Gå til innhold

"Ja, sånn ville jeg gjort det, men de har valgt en litt annen strategi"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa min mor, om det at vi ikke lar babyen ligge og skrike om kvelden. Vi har så mye styr med å få den ungen til å sove, så det er vel ikke så rart at hun har sine meninger om hvordan vi burde gå frem.

Hun mener at babyen tåler å ligge og gråte litt. Er i utgangspunktet enig, men det nytter ikke å gå ut og la henne gråte seg i søvn eller noe. Det blir hysterisk hyling så snart babyen skjønner at vi har tenkt å gå ut. Reiser seg opp og vræler. Jeg går ut innimellom for å trekke pusten så jeg ikke klikker, men må alltid inn igjen og roe ned. Sovner bare på oss, sovner en sjelden gang i sengen hvis hun er tilstrekkelig søvnig før hun legges ned.

Og nå sier hun at sånn kan det ikke fortsette, for ungen skal jo begynne i barnehagen om et par måneder og der har de ikke tid til å bysse alle sammen. Som om vi liker å bruke timevis på legging!

Jeg bare... hva skal jeg gjøre da? Tro meg, det frister til tider veldig å kjøre skrikekur. Men det er jo ikke sunt for babyen, sier de. Vettafaen hva man skal gjøre da. Dette puslespillet her får jeg bare ikke til å legge :( 

Anonymkode: ce989...a3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er baby? 

Anonymkode: 10b5d...bd5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er baby? 

11 mnd, begynner i barnehage om ca. 2mnd.

Skrevet

Kan du høre med helsestasjonen om de har søvnkurs som dere kan delta på?

Anonymkode: 5a9e9...6d8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

11 mnd, begynner i barnehage om ca. 2mnd.

En baby er veldig tilpasningsdyktig, så om dere gir den nærheten hun trenger for å sove hjemme, tilpasser hun seg raskt vogna i barnehagen. Det vil også komme godt med å ikke endre noe i soverutinen nå, for hun vil kanskje trenge dere ekstra når hun begynner i bhg.. 

Alle barn er forskjellige, og det er en såpass liten tid av livet, så om dere trives med å gi nærhet til søvnen, må dere bare gjøre det. 

Du kan evt lære baby å sove selv når hun blir litt eldre og blitt trygg i barnehagen. Uten skrikekur. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kan du høre med helsestasjonen om de har søvnkurs som dere kan delta på?

Anonymkode: 5a9e9...6d8

Aldri hørt om, men det hadde jo sikkert vært helt supert. Får høre om de har noe sånt her.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En baby er veldig tilpasningsdyktig, så om dere gir den nærheten hun trenger for å sove hjemme, tilpasser hun seg raskt vogna i barnehagen. Det vil også komme godt med å ikke endre noe i soverutinen nå, for hun vil kanskje trenge dere ekstra når hun begynner i bhg.. 

Alle barn er forskjellige, og det er en såpass liten tid av livet, så om dere trives med å gi nærhet til søvnen, må dere bare gjøre det. 

Du kan evt lære baby å sove selv når hun blir litt eldre og blitt trygg i barnehagen. Uten skrikekur. 

Altså nei, det fungerer dårlig og vi trives absolutt ikke med den måten å legge på, men har ikke klart å finne et alternativ 😕 

Godt å høre at det sannsynligvis går seg greit til selv hvis vi ikke kommer noen vei til da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Aldri hørt om, men det hadde jo sikkert vært helt supert. Får høre om de har noe sånt her.

Altså nei, det fungerer dårlig og vi trives absolutt ikke med den måten å legge på, men har ikke klart å finne et alternativ 😕 

Godt å høre at det sannsynligvis går seg greit til selv hvis vi ikke kommer noen vei til da.

Foreldrerådet har noen gode podcast om søvn, hovedsakelig endre søvnassosiasjonen til baby til en måte dere er komfortable med. Om det er en spesiell lyd, kosedyr eller sted. Babyen min liker å holde hånda feks.. 

Da gjelder det å bare stå i det 😊 men lytt til de podcastene, veldig lærerike 💕

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig, hvilke babyer er det egentlig som «sovner av seg selv»? Rart at hverken jeg eller noen av de jeg kjenner har sånne babyer. Vi må alle bysse og styre litt. Så har vi kanskje heldige perioder hvor småen sovner på en to tre, men så kommer det plutselig en tann eller en forkjølelse og da sier baby klart ifra at han trenger oss litt ekstra. Det går opp og ned. 11 måneder er fortsatt ungt. 

Enig med hun over her som mener at dette ikke er tiden å endre rutiner på. Ville fortsatt som før, dere kjenner baby best, og oversett alle «gode råd» fra folk som oppdro unger for hundre år siden. De kan helt seriøst bare klappe igjen. Jeg tror mange (inkludert meg selv) glemmer/fortrenger litt hva som egentlig foregår når baby er liten. Helt til det kommer en ny og du plutselig husker hvor styrete hele legge rutinen var. 

Gjør det du tror er rett. Du kjenner barnet ditt best. Og ja, skrikekurer er ikke bra for barnet, hvorfor i alle dager skal en liten baby ligge helt alene og gråte seg selv i søvn. 

Anonymkode: 4b21d...d9a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt ærlig, hvilke babyer er det egentlig som «sovner av seg selv»? Rart at hverken jeg eller noen av de jeg kjenner har sånne babyer. Vi må alle bysse og styre litt. Så har vi kanskje heldige perioder hvor småen sovner på en to tre, men så kommer det plutselig en tann eller en forkjølelse og da sier baby klart ifra at han trenger oss litt ekstra. Det går opp og ned. 11 måneder er fortsatt ungt. 

Enig med hun over her som mener at dette ikke er tiden å endre rutiner på. Ville fortsatt som før, dere kjenner baby best, og oversett alle «gode råd» fra folk som oppdro unger for hundre år siden. De kan helt seriøst bare klappe igjen. Jeg tror mange (inkludert meg selv) glemmer/fortrenger litt hva som egentlig foregår når baby er liten. Helt til det kommer en ny og du plutselig husker hvor styrete hele legge rutinen var. 

Gjør det du tror er rett. Du kjenner barnet ditt best. Og ja, skrikekurer er ikke bra for barnet, hvorfor i alle dager skal en liten baby ligge helt alene og gråte seg selv i søvn. 

Jeg heller ser ikke logikken i skrikekurer. Jeg mener.. Vi tar jo opp baby og trøster om den gråter på dagen, enten på gulvet eller bare fordi, men i mørket alene, på kvelden når de trenger deg som mest, skal man bare overse... 

Jeg er helt enig med deg, bra skrevet 💕

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Foreldrerådet har noen gode podcast om søvn, hovedsakelig endre søvnassosiasjonen til baby til en måte dere er komfortable med. Om det er en spesiell lyd, kosedyr eller sted. Babyen min liker å holde hånda feks.. 

Da gjelder det å bare stå i det 😊 men lytt til de podcastene, veldig lærerike 💕

Tror jeg må lytte igjennom dem, ja. Vi har jo en rutine men mulig den ikke er sterk nok... Ofte så sovner hun greit første gangen men så våkner hun flere ganger utover kvelden og da er det verre for hver gang å få henne til å sovne igjen.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jo sikkert mye pga. dagsform... Akkurat nå driver hun og går fra to dupper til én, det spiller jo sikkert inn. Og faren er bortreist med jobben, så... ting er litt utenfor det vanlige. Er bare at livet blir så mye tøffere for meg også når jeg verken får tid for meg selv på kvelden eller sove godt om natta😅

Moren min sier ting som at hun ikke har vondt av å gråte litt, at hun bare er sint fordi hun ikke får viljen sin, at hun overdriver fordi hun liker å høre sin egen stemme, osv. Kanskje ikke gråte seg i søvn, men liksom sånn at man er inne og trøster, går ut og venter noen minutter, går inn og trøster igjen, repeat helt til ?? Orker ikke høre på den gråten så lenge, jeg. Hun høres så lei seg ut i mine ører.

TS

• Liker 1
Skrevet

Barnehageansatte har magiske evner!!! Altså, mine måtte trilles i søvn på dagtid. Men ikke i barnehagen. De ble lagt og de sovnet. Samtidig er de nok mye mer slitne fordi det skjer så mye hele tiden.

Min erfaring med to stk er at leggingen løsnet etter barnehagestart. De var mer slitne, orket ikke å tulle så mye, og sovnet fortere. Ikke styr så mye med det. Da blir du mer frustrert når det ikke funker. Det ble i hvertfall jeg :ler: lettere å bare innse at legging er dritt akkurat nå, og at det må jo bli bedre en gang. Kan hende småen er i en alder hvor ho har skjønt at verden er større enn hva ho ser rundt seg, og blir engstelig når dere «forlater» henne.

Lykke til. Følg ditt eget hjerte, ikke ditt mors hjerte. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror jeg må lytte igjennom dem, ja. Vi har jo en rutine men mulig den ikke er sterk nok... Ofte så sovner hun greit første gangen men så våkner hun flere ganger utover kvelden og da er det verre for hver gang å få henne til å sovne igjen.

Ja, det er jo sikkert mye pga. dagsform... Akkurat nå driver hun og går fra to dupper til én, det spiller jo sikkert inn. Og faren er bortreist med jobben, så... ting er litt utenfor det vanlige. Er bare at livet blir så mye tøffere for meg også når jeg verken får tid for meg selv på kvelden eller sove godt om natta😅

Moren min sier ting som at hun ikke har vondt av å gråte litt, at hun bare er sint fordi hun ikke får viljen sin, at hun overdriver fordi hun liker å høre sin egen stemme, osv. Kanskje ikke gråte seg i søvn, men liksom sånn at man er inne og trøster, går ut og venter noen minutter, går inn og trøster igjen, repeat helt til ?? Orker ikke høre på den gråten så lenge, jeg. Hun høres så lei seg ut i mine ører.

TS

Du må stole mer på deg selv enn på moren din. Hun husker tydeligvis ikke hvordan det er å ha baby og/eller så forstår hun ikke at barn er forskjellige og har ulike behov. Og ikke minst, så har vel fagfolk mer eller mindre blitt enige om at skrikekur ikke er bra for babyene, selv om det sikkert virker. Du kan jo be henne sette seg litt mer inn i hva som anbefales i dag.

En venninne av meg hadde ikke bruk for vognen de hadde kjøpt, for babyen sov bare på henne uansett. Hun kunne heller ikke forstå hvordan det skulle gå når han begynte i barnehagen. Men det gikk kjempefint. Der sov han i vogn.

Det er unntakstilstand akkurat nå. Men vit at det blir bedre.

Det er ingen andre som kjenner babyens behov bedre enn deg. Stol på deg selv og dine instinkter. Moren din sier det nok for å hjelpe. Men det kan føre til at du begynner å tvile på morsinstinktene dine.

Anonymkode: f3a9d...e5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vår har alltid sovnet av seg selv. Aldri opplevd noe gråt eller styr rundt legging. Men så er vi rolig og aldri utslitt eller stresset, tror mange feiler der.

Anonymkode: bbb61...979

• Liker 1
Skrevet

Innsovning går gjerne mye lettere i barnehagen enn hjemme, så det ville jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt :) (Sier det som tidligere bgh-ansatt) Ikke hør på moren din. Anbefaler egentlig at du slutter å fortelle moren din hvor mye dere sliter med dette siden hun tydligvis bare kommer med dumme råd og ikke respekterer dere og moderne forskning. Såklart skal man ikke gå fra en hylende unge alene på natten.

Jeg skal ikke gi råd om søvnen altså men vil bare si lykke til og jeg tror det kommer til å bli bedre ❤️ Stol på dere selv ikke på personer som oppdro barn for lenge siden :)

Anonymkode: 7f9be...934

• Liker 3
Skrevet
Kakaoen skrev (1 time siden):

Barnehageansatte har magiske evner!!! Altså, mine måtte trilles i søvn på dagtid. Men ikke i barnehagen. De ble lagt og de sovnet. Samtidig er de nok mye mer slitne fordi det skjer så mye hele tiden.

Min erfaring med to stk er at leggingen løsnet etter barnehagestart. De var mer slitne, orket ikke å tulle så mye, og sovnet fortere. Ikke styr så mye med det. Da blir du mer frustrert når det ikke funker. Det ble i hvertfall jeg :ler: lettere å bare innse at legging er dritt akkurat nå, og at det må jo bli bedre en gang. Kan hende småen er i en alder hvor ho har skjønt at verden er større enn hva ho ser rundt seg, og blir engstelig når dere «forlater» henne.

Lykke til. Følg ditt eget hjerte, ikke ditt mors hjerte. 

Godt å høre! Vet at de som oftest er flinke i bhg, men det er nå en bekymring vettu.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må stole mer på deg selv enn på moren din. Hun husker tydeligvis ikke hvordan det er å ha baby og/eller så forstår hun ikke at barn er forskjellige og har ulike behov. Og ikke minst, så har vel fagfolk mer eller mindre blitt enige om at skrikekur ikke er bra for babyene, selv om det sikkert virker. Du kan jo be henne sette seg litt mer inn i hva som anbefales i dag.

En venninne av meg hadde ikke bruk for vognen de hadde kjøpt, for babyen sov bare på henne uansett. Hun kunne heller ikke forstå hvordan det skulle gå når han begynte i barnehagen. Men det gikk kjempefint. Der sov han i vogn.

Det er unntakstilstand akkurat nå. Men vit at det blir bedre.

Det er ingen andre som kjenner babyens behov bedre enn deg. Stol på deg selv og dine instinkter. Moren din sier det nok for å hjelpe. Men det kan føre til at du begynner å tvile på morsinstinktene dine.

Anonymkode: f3a9d...e5e

Takk! Hun mener at babyen manipulerer meg og at hun styrer showet. At babyen gjør seg til og overdriver gråten sånn at hun skal få viljen sin og få kos og trøst. Men klarer ikke helt å tro at en så liten unge er bevisst manipulativ liksom🤔 Jeg må nok bare holde på som jeg gjør, selv om det ikke funker særlig bra og jeg blir sliten av det. Føles feil å la henne skrike sånn.

TS

• Liker 1
Skrevet

Vår har alltid sovnet av seg selv. Aldri opplevd noe gråt eller styr rundt legging. Men så er vi rolig og aldri utslitt eller stresset, tror mange feiler der.

Takk takk, det er alltid veldig hjelpsomt å bli kalt en dum og ubrukelig mor av verdensmestere som deg. Har sikkert ingenting med å ha fått en enkel unge.

• Liker 6
Skrevet

Man kan da ikke noe for om man er utslitt eller stresset alltid.. de fleste opplever slike perioder når det kommer til legging. 

Vi begynte med å gå ut og inn sykt ofte i starten. Måtte liksom stå rett utenfor bare, også ut og inn, ut og inn for å roe. Så prøvde vi å være korte og tydelig «nå er det natta» eller «sove godt» Vi merket bedring etter noen dager, og etterhvert gikk det seg til. Nå er det mer klaging enn gråt, og da trenger vi ikke gå inn like ofte. 

Vi hadde også en lang periode hvor vi satt der/ strøk på fjeset osv. men alt til sin tid. Dere må nesten prøve dere frem hva som fungerer for dere♥️ 

Og ikke bekymre deg for barnehagen. De aller fleste barn legger seg helt fint i bhg, og de kommer raskt inn i rutinene. 

Anonymkode: 1d768...bfb

• Liker 2
Skrevet

Er moren din ofte på besøk når du legger barnet eller hvorfor legger hun seg sånn opp i det? 

Stol på deg selv, det er helt normalt at baby ikke «sovner av seg selv» i den alderen. Jeg hadde aldri klart å gjennomføre noe skrikekur på mitt barn, det river jo i mammahjertet når barnet gråter av fortvilelse og «roper» på deg. Gråt er barnets eneste språk så hva lærer man dem egentlig ved å overse dem igjen og igjen? 

Det er sikkert mye som kan prøves utenom skrikekur og sånn dere gjør det nå, det finnes jo ikke bare to måter å legge et barn på? Det kan være å ligge ved siden av barnet, det kan være å gå inn og ut, det kan være å legge tidligere/senere, at far tar over leggingen en periode, kanskje enda fastere rutiner, kanskje litt annerledes rutiner, nattlampe, vuggesanger på cd, jevn støy fra naborommet.. Og kanskje fungerer ingenting og dere må bare stå i det en liten stund til. Dere er i allefall ikke alene om å slite med søvn og legging, det er en kjempevanlig utfordring med små barn! Men stol på deg selv. Og ikke la moren din legge seg for mye opp i hva dere gjør, det bestemmer dere helt selv og dere gjør som dere føler er best for barnet. 

Anonymkode: 64d68...349

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er så utrolig dårlig gjort å bare si at andre styrer og stresser for mye! Vi er også svært rolige og lar oss ikke stresse, og barna våre på 2 og 5 betegnes som rolige barn, spesielt eldstemann.

Men som babyer var de ikke enkle å få til å sovne, spesielt eldstemann var ekstremt krevende på søvnfronten. Masse gråting også når vi lå inntil. 

Det er supert at dere er rolige, men dere fikk også et enkelt barn. Har man aldri opplevd gråt eller styr rundt legging, er det fordi barnet er enkelt, ikke fordi man er så utrolig flink selv.

Anonymkode: 8f0cc...313

• Liker 7
Skrevet

Det er så utrolig dårlig gjort å bare si at andre styrer og stresser for mye! Vi er også svært rolige og lar oss ikke stresse, og barna våre på 2 og 5 betegnes som rolige barn, spesielt eldstemann.

Men som babyer var de ikke enkle å få til å sovne, spesielt eldstemann var ekstremt krevende på søvnfronten. Masse gråting også når vi lå inntil. 

Det er supert at dere er rolige, men dere fikk også et enkelt barn. Har man aldri opplevd gråt eller styr rundt legging, er det fordi barnet er enkelt, ikke fordi man er så utrolig flink selv.

Anonymkode: 8f0cc...313

Veldig enig i det du sier her! Vi har to barn, eldste på snart 3 år, og minste på 6 mnd. Minste legges i sin egen seng, har gjort det siden hun var 8 uker, og sovner der. Noen kvelder med bare drømmesauen og smokk, andre kvelder med litt støtte, en hånd å holde i. Eldste er et annet kapittel, hun kjemper i mot søvnen, og har alltid gjort det. Der var det ikke snakk om å legges ned før hun sov når hun var rundt året. 

TS: det er tungt når det står på, vi er mange som kjenner oss igjen. Kveldene kan bli lange og hodet utslitt. Hva med å forsøke en lydbok som barnet kan høre på? Noen vil si det er dumt med sånne vaner, men noen ganger handler det om å bryte mønsteret som ikke er optimalt i dag. Vi innførte lydbok som eldste sovnet til en periode, vi måtte sitte (og gjør fortsatt) på rommet til hun sovnet, men det ble en bedre kveld. Våknet hun kunne vi sette på historien igjen (brukte en gammel mobil uten simkort).

Anonymkode: 4dc31...d81

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...