Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvordan kjentes angst ut hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 22.16):

Begynner med hjertebank og rask respirasjon, sitring i fingrene, blir hvit rundt munnen og kald og hvit på hendene, fingrene stivner, voldsomt med adrenalin gjennom kroppen. Skjelving i bena, kaldsvetting. Høy puls.

Jeg prøver å kontrollere det med å si til meg selv at det ikke er farlig, men det føles som jeg skal slutte å puste og dø. 

Tror det er panikkangstanfall, men aldri søkt hjelp for det. Vet ikke om  det i det hele tatt finnes noen løsning på problemet. 

Anonymkode: d0643...ec5

Jeg har akkurat det samme du beskriver her. Begynte å få det for noen måneder siden, helt ute av det blå. Blir i tillegg kjempekvalm, veldig redd jeg kommer til å spy i full offentlighet en dag.

Anonymkode: d2b67...5fa

Skrevet

Blir helt stiv i overkroppen, sånn at det gjør skikkelig vondt. Går ikke an å tenke det bort, gjøre øvelser eller slappe av.

Blir totalt paralysert og puster ikke helt ned i magen. Anfallene er gjerne utløst av spesifikke ting. Får også høy puls og sånt men pust og puls (og evt tårer) plager meg ikke sånn sett. Stivheten og verkingen derimot… det går ikke over heller, før jeg til slutt sovner av utmattelse etter halvannet døgn, evt tar angstdempende.

Anonymkode: 27bb5...0da

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 1.34):

Hadde jeg og en periode,ble borte etter traumeterapi,kan komme L i t t enda under mye stress/påkjenninger,men bare innimellom.terapien hjalp meg enormt.

Anonymkode: 67d5f...552

Samme her! Går i terapi og blir bare bedre og bedre ❤️

Anonymkode: e5dd7...7e1

Skrevet

Etter å hatt angst av og på i 20 år er jeg sykt overrasket over hvor mye mindre uro jeg føler etter jeg begynte på yaz p-piller. Ikke prøvd andre piller så ikke sikkert merket betyr noe. Poenget mitt er at hver gang jeg har følt på noe så har jeg tenkt at det er den forbanna angsten, men så har det kanskje vert hormoner og pms som har spilt en større rolle i det hele. 

Når jeg får skikkelig lammende angst så er det vival som er tingen, men man kan jo ikke knaske det jevnlig. Men godt ha tilgjengelig når det står på som verst.  Anbefaler også antidepressiva, det hjelper til en viss grad. 

Anonymkode: c7a73...1e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter å hatt angst av og på i 20 år er jeg sykt overrasket over hvor mye mindre uro jeg føler etter jeg begynte på yaz p-piller. Ikke prøvd andre piller så ikke sikkert merket betyr noe. Poenget mitt er at hver gang jeg har følt på noe så har jeg tenkt at det er den forbanna angsten, men så har det kanskje vert hormoner og pms som har spilt en større rolle i det hele. 

Når jeg får skikkelig lammende angst så er det vival som er tingen, men man kan jo ikke knaske det jevnlig. Men godt ha tilgjengelig når det står på som verst.  Anbefaler også antidepressiva, det hjelper til en viss grad. 

Anonymkode: c7a73...1e2

Jeg kan ikke ha østrogen, da blir jeg veldig dårlig. Skjelver veldig innvendig såpass at jeg ikke klarer å gjøre noe. Byttet til østrogenfrie piller og ble raskt bedre.

Anonymkode: ca950...0c8

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg sliter med angst som kommer av utmattelse. Sliter med hjertebank og da forhøyet puls- opp i 110 kan den være. Sover dårlig om natten og når jeg prøver å hvile på føremiddag begynner hjertebanken og pulsen. Er dette normalt? Føler meg stresset i kroppen. 

Anonymkode: 43fca...e97

Skrevet

Jeg har hatt panikkangst et par ganger. Da føler jeg absurd nok at jeg holder på å dø. Enkelt og greit. Jeg mener å kjenne at kroppen og systemet mitt er i ferd med å skru seg av. Det snurper seg lett i brystet, jeg får følelsen av at jeg kan besvime etc., men katastrofefølelsen er ikke en rasjonell analyse av disse fysiske symptomene, men noe som kommer fra samme sted. Det er en sammenhengende katastrofe fysisk og psykisk. Nå dør jeg. 

Anonymkode: 43942...23b

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg sliter med angst som kommer av utmattelse. Sliter med hjertebank og da forhøyet puls- opp i 110 kan den være. Sover dårlig om natten og når jeg prøver å hvile på føremiddag begynner hjertebanken og pulsen. Er dette normalt? Føler meg stresset i kroppen. 

Anonymkode: 43fca...e97

Har hvilepuls på 100, da skal det ikke mye til før stress og angst tar overhånd 😔

Skrevet

Angst for meg utarter seg med høygaloppperende hjerte, hvor det føles som det kan hoppe ut av brystet mitt og at alle rundt meg kan høre det. Pusten blir uregelmessig og hyperventilerende, beina blir gelé og skjelver og stemmen brister og det blir vanskelig å snakke. I tillegg bruser det i ørene, skikkelig høyt og overdøve de. 

Panikkangst, da hylgråter jeg i tillegg og klarer ikke å roe meg ned selv på egenhånd. Og det kjennes som frykten blir stående som hakk i plata på høyeste volum, og du vet ikke opp ned på verden for å trykke på stopp. 

Anonymkode: 17926...47f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 9.28):

Hva var dine symptomer? 

Anonymkode: 61d75...39a

Jeg håper du får det bedre etterhvert!❤️

Mine symptomer er at det føles som om jeg har en tørketrommel på på full styrke i bryst og mellomgulv, svetting, puls som løper løpsk, kvalme og panikk. Om jeg i tillegg ligger i sengen føles det som om kroppen er elektrisk og svever 2 cm over madrassen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 0.45):

For min del kommer ikke angsten sånn helt ut av det blå, det må være en spesifikk bekymring jeg har som jeg driver og grubler på helt til det bygger seg opp krisetanker og jeg tenker at dette er et så overveldende stort problem at det eneste jeg kan gjøre er å ta livet mitt. Og når man «skjønner» at døden er eneste utveien så føler man seg trengt inn i et hjørne, for man vil jo ikke dø - men likevel så er det det som må skje!! Sånn er angst for meg!

Anonymkode: 8f10e...b8d

Det er noe lignende som dette jeg også alltid har tenkt er angst, at man er redd eller bekymret for en konkret sak, aktivitet eller lignende. Men selv opplever jeg angst stort sett som mange andre beskriver her, fysiske symptomer som kommer ut av det blå, helt uten forvarsel. Men det kan også ligge vedvarende symptomer i lengre tid, da i litt svakere til middels grad, og muligens skyldes dette generelle bekymringer som ligger og ulmer i kroppen. Min personlige opplevelse av angst ville jeg heller kalt indre stress-symptomer, syns det er et mer passende navn. 

Anonymkode: 311f9...838

Skrevet

Er ikke så ofte lenger, men jeg får en ubehagelig følelse der magesekken ligger,  diaré og konsentrasjonsvansker

Skrevet

Det er helt jævlig. Tviler på at jeg kan få frem med ord akkurat slik det føles. Gir det ett forsøk.

Det er sosial angst jeg sliter mest med, sammen med prestasjonsangst, men de hører vel ofte sammen? Dette har styrt livet mitt helt, totalt. Jeg har blitt helt ødelagt. Vet ikke om det gjør det bedre men har unnvikende personlighets forstyrrelse. Nok om det.

I alt fra delvis små sosiale settinger til store, så begynner det hjertet å slå. Noe så enormt. Tror ikke de som ikke har opplevd det kan helt skjønne det. Det virker ut som at hjertet er like stort som hele kroppen, og gjerne større enn det også. Jeg kjenner det så utrolig godt de slagene der. Det er kraftige, harde og lange slag. Så begynner jeg. De må jo legge merke til dette? Noen som ser det? Hvor skal jeg gjøre av de klamme hendene nå? Så noen at jeg bevegde hendene? Kan jeg bare gå, eller vil det virke rart? Kan jo bare late som at jeg må på do? Vil noen legge merke til at jeg reiser meg i det jeg skal gå til toalettet, begynner de da å snakke med meg? 

Har jeg en arbeidsoppgave jeg skal utføre og det er andre tilstedet har jeg en tanke at de stirrer på meg, alle ser på meg liksom. Det er så utrolig dumt for jeg er jo fullstendig klar over at realiteten ikke er slik. Så spennende er jeg faktisk ikke.

En blir jo helt utmattet av mindre. Folk blir slitne av arbeid og gjøremål men jeg blir ikke på langt nær sliten av fysiske oppgaver. Dette er snakk om 10 gangen, eller rundt der.

Det har rett og slett ødelagt livet mitt, det er noe som er sikkert og visst. Nevnte tidligere arbeidsoppgave. Arbeid, ensbetydene med at en utfører en arbeidsoppgave mot betaling, ja, nei, den tiden er dessverre forbi. Forsøkte i over 20år da. Var verdt forsøket men du verden så slitsomt. Nå slapper jeg litt mer av. Har lagt opp livet etter det kan en si. Godtatt at ting er som de er. 

De fleste forstår ikke hvordan det er. De vil gjerne tro at de gjør det, men de forstår det ikke. Synes heller ikke det er så rart hvis de ikke har opplevd det. Det er noe annet enn at en roper «angst» for at en fikk melk i kaffen når en hadde bestilt den svart. Når det ordet brukes slik så blir jeg nesten litt irritert. De senere år har det nesten blitt ett ord det er «inn» å bruke.

Anonymkode: 189eb...d56

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 22.48):

Dette var trist å høre. Alle må fylle ut skjemaer de første timene på DPS. Det er standard kartlegging som alle må gjennom. Det er en sikkerhet for pasienten, så man ikke feilbehandles. Så begynner man å lære teknikker på kanskje tredje eller fjerde time. Forklarte de deg ikke det?

Anonymkode: c63d8...d40

Jeg vil bare kommentere at ikke alle dps/psykologer jobber sånn. Min psykolog på dps sa at jeg var for insttumentalistisk da jeg ba om å få lære teknikker, hun sa at det ikke var noe de fokuserte på. Hun ville at jeg skulle snakke om det vonde uten sikkerhetsnett. Så jeg sluttet. 

Min angst kjennes ut som at jeg slutter å finnes. Akkurat som jeg går ut av meg selv. Hjertet slår kjempesakte, jeg puster nesten ikke, jeg blir helt kald, men merker det ikke før etterpå. Kroppen min finnes ikke. Veldig vanskelig å forklare, men kjennes som at jeg er noe bittelite som strever med å være helt usynlig sånn at ingen kan skade meg, kikker ut av øynene mine, men selve jeg er borte. 

Min angst kommer av traumer. Vet ikke om det har noe å si. Det tok lang tid før jeg skjønte at det var angst, siden det ofte beskrives nesten motsatt av sånn som jeg har det mtp kroppslige symptomer (rask puls, blir varm, skriker/gråter, puster fort osv). 

Anonymkode: 0e0ac...749

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 22.48):

Dette var trist å høre. Alle må fylle ut skjemaer de første timene på DPS. Det er standard kartlegging som alle må gjennom. Det er en sikkerhet for pasienten, så man ikke feilbehandles. Så begynner man å lære teknikker på kanskje tredje eller fjerde time. Forklarte de deg ikke det?

Må bare kommentere at dette ikke stemmer for alle. Jeg har aldri måtte fylle ut noen skjema på DPS.

Anonymkode: 3223a...0fa

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil bare kommentere at ikke alle dps/psykologer jobber sånn. Min psykolog på dps sa at jeg var for insttumentalistisk da jeg ba om å få lære teknikker, hun sa at det ikke var noe de fokuserte på. Hun ville at jeg skulle snakke om det vonde uten sikkerhetsnett. Så jeg sluttet. 

Min angst kjennes ut som at jeg slutter å finnes. Akkurat som jeg går ut av meg selv. Hjertet slår kjempesakte, jeg puster nesten ikke, jeg blir helt kald, men merker det ikke før etterpå. Kroppen min finnes ikke. Veldig vanskelig å forklare, men kjennes som at jeg er noe bittelite som strever med å være helt usynlig sånn at ingen kan skade meg, kikker ut av øynene mine, men selve jeg er borte. 

Min angst kommer av traumer. Vet ikke om det har noe å si. Det tok lang tid før jeg skjønte at det var angst, siden det ofte beskrives nesten motsatt av sånn som jeg har det mtp kroppslige symptomer (rask puls, blir varm, skriker/gråter, puster fort osv). 

Kjennes som om kroppen er borte?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Må bare kommentere at dette ikke stemmer for alle. Jeg har aldri måtte fylle ut noen skjema på DPS.

Anonymkode: 3223a...0fa

Da ble du kanskje intervjuet av behandleren din og at hen fylte ut skjemaet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjennes som om kroppen er borte?

Ja. Som sagt vanskelig å forklare. Men har du vært veldig redd noen gang, typ du må gjemme deg for pappa som kommer og skal skyte deg, da må du bare bli usynlig og forsvinne da. 

Skrevet

Høyere puls, klarer ikke tenke klart, svimmel, hjernetåke. 

Anonymkode: 19369...604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...