AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Jeg er gravid i uke 8, og har sluttet helt og røyke for flere uker siden. Den siste uken har vært så kaos for meg at jeg dessverre nå tok meg en røyk, bare en. Jeg vet ikke hva som skjedde, jeg bare klarte ikke mer. Jeg angrer nå veldig, og lurer på om den ene røyken kan gjøre at jeg kan få en spontanabort? Anonymkode: ac571...43c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Tror det skal gå bra. Bare ikke fortsett med den trenden. Men kjøp nikotinfri snus istedet, så kan du ta en snus hver gang stresset røyner på. Dette ordner seg! Om du spontanabortere nå etter én sigarett, er det mest sannsynlig avvik hos fosteret som er årsaken og ikke noe du kunne gjort fra eller til. Mange som har tatt en sigg eller to uten at det har skjedd noe, men røyker du hele tiden kan det få konsekvenser. Min mor røykte igjennom hele svangerskapet, og jeg holdt på å dø av det. Ble født for tidlig med liten vekt. Så ha det i bakhodet neste gang trangen kommer Anonymkode: 8d27e...f0d 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er gravid i uke 8, og har sluttet helt og røyke for flere uker siden. Den siste uken har vært så kaos for meg at jeg dessverre nå tok meg en røyk, bare en. Jeg vet ikke hva som skjedde, jeg bare klarte ikke mer. Jeg angrer nå veldig, og lurer på om den ene røyken kan gjøre at jeg kan få en spontanabort? Anonymkode: ac571...43c nei Anonymkode: 4a964...656
Fame Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Det går nok fint. Moren min røyka i hele svangerskapet med både meg og min søster, og vi er helt friske.. ish
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 Nå er jeg ikke lege, men at du har tatt deg EN sigarett så gjør ikke det at du spontanaborter. Klapp deg selv på skulderen over at du er flink som har sluttet og glem den ene sigaretten. Anonymkode: 1deb9...faa 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 Huff, takk for svar dere 🥰 Jeg blir ekstra redd siden jeg tenker det kanskje var et ekstra sjokk for fosteret sifen jeg har vært totalt røykfri i flere uker- får så å plutselig røyke en røyk 😥 Anonymkode: ac571...43c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Dette går helt fint. Men prøv å ikke gjøre det igjen, kanskje tenke på noe annet du kan gjøre neste gang du får lyst på en røyk. Gå en tur eller noe sånt? Anonymkode: eb0c2...dcc 1
Kelsier Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Så utrolig flink du har vært som har sluttet! Det står det skikkelig respekt av. Okei, så hadde du en glipp i dag, men du har jo allerede gjort den viktigste jobben, og det skal du bare fortsette med fremover. Vær stolt av deg selv, og hold fast på å være en ikke-røyker. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 9.40): Huff, takk for svar dere 🥰 Jeg blir ekstra redd siden jeg tenker det kanskje var et ekstra sjokk for fosteret sifen jeg har vært totalt røykfri i flere uker- får så å plutselig røyke en røyk 😥 Anonymkode: ac571...43c Tankene kommer fort når man er gravid og ikke vil gjøre noe skadelig. Samtidig tror jeg også at det ofte skal mer til enn den ene. Tilgi deg selv for den ene glippen, og fortsett med å være røykfri. Du gjør en god jobb, stå på videre! 💞 Anonymkode: 32ae4...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Gjort er gjort, og det har nok gått bra denne ene gangen, men jeg anbefaler deg å komme opp med bedre måter å takle stress på Anonymkode: 8648d...2c5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 Hadde banyer på røykerommet på barsel helt opptil 80-90 tallet. Det går bra. Anonymkode: 26067...fa3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 9.40): Huff, takk for svar dere 🥰 Jeg blir ekstra redd siden jeg tenker det kanskje var et ekstra sjokk for fosteret sifen jeg har vært totalt røykfri i flere uker- får så å plutselig røyke en røyk 😥 Anonymkode: ac571...43c Jeg har røyka 2-4 sigg dagen siste uka, jeg er 8+5. Jeg har prøvd å slutte flere ganger, men jeg blir så sinnsykt dårlig fysisk da jeg er ganske dårlig av graviditetssymptomer fra før.. derfor kutter jeg ned dag for dag. Igår tok jeg 3, idag har jeg tatt en. Jeg har en sprell levende en i magen, og har lagt fra meg skyldfølelsen da jeg gjør det meste annet riktig ift vitaminer, stresser lite og spiser veldig sunt. Ikke stress så mye over dette, du er utrolig flink som har sluttet!!❤Klapp deg selv på skulderen for det, jeg skulle ønske jeg klarte å stoppe så fort selv. Men jeg fant ut av graviditeten for 1 uke siden, røyka en halv pakke om dagen frem til da. Det har heldigvis gått bra her med fosteret, så ikke bekymre deg for 1 røyk❤ Anonymkode: dee1b...fcf
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har røyka 2-4 sigg dagen siste uka, jeg er 8+5. Jeg har prøvd å slutte flere ganger, men jeg blir så sinnsykt dårlig fysisk da jeg er ganske dårlig av graviditetssymptomer fra før.. derfor kutter jeg ned dag for dag. Igår tok jeg 3, idag har jeg tatt en. Jeg har en sprell levende en i magen, og har lagt fra meg skyldfølelsen da jeg gjør det meste annet riktig ift vitaminer, stresser lite og spiser veldig sunt. Ikke stress så mye over dette, du er utrolig flink som har sluttet!!❤Klapp deg selv på skulderen for det, jeg skulle ønske jeg klarte å stoppe så fort selv. Men jeg fant ut av graviditeten for 1 uke siden, røyka en halv pakke om dagen frem til da. Det har heldigvis gått bra her med fosteret, så ikke bekymre deg for 1 røyk❤ Anonymkode: dee1b...fcf What. Jeg snuset litt mer enn en boks om dagen før jeg ble gravid. Snus har høyere nikotininnhold enn røyk, og er vanskeligere å slutte med. Den dagen jeg fikk positiv test, så la jeg vekk snusen med én gang, og har ikke rørt den siden. Å drive og forhandle med avhengigheten din slik du gjør, er en veldig dårlig idé. Du må lage en linje som du ikke gir deg selv lov til å trø over, og slutte å forhandle med avhengigheten. Det er steintøft i noen dager, så går det over. Og det er mye lettere om du vet inni deg at det ikke er lov, ikke med én sigarett og ikke med tre sigaretter - ingen nedtrapping. Ellers kan jeg jo tipse dere om å se ultralydvideoer av foster som utsettes for nikotin, om det fremdeles skulle være tungt å motivere seg. Anonymkode: 8a1b2...f72 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): What. Jeg snuset litt mer enn en boks om dagen før jeg ble gravid. Snus har høyere nikotininnhold enn røyk, og er vanskeligere å slutte med. Den dagen jeg fikk positiv test, så la jeg vekk snusen med én gang, og har ikke rørt den siden. Å drive og forhandle med avhengigheten din slik du gjør, er en veldig dårlig idé. Du må lage en linje som du ikke gir deg selv lov til å trø over, og slutte å forhandle med avhengigheten. Det er steintøft i noen dager, så går det over. Og det er mye lettere om du vet inni deg at det ikke er lov, ikke med én sigarett og ikke med tre sigaretter - ingen nedtrapping. Ellers kan jeg jo tipse dere om å se ultralydvideoer av foster som utsettes for nikotin, om det fremdeles skulle være tungt å motivere seg. Anonymkode: 8a1b2...f72 Jeg forstår hva du mener. Jeg blir influensasyk så fort jeg slutter de siste dagene, og jeg er ekstremt dårlig av svangerskapet fra før, så jeg har tatt meg en morgen og en kveld siste 5 dagene nå, idag blir første dagen uten. I get your point, å røyke er vel bedre enn snus også ettersom røyk hindrer oksygennivå i noen få minutter hovedsaklig..Men effekten blir jo lengre pga nikotin og slikt da. Jeg tar ikke en hel sigg, tar kun 2-3 drag før jeg kaster den. Så ja jeg får dårlig samvittighet, men jeg vet alt står bra til der inne, og nå som jeg føler meg litt bedre i graviditeten så klarer jeg da også slutte. Jeg spiser ekstremt sunt, og tar mye vitaminer så jeg gjør iallefall det riktig. Jeg har liksom ikke lyst på lengre, og er ikke avhengig på samme måten som før, men jeg har stressrøyka i 2 år pga angst og stress. Derfor følte jeg at jeg måtte da det over en uke. Gikk først til 4 sigg første dagen, for så å gå til 2 sigg, og nå 2-3 drag per sigg. Idag håper jeg at jeg vil slippe å føle meg syk. Jeg fikk nesten feber og frysninger her om dagen da jeg prøvde slutte. Men ja jeg er helt enig med deg selvom min situasjon er litt vanskelig. Man får til alt man virkelig ønsker. Har du link til en slik video? Jeg håper det kan gi meg siste dyttet siden jeg slutter med de 2 daglige siggene idag. Jeg vet mange ville tatt det du skrev som kritikk, men for meg tar jeg det positivt. Du vil det beste for meg og barnet og jeg setter pris på litt skremsel og sanne ord!!❤Jeg må bare slutte idag samme hvor slitsomt det er, men håper de siste dagenes lave forbruk har hjulpet litt iallefall. Det som hjelper er jo at jeg er kvalm, så har jo overhodet ikke lyst på. Anonymkode: dee1b...fcf
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forstår hva du mener. Jeg blir influensasyk så fort jeg slutter de siste dagene, og jeg er ekstremt dårlig av svangerskapet fra før, så jeg har tatt meg en morgen og en kveld siste 5 dagene nå, idag blir første dagen uten. I get your point, å røyke er vel bedre enn snus også ettersom røyk hindrer oksygennivå i noen få minutter hovedsaklig..Men effekten blir jo lengre pga nikotin og slikt da. Jeg tar ikke en hel sigg, tar kun 2-3 drag før jeg kaster den. Så ja jeg får dårlig samvittighet, men jeg vet alt står bra til der inne, og nå som jeg føler meg litt bedre i graviditeten så klarer jeg da også slutte. Jeg spiser ekstremt sunt, og tar mye vitaminer så jeg gjør iallefall det riktig. Jeg har liksom ikke lyst på lengre, og er ikke avhengig på samme måten som før, men jeg har stressrøyka i 2 år pga angst og stress. Derfor følte jeg at jeg måtte da det over en uke. Gikk først til 4 sigg første dagen, for så å gå til 2 sigg, og nå 2-3 drag per sigg. Idag håper jeg at jeg vil slippe å føle meg syk. Jeg fikk nesten feber og frysninger her om dagen da jeg prøvde slutte. Men ja jeg er helt enig med deg selvom min situasjon er litt vanskelig. Man får til alt man virkelig ønsker. Har du link til en slik video? Jeg håper det kan gi meg siste dyttet siden jeg slutter med de 2 daglige siggene idag. Jeg vet mange ville tatt det du skrev som kritikk, men for meg tar jeg det positivt. Du vil det beste for meg og barnet og jeg setter pris på litt skremsel og sanne ord!!❤Jeg må bare slutte idag samme hvor slitsomt det er, men håper de siste dagenes lave forbruk har hjulpet litt iallefall. Det som hjelper er jo at jeg er kvalm, så har jo overhodet ikke lyst på. Anonymkode: dee1b...fcf Du virker ekstremt umoden. Anonymkode: c8ee4...3a9 1
Gjest BrittEkeberg Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 I gamle dager røykte de og det gikk bra. Det er ikke mer farlig i 2022, men man vet mye mer nå.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/27/2022 den 15.07): Hadde banyer på røykerommet på barsel helt opptil 80-90 tallet. Det går bra. Anonymkode: 26067...fa3 Det må ha vært luksuriøse røykerom! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Banya_(sauna) 😜 Anonymkode: 28edd...85b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du virker ekstremt umoden. Anonymkode: c8ee4...3a9 For en kjip kommentar å komme mez. Fordi jeg ikke klarte å slutte på dagen og brukte en uke på avvenning? Som jordmor sa til meg, om jeg har røyket hittil og dethadde skadet foster allerede, så hadde det ikke vært forenelig med liv nå. Kanskje bra du ikke er jordmor når du dømmer kvinnene som er gravide.. En ting er de som røyker og røyker videre i svangerskap, men når man nettopp har funnet ut og bruker tid på avvening så synes jeg det er ens eget valg. Selvom vi vet mye bedre nå, så røyket halvparten av kvinner i gamle dager, og de var ikke noe mer syke den gang enn nå, det er nok mye annet som kan risikere mer sykdom enn et par trekk dagen den første uka. Man vet nå at det KAN skade fosteret i form av lav fødselsvekt, morkakeforløsning, astma osv, det er forskjellen og derfor bør det unngås. Husk at lungene til foster skal utvikles i enda 7mnd til, så om jeg røyker første 4 ukene jeg var gravid så betyr ikke det at det går ut over foster når lungene såvidt har begynt å utvikles. Det blir for dumt å dømme folk på vegne av et svar jeg skrev her inne. Og joda jeg er forsåvidt ganske ung, vil ikke si at jeg ikke er oppegående og ikke forstår alvoret. Jeg har lest meg opp mye. Hadde nok røyket lenger, om det ikke var for at jeg fant ut av graviditeten, og det hadde nok gått helt fint det også, selvom man absolutt bør slutte. Jeg synes du bør slutte å dømme andre, det finnes mange mattyper gravide ikke skal spise som kan risikere SA eller problemer hos foster, og jeg tror alle gravide har gjort et eller annet feil under svangerskap. Men vi prøver i det minste å bli bedre, og idag går det for min del mye bedre fysisk, har ikke røyket idag. Legger ved en fin link til deg fra NHI, som skriver dette: "Det er aldri for sent å slutte. Dersom du kutter ut røyken helt før 4. måned, er det vanskelig å finne alvorlige skader hos barnet senere. Til og med om du slutter bare noen uker eller dager før fødselen, så hjelper du barnet." https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap-og-royking/ Anonymkode: dee1b...fcf
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For en kjip kommentar å komme mez. Fordi jeg ikke klarte å slutte på dagen og brukte en uke på avvenning? Som jordmor sa til meg, om jeg har røyket hittil og dethadde skadet foster allerede, så hadde det ikke vært forenelig med liv nå. Kanskje bra du ikke er jordmor når du dømmer kvinnene som er gravide.. En ting er de som røyker og røyker videre i svangerskap, men når man nettopp har funnet ut og bruker tid på avvening så synes jeg det er ens eget valg. Selvom vi vet mye bedre nå, så røyket halvparten av kvinner i gamle dager, og de var ikke noe mer syke den gang enn nå, det er nok mye annet som kan risikere mer sykdom enn et par trekk dagen den første uka. Man vet nå at det KAN skade fosteret i form av lav fødselsvekt, morkakeforløsning, astma osv, det er forskjellen og derfor bør det unngås. Husk at lungene til foster skal utvikles i enda 7mnd til, så om jeg røyker første 4 ukene jeg var gravid så betyr ikke det at det går ut over foster når lungene såvidt har begynt å utvikles. Det blir for dumt å dømme folk på vegne av et svar jeg skrev her inne. Og joda jeg er forsåvidt ganske ung, vil ikke si at jeg ikke er oppegående og ikke forstår alvoret. Jeg har lest meg opp mye. Hadde nok røyket lenger, om det ikke var for at jeg fant ut av graviditeten, og det hadde nok gått helt fint det også, selvom man absolutt bør slutte. Jeg synes du bør slutte å dømme andre, det finnes mange mattyper gravide ikke skal spise som kan risikere SA eller problemer hos foster, og jeg tror alle gravide har gjort et eller annet feil under svangerskap. Men vi prøver i det minste å bli bedre, og idag går det for min del mye bedre fysisk, har ikke røyket idag. Legger ved en fin link til deg fra NHI, som skriver dette: "Det er aldri for sent å slutte. Dersom du kutter ut røyken helt før 4. måned, er det vanskelig å finne alvorlige skader hos barnet senere. Til og med om du slutter bare noen uker eller dager før fødselen, så hjelper du barnet." https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap-og-royking/ Anonymkode: dee1b...fcf Hadde du vært så belyst som du sier så hadde du jo også visst at man aldri vet om fosteret/barnet er friskt før etter det er født. Anonymkode: c8ee4...3a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå