AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Har en venninne som fikk et baby rett før sommeren. Typen er ikke så mye inne i bildet, da han jobber mye utenlands og er ofte på Jobbreiser. For å få økonomien til å gå rundt, jobber han i en veldig fysisk jobb når han er i Norge, og er mye sliten og utbrent. Så jeg har stilt opp. Graviditeten hennes var problematisk, mye inn og ut til sykehuset. Ble mye styr da babyen skulle ut også og det endte med keisersnitt da babyen holdte på å sette seg fast. Problemer med keisersnitt arret. Jeg har hjulpet til med kjøring til timer, lage mat, vaske klær, ta vare på kjæledyr, handle inn alt mulig rart, tunge løft, ja alt. Jeg vil selvfølgelig hjelpe til, og dette her er absolutt ikke noe tvang. Siden graviditeten og første tiden av baby tiden har vært så problematisk for hun, så har hun sagt at det blir med denne ungen. Men nå vil hun ha en til. Og jeg vet ikke om jeg klarer det… Hun sier det er viktig for hun at barna er i samme alder, og at derfor så haster det med en ny. Eller en til. Jeg har egentlig nok å styre med i mitt eget liv, og selv har jeg lyst på en hund, men fordi jeg pr dags dato sliter med å ta vare på meg selv, så er jo ikke det forsvarlig. Jeg sammenligner ikke baby, venninne med hund altså, prøver bare få frem hvor dårlig det går med meg selv Jeg har tatt vann over hodet og vet ikke hvordan jeg skal håndtere denne situasjonen. Jeg vil heller ikke få hun til å føle seg til bry, da hun pr dags dato sliter litt psykisk og jeg er redd for å gjøre vondt verre venninnen min er ufør, som meg, pga psykiske utfordringer Anonymkode: 8ff26...a06 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Så nå at overskriften ble feil, hun er ikke gravid nå. Eller enda. 🙈 Enn så lenge ts Anonymkode: 8ff26...a06
mereo Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Så si nei, det er hennes barn og hennes valg. Greit å hjelpe, men du er verken hennes partner eller forelder til barnet. Du har ikke noe ansvar. 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Øv på å sette grenser for deg selv og lær deg ordet nei. Anonymkode: 58a8f...d44 17
Tvist Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 Si nei oftere til henne nå, så hun ser om hun takler ett barn alene. 10
Drizzt Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 Det er nobelt og godt gjort av deg å hjelpe til i den graden. At hun vil ha en til så kort tid etter viser at hun ikke bør gjøre det. Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å overtale henne til fornuft. Hvis det ikke går, takker jeg for meg. Du må si det rett ut til henne at du ikke har anledning til å stille opp for henne i den graden en gang til og at hun vil i så fall være alene med 2 små. Det lukter som en sak til Barnevernet hvis hun er så uansvarlig at hun setter et barn til i verden uten å gi barnet det barnet trenger. Det vil gå utover henne og ikke minst utover det eldre barnet som slett ikke er så gammelt og selvstendig ennå. Som noen skrev over - sett grenser for deg selv og lær deg å si nei. 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Du setter deg ned med henne og forklarer at du ikke kan hjelpe henne med. Du har nå brukt mye av din tid på henne og barnet og nå vil du fokusere på din egen helse. Du må si nei, sette grenser og si at du er der for hennes som en venninne. Ikke støttekontakt. Det har hun mannen og sin egen familie til. Anonymkode: f0231...5f3 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så jeg har stilt opp. Graviditeten hennes var problematisk, mye inn og ut til sykehuset. Ble mye styr da babyen skulle ut også og det endte med keisersnitt da babyen holdte på å sette seg fast. Problemer med keisersnitt arret. Jeg har hjulpet til med kjøring til timer, lage mat, vaske klær, ta vare på kjæledyr, handle inn alt mulig rart, tunge løft, ja alt. Anonymkode: 8ff26...a06 Når hun ber om dette må du bare si desverre det passer ikke. Tunge løft, kan være greit å ha en hjelper, men hun kan spørre en nabo omdet er noe som haster. At hun ikke vasker sine egne klær selv etter keisersnitt sier mye om henne. Jeg hadde latt kontatken fade litt ut for en periode. Høres ut som du trenger en skikkelig pause fra den egositiske venninna en stund. Du er ikke mannen hennes, han får jammen ta sitt ansvar. Anonymkode: 94d45...b76 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Du virker som en fin venninne å ha 😊 Men du må ta vare på deg selv. Ta en alvorlig prat med venninnen din og si at du ikke har mulighet til å stille opp denne gangen. Anonymkode: c7cf2...086 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 Her må du bare si klart ifra, at du ikke kan hjelpe henne i neste svangerskap. Og blir hun så syk i svangerskapet og, så må du jo ta deg av både henne og babyen. Det kan hun jo virkelig ikke forvente. Jeg ble selv ganske dårlig i svangerskapet, så her så er det 6 år mellom barna. For det var jo ikke aktuelt å bli gravid igjen, da vi hadde et lite barn. Og her hadde far kontorjobb med fleksitid, og ikke noe overtid. Så jeg hadde jo mannen min tilgjengelig og. Anonymkode: 8058b...204
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så nå at overskriften ble feil, hun er ikke gravid nå. Eller enda. 🙈 Enn så lenge ts Anonymkode: 8ff26...a06 Er jo ikke ditt ansvar... Anonymkode: c80bd...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Fas hjelpebiten ut, start med å «legge deg syk» og få vondter så det ikke passer å bidra. La henne skjønne at du kan være venninne men ikke pleier/hjelper på den måten lengere. Klag til henne om dine problemer. Anonymkode: 280ca...cbe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå