Gå til innhold

Noen som har opplevd å bli forlovet/gift tidlig i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et forhold nå som jeg ser om det beste jeg noen gang har vært i. Jeg har vært i to lengre forhold før denne. 

Denne gangen har ting gått raskere enn jeg er vandt til men jeg har vært 100% med hele veien og alt har føltes helt rett. Selvfølgelig har jeg vært kritisk til meg selv og valgene jeg har tatt i baktankene og tenkt at jeg/vi er gale som har tatt ting så fort men slik har det gått. 

Jeg angrer ikke på valgene vi har tatt så langt. Vi har vært samboere nesten like lenge som vi har vært sammen (rundt 8 måneder). Det har vært helt nydelig. Jeg er helt trygg på han og har for første gang i mitt liv blitt sikker på at jeg ønsker å få barn i framtiden. Det sier litt fordi jeg har alltid vært usikker på dette før. Han er helt sikker på hva han vil og da føler jeg meg plutselig mye tryggere på den ideen også. Jeg tviler ikke et sekund på at han hadde vært en utrolig bra far. 

Selvfølgelig skal vi ikke forhaste oss om akkurat den biten fordi det vil kunne gå utover barnet/barna hvis det går skeis mellom oss og vi har uansett god tid. Dessuten er ikke økonomien helt på plass ennå. 

Det har blitt snakk om forlovelse i det siste. Jeg tror ikke det vil skje snart, da vi begge tenker det blir litt for mye så fort, men det har vært et tema. Ja, vi ønsker begge å bli gift så det er derfor forlovelse er et tema i det hele tatt. 

Har noen av dere blitt forlovet/gift tidlig i forholdet uten å angre? 

Jeg kjenner maks et par som ble forlovet tidlig og der har holdt sammen lenge. Jeg vet det ikke har noe å si på hvor lenge man holder men jeg er bare nysgjerrig om noen andre har vært "gal" nok til å ta det steget ganske tidlig. 

Anonymkode: 99256...6ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er poenget? Altså: hva har dere å vinne på å gifte dere? Er dere fra religiøse folk og får sanksjoner om dere ikke gifter dere?

Jeg ser ikke formålet, rett og slett. Å gifte seg er uansett ikke mer eller mindre forpliktende enn å være samboere. Dere kan enkelt og uproblematisk reversere. Det eneste valget som ikke er reversibelt er å få felles barn. 

Uansett er det lurt at dere venter med barn. Alt du kommer med tyder på at du er forelsket hinsides fornuft, og tilbøyelig til å rimelig ukritisk følge hans forslag. Han vil ha barn. Ok. Det er faktisk ikke relevant. Du kan ikke vil,e ha barn nå fordi «han vil» og du er forelska. At han blir en god far er også helt irrelevant. Dine grunner for å tvile er dine. De opphører ikke i møtet med forelskelse - de blekner. Men du vil slutte å være forelska. Og da vil personligheten din melde seg igjen. For det skinner gjennom at dere ikke har tatt valg. Han har tatt valg. Du har vært så kåt at du ikke tenker klart.

Anonymkode: f20ca...caf

• Liker 1
Skrevet

Dere har vært sammen under ett år. Dere har gått veldig fort fram med å bli samboere, kan være greit å roe ripsen litt. 

Anonymkode: 61977...3d0

• Liker 1
Skrevet

Vi forlovet oss etter tre mnd, giftet oss etter åtte mnd. Har vært gift 16 år.

Anonymkode: ea026...59f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er poenget? Altså: hva har dere å vinne på å gifte dere? Er dere fra religiøse folk og får sanksjoner om dere ikke gifter dere?

Jeg ser ikke formålet, rett og slett. Å gifte seg er uansett ikke mer eller mindre forpliktende enn å være samboere. Dere kan enkelt og uproblematisk reversere. Det eneste valget som ikke er reversibelt er å få felles barn. 

Uansett er det lurt at dere venter med barn. Alt du kommer med tyder på at du er forelsket hinsides fornuft, og tilbøyelig til å rimelig ukritisk følge hans forslag. Han vil ha barn. Ok. Det er faktisk ikke relevant. Du kan ikke vil,e ha barn nå fordi «han vil» og du er forelska. At han blir en god far er også helt irrelevant. Dine grunner for å tvile er dine. De opphører ikke i møtet med forelskelse - de blekner. Men du vil slutte å være forelska. Og da vil personligheten din melde seg igjen. For det skinner gjennom at dere ikke har tatt valg. Han har tatt valg. Du har vært så kåt at du ikke tenker klart.

Anonymkode: f20ca...caf

Skjønner hva du mener og skjønner absolutt hvor du kommer fra. Som sagt vet jeg at det å gifte seg i dagens samfunn er sett på som unødvendig. Jeg syns bare at folk skal få lov til å gifte seg om de vil og jeg er en av dem. Om du tar deg nær av det så får det bare være. 

Jeg sa aldri at jeg ikke ønsket barn i det hele tatt. Jeg har bare vært usikker. Jeg er nok ikke den eneste som ikke har vært sikker fra dag 1. Jeg vet ikke hvordan jeg blir som mor og er redd for å gjøre noe feil, men det betyr ikke at jeg ikke kunne sett for meg å få barn en dag. Jeg har opplevd en vanskelig skilsmisse og har vært usikker på det med barn mye på grunn av dette. Jeg har også vært litt der at jeg har hatt partnere som har vært usikre og jeg har vært litt usikker og da blir det hele bare rart å se for seg. Nå er det bare lettere fordi jeg kan se det for meg. Ikke bare på grunn av han, men fordi jeg har mer tro på meg selv enn før også, men selvfølgelig er det lettere når man er to om det. 

Jeg er helt enig i å vente og sa Ingenting om å få barn NÅ, det hadde vært helt sykt i mine øyne også. Jeg går på prevensjon som de aller fleste og har ikke tenkt å stoppe med det på veldig lenge. Jeg er skilsmisse barn og det er han også. Det siste vi vil er å være dum nok til å få barn så tidlig i forholdet for så at ting kanskje kan gå galt osv osv. Om jeg skulle bli gravid selv om jeg går på prevensjon så vil jeg ikke ta abort, da dette er noe jeg aldri kunne tenkt meg å gjøre med mindre det var snakk om voldtekt. 

Jeg ønsker heller ikke å gifte meg nå, men å tenke på det og framtiden er fin tanke. Jeg syns ikke det er feil å snakke om det, da vet man i vært fall hva man vil. Det samme gjelder snakk om barn. Uansett er jeg nysgjerrig på om andre har vært der at de faktisk har gjennomført en forlovelse tidlig. Det betyr jo ikke at jeg har tenkt til å basere mine valg på andre sine svar, akkurat som at jeg ikke blir å ta ditt som en fasit. 

Å se det for deg, tenke på det og faktisk gjøre det er to helt forskjellige ting. Det å bli samboere så tidlig var crazy nok for meg, men jeg angrer ikke. Selvfølgelig ser jeg at det er lettere enn å gifte seg og dette og barn er ikke en realitet før om veldig lenge. 

Jeg har det ikke travelt men jeg er nysgjerrig uansett. Det er faktisk så enkelt som det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere har vært sammen under ett år. Dere har gått veldig fort fram med å bli samboere, kan være greit å roe ripsen litt. 

Anonymkode: 61977...3d0

Enig i den 😅 Hadde ikke faktisk tenkt på å gjennomføre selv om vi har snakket om det. 

Jeg har bare vært litt nysgjerrig om noen har gjort det. Skal ikke basere meg på andre sine svar. Vi er fortsatt unge og har god tid. Nyter livet som samboere akkurat nå. 

Skrevet

Ja, unge og dumme. Glad vi ikke gifta oss 😄

Anonymkode: 06104...6a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, unge og dumme. Glad vi ikke gifta oss 😄

Anonymkode: 06104...6a8

Bra du er ærlig 😂❤️

Skrevet

Det tar minst et år før man virkelig kjenner noen. 

Anonymkode: a1daa...f19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tar minst et år før man virkelig kjenner noen. 

Anonymkode: a1daa...f19

Selvfølgelig.

Det kan ta lengre enn det også. I mitt forrige forhold følte jeg ikke jeg ble kjent med min partner helt fram til vi bodde sammen i ca et år. Da hadde vi vært kjærester flere år før det. 

Man ser alle sider va en person når man er oppi hverandre hele tiden.

Skrevet

Flytta sammen etter 2-3 mnd. Gifta oss etter ca 1,5 år. Fikk barn ca 1,5 år etter bryllupsdagen. Vært sammen i ca 8 år nå.

Anonymkode: 7e62f...1c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flytta sammen etter 2-3 mnd. Gifta oss etter ca 1,5 år. Fikk barn ca 1,5 år etter bryllupsdagen. Vært sammen i ca 8 år nå.

Anonymkode: 7e62f...1c9

Håper dere har det bra ❤️

Syns det er fint med slike historier selv om det kanskje føles litt raskt. 

Husker jeg reagerte veldig negativt til en tante av meg som giftaseg typ 6 måneder inn i forholdet. Alle var veldig negative. De er fortsatt gift nå, sikkert godt over 10 år og jeg har aldri sett et mer klissete nyforelska par. 

Skrevet

Vi gjorde det, giftet oss etter 1 år sammen. Og har et sterkt og godt forhold, selv om vi er blitt satt på prøve. Blant annet med å få barn på en ganske dramatisk måte samtidig som korona kom til Norge og med at jeg nå ha kreft. At det var oss visste jeg fra fram minutter etter at vi traff hverandre og mannen min sier det samme. For oss var det et poeng å gifte oss for å være hverandres nærmeste juridisk, sosialt og økonomisk. Nå som jeg har opplevd å være akutt dødssyk (har en krefttype som utvikler seg veldig raskt og er 100% dødelig om man ikke får behandling innen noen uker), er jeg veldig glad for å være gift. Det har gjort veldig mye veldig enklere og det er en trygghet jeg setter stor pris på. 

Anonymkode: 5d259...a7c

• Liker 2
Skrevet

Forlovet etter tre måneder. Giftet oss 1 år etter første dejt. Vi var aldri samboer før vi giftet oss. Nå har vi vært gift i 4 år og er kjempeforelsket fortsatt og kjærligheten blir dypere og større for hver dag som går. Jeg visste etter 3e dejt at dette var annerledes og spesielt. 

Anonymkode: d575e...569

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi gjorde det, giftet oss etter 1 år sammen. Og har et sterkt og godt forhold, selv om vi er blitt satt på prøve. Blant annet med å få barn på en ganske dramatisk måte samtidig som korona kom til Norge og med at jeg nå ha kreft. At det var oss visste jeg fra fram minutter etter at vi traff hverandre og mannen min sier det samme. For oss var det et poeng å gifte oss for å være hverandres nærmeste juridisk, sosialt og økonomisk. Nå som jeg har opplevd å være akutt dødssyk (har en krefttype som utvikler seg veldig raskt og er 100% dødelig om man ikke får behandling innen noen uker), er jeg veldig glad for å være gift. Det har gjort veldig mye veldig enklere og det er en trygghet jeg setter stor pris på. 

Anonymkode: 5d259...a7c

Ts her. Har glemt å skrive ts i de fleste svarene jeg skrev over, woops. 

Så bra at det gikk så fint for dere ❤️ Dere har en nydelig historie. Jeg kjenner jeg blir glad når jeg leser dette. Som et skilsmissebarn så har jeg til tider vært negativ til å gifte seg, men med årene har jeg blitt veldig for det. 

Det må være tøft å oppleve så mye men jeg har fått inntrykk av at de som opplever slikt generelt er flinkere til å sette pris på ting i livet. Har ei venninne som hadde kreft som barn og kjenner ingen andre som er mer positiv enn henne. 

Unner dere begge alt godt framover også ❤️ takk for at du delte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forlovet etter tre måneder. Giftet oss 1 år etter første dejt. Vi var aldri samboer før vi giftet oss. Nå har vi vært gift i 4 år og er kjempeforelsket fortsatt og kjærligheten blir dypere og større for hver dag som går. Jeg visste etter 3e dejt at dette var annerledes og spesielt. 

Anonymkode: d575e...569

Ts her

Jeg føler jeg kjenner meg igjen. Jeg har nok ikke tenkt til å gifte meg fort men tanken gjør meg veldig glad. Jeg og samboer snakker om slike ting uten problemer og det føles helt naturlig. Kall det gal forelskelse eller hva enn det måtte være men ingen har føltes så trygg. Ingen har fått meg så ut av skallet mitt enn han. 

Jeg føler også at det føltes helt spesielt fra første gang vi var sammen, til og med bare som venner. Vi har like verdier og ønsker, men er veldig forskjellig sånn personlighetsmessig. Før har jeg bare vært med folk ganske lik meg selv i personlighet så jeg syns det er stas at vi er forskjellig der. 

Føler også vi har fått et bedre og bedre forhold ettersom tiden har gått. Selvfølgelig er det bare 8 måneder ennå men vi tar det som det kommer. Angrer ikke på at vi flyttet sammen i vært fall ❤️

Ønsker deg og din alt godt også 😊

Fint å høre

Skrevet

Jeg ble gift på 1 årsdagen på vårt første møte

Anonymkode: 037e0...e53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble gift på 1 årsdagen på vårt første møte

Og baby 14 dager senere, 6 år siden

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og baby 14 dager senere, 6 år siden

Ts. 

Gratulerer ❤️ Håper alt er bra med dere begge og barnet. Gøy å lese. 

Skrevet

Vet du.. Jeg skulle ønske vi giftet oss når vi var nyforelsket 😄 Mye mer romantisk da! Nå har vi barn og har vært sammen i + 10 år, og skal gifte oss. Ikke liiiike romantisk?

Anonymkode: 179e4...e58

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...