AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Her får han en liten porsjon grøt hver formiddag. Hvor mye og hvor ofte får deres fast føde? Og gir dere bare grøt eller andre ting også? Anonymkode: 9ba07...f25
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Startet litt rolig fra 4 mnd med en skje her og en skje der. Sånn var det egentlig uten noen fast rytme frem mot 5/6-mnd alder. Så ikke noe fast måltid ved 4-mnd alder. Men pleide å gi smaksprøvene midt på dagen hvis det skulle bli noe magevondt Anonymkode: 15de7...17f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Min på snart 5 mnd spiser 3-4 skjeer rundt middagstid hver dag. Startet med smaksprøver for ca3 uker siden og øker i mini sitt tempo. Vi prøvde først med grøt et par dager, men pga forstoppelse gikk vi over til å prøve potet, søtpotet og gulrot, noe som funker veldig fint. Tenker å introdusere avokado, banan og mango de neste ukene. Anonymkode: da313...e68
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Det som er lurt er å gi mange like smaksprøver. Vende dem til ulike smaker. Tror det er viktigere enn mengden! Dette er jo et ledd i at de ikke skal bli så kresne. Anbefalte mengder fra eksperter er jo 2-3 porsjoner fra 6-8 mnd og 3-4 porsjoner fra 9-12 måneder. Med en porsjon mener de ca 1 dl. Så hvis du er opptatt av mengder kan du jo tenke at ideelt sett bør babyen jobbe mot å klare minst 2 porsjoner i 6-7 måneders alder. Da er vel trikset å gå sakte frem. Jeg begynte med bittelitt, økte med noen skjeer jevnlig og porsjonene ble større og større. Men, noen babyer trenger lang tid før de er klare for store porsjoner. Ikke stress med å øke hvis baby brekker seg, blir kvalm, får magevondt osv. Da trenger babyen bare mer tid, det løsner før eller siden! Hadde gjort det til noe koselig og morsomt. Smake på ting, fokus på opplevelsen. Ja få et positivt forhold til mat. Det er noe hyggelig, spennende og gøy. Anonymkode: f828e...7d8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som er lurt er å gi mange like smaksprøver. Vende dem til ulike smaker. Tror det er viktigere enn mengden! Dette er jo et ledd i at de ikke skal bli så kresne. Anbefalte mengder fra eksperter er jo 2-3 porsjoner fra 6-8 mnd og 3-4 porsjoner fra 9-12 måneder. Med en porsjon mener de ca 1 dl. Så hvis du er opptatt av mengder kan du jo tenke at ideelt sett bør babyen jobbe mot å klare minst 2 porsjoner i 6-7 måneders alder. Da er vel trikset å gå sakte frem. Jeg begynte med bittelitt, økte med noen skjeer jevnlig og porsjonene ble større og større. Men, noen babyer trenger lang tid før de er klare for store porsjoner. Ikke stress med å øke hvis baby brekker seg, blir kvalm, får magevondt osv. Da trenger babyen bare mer tid, det løsner før eller siden! Hadde gjort det til noe koselig og morsomt. Smake på ting, fokus på opplevelsen. Ja få et positivt forhold til mat. Det er noe hyggelig, spennende og gøy. Anonymkode: f828e...7d8 Og en ting til. Noen babyer er småspiste. Så de kan kanskje ha fordel av å innta to porsjoner på 4 økter. Altså de må bare ha det mer spredt utover dagen. Ikke alle babyer orker å trøkke inn 1 dl med tung fordøyelig grøt på et måltid. Anonymkode: f828e...7d8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som er lurt er å gi mange like smaksprøver. Vende dem til ulike smaker. Tror det er viktigere enn mengden! Dette er jo et ledd i at de ikke skal bli så kresne. Anbefalte mengder fra eksperter er jo 2-3 porsjoner fra 6-8 mnd og 3-4 porsjoner fra 9-12 måneder. Med en porsjon mener de ca 1 dl. Så hvis du er opptatt av mengder kan du jo tenke at ideelt sett bør babyen jobbe mot å klare minst 2 porsjoner i 6-7 måneders alder. Da er vel trikset å gå sakte frem. Jeg begynte med bittelitt, økte med noen skjeer jevnlig og porsjonene ble større og større. Men, noen babyer trenger lang tid før de er klare for store porsjoner. Ikke stress med å øke hvis baby brekker seg, blir kvalm, får magevondt osv. Da trenger babyen bare mer tid, det løsner før eller siden! Hadde gjort det til noe koselig og morsomt. Smake på ting, fokus på opplevelsen. Ja få et positivt forhold til mat. Det er noe hyggelig, spennende og gøy. Anonymkode: f828e...7d8 Vi brant oss på å gi for mange forskjellige smaksprøver i starten. Nå vil baby kun ha grøt. Så lurt å gi den samme smaken en ukes tid først, er min erfaring ihvertfall. Anonymkode: ddb3c...79a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi brant oss på å gi for mange forskjellige smaksprøver i starten. Nå vil baby kun ha grøt. Så lurt å gi den samme smaken en ukes tid først, er min erfaring ihvertfall. Anonymkode: ddb3c...79a Min var motsatt elsket alt av smaker, hatet grøt. Vi begynte rundt 5 mnd, og da fikk han smaksprøver av det vi tilfeldigvis spiste som egnet seg. Hadde ingen spesiell plan, ventet heller ikke dager mellom. Ga forskjellige konsistenser etterhvert som vi så at han tålte det, lot han klisse og spise selv fra dag 1. Anonymkode: 582c1...e32
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Min var motsatt elsket alt av smaker, hatet grøt. Vi begynte rundt 5 mnd, og da fikk han smaksprøver av det vi tilfeldigvis spiste som egnet seg. Hadde ingen spesiell plan, ventet heller ikke dager mellom. Ga forskjellige konsistenser etterhvert som vi så at han tålte det, lot han klisse og spise selv fra dag 1. Anonymkode: 582c1...e32 Da var dere heldige! Startet sånn her og første uken. Vi ble super ivrige, for det var så gøy å se reaksjon og at hun ville smake. Deretter kneip hun igjen munnen hver gang skjeen kom. Babyer er jo forskjellige og Anonymkode: ddb3c...79a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Har ikke begynt med smaksprøver før mine var 6 mnd. Anonymkode: 4a8b0...48c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Da var dere heldige! Startet sånn her og første uken. Vi ble super ivrige, for det var så gøy å se reaksjon og at hun ville smake. Deretter kneip hun igjen munnen hver gang skjeen kom. Babyer er jo forskjellige og Anonymkode: ddb3c...79a Vi matet bare såvidt med skje fordi han nektet 😛 Anonymkode: 582c1...e32
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 5,5 mnd her. Begynte med bittelitt grøt på morgen ved 4,5 mnd. Da han likte det godt ventet vi litt før vi økte mengden og etterhvert ga på kvelden også. Spiser nå ca 10-15 skjeer grøt morgen og kveld. Har fra han ble 5 mnd begynt med smaksprøver på ulike grønnsaksmoser i tillegg pluss en eller to skjeer med fruktmos til dessert. Liker det også, men får foreløpig bare noen skjeer etter første soving hver dag (i tillegg til grøtmåltidene). Ammer i tillegg, men synes det ble veldig mye amming og var godt å starte med litt fast føde i tillegg. Fullammet til seks mnd med førstemann pga det er jo anbefalt, og ble ganske koko på slutten. Denne gangen våget jeg derfor å starte litt før med fast føde, og babyen liker det godt og får ikke magevondt 👍😊. For meg blir ammingen mer koselig når den blir supplement og ikke eneste næring for babyen ❤️. Anonymkode: a0778...657
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Jeg fullammer og begynner med fast føde ved 6 måneders alder. Kjører da semi-babystyrt tilnærming der barnet spiser selv. Gjorde det med forrige baby, og syntes det fungerte ganske godt. Lar babyen selv styre og smake i vei på forskjellige ting (f.eks. dampede grønnsaker, frukt, brødbiter, kjøttbiter m.m.). Men det er stor forskjell på 4 og 6 måneder... Begge mine har brukt ganske lang tid, flere måneder, på å få i seg mengder av betydning. Anonymkode: 5eb2c...9ef 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 Han har fått et veldig økt behov for mat i det siste. Spiser gjerne 3 ganger per natt. Og jeg ammer ikke, han får MME. Derfor lurer jeg på om jeg skulle økt mengden med fast føde. Siden han bare får litt grøt på formiddagen. TS Anonymkode: 9ba07...f25
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har fått et veldig økt behov for mat i det siste. Spiser gjerne 3 ganger per natt. Og jeg ammer ikke, han får MME. Derfor lurer jeg på om jeg skulle økt mengden med fast føde. Siden han bare får litt grøt på formiddagen. TS Anonymkode: 9ba07...f25 Ja, prøv å gi litt grøt/middag til tre av måltidene på dagen. Det hjalp litt her. Skjønner at du vil ha slutt på nattmating med MME 😅 det er stress på natten! Anonymkode: ddb3c...79a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da var dere heldige! Startet sånn her og første uken. Vi ble super ivrige, for det var så gøy å se reaksjon og at hun ville smake. Deretter kneip hun igjen munnen hver gang skjeen kom. Babyer er jo forskjellige og Anonymkode: ddb3c...79a Gøy å se reaksjonen, ja... Anonymkode: b6151...1bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå