Gå til innhold

Bruke sykemelding for å spare egenmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært syk en lengre periode nå og vært borte fra jobb. Arbeidsgiver har ikke sagt at jeg trenger sykemelding fra legen, men jeg lurte på om jeg ordner en sykemelding, sparer jeg da egenmeldingsdagene?

«Ifølge folketrygdloven kan du bruke egenmelding opptil tre kalenderdager om gangen og opptil fire ganger i løpet av ett år

Anonymkode: 18016...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal alltid bruke egenmelding opp før man ringer lege for en sykemelding. 

Anonymkode: a954c...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo bare tull. Man kan fint gå til legen og få en sykmelding selv om ikke egenmeldingsdagene er brukt opp.

Anonymkode: 111a0...841

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet i over 25 år, og aldri hørt om den regelen.

Bruker egenmelding f.eks ved omgangssyke, forkjølelse o.l som går fort over. Da jeg skadet meg i skibakken fikk jeg sykemelding fra legen uten å bruke egenmelding først.

Anonymkode: f1348...f6c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke sykemelding for å "spare" egenmelding ja, dersom legen mener du har behov for sykemelding.

Men sykemelding kan ikke tilbakedateres, å de dagene du allerede har brukt er borte...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, du har bare et visst antall egenmeldingsdager i en periode (vanligvis 4). Går du over disse må du til legen og få sykmelding. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kommer vel ann på hvor lenge du regnet med å være borte fra arbeidet? Omgangsyken tar 2-3 dager kanskje, men om du har influensa så er sannsynligheten at det kan vare en uke, og det kan være greit med en sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men TS, du har bare et visst antall egenmeldingsdager i en periode (vanligvis 4). Går du over disse må du til legen og få sykmelding. 

*3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (Akkurat nå):

Du kan bruke sykemelding for å "spare" egenmelding ja, dersom legen mener du har behov for sykemelding.

Men sykemelding kan ikke tilbakedateres, å de dagene du allerede har brukt er borte...

Ts her.

Jeg har tidligere fått sykemelding for dagene jeg har vært syk tilbake i tid om jeg ikke fremdeles var friskmeldt.

Altså om jeg ringte de i dag og fremdeles var syk så har de kunnet gitt meg det fra dagen det startet, foreksempel 4 dager siden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet i over 25 år, og aldri hørt om den regelen.

Bruker egenmelding f.eks ved omgangssyke, forkjølelse o.l som går fort over. Da jeg skadet meg i skibakken fikk jeg sykemelding fra legen uten å bruke egenmelding først.

Anonymkode: f1348...f6c

Ja selvfølgelig, jeg tenkte ikke på slike tilfeller der man vet at man er syk lengre enn noen dager, men mer sånn er forkjølet og er kanskje frisk innen 3 dager. Da bruker man opp egenmeldingene først. Dette er det legen som har fortalt meg, så tror det handler om at leger ikke ønsker å skrive sykemeldinger mer enn nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her

Det er influensa jeg har, er på dag 4 borte fra jobben, men arbeidsgiver sier bare at det går fint med egenmelding for det om.. Men tenkte om man kunne spare den så hadde det kanskje vært like greit å bare ordne en sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her

Det er influensa jeg har, er på dag 4 borte fra jobben, men arbeidsgiver sier bare at det går fint med egenmelding for det om.. Men tenkte om man kunne spare den så hadde det kanskje vært like greit å bare ordne en sykemelding?

Kanskje dere har en slik ordning der dere kan ta 8 dager sammenhengende? Jeg jobber i kommunen og har den ordningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i en IA-bedrift så hadde ikke jeg tatt meg bryet om å skaffet sykemelding fra lege. 

Anonymkode: c9421...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her.

Jeg har tidligere fått sykemelding for dagene jeg har vært syk tilbake i tid om jeg ikke fremdeles var friskmeldt.

Altså om jeg ringte de i dag og fremdeles var syk så har de kunnet gitt meg det fra dagen det startet, foreksempel 4 dager siden osv.

Hovedregelen er at det ikke er tillatt tilbakedatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (1 minutt siden):

Hovedregelen er at det ikke er tillatt tilbakedatere.

Ts her.

Det visste jeg ikke, da har sikkert legen vært grei med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her.

Leger har ikke lov til å tilbakedatere sykemeldinger med mindre det er dokumentert kontakt første sykedag (f.eks du har sendt sms eller det foreligger enn covid-test). Om din fastlege gjør som du sier risikerer vedkommende å miste retten til å skrive sykemeldinger. 

Anonymkode: 28af3...b27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leger har ikke lov til å tilbakedatere sykemeldinger med mindre det er dokumentert kontakt første sykedag (f.eks du har sendt sms eller det foreligger enn covid-test). Om din fastlege gjør som du sier risikerer vedkommende å miste retten til å skrive sykemeldinger. 

Anonymkode: 28af3...b27

Ts her

Han har gjort dette flere ganger, ja.. Men nå er han pensjonert da, så har fått ny lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud - drømmepasientene for oss som jobber på legekontor 🤮

"Hei, jeg har vært forkjøla i to dager og SKAL ha sykemelding".

Har de brukt egenmelding? Nei, for de skal spares 🙄 Dummeste jeg hører. 

Anonymkode: 16da6...330

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på om du jobber i ia-bedrift, da er det ikke noe poeng å skaffe sykemeldt☺️

Anonymkode: 87986...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...