AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Kjæresten min har en datter på 10 som ofte er skrubbsulten når hun kommer fra skolen i 14-tiden. Jeg er hos han veldig ofte så jeg kjenner datteren godt og vi er gode venner. Saken er at jeg ofte gir henne et lite sunt mellommåltid ala speltlompe med peanøttsmør/skinke/ hvitost slik at hun holder koken til middag. Dette liker ikke kjæresten min og mener hun skal være sulten, for det er jo "snart middag" sier han. "Snart middag" er da alt fra 1-3 timer senere. Hun spiser godt til middag selv om hun får et mellommåltid, og jeg mener at kjæresten min ikke skjønner hvor mye det tapper kroppen å være sulten når man skal gjøre lekser. Hhan spiser 1-3 måltid pr dag uten noe fast tidspunkt, og spiser masse godteri innimellom, mens jeg spiser 5-6 faste måltid daglig og er helt avhengig av sunn mat for å holde meg oppegående. Jenta har med mye mat på skolen, men spiser opp alt innen hun kommer hjem. Datteren er overvektig med trenger jo mat likevel. Anonymkode: 9ad45...020 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 24. januar 2022 Nei hun skal da ikke gå å sulte når det kan være opp til 3 timer til middag! I alle dager. Anonymkode: ac910...960 75
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Når spiser hun siste måltid på skolen da? Hvis det er et par timer siden forstår jeg at hun er sulten. Anonymkode: f428f...b2c 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Klart hun må få et sunt mellommåltid visst det er en stund til middag! Her her ungene stortsett skrubbsulten når de kommer hjem fra skolen. Men de spiser ikke alltid så sunt😝. Anonymkode: cca0d...0b7 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Om hun er overvektig, er det vel et tegn på at hun får i seg for mye mat. Kanskje du bidrar til å gjøre hun enda mer overvektig? Alternativ bør hun få litt mindre middag, om du gir henne mat. Anonymkode: 2201f...2f3 27
Anciol Skrevet 24. januar 2022 #6 Skrevet 24. januar 2022 (endret) Har alltid klar en skive eller kjeks med pålegg når tenåringene mine kommer fra skolen:) Det har faren min og når tenåringene mine går til morfaren sin:) Så fortsett å gi henne en melomsnacks! Endret 24. januar 2022 av Anciol 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 Det er ditt problem å forsørge henne. Anonymkode: ff228...bef 2
Gjest Alterego666 Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 Dette må jo du og barnets far bli enige om. Det er dere som kjenner barnet best.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 Da jeg var på den alderen var jeg alltid veldig sulten etter skolen. Det var derfor ikke et spørsmål om jeg kom til å spise, men hva jeg kom til å spise. Foreldrene mine passet alltid på at det var noe enkel mat i kjøleskapet, slik at jeg ikke trengte å kjøpe noe på vei hjem. Da hadde det blitt mye boller og sjokolade. Anonymkode: a957c...d74 12
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 Om hun er overvektig er det nok heller hva og mengden hun spiser ellers, enn at hun har et lite mellommåltid mellom hjemkomst og middag. Anonymkode: 5df3b...b56 33
Kaneel Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 Det bestemmer far ikke du. Og overvektig??? Klart hu spiser godt, er vel det som er problemet her. Og msn gir ikke peanøttsmør til overvektige barn. Ska du gi hu noe (far sa nei!) gir du oppkuttet grønnsaker. 14
Gjest sukkerspinndilla Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 Hun må få mat, hun er et barn i vekst, er selv hol sulten når jeg kommer hjem fra jobb
Svigermor Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 En tiåring kan vel ordne seg mat selv hvis hun er sulten? Jeg hadde holdt meg unna de matdiskusjonene, du bor jo ikke sammen med faren engang. 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Skrevet 24. januar 2022 Når spiser hun lunch på skolen da? Sånn jeg husker det var lunch veldig tidlig rundt 11, da er det veldig lenge å vente til middag! Jeg spiste alltid noe når jeg kom hjem fra skolen og nå som voksen hvis lunch er før 12 så må jeg spise noe på ettermiddagen også selv om jeg skal ha middag noen timer senere. Mange trenger jevnlig mat. Jeg var aldri overvektig (ble det litt i voksen alder men det var pga snacks og usunn mat og drikke spist til middag og utenom måltidene) Vil si det grenser til barnemishandling å si til et skrubbsultent barn at det må vente opp til 3 timer på middag og ikke gi det noe mat. Ang overvekt så er vel det viktigste hos barn å regulere litt hva de spiser (altså passe på at det er sunn mat ikke bare mat med masse fett og sukker), droppe unødvendigheter som brus osv + ha normalt med aktivitet i hverdagen. De skal jo absolutt ikke sultes!! Og tenk om jenta overhører at far sier hun får ikke mat før middag pga overvekt, altså det kan skade en jente på den alderen. Anonymkode: 6d5bd...988 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #15 Skrevet 24. januar 2022 Jeg var alltid sulten etter skolen. Kunne sikkert spise fire brødskiver med nugatti. Jeg var i tillegg syltynn. Man kan ikke nekte et overvektig (eller noen) barn å spise. Vekt har ikke nødvendigvis noe med saken å gjøre. Jeg spiser mye mindre nå enn jeg gjorde da, men er jo feitere den dag i dag 😛 Anonymkode: d18cb...5ee 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Skrevet 24. januar 2022 Vanskelig, det er jo far som bestemmer. Men å gjøre lekser mens man er skrubbsulten er jo håpløst. Hvis det er vekten han er bekymret for, kan det kanskje hjelpe at du er litt mer bevisst på hva du gir henne. Selv om ost og peanøttsmør ikke er usunt, har det mye kalorier. Du kan feks erstatte det med kyllingpålegg og paprika/agurk/salat. Alternativet blir fort at hun smugspiser usunne alternativ, så håper far skjønner det etter hvert. Anonymkode: 85aab...c64 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Skrevet 24. januar 2022 Av og til så må en steppe opp og være den voksne, ta ansvar og gjøre det riktige. Hvis jenta er overvektig så må en finne en middelvei på dette. Men om dette er en misforstått måte å skulle være en autoritær far med urimelige krav, så hadde jeg gitt blanke blaffen og latt jenta få mat etter hun kom fra skolen. Det år jo være måte på, og tror jammen at jeg hadde vurdert om denne kadaverdisiplinen var noe jeg syntes var noe å ha i nærheten av meg . Anonymkode: b3ec6...14f 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 ts her. I dag da jeg kom inn på kjøkkenet var hun langt nedi godteskuffen og spiste potetgull fordi hun var sulten, så da jeg skulle ha litt å spise sa jeg at det var bedre at hun spiste noe skikkelig mat enn potetgull. 20 minutter senere kom faren hjem og begynte å lage middag, men det tok en times tid før den var ferdig og da spiste hun en vanlig porsjon av den. Hun er ikke overvektig pga av at hun spiser feks speltlompe med peanøttsmør til mellommåltid av og til, men fordi det er genene hennes som er sånn at hun er kraftig bygd og legger lett på seg. Hun er i begynnelsen av puberteten og det er nok også årsak til at hun har blitt litt rund, men regner med hun strekker seg de neste årene. Jeg er veldig glad i henne og klarer ikke å ikke involvere meg i hennes oppdragelse når jeg er hjemme hos kjæresten. Kanskje det er fordi jeg er barnehagelærer og veldig glad i barn🙂 Anonymkode: 9ad45...020 18
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ts her. I dag da jeg kom inn på kjøkkenet var hun langt nedi godteskuffen og spiste potetgull fordi hun var sulten, så da jeg skulle ha litt å spise sa jeg at det var bedre at hun spiste noe skikkelig mat enn potetgull. 20 minutter senere kom faren hjem og begynte å lage middag, men det tok en times tid før den var ferdig og da spiste hun en vanlig porsjon av den. Hun er ikke overvektig pga av at hun spiser feks speltlompe med peanøttsmør til mellommåltid av og til, men fordi det er genene hennes som er sånn at hun er kraftig bygd og legger lett på seg. Hun er i begynnelsen av puberteten og det er nok også årsak til at hun har blitt litt rund, men regner med hun strekker seg de neste årene. Jeg er veldig glad i henne og klarer ikke å ikke involvere meg i hennes oppdragelse når jeg er hjemme hos kjæresten. Kanskje det er fordi jeg er barnehagelærer og veldig glad i barn🙂 Anonymkode: 9ad45...020 Ha en regel om at hun må ta seg en frukt eller en skive når hun kommer hjem. Her er det uaktuelt at noen stikker nesa i snop når de er sultne. Anonymkode: ac910...960 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 Enig med deg TS. Var redd dett var en ny ond stemor tråd, men du virker som en veldig god stemor! Tommel opp! Anonymkode: fd7dc...17c 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå