeg synes uansett at foreldrene bør be henne skru av TV-en og slå av youtube på mobilen om hun uansett ikke skal se på, det ville i hvert fall jeg gjort. Synes det er imponerende å holde ut det støynivået på daglig basis, det skal de ha. Og takk for tips! Anonymkode: 93d29...66f 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #19 Skrevet 25. januar 2022 Jeg synes det er så rart at man aksepterer slik atferd hos så store barn som 9-åringer. En 4-5-åring ja, men 9 år? NEI - bare NEI. Anonymkode: 2e99a...b9f 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #20 Skrevet 25. januar 2022 Samboeren til en kompis har et barn på 11 år som er HELT LIKT!!! De var på besøk TIL OSS, og da hadde barnet høyttalerne på telefonen sin på full guffe, TVen vår på full guffe og skulle turne/danse/synge. Prøvde å be henne roe seg ned da dyrene våre ble tydelig nervøse/ukomfortable, men da ble hun så lei seg (?) at hun sprang til gjesterommet og slamret (!!) igjen døren. Moren satt der apatisk og bare: "uff, hehe, nå ble hun ikke fornøyd nei". Hun løpte også etter dyrene våre ute, og de tok det ikke som lek så de løp og gjemte seg og var tydelig redde. Samboeren min sa tydelig i fra at det der, det er IKKE greit. Da heiv hun seg på bakken og hylgråt, mor kommer løpende og kjefter på samboer fordi han "kjeftet på barnet hennes". Vi prøvde å forklare situasjonen til moren, men hun mente det ikke ga han rett til å "kjefte på barnet hennes" så vi ba de pent om å reise. Jeg prøver å være forståelsesfull og ja barn har energi som de må få utløp for og skal selvfølgelig få oppmerksomhet, men de må også lære hva som er greit å gjøre og ikke hos andre eller hjemme med besøk tilstede. Anonymkode: db15a...733 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå