Gå til innhold

Testing erstatter smittekarantene for nærkontakter.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Testing erstatter smittekarantene for nærkontakter. Smittekarantene på 10 døgn kan erstattes med daglig testing .

Sitat

Smittekarantene på 10 døgn kan erstattes med daglig testing for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære. Forskriftendringen gjelder fra og med midnatt, natt til 26. januar.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/testing-erstatter-smittekarantene-for-narkontakter/id2898321/

Sikkert rimelig mange som ikke gidder å teste seg eller å dra 1 mil eller mer for å hente tester gratis hos kommunen. Man skulle hatt ett system som i UK hvor man kan bestille hurtigtester gratis på nett. 

Smitten kommer helt sikkert til å spre seg vesentlig mer nå. Blir ikke lett for folk med dårlig immunforsvar etc å holde seg unna smitten.  Det er mange av de som må på sykehus osv så de kan ikke isolere seg hele tiden. Mange må ta buss/bane også. FHI burde også anbefalt folk om å bruke FFP2/FFP3 masker. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste logiske steg nå er å slutte å teste! Vi kan ikke holde på slik vi gjør nå stort lenger. Sykdommen er ikke lenger farlig for den store majoriteten av befolkningen, de som er i risikogrupper må ta dette ansvaret selv - slik som de måtte før vi visste hva Covid-19 var! 

• Liker 19
Skrevet

Betyr det at jeg som nærkontakt ikke trenger å være i katantene i 10+4 dager dersom samboer er påvist korona?? Bare jeg tester meg hver dag, så kan jeg leve som normalt hvis testen er negativ og jeg ikke har symptomer ? 

Aktuelt her nå  , siden samboer er påvist korona. Vi andre klarer ikke holde 1 m avstand. 

• Liker 2
Skrevet
Prelunia skrev (11 minutter siden):

Betyr det at jeg som nærkontakt ikke trenger å være i katantene i 10+4 dager dersom samboer er påvist korona?? Bare jeg tester meg hver dag, så kan jeg leve som normalt hvis testen er negativ og jeg ikke har symptomer ? 

Aktuelt her nå  , siden samboer er påvist korona. Vi andre klarer ikke holde 1 m avstand. 

Fra onsdag 26. Jan. Du er i karantene enn så lenge.

Skrevet
Plutselig_gravid skrev (1 minutt siden):

Fra onsdag 26. Jan. Du er i karantene enn så lenge.

Ja, var forbedret på 14 dagers karantene alle sammen her , vi 🙈 Høres bare rart ut at barna kan dra på skolen osv.men da kan de vel det. Vet om noen som blir glade🙊

Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (1 time siden):

Testing erstatter smittekarantene for nærkontakter. Smittekarantene på 10 døgn kan erstattes med daglig testing .

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/testing-erstatter-smittekarantene-for-narkontakter/id2898321/

Sikkert rimelig mange som ikke gidder å teste seg eller å dra 1 mil eller mer for å hente tester gratis hos kommunen. Man skulle hatt ett system som i UK hvor man kan bestille hurtigtester gratis på nett. 

Smitten kommer helt sikkert til å spre seg vesentlig mer nå. Blir ikke lett for folk med dårlig immunforsvar etc å holde seg unna smitten.  Det er mange av de som må på sykehus osv så de kan ikke isolere seg hele tiden. Mange må ta buss/bane også. FHI burde også anbefalt folk om å bruke FFP2/FFP3 masker. 

Det er på sett og vis sikkert sikkert eneste måten de kan greie å holde nok folk på jobb rundt omkring når det er så mye smitte som nå. Men her er det mye som likevel kan gjøres annerledes, helt i enig med deg.  For det første burde Norge klart å øke testkapasiteten. Det er merkelig at Danmark klarer å teste like mye på en dag som Norge gjør på en uke. Dessuten burde et visst antall hurtigtester blitt delt ut gratis for dette kan bli dyrt for folk. 
Måten Norge også ofrer folk i risikogrupper er sterkt kritikkverdig. Mange kan komme til å unngå å oppsøke helsetjenester fordi risken for å bli smittet blir så stor og mange i risikogrupper kommer nok dessverre til å bli smittet. Fordi FHI også går offentlig ut med at vanlig munnbind er best for FFP2 lekker inn luft. Dette er jo tull. FFP2 sitter som støpt mens det er munnbind som lekker. Om de ikke vil anbefale FFP2 til alle så må det jo gå an å gi differensierte råd. Grunnen til at de ikke anbefaler for alle er vel for at de ønsker fart på smittespredningen. Kan ikke forstå det annerledes... Men folk i risikogrupper skal da ikke for ramme alvor måtte trenge å bidra til  antatt flokkimmunitet. De burde vært gitt råd om å beskytte seg ordentlig. De svikter de i risikogrupper. For de av dem som er i jobb er det nok rimelig vanskelig å få tilrettelagt arbeidssituasjonen også. Leste i hvert fall om eksempler på det idag.

Endret av J.E
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på de barnehageungene som motsetter seg testing, må de være i karantene? Det kan bli  mye test med tvang, eller foreldre som lyver på ungen en negativ test? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Paulinetta skrev (8 minutter siden):

Jeg er nysgjerrig på de barnehageungene som motsetter seg testing, må de være i karantene? Det kan bli  mye test med tvang, eller foreldre som lyver på ungen en negativ test? 

Holder min hjemme hvis han ikke vil teste seg.. 2.år. står jo at karantene gjelder hvis det ikke testes hver dag.

Endret av Prelunia
  • Liker 1
Skrevet

Tror det blir mange unger i barnehagen med huset fullt av smitte. Skremmende !!! 4 av 5 er positive og 1 åringen utestet i barnehagen. Da blir det jo enda verre i barnehagene rundt om. Ikke må man teste de små heller. 

• Liker 1
Skrevet
Prelunia skrev (3 minutter siden):

Holder min hjemme hvis han ikke vil teste seg.. 2.år. står jo at karantene gjelder hvis det ikke testes hver dag.

Det kan bli 10 dager hjemme da, det er ikke så lett å få til for alle 😕

Skrevet (endret)
Paulinetta skrev (2 minutter siden):

Det kan bli 10 dager hjemme da, det er ikke så lett å få til for alle 😕

Hvis en i husstanden har korona er jo den uansett hjemme, og kan være med barnet🤷‍♀️ Det er jo den eneste grunnen til at bhg barn er i karantene

Endret av Prelunia
Skrevet
Prelunia skrev (Akkurat nå):

Hvis en i husstanden har korona er man jo uansett hjemme🤷‍♀️ Det er jo den eneste grunnen til at bhg barn er i karantene

Nei, det er jo det man ikke trenger lengre? Husstandskarantene er avviklet. 

Skrevet
Paulinetta skrev (Akkurat nå):

Nei, det er jo det man ikke trenger lengre? Husstandskarantene er avviklet. 

Den som har korona må vel være hjemme ? De andre i hustanden kan teste hver dag for å slippe karantene. Hvis et lite barn ikke vil teste seg får den være hjemme med den som har korona. Sånn vi kommer til å gjøre det her..  

Skrevet

Den som har korona må vel være hjemme ? De andre i hustanden kan teste hver dag for å slippe karantene. Hvis et lite barn ikke vil teste seg får den være hjemme med den som har korona. Sånn vi kommer til å gjøre det her..  

Ja, det kan jo gå. Nå "skal" man jo ikke bli så dårlig av Omikron, men plutselig blir man det, og å skulle være hjemme med en liten en da frister heller lite. Hos oss har vi barn over og under 12 år (som er grensen for sykt barn hos arbeidsgiver), jeg tror ikke de eldste er interessert i å passe de yngste 😕

Skrevet
Paulinetta skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan jo gå. Nå "skal" man jo ikke bli så dårlig av Omikron, men plutselig blir man det, og å skulle være hjemme med en liten en da frister heller lite. Hos oss har vi barn over og under 12 år (som er grensen for sykt barn hos arbeidsgiver), jeg tror ikke de eldste er interessert i å passe de yngste 😕

Nei, det er jo sant.. Da er man stuck hjemme i 10 dager likevel hvis minste ikke vil testes 😔 Tror det kan være vanskelig å teste en liten hver dag i 11 dager.. Går kanskje bra den første gangen , men så har jeg mine tvil. 

Skrevet

Nei, det er jo sant.. Da er man stuck hjemme i 10 dager likevel hvis minste ikke vil testes 😔 Tror det kan være vanskelig å teste en liten hver dag i 11 dager.. Går kanskje bra den første gangen , men så har jeg mine tvil. 

Samme her! Og da tenker jeg at med så mange forskjellige folk og meninger som vi finner der ute, så vil mange droppe testing og late som ingenting.. Og sende i barnehagen. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/y4y0ax/soerafrikanske-eksperter-om-omikron-testing-og-karantene-er-bortkastet

Alle ressursene brukt på dette er fullstendig unødvendig, men vi hører vel ikke på Sør Afrika denne gangen heller. Er ikke det litt nedlatende? Tenker de at sørafrikanere er annenrangs folk med lavere intelligens? For hadde ikke Norge tenkt anerledes om denne kunnskapen kom fra England eller Tyskland...? 

• Opprett ny...