AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Typen min selv ble født med en normal vekt. Jeg husker ikke helt tallene. Men da han var et halvt år, veide han dobbelt så mye som ‘’normalt’’. Han var svær rett og slett, og da mener jeg lubben, ikke noe lengre enn de andre på hans alder. Søstera hans var normal vektig. typen min sier nå at det må være genetisk. Han nekter for at det var moren hans som ga han for mye mat, og at han var en sulten baby Jeg prøver bare forberede meg på hva jeg kan forvente meg. Jeg tror han ble alt for stor pga ytre omstendigheter, han mener vår unge kommer til å bli helt lik han Anonymkode: e22a3...e33
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Jeg prøver ikke diskriminere store babyer altså, gode mette babyer er sunt og de skal selvfølgelig ha valpefett på kroppen. Det jeg prøver snakke om er babyer som er såpass store at det ikke er bra for helsa deres. Dette handler ikke om utseendet ts Anonymkode: e22a3...e33
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Typen min selv ble født med en normal vekt. Jeg husker ikke helt tallene. Men da han var et halvt år, veide han dobbelt så mye som ‘’normalt’’. Han var svær rett og slett, og da mener jeg lubben, ikke noe lengre enn de andre på hans alder. Søstera hans var normal vektig. typen min sier nå at det må være genetisk. Han nekter for at det var moren hans som ga han for mye mat, og at han var en sulten baby Jeg prøver bare forberede meg på hva jeg kan forvente meg. Jeg tror han ble alt for stor pga ytre omstendigheter, han mener vår unge kommer til å bli helt lik han Anonymkode: e22a3...e33 Men da han var et halvt år ville han vel kun fått bryst? Anonymkode: 3ba0d...87a 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Du har en sykelig tankegang TS 🚩 Babyer er ikke overvektige. De spiser det kroppen trenger for å vokse. Selv om de går over sin egen kurve. Babyer skal spise seg gode og mette. Er de gode og runde er de bedre rustet for langvarig sykdom f.eks. De vokser seg inn i sin egen kurve. Anonymkode: 13dcd...bc3 20 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 Man kan ikke gi en baby for mye morsmelk. Når barnet begynner å krype og gå, så får de en annen kroppsfasong. Anonymkode: ae270...868 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 Det er tull å si at en baby ikke kan bli overvektig. Men det er stor forskjell på en baby som er god og rund av morsmelk, og en som får tillegg, grøt etc. velger man grøt med feks høyt sukkerinnhold gjør man usunne valg. Barn av overvektige med et usunt kosthold har større sjanse for å bli i overvektig. https://www.kk.no/mamma/kan-en-baby-bli-for-tykk/63714576 Anonymkode: 5e496...557 2
Drizzt Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du har en sykelig tankegang TS 🚩 Babyer er ikke overvektige. De spiser det kroppen trenger for å vokse. Selv om de går over sin egen kurve. Babyer skal spise seg gode og mette. Er de gode og runde er de bedre rustet for langvarig sykdom f.eks. De vokser seg inn i sin egen kurve. Anonymkode: 13dcd...bc3 Det er noen babyer som er overvektige, men da snakker vi om sykdom. TS, noen babyer er veldig store og ser overvektige ut. Alle mine svangerskap har jeg vært i barselgruppe med slike babyer. Skikkelig ''valpefett'' og gjerne i kombinasjon med stort hode. Veldig tunge babyer. Med tiden ''tynner'' de ut, spesielt når de begynner å gå. Med mindre barnet har en sykdom som fører til farlig overvekt, er det helt innenfor å ha stor baby. 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 Men altså... babyer vokser i sitt eget tempo, i rykk og napp. Nevøen min ble kjapt stor og tung, tror han var 12kg da han var 8mnd eller noe. I alle fall drit-tung og kraftig liten plugg. Men så økte knapt vekta det påfølgende året, mens gutten ble lengre og sterkere. Nå er han 3 år og helt normal i størrelse og vekt. Anonymkode: 0e6de...453 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har en sykelig tankegang TS 🚩 Babyer er ikke overvektige. De spiser det kroppen trenger for å vokse. Selv om de går over sin egen kurve. Babyer skal spise seg gode og mette. Er de gode og runde er de bedre rustet for langvarig sykdom f.eks. De vokser seg inn i sin egen kurve. Anonymkode: 13dcd...bc3 Jeg og alle mine søsken var spinkle og små. Vi har alle hatt godt immunforsvar og vært lite syke. Så tjukk baby, betyr ikke sunn baby. De kan få diabetes og div. Anonymkode: 3b780...eaa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 Jeg har hatt en tynn og en tykk baby, så det er ganske individuelt. Den ene var 2590 gram, den andre 4540 ved fødsel, begge til termin. Begge veide ca det samme ved ett år, så det jevner seg ut så lenge man har et normalt sunt kosthold. Anonymkode: 8a713...6fe 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 Jeg hadde en liten (og småspist - fulgte sin kurve men lå konsekvent på den nederste) baby. Nå er hun en spinkel toåring (såvidt 11kg). Må si at hver gang hun har vært syk, var jeg misunnelig på mødrene i barselgruppa med gode og runde babyer som hadde litt å gå på. Anonymkode: ba739...d8d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Jeg skjønner ikke hvorfor dette er noe du tenker på. Det spiller da ingen rolle om babyen deres blir spinkel eller trill rund. Det viktigste er at babyen får riktig og nok mat. Gi babyen din morsmelk det første halvåret. Babyer ernært på morsmelk kan ikke få for mye. Gir du erstatning, følger du mengden oppgitt på pakken. Når babyen begynner å spise selv, serverer du sunn og variert mat. Noen babyer er veldig runde, mens andre er veldig tynne. Begge deler er greit, så lenge babyen får sunn mat, vokser og er fornøyd. Min første lå omtrent rett på snittet. Da andremann (som var stor) var på 3-mnd.kontroll, spurte helsesøster om jeg alltid tilbød mat når han, og hun mente at han var overvektig og tjukk (uten å si ordet). Babyen fikk kun morsmelk. Da hun etterpå sjekket lengde og plottet det inn i skjemaet, så hun at lengde og vekt passet godt, og at babyen trengte all maten, og jeg måtte for all del ikke gi mindre. Blir fortsatt sint og lei meg når jeg tenker på det. Slutt å tenke på vekta til babyen og hvordan den kanskje kan bli. Gi sunn og variert mat og gled deg over en baby som vokser og trives, uavhengig av hvor rund eller tynn den er. Anonymkode: 43ced...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 Jeg vil tro det er sannsynlig at det var genetiske årsaker til at typen din var veldig stor som baby, uten at det betyr at dere vil få en stor baby. Jeg har møtt flere babyer som er gode og runde og en god del større enn gjennomsnittet. De har oftest hatt søsken som hadde mer "vanlig" størrelse. Og det har jevnet seg ut etter hvert. Overvektige voksne kan få overvektige barn pga. kostholdet. Men babyer opp til 6 mnd. blir jo ikke påvirket av det enda, da de får morsmelk eller mme. Små babyer skal ikke være på noen bestemt måte når det gjelder fasong, de kan være helt normale både som tynne og lubne, så lenge de følger sin kurve. Anonymkode: 789af...a10 2
Kelsier Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og alle mine søsken var spinkle og små. Vi har alle hatt godt immunforsvar og vært lite syke. Så tjukk baby, betyr ikke sunn baby. De kan få diabetes og div. Anonymkode: 3b780...eaa LOL, man skal lese mye... En baby fullernært på morsmelk får ikke diabetes uansett hvor langt opp på kurven de går. Les deg opp. 4
Heln Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 Tror genetikk spiller mye inn når de er så små. Min gutt var en storgulper og gulpet ut over halve måltidet det første året, likevel var han svær. Brukte størrelse 86 når han var 5 måneder. Normalstor ved fødselen. Ser i babyboka mamma skrev om meg når jeg var liten at jeg var akkurat lik, men både vekt og høyde bremset med årene og jeg er i dag normal. Gutten min et snart 2 år og litt over gjennomsnittet, så det har jevnet seg ut. Tror ikke du skal være så bekymret, overvekt på de små kan man heller stresse over når det utelukkende går på aktivitetsnivå og matinntak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå