Gå til innhold

Feriefordeling, hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 100% hovedomsorg, og ferier deles 50/50, men sommerferien er tydeligvis er unntak. Unger i skole har jo ca 8 uker fri, og jeg får 4 fordelt, nesten sammenhengende. 

Men så er "problemet" da. Far vil ikke ha ungene halve ferien. Han har 4 uker, men vil ha de 2 uker, så han kan feriere uten barn.

Hvs faen. Slik har det vært i alle år, og er jeg bare dum her som lar han gjøre sånn? 

Har ikke jeg noen rettigheter da??

For all del, jeg har nå ungene mine ellers, og vi skal nok kose oss masse, men jeg blir irritert, skuffet over den andre forelderen.

Kan han juridisk drive på sånn? 

Jeg har lyst til å sette foten hardt ned og si tydelig ifra, men vil ikke skape dårlig stemning. 

Anonymkode: 0bbce...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det du sier er at ingen av dere ønsker å ha ungene lenge sammenhengende i ferien? 

Anonymkode: 8de78...6b7

• Liker 3
Skrevet

Har dere ikke en samværsavtale? Hele året skal jo være regulert der. Pell dere avgårde og få skrevet en skikkelig og bindende avtale sammen med fagfolk! Dumt å  bruke energi på å krangle om sånt, og veldig uheldig om barna legger merke til det. 

Anonymkode: 2d462...fb8

• Liker 3
Skrevet

Som skrevet over, kom dere på familievernkontoret å få laget en skikkelig avtale! 

Men til svaret ditt så nei ingen kan «tvinges» til mer samvær om de ikke vil.

Anonymkode: 8c264...d1f

Skrevet

Sånn det er å ha hovedomsorgen. Du kan ikke tvinge frem noe samvær. Sier han nei, så sier han. Er ikke noe mer å få gjort med det. Du kan prøve deg på familievernkontoret for å få frem en avtale, og kanskje det hjelper om noen andre sier det? Vet ikke. 

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det du sier er at ingen av dere ønsker å ha ungene lenge sammenhengende i ferien? 

Ikke gjør deg vanskelig.

Ungene har 8 uker ferie, mor har 4 uker og far ønsker kun 2 uker, da er det 2 uker som gjenstår. TS reagerer på at faren ikke vil ta sin del av ansvaret. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hun sier er at hun ha 4 uker ferie mens ungene har 8 uker. Det er 4 uker det ungene enten må være alene eller underholdes på andre måter. Hvis de deler 50/50, har stort sett en av foreldrene ferie hele ungenes ferie 

Anonymkode: d7c7b...40d

• Liker 1
Skrevet

Far har ingen krav eller plikt til å ha samvær i følge loven, dersom han ikke vil. Flere ganger har min ex kun sett barnet sitt tre dager i måneden. Det er jo positivt for meg, da jeg får tettere og bedre relasjon til barnet. 

Anonymkode: 1347e...f81

Skrevet

Med mindre dere har vært i rettsak, så kan du vel ikke tvinge han til å ha barnet noe som helst? 🤔 Familievernkontoret har vel heller ikke noe de skal ha sagt, så det hjelper vel ikke å gå der å krangle.

Anonymkode: 6d032...c0c

Skrevet

Takk for svar! Jeg var ute etter å vite om han har et ansvar her, og det har han tydeligvis ikke. 

Jeg har allerede en oversikt over sommeren der besteforeldre og tante stepper inn, så det skal ikke mangle på omsorg ❤️ 

Jeg og ungene har det fint vi, gidder ikke å kaste bort energi på dette. Familievernkontoret er jo en gjeng med passive og nøytrale aper som ikke står opp for barna.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Jeg var ute etter å vite om han har et ansvar her, og det har han tydeligvis ikke. 

Jeg har allerede en oversikt over sommeren der besteforeldre og tante stepper inn, så det skal ikke mangle på omsorg ❤️ 

Jeg og ungene har det fint vi, gidder ikke å kaste bort energi på dette. Familievernkontoret er jo en gjeng med passive og nøytrale aper som ikke står opp for barna.

TS

Hva synes barna om dette? Er de gamle nok til å innse at faren ikke ønsker å ha så mye ferie med dem, og har du sett noen reaksjoner på dette?

Dersom dere har en konkret avtale der det står at ferier deles 50/50 (uten noen punkter ang. sommerferien) så går han jo i mot avtalen. Men høres jo ut som om han er litt vanskelig å ha med å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har 100% hovedomsorg, og ferier deles 50/50, men sommerferien er tydeligvis er unntak. Unger i skole har jo ca 8 uker fri, og jeg får 4 fordelt, nesten sammenhengende. 

Men så er "problemet" da. Far vil ikke ha ungene halve ferien. Han har 4 uker, men vil ha de 2 uker, så han kan feriere uten barn.

Hvs faen. Slik har det vært i alle år, og er jeg bare dum her som lar han gjøre sånn? 

Har ikke jeg noen rettigheter da??

For all del, jeg har nå ungene mine ellers, og vi skal nok kose oss masse, men jeg blir irritert, skuffet over den andre forelderen.

Kan han juridisk drive på sånn? 

Jeg har lyst til å sette foten hardt ned og si tydelig ifra, men vil ikke skape dårlig stemning. 

tenker det er veldig trist, men vil han ikke så vil han ikke. Her har jeg 50/50 på 4 av 5 barn og vi deles 100% likt på det.

minsten er bare 1 år, så er derfor ikke borte mer enn lørdag til søndag, noe vi begge er enige om, blir ikke mer får han begynner på skolen

Anonymkode: c1d66...2cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...