AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #41 Skrevet 28. januar 2022 Jeg har begynt å ringe referansene før jobbintervjuet, etter å ha brent meg et par ganger på at folk som gjorde godt inntrykk på intervjuet fikk dårlige referanser. Nå kan jeg stille bedre oppfølgingsspørsmål i intervjuet slik at søkeren får en reell sjanse til å svare for seg. Det funker kjempefint, jeg ringer søkeren og avtaler tidspunkt for intervju og spør samtidig om det er greit at jeg ringer referansene. Anonymkode: b578c...73f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #42 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har begynt å ringe referansene før jobbintervjuet, etter å ha brent meg et par ganger på at folk som gjorde godt inntrykk på intervjuet fikk dårlige referanser. Nå kan jeg stille bedre oppfølgingsspørsmål i intervjuet slik at søkeren får en reell sjanse til å svare for seg. Det funker kjempefint, jeg ringer søkeren og avtaler tidspunkt for intervju og spør samtidig om det er greit at jeg ringer referansene. Anonymkode: b578c...73f Dette er selvsagt ikke riktig metode å gjøre det på. Svært beklagelig måte at arbeidssøkere blir unyttet maksimalt, og ikke minst referansene som må utnyttes på deres egen arbeidsplass. Å forstyrre referansene så mange ganger er totalt feil. Anonymkode: 7fc1d...5ca 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #43 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har begynt å ringe referansene før jobbintervjuet, etter å ha brent meg et par ganger på at folk som gjorde godt inntrykk på intervjuet fikk dårlige referanser. Nå kan jeg stille bedre oppfølgingsspørsmål i intervjuet slik at søkeren får en reell sjanse til å svare for seg. Det funker kjempefint, jeg ringer søkeren og avtaler tidspunkt for intervju og spør samtidig om det er greit at jeg ringer referansene. Anonymkode: b578c...73f Hva slags bransje jobber du i? Til ts: referanser er en uting ja. Det kan i stor grad misbrukes. En arbeidsgiver som vil bli kvitt en ansatt kan feilaktig gi strålende referanser, og en arbeidsgiver som ikke vil miste en ansatt kan med vilje gi dårlige referanser. Det beste er å kreve 2-3 referanser for å få et mer nyansert overblikk. Anonymkode: b48b4...a81 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #44 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har begynt å ringe referansene før jobbintervjuet, etter å ha brent meg et par ganger på at folk som gjorde godt inntrykk på intervjuet fikk dårlige referanser. Nå kan jeg stille bedre oppfølgingsspørsmål i intervjuet slik at søkeren får en reell sjanse til å svare for seg. Det funker kjempefint, jeg ringer søkeren og avtaler tidspunkt for intervju og spør samtidig om det er greit at jeg ringer referansene. Anonymkode: b578c...73f Det du holder på med her er faktisk ikke greit. Du innhenter referanseopplysningene først, og dermed setter kandidatene i en bås med oppfatninger fra referansene som kandidatene må jobbe seg ut ifra. Du gir kandidatene utgangspunkt de ikke skal ha. Og når du nå vet at referanser egentlig er ubrukelige, misvisende og preges av feiloppfattelser, så har du virkelig tråkket i salaten med å kategorisere kandidatene på forhånd. Slutt heller å bruke referanser, og kjør bedre analyser gjennom intervjuer. Gjør jobben selv! Anonymkode: ea89b...105 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #45 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har begynt å ringe referansene før jobbintervjuet, etter å ha brent meg et par ganger på at folk som gjorde godt inntrykk på intervjuet fikk dårlige referanser. Nå kan jeg stille bedre oppfølgingsspørsmål i intervjuet slik at søkeren får en reell sjanse til å svare for seg. Det funker kjempefint, jeg ringer søkeren og avtaler tidspunkt for intervju og spør samtidig om det er greit at jeg ringer referansene. Anonymkode: b578c...73f Elendig praksis du driver med. Jeg hadde ikke gitt deg referanser, og heller trukket meg fra prosessen hvis du ikke viste forståelse for det… Ikke fordi jeg ikke har gode referanser, men fordi jeg er ganske selektiv med hvem som får ringe dem. Mine referanser er også referanse til en haug med andre folk, og jeg er redd de skal bli «brukt opp»… Anonymkode: d030c...7b7 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #46 Skrevet 30. januar 2022 Jeg oppga de referansene jeg hadde spurt under et jobbintervju. Da hadde jeg valgt de som best kunne si noe om hvordan det var å jobbe sammen med meg. Lederen som intervjuet meg krevde å få min nåværende leder som referanse. Når jeg sa nei så ble jeg satt under press på hvorfor, og fikk beskjed om at det var et krav. Da valgte jeg å takke for meg. De burde tenke på hvilket inntrykk jeg får av arbeidsplass og leder og, når jeg blir forsøkt overkjørt allerde under intervjuet. Hvorfor jeg ikke ville ha lederen min som referanse? Det er ikke fordi jeg er udugelig, men fordi han ikke vil at jeg skal slutte. Jeg kan ikke forvente strålende referanse fra noen som ikke vil at jeg skal bytte jobb, så det kan ødelegge mulighetene for meg. Anonymkode: 30512...4e9 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #47 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 23.43): Jeg har begynt å ringe referansene før jobbintervjuet, etter å ha brent meg et par ganger på at folk som gjorde godt inntrykk på intervjuet fikk dårlige referanser. Nå kan jeg stille bedre oppfølgingsspørsmål i intervjuet slik at søkeren får en reell sjanse til å svare for seg. Det funker kjempefint, jeg ringer søkeren og avtaler tidspunkt for intervju og spør samtidig om det er greit at jeg ringer referansene. Anonymkode: b578c...73f Så du har dårlig dømmekraft og er en dårlig menneskekjenner som ikke ansetter de rette folkene. Det er faktisk du som er et problem om du hele tiden ansetter «feil» folk. Anonymkode: b6a85...f27 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #48 Skrevet 2. februar 2022 I siste jobbintervju sa jeg at jeg har kun attester og det ikke var aktuelt å gi referanser. Anonymkode: 7fc1d...5ca
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #49 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I siste jobbintervju sa jeg at jeg har kun attester og det ikke var aktuelt å gi referanser. Anonymkode: 7fc1d...5ca Hva var responsen? Anonymkode: d030c...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #50 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva var responsen? Anonymkode: d030c...7b7 Positiv og ble forstått. Anonymkode: 7fc1d...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #51 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 19.06): Jeg er hundre prosent enig i at referanser er en uting. Anonymkode: d030c...7b7 Likevel krever arbeidsgivere det og vi arbeidstakere må fortsette å slikke....til dårlige sjefer for å få gode referanser. Meget rettferdig. Anonymkode: 73a46...b38 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #52 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 20.09): I siste jobbintervju sa jeg at jeg har kun attester og det ikke var aktuelt å gi referanser. Anonymkode: 7fc1d...5ca Spurte de hvorfor "ikke aktuelt"? Anonymkode: 73a46...b38 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #53 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 15.39): Muntlige referanser er det største tullet som finnes per 2022, i en ansettelsesprosess. Nå har de innført flere ting som tidligere ikke fantes i noe særlig stor grad ved intervju, nemlig caseoppgaver og diverse personlighetstester. Disse testene er ofte rare, men spesielt referanse er fullstendig utdatert mal å forholde seg til. Man får attest når man er ferdig med en stilling. Jeg synes at man burde hatt en utvidet skriftlig attest, istedet for referanse. På en måte som tilstandsrapport på en bil. Så skriver man sammen en skikkelig attest på 2 til 3 sider med sentrale punkter, der både sjefen og den ansatte blir enige i om hva som skal stå. Begge må skrive under på attesten til slutt. Om det er uenigheter når det gjelder hva som skal stå i attesten, så kan man skrive forbehold eller bare la være å skrive det. Bevis på at "noe er sant" bør definitivt vektlegges og ikke subjektive inntrykk. Det er egentlig helt vilt at man skal ringe en helt fremmed person i telefonen, og den fremmede personen holder så mye muntlig makt over arbeidssøkeren at det ikke burde være lovlig. Det er nettopp dette som er problemet med en referanse. De kan ha en dårlig dag, de kan si et par ord, som gjør at man ikke blir ansatt. Sagt på en annen måte: En arbeidssøker er prisgitt den muntlige referansen og slik bør det ikke være. Vi har tradisjonelt sett prøvd å gjøre det vi kan for at de ansatte skal ha et sterkt vern, inntil de blå-blå begynte å knuse dette vernet på flere områder med midlertidige stillinger og fokus på vikarer og såkalt fleksibilitet. Men er det en ting som virkelig er kanskje enda verre enn midlertidig stilling, så er det nettopp det å måtte være prisgitt en annen person. Det betyr at en må passe sine ord, en kan ikke hevde seg selv profesjonelt. En må være underdanig / submissive på en måte som gjør at man legger seg nærmest flat for referansen. Sånn skal det ikke være, men det er sånn i praksis. Har sett selv ved et par anledninger hvordan en sjef har advart ansatte at de ikke vil kunne få en god referanse om de blant annet står på sitt med tanke på arbeidsrettigheter, overtid, organisering, sykemelding og mye mer. Det er følelsen av å være avhengig av en annen person for å kunne søke og dermed få jobb som er en hemmende og fæl følelse. Det at man ikke kan sende en søknad selv, uten å måtte involvere flere andre mennesker i prosessen. Fremmede mennesker som man er helt avhengig av at de er i godt humør og er helst fri for hevn- og psykopat tanker. En skriftlig, utvidet attest hadde vært mye bedre å forholde seg til. Da slipper en å mase på andre folk over telefon. En står fritt til å søke jobb der man ønsker det selv, og i kraft av seg selv. Dette er veldig viktig, for da er man sin egen herre og har en skriftlig attest som er skrevet under av begge parter. Det betyr at man eliminerer skjulte overraskelser i form av kommentarer som lett kan ødelegge for en arbeidssøker. Anonymkode: ed755...c6a Hvorfor skjønner ikke de som ansetter deg dette? Anonymkode: 73a46...b38
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #54 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 23.43): Jeg har begynt å ringe referansene før jobbintervjuet, etter å ha brent meg et par ganger på at folk som gjorde godt inntrykk på intervjuet fikk dårlige referanser. Nå kan jeg stille bedre oppfølgingsspørsmål i intervjuet slik at søkeren får en reell sjanse til å svare for seg. Det funker kjempefint, jeg ringer søkeren og avtaler tidspunkt for intervju og spør samtidig om det er greit at jeg ringer referansene. Anonymkode: b578c...73f Jeg hadde aldri gitt deg referanser før et jobbintervju. Anonymkode: a4bd6...032 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #55 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg hadde aldri gitt deg referanser før et jobbintervju. Anonymkode: a4bd6...032 Ikke jeg heller. Skjønner ikke at noen arbeidssøkere "kjøper" denne bs Anonymkode: 73a46...b38 3
Leitz Skrevet 12. mai 2022 #56 Skrevet 12. mai 2022 Jobben jeg søkte på sist nå spurte om referanser etter intervju 2. Synes dette er en ok løsning. Skal sies at jeg fikk et tilbud ca 30 min etter jeg oppga referansene. Da er ikke referansene ringt unødig, men som en sjekk på at "jo, denne personen er en vi har lyst til å gå et tilbud". 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #57 Skrevet 12. mai 2022 føler bedrifter som forventer referanser å ringe til opptrer hyklersk. Verste jeg har støtet på er at de skal ha referansene ( å ringe til) før man er innkalt til et jobbintervju. (eller hvis man i det hele tatt ville blitt innkalt til jobbintervju) Anonymkode: 7fc1d...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #58 Skrevet 12. mai 2022 Liker referanser jeg. Har vært for andre selv, og er alltid ærlig og positiv - trekker frem sterke sider, legger til en morsom historie som understreker at personen passer inn sosialt. Er ikke folk flest greie da? Har kun hatt flotte ledere som har gitt meg ros og mange jobbtilbud. Først da jeg var vikar, deretter i siste fase av en prosjektstilling, og senere som fast ansatt med permisjon 1 år for å skaffe mer tverrfaglig kompetanse til teamet vårt. Har bare jobbet 2 steder etter studiene, men i ulike stillinger, så nekter å tro det er fordi de vil bli kvitt meg. Heller aldri hørt om at andre søkere her har utgått pga. negative referanser. Er også mange man kan bruke, folk du har jobbet for, uansett om de er leder eller medarbeider. Forelesere, vikarbyrå, kunder, kollegaer... Forrige jobb jeg hadde innen brukerstøtte, fikk jeg en bedrift jeg hadde hjulpet mye til å være referanse da jeg visste de satte stor pris på meg. Anonymkode: 72d1f...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå