sicario Skrevet 27. januar 2022 #61 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 20.58): Mange av innleggene på disse fire sidene viser veldig lite forståelse for viktigheten av det, med holdninger som J Anonymkode: f4c93...e74 Uenig. Syntes denne diskusjonen og alle andre lignende som kommer fra tid til annen her på KG viser veldig lite forståelse for at ikke alle er som deg. For meg og andre er det ikke så viktig. Måten du legger det frem på gjør at du legger det frem som et universielt faktum, som gjelder alle. Slik er det ikke. 5
tussi84 Skrevet 27. januar 2022 #62 Skrevet 27. januar 2022 jeg skal innrømme at sexlivet vårt har dabbet av noe veldig etter at vi fikk barn. Det starter vel midt i graviditeten. Mannen hadde plutselig ikke noe lyst på sex, men han kunne ikke sette fingeren på hvorfor. Alt annet var som normalt mellom oss, kos og kyss men sexen uteble. Da barnet kom da, for 16 mnd ca så kom hans sex lyst tilbake, men vi hadde ikke sex før det nærmet seg 6 uker etter fødsel, så redselen skulle være ferdig. Det har uansett blitt ganske sjeldent at vi har sex. Det kan av og til være 1 til 2 ganger i uka, til å så gå 3 uker mellom hver gang. Dette skyldes egentlig flere grunner: - vi er slitne pga småbarnslivet. Dagen går i ett, og når endelig barnet er lagt så må vi rydde opp/ta oppvask etc. - barnet sover på vårt rom fremdeles, da vi foreløbig har kun 1 soverom. (jobber med å finne noe større bolig). Siden barnet sover på vårt rom føles det omtrent ut som vi har tilskuere tilstede hvis vi skal gjøre noe. Det har også hendt at han våkner mens vi har holdt på med vorspielet, og det dreper all lysten. - Tørr kjede hos meg pga sykdom. Jeg får ofte sopp og kløe rundt de ytre kjønnslepper, og det klør og gjør meg tørr der. Da gjør det rett og slett vondt for meg å ha sex. - migrene og astma hos mannen. Der er ikke alltid at han har nok pust til å kunne ha sex. Migrene taler vel for selv.. Slik er det altså nå, og ja så klart jeg savner mer sex. Det er bare ikke mulig akkurat nå. Da er det heller mer viktig å fokusere på andre ting ved parforholdet som gjør det bra. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #63 Skrevet 27. januar 2022 tussi84 skrev (7 minutter siden): jeg skal innrømme at sexlivet vårt har dabbet av noe veldig etter at vi fikk barn. Det starter vel midt i graviditeten. Mannen hadde plutselig ikke noe lyst på sex, men han kunne ikke sette fingeren på hvorfor. Alt annet var som normalt mellom oss, kos og kyss men sexen uteble. Da barnet kom da, for 16 mnd ca så kom hans sex lyst tilbake, men vi hadde ikke sex før det nærmet seg 6 uker etter fødsel, så redselen skulle være ferdig. Det har uansett blitt ganske sjeldent at vi har sex. Det kan av og til være 1 til 2 ganger i uka, til å så gå 3 uker mellom hver gang. Dette skyldes egentlig flere grunner: - vi er slitne pga småbarnslivet. Dagen går i ett, og når endelig barnet er lagt så må vi rydde opp/ta oppvask etc. - barnet sover på vårt rom fremdeles, da vi foreløbig har kun 1 soverom. (jobber med å finne noe større bolig). Siden barnet sover på vårt rom føles det omtrent ut som vi har tilskuere tilstede hvis vi skal gjøre noe. Det har også hendt at han våkner mens vi har holdt på med vorspielet, og det dreper all lysten. - Tørr kjede hos meg pga sykdom. Jeg får ofte sopp og kløe rundt de ytre kjønnslepper, og det klør og gjør meg tørr der. Da gjør det rett og slett vondt for meg å ha sex. - migrene og astma hos mannen. Der er ikke alltid at han har nok pust til å kunne ha sex. Migrene taler vel for selv.. Slik er det altså nå, og ja så klart jeg savner mer sex. Det er bare ikke mulig akkurat nå. Da er det heller mer viktig å fokusere på andre ting ved parforholdet som gjør det bra. Det går nok bra med dere. Det må ikke være så ofte, men ikke la det dø helt ut. Hvis dere først faller helt ut av vanen blir det tungt å ta det opp igjen. (Mvh fyr som har vært gjennom noen oppturer og nedturer.) Anonymkode: 3a45e...6f2 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #64 Skrevet 28. januar 2022 tussi84 skrev (11 timer siden): - Tørr kjede hos meg pga sykdom. Jeg får ofte sopp og kløe rundt de ytre kjønnslepper, og det klør og gjør meg tørr der. Da gjør det rett og slett vondt for meg å ha sex. - migrene og astma hos mannen. Der er ikke alltid at han har nok pust til å kunne ha sex. Migrene taler vel for selv.. Akkurat det er mulig å gjøre noe med, med hjelp fra lege og apotek. Hilsen ei med tørr skjede, sopp, migrene og astma Anonymkode: 7490c...0c6 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #65 Skrevet 28. januar 2022 sicario skrev (14 timer siden): Uenig. Syntes denne diskusjonen og alle andre lignende som kommer fra tid til annen her på KG viser veldig lite forståelse for at ikke alle er som deg. For meg og andre er det ikke så viktig. Måten du legger det frem på gjør at du legger det frem som et universielt faktum, som gjelder alle. Slik er det ikke. Enig. Og en veldig overfladisk «analyse» av komplekse forhold Anonymkode: 14373...261 2
ClausSaus Skrevet 28. januar 2022 #66 Skrevet 28. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Enig. Og en veldig overfladisk «analyse» av komplekse forhold Anonymkode: 14373...261 Langt ifra. Det kan ligge komplekse forhold i årsaken til at sexlivet dør hen, men det ligger ingen komplekse forhold i problemet det kan utgjøre. Det dere ikke ser ut til å forstå er at dere er sammen med et annet menneske, som i akkurat like stor grad som dere selv har ett eneste liv å leve. Og dette andre mennesket må vurdere om det ønsker å tilbringe livet sitt sammen med akkurat deg eller ikke. Noe som avgjøres av hva livet sammen med deg innebærer. Man sitter ikke fast i en "kontrakt" man ikke kan komme seg ut av bare fordi man har innledet et samliv med noen. Den du er sammen med kan når som helst forlate deg, av en hvilken som helst grunn. Og et sexliv som forsvinner mot ens egen vilje er ikke bare en god grunn til å gå, men også en av de vanligste grunnene til at folk faktisk forlater et forhold. Det ligger ingen "overflatisk analyse" av noen "komplekse forhold" i dette. Endret 28. januar 2022 av ClausSaus 8
Gjest Jon Are Skrevet 28. januar 2022 #67 Skrevet 28. januar 2022 Når man er i midten/ slutten av 40 årene blir pizza , kos og film viktigere enn sex. Helt greit for meg.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #68 Skrevet 28. januar 2022 Jon Are skrev (21 minutter siden): Når man er i midten/ slutten av 40 årene blir pizza , kos og film viktigere enn sex. Helt greit for meg. Snakk for deg selv. Dette gjelder langt fra de fleste. ClausSaus over her sa det veldig riktig. Anonymkode: 2038f...4f0 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #69 Skrevet 28. januar 2022 ClausSaus skrev (9 timer siden): Langt ifra. Det kan ligge komplekse forhold i årsaken til at sexlivet dør hen, men det ligger ingen komplekse forhold i problemet det kan utgjøre. Det dere ikke ser ut til å forstå er at dere er sammen med et annet menneske, som i akkurat like stor grad som dere selv har ett eneste liv å leve. Og dette andre mennesket må vurdere om det ønsker å tilbringe livet sitt sammen med akkurat deg eller ikke. Noe som avgjøres av hva livet sammen med deg innebærer. Man sitter ikke fast i en "kontrakt" man ikke kan komme seg ut av bare fordi man har innledet et samliv med noen. Den du er sammen med kan når som helst forlate deg, av en hvilken som helst grunn. Og et sexliv som forsvinner mot ens egen vilje er ikke bare en god grunn til å gå, men også en av de vanligste grunnene til at folk faktisk forlater et forhold. Det ligger ingen "overflatisk analyse" av noen "komplekse forhold" i dette. Det du presenterer er ingen analyse overhodet, men en banalisering av kompleksiteten i et forhold. Med store bokstaver og oppblåst patos, insinuerer du at sex er hjørnesteinen i alle romantiske forhold. Det er selvsagt sprøyt. Anonymkode: c8981...cf1 3 3
