Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved siden av full jobb og tre eldre barn? Har time til abort i ettermiddag. Jeg tror ikke jeg fikser en babyrunde til. Jeg er 38 år og minste barnet er 5, eldste er 12. Har tenkt frem og tilbake noen uker og landet på at abort er best for egen helse, for de barna jeg har mm. Vi klarer er barn til men det er med et nødskrik rent praktisk, økonomisk og kanskje mest av alt å gå gjennom en ny periode med barn fra 0-4 år. Overrasker meg derfor at det skal gjøre så vondt å fjerne dette og at det kjennes utmattende smertefullt selv om det er riktig.

Ikke ute etter noen spesielle svar altså eller ønske om å «omvendes» og endre plan. Måtte bare lufte, helt kjørt etter å ha evaluert frem og tilbake dag og natt i flere uker.

Ps: ser det er mange aborttråder for tiden. Disse andre er ikke mine. Og ja, jeg har brukt god nok prevensjon som ikke har fungert likevel.

Anonymkode: c941c...ada

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter nr 4 nå. Eldste er 12 og minste er 8.5 år. Her er det dog planlagt, så blir litt annerledes. Men vi har plass, 7 seter bil, og økonomien går greit uansett. Så her tenker vi at det vil gå fint.

Men jeg skjønner at det ikke er for alle. Føles abort riktig for deg, så er det absolutt det riktige for deg. Lykke til, ts! Tøft er det uansett.

Anonymkode: e0d5b...a7c

• Liker 1
Skrevet

Har baby nummer fem på vei så svaret er vel ja. Men ene barnet er dødt, så han gjør ikke så mye av seg akkurat.

men jeg er 29, hadde jeg vært ti år eldre hadde jeg ikke orket. Planen min har alltid å være ferdig med å få barn til jeg er 30. 

Men det høres ut som du kan slite mer med å ta abort enn å beholde nesten? Selv om jeg vet hva jeg hadde gjort i din situasjon er det du som må veie det opp mot hverandre og hva som blir best for deg og din familie. Ingen andre vet hva som er rett for deg. 

lykke til med det vanskelige valget 

Anonymkode: 5138d...2c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv 9 og har jobbet fullt hele veien, så svaret mitt er selvfølgelig ja, men det er jo ditt liv og du som vet hvor mye du takler.

• Liker 1
Skrevet

Takk for fine svar. Set jeg la innlegget ut under «graviditet» og det ble nok litt feil, ikke meningen å støte mange gravide.

Jeg er veldig glad i barn og trives med mange i hus. Men jeg har også kjent på skvisen mellom 100% jobb og alle barna med en mann som jobber mye turnus så er det ofte mye på meg. Jeg blir nesten litt uvel av å tenke på å måtte kjøre barnevogn, av å se for meg den perioden mellom 6 mnd og 2 år hvor det er mye kav, lite søvn, ut i jobb, gris, manglende språk osv. har ikke kjent sånn med de andre så da hadde jeg nok mer å gi. Hadde imidlertid overlevd å få en femåring i hus og fortsatt livet derfra. Og det er sikkert årsak til at jeg vil slite i etterkant, fordi noe i meg vil mens den realistiske delen som skal ta vare på meg og de jeg allerede har sier klart fra om at det er lite smart å kjøre på med enda et barn nå. Senere er uaktuelt, mannen steriliserer seg nå.

ts

Skrevet

Jeg har en på snart 2 år og vet ikke om jeg orker ETT barn til engang 🥴 Det virker som beslutningen din er veloverveid og riktig for deg og din familie. Man skal tross alt følge de opp livet ut og hvis man er redd for at sistemann velter lasset så er det bare en ting å gjøre. Husk at du også skal klare livet og ikke ofre alt du har. Klem til deg :) 

Anonymkode: 1de46...089

Skrevet

Jeg har to venninner som ikke orket å få nr 3 eller 4, men som beholdt neste gang de ble gravide og derfor har endt opp med 3 eller 4 stykker likevel. Ingen av dem har angret, de hadde ikke kapasitet der og da. Det er det bare du selv som kan kjenne på. Selv ville jeg gjerne hatt 4, men det er lett å si når jeg ikke kan få flere 😊

• Liker 2
Skrevet

Vil bare føye til at barndommen min er preget av en utslitt og overarbeidet mor og lite ressurser, så jeg har lovet meg selv at hvis jeg ikke kan gi min(e) barn alt jeg ikke fikk selv, så kan det bare være. Jeg er takknemlig for livet, men også litt bitter for at jeg fikk en tøff start med lite hjelp (alt fra leksehjelp, at ingen kom på forestillinger, økonomisk hjelp osv.). Det skal dog sies at psykisk og emosjonelt har barndommen vært upåklagelig, men personlig ønsker jeg å være 100% dedikert til barnet(a) når jeg først velger å sette hen til verden og ha tid, ork og råd til å bistå der jeg anser det som nødvendig. 

Anonymkode: 1de46...089

Skrevet

Nei, jeg hadde aldri fått barn nr.4. Hadde ikke fått barn nr.3 heller. Og om tre barn går så vidt hos dere, er det galskap å få en til. Abort er det beste, synes du har gjort riktig valg. 

Anonymkode: 23f09...c58

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig valg. Med fire barn er livet svært travelt, og jeg hadde aldri orket å jobbe 100%. Vi venter tredjemann nå, og jeg kommer til å jobbe deltid i minst et par år etter permisjonen. Har innerst inne et ønske om fire barn, men vet ikke om vi har kapasitet til det. Må først se hvordan det går emd tre barn. 🙈

Som du selv skriver, så har man først og fremst et ansvar for å følge opp de barna man allerede har satt til  verden. Samtidig er jo eldste hos deg ganske stor og klarer mye selv, og fra andre har jeg hørt at tredje- og fjerdemann ofte blir med på lasset. 

Kan du jobbe redusert noen år, f.eks. 60% eller 80%, uten at dere ender opp med å bekymre dere for økonomien? Slik situasjonen er for deg, høres det ut som det er riktig med abort, og heller fokusere på de tre flotte barna dere allerede har. Når det i tillegg er slik at du må stå i mye selv pga. mannens jobb, tror jeg ikke jeg hadde turt å få et fjerde barn dersom du fortsatt må jobbe 100% for å få det til å gå rundt.

Til slutt: Jeg tror til syvende og sist du ikke hadde angret på å få fjerdemann...

Anonymkode: a30b0...349

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ettersom du spør så svarer jeg... Er gravid med nr. 4 nå. 37 år. Jobber 100%. Eldste er 17 år, yngste 6. Jeg syns baby-og småbarnstid er herlig, og er takknemlig for å få oppleve dette én gang til. 

Har fått noen kommentarer som skal du ha nummer FIRE?? med vantro stemme. Men tror det er viktig å huske på at det ikke er fire babyer man skal håndtere... De større søskene er jo veldig selvstendige. Når de kommer i tenårene bruker de mer og mer tid på egne ting. Føler det er enkelte dager jeg ikke ser den eldste 😛 (forstår det er forskjell på 12 og 17 år, men dine blir også eldre). 

Endret av Amatariel
  • Liker 3
Skrevet

Hva tenker mannen din da?

Nå har jeg bare én og vet ikke om jeg orker en til engang, men hadde jeg blitt gravid ved et uhell så tror jeg ikke at jeg hadde klart å ta abort. Huff, vanskelig spørsmål. 

Anonymkode: 9fd8b...f6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har baby nummer fem på vei så svaret er vel ja. Men ene barnet er dødt, så han gjør ikke så mye av seg akkurat.

Åå♥️ dette var trist å lese. I utgangspunktet skulle du egentlig vært på vei med barn nr 6? Hvor langt er du på vei? 

Gir deg en god klem. 

Anonymkode: a47ec...31e

Skrevet

Jeg har også tre barn, mellom 3 og 11 år. Haddd jeg blitt gravid nå, hadde jeg bestilt time til abort umiddelbart. Det føles rart, fordi frem til jeg fikk nummer tre ønsket jeg meg jo alltid et barn til, positive graviditetstester var gode nyheter, og det er litt uvant at ting er så motsatt nå. Men jeg er helt ferdig, jeg har ikke kapasitet til mer, hverken fysisk, mentalt eller økonomisk. Min eldste er relativt selvgående og lite krevende, så hun hadde blitt helt forsømt hvis jeg hadde enda en liten en som trengte meg hele tiden, og alle de tingene som såvidt går rundt nå (klesvask, logistikk, holde huset i en noenlunde ok stand) hadde ikke lenger gått. 

Det er jo selvfølgelig du som må kjenne på hva du tåler, men det er helt ok å si at du har nok fra før. Og - selv om du blir litt trist og sørger etter aborten, trenger det ikke bety at det var et feil valg. 

Anonymkode: 484c3...a1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åå♥️ dette var trist å lese. I utgangspunktet skulle du egentlig vært på vei med barn nr 6? Hvor langt er du på vei? 

Gir deg en god klem. 

Fem til sammen med han som døde, teller han alltid med ❤️ Takk for klemmen

Anonymkode: 5138d...2c2

• Hjerte 5
Skrevet

Jeg har bare to, det holder, så nei, jeg hadde ikke orket en ny baby nå.

Anonymkode: c5053...d18

Skrevet

Hadde jeg blitt uplanlagt gravid så ville jeg beholdt, men har ikke planlagt å ha 4 barn. Vi er i tenkeboksen på nr 3 så vi stopper der dersom det skjer, men kan aldri si aldri hvis det plutselig skulle komt en snikende til🙂

Hvordan gikk det idag? Valgte du å gjennomføre aborten? 

Skrevet

Jeg hadde ingen ønske om nummer 4 og var i samme situasjon som deg. Til syvende og sist valgte jeg å beholde etter flere ukers tenketid. 

Det fungerer bedre enn jeg selv hadde forventet, og det ble ikke så slitsomt som jeg hadde trodde. Men vi tok noen grep i forkant. De to eldste barna hjelper til med både småsøsken og rydding. Vi har også fått fast vasking ukentlig. Og svigermor har de to minste fast en ettermiddag i uken. 

For min del var overgangen fra 2 til 3 større enn fra 3 til 4. 

Et tøft valg for deg, sender deg en klem 💛

Anonymkode: e410d...b3e

• Liker 3
Skrevet

Jeg valgte å utsette til i morgen 🙈 Tåpelig men sant. 

Takk for gode og solide svar alle. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde ingen ønske om nummer 4 og var i samme situasjon som deg. Til syvende og sist valgte jeg å beholde etter flere ukers tenketid. 

Det fungerer bedre enn jeg selv hadde forventet, og det ble ikke så slitsomt som jeg hadde trodde. Men vi tok noen grep i forkant. De to eldste barna hjelper til med både småsøsken og rydding. Vi har også fått fast vasking ukentlig. Og svigermor har de to minste fast en ettermiddag i uken. 

For min del var overgangen fra 2 til 3 større enn fra 3 til 4. 

Et tøft valg for deg, sender deg en klem 💛

Anonymkode: e410d...b3e

Takk! 

Kan jeg spørre hvor gamle barna deres var da du ble gravid med siste? Og deler du og mannen på alle ettermiddager, kvelder og helger? Vi har ingen familie på mange mils avstand og kan dermed ikke be om ukentlig avlastning. Hvordan ble det med økonomi og kapasitet til jobb for deg og dere? Takk for deling:-) 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...