Gå til innhold

Kan man dra på jobb med negativ hjemmetest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, og på eldstes skole skal de jevnlig testes med hjemmetest før skolen starter, to ganger ukentlig. På torsdag testet barnet mitt postivt med en hjemmetest, som var overraskende da han var/er symptomfri.

Men både han og resten av oss som bor i husstanden dro samme dag for å ta PCR test. Vi fikk svar lørdag, alle hadde negative prøver. Snakket med lege på tlf, isolasjon og karantene opphørte. Men pga dårlig vær har vi holdt oss hjemme. Så våknet jeg med litt vondt i halsen søndag. Tok hjemmetest og den var negativ. Tok en ny test i dag tidlig for å være sikker, den var negativ. Var på jobb i dag. Men har enda vondt i halsen/vondt i svelget. Fin ellers i formen, annet enn litt snørrete og nysete men det har jeg vært lenge! 

Nå ble jeg plutselig veldig usikker her jeg sitter. Er det greit å dra på jobb? Jeg har ingen grunn til å mistenke at jeg er smittet, og har som sagt testet negativ på hjemmetestene etter pcr testen ble tatt.

Hva tenker dere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du har gjort ditt mtp testing, og at du kan gå på jobb med god samvittighet. Mulig du kunne blitt hjemme for å ikke smitte andre med det du brygger på, siden de også må teste seg om de får samme symptomer som deg. Men utenom det er det lov å gå på jobb såfremt du har negativ test og allmentilstanden er fin 😊 Om du likevel er usikker, ta en tlf til legen din. 

Skrevet

Jobber du sammen med andre?  Jeg hadde ikke gått på jobb med vond hals, nys og snørr når det er smitte i husstanden. Det er vel sannsynlig at det er omikron du har ut i fra symptomdebut 3 dager etter datter testet positivt. Har du testet deg i halsen også? 

Skrevet
Plutselig_gravid skrev (4 timer siden):

Jobber du sammen med andre?  Jeg hadde ikke gått på jobb med vond hals, nys og snørr når det er smitte i husstanden. Det er vel sannsynlig at det er omikron du har ut i fra symptomdebut 3 dager etter datter testet positivt. Har du testet deg i halsen også? 

Men vi har ikke smitte i husstanden, sønnen min som fikk positiv hjemmetest hadde negativ pcr test som ble tatt senere samme dag, og hjemmetester tatt etterpå hos han var negative. Så den første testen hans må ha vært en falsk positiv sa lege. 

Jeg testet meg selvfølgelig i halsen når jeg tok pcr på lørdag. Men symptomene med vondt i halsen dukket opp dagen etter den testen ble tatt. 

Skrevet
1 hour ago, Kassiopeia said:

Men vi har ikke smitte i husstanden, sønnen min som fikk positiv hjemmetest hadde negativ pcr test som ble tatt senere samme dag, og hjemmetester tatt etterpå hos han var negative. Så den første testen hans må ha vært en falsk positiv sa lege.

Smitte betyr ikke nødvendigvis covid. Alle du smitter må gjennom samme maset som deg uavhengig av hvilken sykdom det er, og det samme må alle de smitter igjen.

• Liker 1
Skrevet
Kassiopeia skrev (1 time siden):

Jeg testet meg selvfølgelig i halsen når jeg tok pcr på lørdag. Men symptomene med vondt i halsen dukket opp dagen etter den testen ble tatt. 

Ah, misforstod. Ser nå at han har fått både negativ pcr og hjemmetest😅 da hadde jeg gått på jobb hvis jeg følte meg frisk 👍

• Liker 1
Skrevet
Plutselig_gravid skrev (2 timer siden):

Ah, misforstod. Ser nå at han har fått både negativ pcr og hjemmetest😅 da hadde jeg gått på jobb hvis jeg følte meg frisk 👍

Siden jeg har blitt verre i stemmen i dag (hes og sprukket stemme, og litt irritabel hoste) så ringte jeg det kommunale smitteteamet og forklarte hele situasjon. De sa at jeg bare skulle dra på jobb, siden jeg ikke hadde feber eller nedsatt allmenntilstand og siden jeg hadde negativ test. 

Greit å få det oppklart! 

• Liker 1
  • Opprett ny...