Gå til innhold

Dere som ikke vil ha sex, hvorfor blir dere så sjokkerte når partneren går?

Anbefalte innlegg

Pussig hvordan ytterpunktene er representert på KG.

Mange har aldri sex. Mange har sex flere ganger om dagen.

Mennene er uflidde grinebitere som bor i sofaen, eller de er Supermann.

Er det flere enn meg som har ca 1x per uke og er happy med en helt typisk norsk ektefelle?

Litt lat, litt arbeidssom, litt sur, litt blid. Veldig sexy noen dager. Bomsete andre dager.

Et A4 -forhold som går opp og ned.

Anonymkode: 3a45e...6f2

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pussig hvordan ytterpunktene er representert på KG.

Mange har aldri sex. Mange har sex flere ganger om dagen.

Mennene er uflidde grinebitere som bor i sofaen, eller de er Supermann.

Er det flere enn meg som har ca 1x per uke og er happy med en helt typisk norsk ektefelle?

Litt lat, litt arbeidssom, litt sur, litt blid. Veldig sexy noen dager. Bomsete andre dager.

Et A4 -forhold som går opp og ned.

Anonymkode: 3a45e...6f2

Menneskelig😊 A4 er ikke feil, det kan være stabilt fint og det er fint det. 

Anonymkode: 93a69...e16

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mennesker som har lite sex har ikke lite sex fordi de ikke forstår at sex er viktig, men fordi det er noe i veien som de ikke klarer å løse, eller fordi paret er uenige om hvordan det skal løses.

Som en generell påstand er dette rent vås.

Anonymkode: c8981...cf1

• Liker 5
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gjemmer disse mennene som ikke må ha sex hver dag seg sier jeg bare? Skulle gjerne hatt en av de, er alltid bare mas mas mas. Sex et par ganger i mnd holder i massevis for meg!

Anonymkode: 7f7b6...f70

Vel jeg kan vel kanskje tippe at de mennene i utgangspunktet ikke anser et forhold til kvinner som så veldig viktig? At de rett og slett er lykkelige som single, og gjør som vi vil? 🤷‍♂️

Anonymkode: 2962a...f3c

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel jeg kan vel kanskje tippe at de mennene i utgangspunktet ikke anser et forhold til kvinner som så veldig viktig? At de rett og slett er lykkelige som single, og gjør som vi vil? 🤷‍♂️

Anonymkode: 2962a...f3c

Sex er verken mer eller mindre viktig for meg om jeg er singel eller i et forhold. 
Jeg kan være lykkelig som singel uten sex og med sex. Samme i forhold.

Det handler om at sex i seg selv ikke er så viktig.

Sex er godt og morsomt. Hverken mer eller mindre ☺️. I et forhold er det mange andre ting som er bærende elementer. Sex er ikke «limet i forholdet» som noen sier. Det er noe vi har når/om en eller begge føler for det. De første ca 10 årene av forholdet følte vi for det ofte. Så noen år uten. Forholdet vårt var like bra uten sex som med. 

• Liker 3

Det er ikke så rart at sexlivet dabber av under småbarnslivet. Travelheten, annet fokus og lite overskuddet kan være faktorer som spiller inn. Men når barna er store og dette vedvarer, at man kanskje ikke har sex nesten i det hele tatt, da tenker jeg det kan ligge andre årsaker bak. Da hjelper det ikke i lengden for partneren å høre at det er ikke det at du ikke er bra nok eller tiltrekkende. Man kan ikke bare skylde på tretthet og lite overskudd. Jeg lurer på om lysten rett og slett for mange ikke er tilstede. Tenner ikke på partneren lenger. Det er en ærlig sak. For plutselig møter man noen andre, så man har jo lyster og behov allikevel. Selvom man er trett og sliten.

Anonymkode: 047b4...a5c

• Liker 5

Annonse

For meg er sex kjærlighet i et forhold, sammen med mye annet viktig.Hadde aldri gått fra partner om han ble impotent,men vi hadde samtalen tidlig i forholdet om hvilke gode løsninger vi kunne ha om dette skulle skje.Sex er så mye mer enn penetrering.

Anonymkode: 4edef...ba7

• Liker 8
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg er sex kjærlighet i et forhold, sammen med mye annet viktig.Hadde aldri gått fra partner om han ble impotent,men vi hadde samtalen tidlig i forholdet om hvilke gode løsninger vi kunne ha om dette skulle skje.Sex er så mye mer enn penetrering.

Og selvfølgelig om noe skulle skje meg

Er det så vanlig å bli overrasket over dette da? De aller fleste blir jo ikke aseksuelle ut av det blå, så de har jo mistet lysten av en grunn. Ofte har de ikke kjæreste-følelser igjen for partneren og føler avsky ved tanken på å skulle ligge sammen. Og så tror jeg det er veldig individuelt hva "vi har aldri sex!" betyr. Mannen min sier ofte det når vi har sex én gang i uka. Vi har et lite barn og jeg drar mesteparten av lasset, men det at jeg er sliten er visst bare unskyldninger, i følge han. Jeg liker visst ikke sex lenger og det er et problem i forholdet vårt - også i følge han. Nå er ikke vi i den aldersgruppen det snakkes om i HI, men dette var et eksempel for å illustrere hvordan "vi har ikke sex" kan tolkes veldig forskjellig fra person til person. 

Anonymkode: b65cd...d55

• Liker 9

Mye annet lim i forhold enn sex. La si man er partnere fra man er 30 til man dør 85 år gammel. Altså...livet har ulike faser. 

Anonymkode: 14373...261

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har sex hver gang mannen min har lyst (som regel en til to ganger daglig).

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem for andre kvinner.

Det er jo alltid deilig.

Og det tar et par minutter bare.

Anonymkode: 289b7...cb7

Vi hadde også hatt sex daglig hvis mannen min hadde hatt lyst så ofte, eller jobbet så lite at han fikk mye overskudd. Det har han ikke, vi har sex 1-2 ganger i uka i snitt. Iblant kan vi fysisk ikke ha sex, fordi vi jobber om hverandre - han drar på jobb idet jeg kommer fra jobb. Men et par minutter bare? Mannen min hater quickies og jeg får ikke lett orgasme/ nytelse etter noen minutter, jeg heller. Hver gang vi ligger sammen, går det et par timer. 

Jeg blir ikke fornærmet om han ikke vil ha sex en dag. Jeg skjønner at hans lyst er mer påvirket av stress etc enn min. Han er også selv flink til å si fra om han ikke vil ha sex, og han føler seg ikke presset av min lyst, men heldig. Han får jo nesten alltid sex så lenge jeg er hjemme samtidig med ham.

Anonymkode: 7490c...0c6

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det så vanlig å bli overrasket over dette da? De aller fleste blir jo ikke aseksuelle ut av det blå, så de har jo mistet lysten av en grunn. Ofte har de ikke kjæreste-følelser igjen for partneren og føler avsky ved tanken på å skulle ligge sammen. Og så tror jeg det er veldig individuelt hva "vi har aldri sex!" betyr. Mannen min sier ofte det når vi har sex én gang i uka. Vi har et lite barn og jeg drar mesteparten av lasset, men det at jeg er sliten er visst bare unskyldninger, i følge han. Jeg liker visst ikke sex lenger og det er et problem i forholdet vårt - også i følge han. Nå er ikke vi i den aldersgruppen det snakkes om i HI, men dette var et eksempel for å illustrere hvordan "vi har ikke sex" kan tolkes veldig forskjellig fra person til person. 

Anonymkode: b65cd...d55

Å si at vi ikke har sex når dere har sex en gang i uka er jo ren løgn! Tror ikke noen tenker på det som "å ikke ha sex". Hvis noen sier til meg at de ikke har sex, tar jeg det bokstavelig. Evt. at de har det et par ganger i året eller noe sånt. Synes det blir å rote til veldig at man ikke har sex når man har sex.  

Anonymkode: 7ea82...28d

• Liker 3
sicario skrev (9 timer siden):

Forundrer meg stadig når jeg leser at noen er forundret over utroskap fordi man jo har mye sex hjemme.

Utroskap trenger jo ikke handle om at man ikke har «nok» sex hjemme.

Tror nok de fleste er klar over at de har andre problemer i samlivet.. men det er litt kjipt når typen er utro med den begrunnelsen til elskerinnen når det absolutt ikke stemmer. 

Anonymkode: 6bb23...72e

• Hjerte 1

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes HI spiller opp til en interessant diskusjon, jeg, selv om ikke alle kan kjenne seg igjen i akkurat det som skjedde med ts. Det underliggende viktige spørsmålet sånn jeg leser innlegget er 'Hvordan ivaretar vi sex og kjæresteri i et langt samliv?' Noen er så heldige og 'flinke' at de har klart det. Andre lever godt uten sex. Atter andre har andre ting å slite med i tillegg, som gjør at brudd er beste løsning.

Men jeg tror vi er mange som egentlig vet at vi burde ha tatt vare på den seksuelle delen av forholdet bedre, men som av ulike grunner ikke har klart det. Jeg/vi, for eksempel, har det sånn. Og selv om vi har mye annet å leve sammen om, og et godt liv, så savner jeg sex og begjær. Daglig. Og jeg synes det er vemodig og trist at det har blitt sånn, og jeg ser ser at det gjør oss sårbare og åpne for oppmerksomhet og følelser for andre. 

Så svar til ts: Jo. Jeg ser at sex er viktig. Likevel klarte vi det ikke. Jeg kan peke på en rekke personlighetstrekk ved meg og mannen min som ledet dit vi er nå. Og på situasjoner der vi misforsto hverandre. Og på hverdagsrutiner vi la oss til som hindret oss i å bruke energi på sex (slet oss ut på andre ting, hobbyer, la oss for seint på kvelden, brukte barnevakt for lite +++). Og nå finner vi ikke tilbake. 

Jeg må leve med det. Og det beste jeg kan gjøre nå er å gi råd om å ikke gjøre sånn som oss. Men det er ikke så enkelt å gi slike råd, for hvem skal man gi dem til? :)

Anonymkode: 9b8c8...93e

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes hovedinnlegget er merkelig.

Jeg tror faktisk de fleste forstår at sex er viktig i et parforhold. Men sex er jo gjerne et barometer på hvordan parforholdet fungerer ellers. Mennesker som har lite sex har ikke lite sex fordi de ikke forstår at sex er viktig, men fordi det er noe i veien som de ikke klarer å løse, eller fordi paret er uenige om hvordan det skal løses.

Mitt forrige forhold ble sexløst fordi eksen min og jeg var veldig langt fra hverandre emosjonelt. Han var ikke interessert i meg som person, hjalp aldri til i hjemmet samme hvor sliten jeg var og syntes det var "kjedelig" å skulle snakke sammen. Men om kvelden ville han gjerne ha sex og furtet fordi jeg ikke ville. Jeg ble møtt en av mur av passiv-aggressive kommentarer, som at for meg var ikke sex viktig, eller at "for meg som er mann er faktisk sex et poeng". Jeg har aldri følt meg mindre sexy i hele mitt liv.

Jeg gjorde det slutt, og jeg har ny kjæreste nå. Vi har sex to ganger om dagen, og det har vi hatt i tre år. Vi snakker veldig mye sammen, han gjør så mye fint for meg. Vekker meg med kaffe på senga, ser om det er noe jeg bekymrer meg for. Jeg har aldri samarbeidet bedre eller følt meg bedre med noen, og sexlivet er deretter.

Eksen mener jeg er et menneske som ikke skjønner at sex er viktig. Kjæresten min sier jeg er den mest lidenskapelige kjæresten han har hatt.

Så ja, sex er viktig, men skal folk ha gode forhold bør de også lete andre steder. Er man genuint opptatt av at partneren har det bra? Er man der når ting er vanskelig?

Anonymkode: 4fff1...50e

TS her. Jeg synes dette har blitt en god og viktig diskusjon. Ikke minst fordi samlivsbrudd er så forferdelig og opprivende, og involverer så mange mennesker, både barn, familie og partene. Både den som forlater og den som blir forlatt. Tenk hvis en slik diskusjon som dette kan gi noen nye tanker hos noen av dere som leser den, til å bevare et forhold som kunne hatt en fremtid? Enten for å forstå hvorfor sex og nærhet uteblir, eller å se at en har falt inn i et spor der den andre føler seg utilstrekkelig og uelsket. Jeg vet at jeg provoserte i HI, og det var med vilje. Samtidig så er det en skremmende trend blandt par som ikke lengre har barna å fokusere på. Alle de årene med huslån, småbarn, utdanning og karriereutvikling, og så - når en kanskje endelig har tid til hverandre, så er det nære borte, og en lengter etter å bli sett.

Begge disse innleggene som jeg siterer nyanserer det enkle bildet som jeg tegnet, og noen ganger ER det rett å gå, fordi det er mer. Men hadde jeg blitt i mitt ekteskap om hverdagen var supplert med sex og og nærhet? Absolutt. Mange av innleggene på disse fire sidene viser veldig lite forståelse for viktigheten av det, med holdninger som "vil jeg ikke, så vil jeg ikke. Dermed basta. det får den andre tåle."

Jeg har vært lenge sammen med ny partner, og det hender virkelig at jeg også kjenner på trøttheten, er irritert eller føler meg syk, men jeg vender aldri ryggen ordløst og avvisende til, later som jeg sover, eller freser bort en omfavnelse. Forholdet er for viktig til det.

I de casene som jeg nevner, så kjenner jeg stort sett begge parter. Og det er et mønster imellom avvisning, nedsnakking, krav og brudd.  Jeg har selvsagt ikke vært flue på veggen i de forhold der jeg bare kjenner den ene, Men jeg kan love at det er mange forhold som ikke hadde endt i brudd om bare partneren hadde sett at behovet var viktig, i så stor grad at den som går velger å utsette familien sin for et brudd for å kunne håpe å oppleve lykke.  Man er ikke nødvendigvis en drittsekk av den grunn. 

Anonymkode: f4c93...e74

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 9.38):

Vel, nå har man et selvstendig ansvar for å medvirke til at partneren får lyst på sex med seg, da. 🤷‍♀️
Jeg tviler på at folk flest syntes det er særlig tennende med en sur mann som kommer hjem, kjefter på ungene, sutrer over husarbeidet han må gjøre og maser om sex. 🤷‍♀️

Anonymkode: 1f489...11f

Du mener da selvsagt "sur mann som kommer hjem til sin blide og trivelige kone, kjefter på de lydige og veloppdragne barna og sutrer over småtingene hun ber ham om å gjøre før de skal ha sex"…?

… å, ikke det? 😆

ClausSaus skrev (8 minutter siden):

Du mener da selvsagt "sur mann som kommer hjem til sin blide og trivelige kone, kjefter på de lydige og veloppdragne barna og sutrer over småtingene hun ber ham om å gjøre før de skal ha sex"…?

… å, ikke det? 😆

Du slår et slag for en 1950-tallsidyll hvor ungene leker ute og kona ikke har jobb så middagen og tøflene er klar til far kommer sliten hjem? 😄

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du slår et slag for en 1950-tallsidyll hvor ungene leker ute og kona ikke har jobb så middagen og tøflene er klar til far kommer sliten hjem? 😄

Jøss, må man 70 år tilbake i tid for å finne kvinner som er blide og trivelige, unger som er lydige og veloppdragne og sex som er en naturlig ting i et forhold?

Det var da voldsomt til pessimisme… 😏

• Liker 1
sicario skrev (På 1/25/2022 den 12.35):

Sex er verken mer eller mindre viktig for meg om jeg er singel eller i et forhold. 
Jeg kan være lykkelig som singel uten sex og med sex. Samme i forhold.

Det handler om at sex i seg selv ikke er så viktig.

Sex er godt og morsomt. Hverken mer eller mindre ☺️. I et forhold er det mange andre ting som er bærende elementer. Sex er ikke «limet i forholdet» som noen sier. Det er noe vi har når/om en eller begge føler for det. De første ca 10 årene av forholdet følte vi for det ofte. Så noen år uten. Forholdet vårt var like bra uten sex som med. 

Har dere aldri sex? Eller bare litt innimellom? Blir jo litt nysgjerrig på at to stykker som er glad i hverandre ikke har sex i det hele tatt...det er jo en del av det å dele noe sammen. Noe godt og nært. Ellers er man jo bare venner?

Anonymkode: 45a95...d75

• Liker 2

Både mitt ekteskap og et langt samboerforhold tok slutt fordi vi ikke lenger hadde sex og det kunne ikke jeg leve med. Er kvinne og selv om mennene var fantastiske på mange måter så var løpet kjørt da tenningen forsvant. Vi prøvde å få den tilbake men det ble bare kleint siden vi var gått over til å bli bestevenner.

Det var ikke sånn at jeg gikk bare etter noen mnd. Jeg ventet et par år i begge tilfeller, håpte det skulle gå seg til, gikk til sexolog og samlivsterapeut selv om samlivet ellers fungerte, trodde jeg var blitt aseksuell, lurte på om jeg var lesbisk uten å vite det etc.

Nå er jeg myyye mer obs på å ta vare på det seksuelle og ikke bare være samtalepartnere og venner. Hvis jeg merker at sexen dabber litt av så er jeg på ballen med en gang og det samme er han. Han har også opplevd det samme tidligere, at sexlysten forsvinner. Vi er også veldig åpne, snakker mye om sex og gjør det bevisst til en ting vi prioriterer. Nå skal det sies at jeg tenner fysisk på ham på en heeelt annen måte enn de andre jeg har vært med og det spiller nok også inn på at lysten er til stede. Selv om vi har vært sammen en del år så har ikke sexlysten forsvunnet, men vi får se. Håper vi klarer å holde det ved like.

Anonymkode: 18252...cfe

• Liker 5
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har dere aldri sex? Eller bare litt innimellom? Blir jo litt nysgjerrig på at to stykker som er glad i hverandre ikke har sex i det hele tatt...det er jo en del av det å dele noe sammen. Noe godt og nært. Ellers er man jo bare venner?

Anonymkode: 45a95...d75

Hadde mye sex de første årene (ca 10) da vi var yngre. Så hadde vi en periode over flere år hvor vi ikke hadde sex i det hele tatt. Nå har vi vel sex et par ganger i året tenker jeg. Om vi har sex i kveld, eller om 6mnd aner jeg ikke. Er ikke så viktig heller😊
Vi er ikke bare venner nei☺️

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...