ClausSaus Skrevet 28. januar 2022 #70 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det du presenterer er ingen analyse overhodet, men en banalisering av kompleksiteten i et forhold. Med store bokstaver og oppblåst patos, insinuerer du at sex er hjørnesteinen i alle romantiske forhold. Det er selvsagt sprøyt. Anonymkode: c8981...cf1 I og med at alle kan lese at jeg ikke påstår noe slikt lar jeg det være svar nok i seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #71 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 12.23): Som en generell påstand er dette rent vås. Anonymkode: c8981...cf1 Ja? Det må du gjerne utdype. Anonymkode: 4fff1...50e
Rosa Dartle Skrevet 28. januar 2022 #72 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du presenterer er ingen analyse overhodet, men en banalisering av kompleksiteten i et forhold. Med store bokstaver og oppblåst patos, insinuerer du at sex er hjørnesteinen i alle romantiske forhold. Det er selvsagt sprøyt. Anonymkode: c8981...cf1 Ikke nødvendigvis hjørnestein, men sex er jo viktig for de aller fleste, fordi det er en nærhet og intimitet som man som regel bare deler med partneren sin, og som skiller ham fra andre venner. 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #73 Skrevet 28. januar 2022 Rosa Dartle skrev (59 minutter siden): Ikke nødvendigvis hjørnestein, men sex er jo viktig for de aller fleste, fordi det er en nærhet og intimitet som man som regel bare deler med partneren sin, og som skiller ham fra andre venner. Sex er viktig for noen, mindre viktig for andre, og for atter andre betyr det ingenting. Dynamikken i romtantiske forhold er ofte kompleks og varierende. Hva som er essensielt for den enkelte, og i samspillet med partner, kan variere mye over et livsløp, og - ikke minst - er det store variasjoner fra forhold til forhold. Jeg sier ikke at sex ikke betyr noe for noen, men at det på ingen måte er så universelt viktig i romantisk kjærlighet som noen enkle hoder later til å tro. Anonymkode: c8981...cf1 3 1
Rosa Dartle Skrevet 28. januar 2022 #74 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sex er viktig for noen, mindre viktig for andre, og for atter andre betyr det ingenting. Dynamikken i romtantiske forhold er ofte kompleks og varierende. Hva som er essensielt for den enkelte, og i samspillet med partner, kan variere mye over et livsløp, og - ikke minst - er det store variasjoner fra forhold til forhold. Jeg sier ikke at sex ikke betyr noe for noen, men at det på ingen måte er så universelt viktig i romantisk kjærlighet som noen enkle hoder later til å tro. Anonymkode: c8981...cf1 Hvis sex i et forhold ikke er viktig, så er det vel gjerne fordi man er aseksuell (noe som er veldig sjeldent) eller fordi man ikke har holdt liv i den seksuelle relasjonen (som gjerne ikke er så sunt for forholdet på sikt). Skal ikke si at det er en hjørnestein i alle forhold, men vil nok si at det er viktig i de fleste forhold, noe forskning også viser. Har venninner som er skilt blant annet fordi ulik lyst på sex ble et problem i ekteskapet. Ikke den viktigste faktoren, men fortsatt en viktig faktor. 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #75 Skrevet 28. januar 2022 ClausSaus skrev (11 timer siden): Langt ifra. Det kan ligge komplekse forhold i årsaken til at sexlivet dør hen, men det ligger ingen komplekse forhold i problemet det kan utgjøre. Det dere ikke ser ut til å forstå er at dere er sammen med et annet menneske, som i akkurat like stor grad som dere selv har ett eneste liv å leve. Og dette andre mennesket må vurdere om det ønsker å tilbringe livet sitt sammen med akkurat deg eller ikke. Noe som avgjøres av hva livet sammen med deg innebærer. Man sitter ikke fast i en "kontrakt" man ikke kan komme seg ut av bare fordi man har innledet et samliv med noen. Den du er sammen med kan når som helst forlate deg, av en hvilken som helst grunn. Og et sexliv som forsvinner mot ens egen vilje er ikke bare en god grunn til å gå, men også en av de vanligste grunnene til at folk faktisk forlater et forhold. Det ligger ingen "overflatisk analyse" av noen "komplekse forhold" i dette. Meg du siterte. Jeg skal legge vrangsiden bort ettersom ts har nyansert seg utover: Emosjonell og fysisk nærhet og anerkjennelse står sentralt i forhold og mangel og/eller ulikheter her kan være fatalt for relasjonen. Det er egentlig ikke så mye å diskutere da det er godt dokumentert av forskere, samlivsterapeuter, sexologer m.fl. Litt usikker på hvorfor du drar inn individers valgfrihet her, men ja, man har heldigvis i vår kultur slik frihet og råderett over eget liv. Anonymkode: 14373...261 1
sicario Skrevet 28. januar 2022 #77 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snakk for deg selv. Dette gjelder langt fra de fleste. ClausSaus over her sa det veldig riktig. Anonymkode: 2038f...4f0 Men gjelder allikevel mange. Så for mange så er det ClausSaus sa helt feil. Virker som det er umulig å ta inn over seg for noen her på KG🤷🏼♂️ 2
sicario Skrevet 28. januar 2022 #78 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Sex er viktig for noen, mindre viktig for andre, og for atter andre betyr det ingenting. Dynamikken i romtantiske forhold er ofte kompleks og varierende. Hva som er essensielt for den enkelte, og i samspillet med partner, kan variere mye over et livsløp, og - ikke minst - er det store variasjoner fra forhold til forhold. Jeg sier ikke at sex ikke betyr noe for noen, men at det på ingen måte er så universelt viktig i romantisk kjærlighet som noen enkle hoder later til å tro. Anonymkode: c8981...cf1 Der har vi fasiten 👍🏻 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #79 Skrevet 28. januar 2022 Rosa Dartle skrev (26 minutter siden): Hvis sex i et forhold ikke er viktig, så er det vel gjerne fordi man er aseksuell (noe som er veldig sjeldent) eller fordi man ikke har holdt liv i den seksuelle relasjonen (som gjerne ikke er så sunt for forholdet på sikt). Skal ikke si at det er en hjørnestein i alle forhold, men vil nok si at det er viktig i de fleste forhold, noe forskning også viser. Har venninner som er skilt blant annet fordi ulik lyst på sex ble et problem i ekteskapet. Ikke den viktigste faktoren, men fortsatt en viktig faktor. Nei. Anonymkode: c8981...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #80 Skrevet 28. januar 2022 Rosa Dartle skrev (35 minutter siden): Hvis sex i et forhold ikke er viktig, så er det vel gjerne fordi man er aseksuell (noe som er veldig sjeldent) eller fordi man ikke har holdt liv i den seksuelle relasjonen (som gjerne ikke er så sunt for forholdet på sikt). Skal ikke si at det er en hjørnestein i alle forhold, men vil nok si at det er viktig i de fleste forhold, noe forskning også viser. Har venninner som er skilt blant annet fordi ulik lyst på sex ble et problem i ekteskapet. Ikke den viktigste faktoren, men fortsatt en viktig faktor. Det er sjeldent å være helt aseksuell men en del folk har lavt libido eller blir "lei " av sex med samme partner. Anonymkode: 7490c...0c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå