Gå til innhold

Datteren min var syk-ble ikke hørt på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 1. klasse. I dag hadde hun sagt til to ulike lærere at hun hadde veldig vondt i magen. Kvalm. Hun sa «de brydde seg ikke-jeg måtte bare leke videre»

Når hun kom hjem så spydde hun og var ikke i form i det hele tatt.

Synes dette ble litt feil. Hun har gått en hel skoledag+SFO med magesmerter og følt seg dårlig.

Tenker jeg må si fra til skolen om at de må gi beskjed en annen gang. Stakkars liten. 

Anonymkode: e4304...14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper dette er en trolletråd…

Anonymkode: e19c9...4b3

• Liker 4
Skrevet

Ikke greit. Dette bør du ta opp med lærer eller ansvarlig på SFO. Det er ikke alle 1-klassinger som en gang tør/klarer å si i fra om at de er dårlig, så her burde hun faktisk fått ros. Dessuten; hun kan ha gått en hel dag og potensielt smittet mange andre. Synes det er amatørmessig av personalet. 

Anonymkode: 80579...1d7

• Liker 15
Skrevet

Huff, kjedelig. Min datter er 6 klassing og har ofte både hodepine og vondt i magen nå har hun ikke lyst til å si i fra på skolen fordi hun føler seg misstrodd at hun klager fordi hun ikke vil ha matte. 

Hun er undersøkt og legene finner ingenting. 

Anonymkode: e3964...ecb

• Liker 2
Skrevet

Så dårlig gjort av skolen. De bør helt klart få høre det 

Anonymkode: cdad6...939

Skrevet

Ikke uvanlig dessverre. 
Har opplevd det samme med alle mine. Yngstejenta kom en gang hjem med over 40 i feber. Hun hadde sovna av i timen fordi hun var så slapp. Da hadde bare læreren kommentert at hun var veldig varm og så syk ut. Men gjorde ikke noe mer enn det….. 

Anonymkode: 9f0d8...0be

• Liker 3
Skrevet

Her hadde barnet vondt i halsen da jeg traff han etter SFO. Han sluknet på sofaen med en gang han kom hjem. Ikke i form. Først så han at han hadde gitt beskjed, men at de ikke brydde seg. Så så han senere at han hadde fått vondt i halsen på slutten av dagen. Ikke alltid lett å vite hva som da er riktig. Jeg lot det derfor passere for denne gang. 

Anonymkode: 3cc07...14d

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Huff, kjedelig. Min datter er 6 klassing og har ofte både hodepine og vondt i magen nå har hun ikke lyst til å si i fra på skolen fordi hun føler seg misstrodd at hun klager fordi hun ikke vil ha matte. 

Hun er undersøkt og legene finner ingenting. 

Anonymkode: e3964...ecb

Men da er det kanskje psykisk?

Anonymkode: 3b817...93e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min går i 1. klasse. I dag hadde hun sagt til to ulike lærere at hun hadde veldig vondt i magen. Kvalm. Hun sa «de brydde seg ikke-jeg måtte bare leke videre»

Når hun kom hjem så spydde hun og var ikke i form i det hele tatt.

Synes dette ble litt feil. Hun har gått en hel skoledag+SFO med magesmerter og følt seg dårlig.

Tenker jeg må si fra til skolen om at de må gi beskjed en annen gang. Stakkars liten. 

Anonymkode: e4304...14c

Du å gi barnet beskjed om å si tydelig fra. 
Det er veldig viktig at barn, både i barnehage og skole vet hva de skal si og hvordan de skal si det.

»jeg er syk og må hjem. Du må derfor ringe mamma/pappa». Klare beskjeder. Forsøker den voksne nekte bør barnet forstå at det må argumentere, vite hvordan man argumenterer og ha blitt forklart at det helt fint kan ringe selv, og vite hvordan det ringer, slik at barnet ikke blir panisk i sin argumentasjon. Her burde barnet vite at det skal både si at det er kvalm og at det skal hjem. Å forvente at læreren forstår at kvalm=hjem er å forvente for mye av dem. Og det - at å være voksen ikke betyr at du er så smart at det gjør noe - må barn vite.

Tilsvarende skal et barn si «jeg må på do» og så gå på do. Ethvert barn skal og må vite at om noen sier «du må vente» eller «nei det får du ikke» så skal barnet gå på do, uten å vente på tillatelse og uten å føle det må forklare eller forsvare. 

Dette er av akkurat samme grunn som et barn må og skal vite at det selv setter grenser for hvem som kan ta på det og hvordan, uavhengig av hvor noen tar på det og hvem som gjør det. 

Å sende et barn ut i verden uten å ha lært det grensesetting er katastrofalt. Øv mer. Forklar hva som gikk galt og hvorfor. Og forklar, om nødvendig, at feilen ikke er barnets selv om det er barnet som må endre handling. Som mennesker må vi, om vi vil eller ei, ta høyde for og handle etter hvor dumme folk rundt oss faktisk er, ikke etter hvor smarte vi ønsker at de er.

Anonymkode: 40bab...bb5

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne nok fort som lærer ha sett litt an om et barn sa det hadde vondt i magen, om barnet ikke framsto som syk. Men så hadde jeg nok spurt igjen, typisk rundt neste friminutt, om hvordan barnet følte seg, og selvsagt fulgt litt med.

Du kan helt fint si ifra til læreren. Det hender man feilvurderer en situasjon, og da er det greit å få den tilbakemeldingen. 

Anonymkode: 5f17a...3b4

• Liker 9
Skrevet

Det var dumt. Det går nok bra. Move on. 

Anonymkode: 9e81b...c46

• Liker 6
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kunne nok fort som lærer ha sett litt an om et barn sa det hadde vondt i magen, om barnet ikke framsto som syk. Men så hadde jeg nok spurt igjen, typisk rundt neste friminutt, om hvordan barnet følte seg, og selvsagt fulgt litt med.

Du kan helt fint si ifra til læreren. Det hender man feilvurderer en situasjon, og da er det greit å få den tilbakemeldingen. 

Anonymkode: 5f17a...3b4

Enig. Jeg ser det også an. Det er, i hvertfall der jeg jobber, flere elever som prøver å si at de har vondt et sted for å slippe skolen/ få sitte i gangen/ slippe å gjøre noe. Vi har hatt motsatt problem enn deg. Sendt elever hjem fordi de er syke, også har foreldre tatt kontakt i etterkant og sagt at barnet var helt friskt da det kom hjem. Eller så ble barnet plutselig friskt igjen når det fant ut at vi skulle ha ekstra gymtime eller noe. Har derfor endt opp noen ganger med at jeg ikke har trodd på noen barn, også har de faktisk vært syke. Da er det helt ok å få en melding om det.

Anonymkode: e6fd2...c62

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du å gi barnet beskjed om å si tydelig fra. 
Det er veldig viktig at barn, både i barnehage og skole vet hva de skal si og hvordan de skal si det.

»jeg er syk og må hjem. Du må derfor ringe mamma/pappa». Klare beskjeder. Forsøker den voksne nekte bør barnet forstå at det må argumentere, vite hvordan man argumenterer og ha blitt forklart at det helt fint kan ringe selv, og vite hvordan det ringer, slik at barnet ikke blir panisk i sin argumentasjon. Her burde barnet vite at det skal både si at det er kvalm og at det skal hjem. Å forvente at læreren forstår at kvalm=hjem er å forvente for mye av dem. Og det - at å være voksen ikke betyr at du er så smart at det gjør noe - må barn vite.

Tilsvarende skal et barn si «jeg må på do» og så gå på do. Ethvert barn skal og må vite at om noen sier «du må vente» eller «nei det får du ikke» så skal barnet gå på do, uten å vente på tillatelse og uten å føle det må forklare eller forsvare. 

Dette er av akkurat samme grunn som et barn må og skal vite at det selv setter grenser for hvem som kan ta på det og hvordan, uavhengig av hvor noen tar på det og hvem som gjør det. 

Å sende et barn ut i verden uten å ha lært det grensesetting er katastrofalt. Øv mer. Forklar hva som gikk galt og hvorfor. Og forklar, om nødvendig, at feilen ikke er barnets selv om det er barnet som må endre handling. Som mennesker må vi, om vi vil eller ei, ta høyde for og handle etter hvor dumme folk rundt oss faktisk er, ikke etter hvor smarte vi ønsker at de er.

Anonymkode: 40bab...bb5

Helt enig! Den siste setningen er sååå sann! 🙌🏻😅

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner det er kjipt at barnet ikke ble tatt på alvor. Men som flere nevner over her, så er det ikke alltid lett for lærerne heller. Mange barn kan si de har vondt i magen uansett hvor de har vondt. Mange bruker det hver gang de ikke vil noe. Eller som minste min, hver gang han er sulten eller må på do eller prompe, så klager han på vondt i magen. da er det naturlig å se an formen til barnet. Om et barn klagde på magevondt og likevel lekte og hoppet rundt som normalt, så ville jeg ikke trodd at det faktisk var sykt. 

• Liker 2
Skrevet

Mange barn er dessverre veldig raske til å si de har vondt i magen, og det kan ofte være helt andre ting enn fysisk sykdom - at de gruer seg til noe eller prøver å slippe unna nært fag de ikke liker. 

Jeg vil forresten anbefale å teste for korona, slike symptomer hadde mine barn da de testet positivt nå nettopp. 

Anonymkode: 3894a...123

• Liker 1
Skrevet

Min førsteklassing kom også hjem blek og dårlig, sovnet på sofaen. Han hadde også sagt i fra om at han var sliten. 

Men jeg tenker dette er læring for oss alle. Han har fått beskjed om at hvis dette skjer igjen må han spørre lærer om å ringe hjem

Tror ikke akkurat læreren ville plage han med holde han på skolen, men at det har skjedd en hendelig feilvurdering. 

Anonymkode: ae399...bb2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...