Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sparebluss en greie?

Har skjønt at om man spiser for lite over tid, så vil kroppen senke fettforbrenningen for å holde liv i ting som fordøyelse, hjerte og hjerne.. gir jo mening at kroppen prioriterer disse tingene før fett.😊

Men hvor lite og hvor lang tid er det snakk om? Jeg har en bmr på rundt 1550, vil jeg da få dårlige resultater om jeg ligger på 1500 kcal kontra feks 1700? 

Hva tenker dere? Har dere noen erfaring med dette selv?

Anonymkode: 363a9...d92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparebluss er en greie, men ikke slik folk tror. Det tar lang tid på et veldig lavt kaloriinntak for å nås, og det kan snus ved å gradvis introdusere flere kalorier i kostholdet senere. 

Anonymkode: 65dc0...048

Skrevet

Ja det er en greie, men du kan ikke nødvendigvis unngå den. 

Det er mye man ikke forstår om effekten. Og det er sannsynligvis veldig individuelt. 

Men den vil IKKE stoppe deg fra å gå ned i vekt hvis du er i underskudd. Sparebluss fører ikke til at du kan leve på 1000 kalorier dagen uten å gå ned i vekt. Det betyr bare at forbrenningen blir lavere enn den normalt ville være for deg. 

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/Ry5JVd/hvor-viktig-er-spareblusseffekten-etter-et-vekttap-eksperten-svarer

1. De fleste studiene viser at vekttap medfører en større reduksjon i energiforbruk enn beregnet ut fra vekttapet, altså at det er en spareblusseffekt.
  2. Spareblusseffekten varierer betydelig mellom individer, fra stor effekt hos noen, til ingen hos andre. I gjennomsnitt er effekten ganske liten (50-200 kcal/dag).
  3. Spareblusseffekten ser ut til å være viktigst når man går ned i vekt. Etter at vekten er stabilisert, ser den ut til å være liten eller fraværende.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd det hvertfall. Og jeg har både hatt anoreksi med typ 4-500kcal om dagen over lang tid. Og hatt et normalt kosthold for så å kutte litt. Alltid gått ned, og mer med et stort underskudd enn et lite. 

Anonymkode: 2a11e...ab1

• Liker 1
Skrevet

Overvektsopererte som går på dietter med veldig få kalorier de første årene, raser fremdeles ned i vekt. Mennesker i utviklingsland med matmangel, raser ned i vekt. Folk som har blitt sendt til fengsel osv. med liten tilgang på mat, raser ned i vekt. Selv har jeg tatt overvektsoperasjon og gått ned i en fykende fart på dietten sykehuset ga meg, men jeg har også fått beskjed om at jeg sannsynligvis må legge meg 1-300 kalorier lavere enn andre på min størrelse når jeg er ferdig med å gå ned i vekt for å unngå å gå opp igjen da forbrenninga vil være noe endret. Jeg må spise 1600 kalorier per dag for å opprettholde vekta jeg har nå, men jeg går opp i vekt hvis jeg spiser 1500 eller mer, så NOE er det i det.

Anonymkode: d9eee...401

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri opplevd det hvertfall. Og jeg har både hatt anoreksi med typ 4-500kcal om dagen over lang tid. Og hatt et normalt kosthold for så å kutte litt. Alltid gått ned, og mer med et stort underskudd enn et lite. 

Mens jeg har opplevd det og har også anoreksi. Men det tok år før det slo inn.

Anonymkode: 84fb1...a2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mens jeg har opplevd det og har også anoreksi. Men det tok år før det slo inn.

Kanskje egentlig positivt at du fikk det ved anoreksi da forsåvidt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje egentlig positivt at du fikk det ved anoreksi da forsåvidt. 

Jeg går fortsatt ned,men «problemet» er at jeg må spise ekstremt lite for å gå ned og går opp på lite kalorier

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg går fortsatt ned,men «problemet» er at jeg må spise ekstremt lite for å gå ned og går opp på lite kalorier

Ja det var det jeg mente, at kroppen din ønsker å veie litt mer, fordi du har vist den at det kan komme «krisetider». Som sagt har jeg ikke opplevd sparebluss selv (selv om selvfølgelig forbrenningen går jo ned når man veier lite), men har jo hørt fra andre at det som hjelper er å spise mer over en lengre periode, for å vise kroppen at det er «normalt tilgang på mat». Men da må man jo tørre å veie litt mer da. Så er jo opp til deg sånn sett. Men på sikt vil det da muligens normalisere seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...