AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Ok, så her er situasjonen jeg er i: vi har ingen egenkapitel, og har ikke mulighet til å spare pga av noe som hadde skjed før ( long story). Vi bor i en av største byene i Norge, der det er dyrt. Vi har leid ut for ca. 17000kr siden 2013. Jeg har alltid lagt budsjett og vet at jeg kan alene betjenne 15-16.000 i lån/leie. Vi har tre barn i skolealder og faste jobber. Jeg tjener 520 000/år og han 470 000/år og lån på 350 000 (3,5%renter). Vi er nødt til å gå ifra hverandre, men vil endelig ha bolig barna trenger ikke å flytte fra igjen. Hva synes dere er bedre å gjøre for meg? Søke startlån ( + tilskudd, om jeg får det?) som alenemor eller at vi søker sammen og jeg overtar når han flytter ut. Han vil hjelpe med alt han kan, vi vil det bedte for barna. Jeg er redd for at jeg får urealistisk lav sum alene ( trenger ca. 3,4 for å kjøpe noe her jeg bor) fra den ene sida eller at kommunen vil di nei til å overføre lånet på meg etter skilsmisse. Har noen her fått overført startlånet på seg etter samlivsbrudd? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 98913...513 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Inntekt 520000,- , 3 barn og lån på 3,4 mill. Det høres urealistisk ut…. Anonymkode: b0dcb...ad9 13
nordlending Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): eller at vi søker sammen og jeg overtar når han flytter ut. Du kan ikke overta lånet hvis det er høyere enn hva du får i lån alene. Hvordan tenker dere å få tatt opp lån uten egenkapital? Endret 24. januar 2022 av nordlending 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Dere kommer ikke til å få startlån eller noen annen type lån i husbanken, det tjener dere for mye til! Anonymkode: ae929...124 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere kommer ikke til å få startlån eller noen annen type lån i husbanken, det tjener dere for mye til! Anonymkode: ae929...124 Selvsagt kan de det. Grunnlån er for alle. Det forbauser meg stadig hvor mange som fortsatt tror at Husbanken bare er for vanskeligstilte. Anonymkode: c04d8...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Selvsagt kan de det. Grunnlån er for alle. Det forbauser meg stadig hvor mange som fortsatt tror at Husbanken bare er for vanskeligstilte. Anonymkode: c04d8...8fc Haha kyss meg i ræva. Jeg søkte husbanken om lån for 2 år siden og fikk det IKKE. Jeg er ung ufør minste sats i tillegg å bodde hos foreldrene mine hele livet. Jeg fikk som svar på søknaden min at jeg fikk nok penger til å kunne spare opp egenkapital siden jeg bodde hos foreldrene mine!! Tenk det! Stygt. Og som om foreldrene mine skal ta lasten for meg. Tenk om jeg ikke hadde hatt de i det hele tatt? Ikke ment stygt til deg dette her men er forbanna på den jævla husbank shitten Anonymkode: 5d3c8...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, så her er situasjonen jeg er i: vi har ingen egenkapitel, og har ikke mulighet til å spare pga av noe som hadde skjed før ( long story). Vi bor i en av største byene i Norge, der det er dyrt. Vi har leid ut for ca. 17000kr siden 2013. Jeg har alltid lagt budsjett og vet at jeg kan alene betjenne 15-16.000 i lån/leie. Vi har tre barn i skolealder og faste jobber. Jeg tjener 520 000/år og han 470 000/år og lån på 350 000 (3,5%renter). Vi er nødt til å gå ifra hverandre, men vil endelig ha bolig barna trenger ikke å flytte fra igjen. Hva synes dere er bedre å gjøre for meg? Søke startlån ( + tilskudd, om jeg får det?) som alenemor eller at vi søker sammen og jeg overtar når han flytter ut. Han vil hjelpe med alt han kan, vi vil det bedte for barna. Jeg er redd for at jeg får urealistisk lav sum alene ( trenger ca. 3,4 for å kjøpe noe her jeg bor) fra den ene sida eller at kommunen vil di nei til å overføre lånet på meg etter skilsmisse. Har noen her fått overført startlånet på seg etter samlivsbrudd? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 98913...513 Ville søkt som par, så tatt ut seprasjon for så etter 1 år søkt om å få hele lånet overført til deg. Viktig at hele beløpet hver mnd kommer fra din konto slik at du lettere kan argumentere for at du klarer det alene. Anonymkode: a3fd7...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha kyss meg i ræva. Jeg søkte husbanken om lån for 2 år siden og fikk det IKKE. Jeg er ung ufør minste sats i tillegg å bodde hos foreldrene mine hele livet. Jeg fikk som svar på søknaden min at jeg fikk nok penger til å kunne spare opp egenkapital siden jeg bodde hos foreldrene mine!! Tenk det! Stygt. Og som om foreldrene mine skal ta lasten for meg. Tenk om jeg ikke hadde hatt de i det hele tatt? Ikke ment stygt til deg dette her men er forbanna på den jævla husbank shitten Anonymkode: 5d3c8...2f8 Beklager å måtte si det men jeg forstår avslaget. Men om du betaler en viss sum til dine foreldre, fast hver mnd, kan du bruke det som motargument Anonymkode: a3fd7...cbf 7
Tvist Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ok, så her er situasjonen jeg er i: vi har ingen egenkapitel, og har ikke mulighet til å spare pga av noe som hadde skjed før ( long story). Vi bor i en av største byene i Norge, der det er dyrt. Vi har leid ut for ca. 17000kr siden 2013. Jeg har alltid lagt budsjett og vet at jeg kan alene betjenne 15-16.000 i lån/leie. Vi har tre barn i skolealder og faste jobber. Jeg tjener 520 000/år og han 470 000/år og lån på 350 000 (3,5%renter). Vi er nødt til å gå ifra hverandre, men vil endelig ha bolig barna trenger ikke å flytte fra igjen. Hva synes dere er bedre å gjøre for meg? Søke startlån ( + tilskudd, om jeg får det?) som alenemor eller at vi søker sammen og jeg overtar når han flytter ut. Han vil hjelpe med alt han kan, vi vil det bedte for barna. Jeg er redd for at jeg får urealistisk lav sum alene ( trenger ca. 3,4 for å kjøpe noe her jeg bor) fra den ene sida eller at kommunen vil di nei til å overføre lånet på meg etter skilsmisse. Har noen her fått overført startlånet på seg etter samlivsbrudd? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 98913...513 Tipper dere må selge sa. Det kan bli et dyrt tapsprosjekt. 2
Anonymq Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 nordlending skrev (8 timer siden): Du kan ikke overta lånet hvis det er høyere enn hva du får i lån alene. Hvordan tenker dere å få tatt opp lån uten egenkapital? Startlån
Anonymq Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ville søkt som par, så tatt ut seprasjon for så etter 1 år søkt om å få hele lånet overført til deg. Viktig at hele beløpet hver mnd kommer fra din konto slik at du lettere kan argumentere for at du klarer det alene. Anonymkode: a3fd7...cbf Takk for tips👍😅
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Du får aldri så høyt lån med såpass lav inntekt. Går dere fra hverandre, vil banken kreve at du selger huset. Anonymkode: 4de11...054 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selvsagt kan de det. Grunnlån er for alle. Det forbauser meg stadig hvor mange som fortsatt tror at Husbanken bare er for vanskeligstilte. Anonymkode: c04d8...8fc Det er bare tull!! Jeg søkte startlån. Hadde fast stilling med 400K. Fikk direkte beskjed FRA Husbanken at det var forbeholdt folk i vanskelige situasjoner og ar jeg i tillegg tjente for mye og hadde sparepotensiale… Anonymkode: d3a5b...072 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 Det de ser på er hvordan utsikten er etter 5 år. Har man sjans til å spare til ek, får man avslag. Og husbanken er kun for varig vanskeligstilte. Ikke for hvem som helst. Anonymkode: 4fee9...393 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 Vi har lån på ca 3,4 mill og har til sammen 1,5 mill i inntekt. Betaler ca 19000 på lånet per måned og har da greit råd til bilene (vi må ha to), sparing til oss og barna, et par ferier i løpet av året og fritidsaktiviteter som ski og fotball. Vi har det ikke trangt økonomisk, men jeg er glad vi ikke har mer lån. Jeg synes det ts skisserer hørest veldig urealistisk ut. Anonymkode: 30ee4...28b 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 Dere bør som familie bestemme dere for å flytte lengre unna byen. Nå som dere skilles har dere ikke råd til å bo der. Eventuelt en mye mindre bolig hvor barna eventuelt må dele soverom(noe som faktisk går helt fint hvis man må). Og skal ikke far til barna også ha dem? Trenger ikke han også en bolig hvor barna kan bo? Du har kanskje råd til det lånet nå, men når renta stiger har du plutselig ikke lenger råd og da må boligen selges. Anonymkode: 2204c...821 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ville søkt som par, så tatt ut seprasjon for så etter 1 år søkt om å få hele lånet overført til deg. Viktig at hele beløpet hver mnd kommer fra din konto slik at du lettere kan argumentere for at du klarer det alene. Anonymkode: a3fd7...cbf Er ingen automatikk i at man får overtatt lånet. Jeg fikk overtatt lånet med et nødskrik, da inntekten min egentlig var for lav. Anonymkode: 36c41...338 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er bare tull!! Jeg søkte startlån. Hadde fast stilling med 400K. Fikk direkte beskjed FRA Husbanken at det var forbeholdt folk i vanskelige situasjoner og ar jeg i tillegg tjente for mye og hadde sparepotensiale… Anonymkode: d3a5b...072 Merkelig🤷🏼♀️ Jeg tjener 560000 og fikk startlån. Hadde studielån, men ikke mer gjeld enn det Anonymkode: b0dcb...ad9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #19 Skrevet 25. januar 2022 Sjansen for å få startlån med en samlet inntekt på 900 000,- er nok ikke spesielt høy... Anonymkode: 19f10...08c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #20 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Haha kyss meg i ræva. Jeg søkte husbanken om lån for 2 år siden og fikk det IKKE. Jeg er ung ufør minste sats i tillegg å bodde hos foreldrene mine hele livet. Jeg fikk som svar på søknaden min at jeg fikk nok penger til å kunne spare opp egenkapital siden jeg bodde hos foreldrene mine!! Tenk det! Stygt. Og som om foreldrene mine skal ta lasten for meg. Tenk om jeg ikke hadde hatt de i det hele tatt? Ikke ment stygt til deg dette her men er forbanna på den jævla husbank shitten Anonymkode: 5d3c8...2f8 Vel da hadde du sikkert fått lån også. Dette er for folk som virkelig trenger det, ikke de som kan bo hos foreldrene og spare penger. Hvorfor flytter du ikke ut og søker på nytt da? Anonymkode: 23b9e...831 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå