Whistler Skrevet 26. januar 2022 #21 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Muntlige referanser er det største tullet som finnes per 2022, i en ansettelsesprosess. ................................ Man får attest når man er ferdig med en stilling. Jeg synes at man burde hatt en utvidet skriftlig attest, istedet for referanse. På en måte som tilstandsrapport på en bil. Så skriver man sammen en skikkelig attest på 2 til 3 sider med sentrale punkter, der både sjefen og den ansatte blir enige i om hva som skal stå. Begge må skrive under på attesten til slutt. Om det er uenigheter når det gjelder hva som skal stå i attesten, så kan man skrive forbehold eller bare la være å skrive det. Bevis på at "noe er sant" bør definitivt vektlegges og ikke subjektive inntrykk. ..................................... Anonymkode: ed755...c6a Hvis du skulle få viljen din og dette blir resultatet, vil det fremdeles bli attester som sier xx yy har jobbet her fra zz til ææ i stilling som blabla. Vedlagt ligger xx yys jobbeskrivelse. Nettopp fordi dette er det eneste de greier å bli enige om. Da kommer det til å handle om hva som ikke står der i stedet for det som står der. De av oss som har sett en amerikansk "annual performance report" vet hvordan det fungerer. Det er det som ikke står der (både i form av at det er "noe som mangler", og avvikende formatering) som er det viktige, fordi rapporten er full av skryt og totalt ubrukelig.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #22 Skrevet 26. januar 2022 For mitt vedkommende har jeg kun fått positive referanser, så det har ikke påvirket meg i noe stor grad. Men en venninne av meg opplevde en særdeles dårlig opplevelse ifm referanse. Hun hadde søkt på en annen jobb, og spurte om sjefen kunne være referanse. Og det kunne han. På intervjuet hadde de en god tone, og de kom såpass godt overens at hun trodde hun fikk jobben (de snakket som om hun praktisk talt hadde fått den). Eneste som gjensto var å ringe referanse.. et par dager senere fikk hun mail om at jobben gikk til en annen. Hun ble jo helt knust, å ringte for å høre hva som var grunnlaget til at hun ikke fikk jobben. Intervjueren hadde vært litt vag, men sagt noe om at de hadde litt blandet inntrykk av henne, og at personen som fikk jobben hadde svært gode referanser.. Lang historie kort så kom det frem en stund etterpå at sjefen på jobben hennes hadde gitt dårlig inntrykk av henne da han skulle være referanse, fordi han syns det ble så stress om hun sluttet, og da måtte han ansette en ny... Han var jo fornøyd med henne, så selvsagt hadde det ikke vært en fordel for han om hun sluttet! Dette fikk venninna mi greie på via nestleder, under en fest. Og i slike tilfeller slår referanser helt feil ut. Sjefen hennes ødela fullstendig for at hun skulle få en bedre betalt jobb med bedre arbeidstider, i et firma hvor hun hadde hatt mulighet til å bruke både utdanningen sin, samt klatre på karrierestigen. I stede for tok sjefen hennes et egoistisk valg, og ville beholde henne der hun var, i en møkkajobb med null relevans til utdanningen hennes. Anonymkode: 87a33...642 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #23 Skrevet 26. januar 2022 Jeg var på et intervju og når de spurte om referanse, sa jeg helt ærlig «akkurat her i søknadsprosessen ønsker jeg ikke å oppgi noen referanse, da det er litt dårlig stemning på jobb for å slutte akkurat nå. Men om jeg kommer lengre i intervjuprosesden og er en virkelig aktuell kandidat for stillingen, da blir det noe annet». Reaksjonen når jeg sa det, ja det var klinkende klart at jeg med en gang ikke bar aktuell for stillingen 😐 ble særdeles ikke godt tatt i mot. Jeg var bare ærlig. Jeg ønsket ikke å ødelegge noe på jobben når jeg var en blant mange intervjdeltakere. Om det var 2. eller 3. runde, hadde det vært noe annet. Anonymkode: c28eb...b53 1
Hareena Skrevet 26. januar 2022 #24 Skrevet 26. januar 2022 Da jeg jobbet med rekruttering la jeg vekt på hva kandidatene kunne dokumentere de hadde oppnådd i nåværende og tidligere stillinger. Referanser og attester skrevet som hyllest tenker jeg er relativt utdatert. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #25 Skrevet 26. januar 2022 Hareena skrev (5 minutter siden): Da jeg jobbet med rekruttering la jeg vekt på hva kandidatene kunne dokumentere de hadde oppnådd i nåværende og tidligere stillinger. Referanser og attester skrevet som hyllest tenker jeg er relativt utdatert. Referanser er vel aldri skriftlige, eller? Og på attester står det jo bare hvor man jobber og hvor lenge man hadde jobben (stort sett, trodde jeg da). Anonymkode: 8e817...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #26 Skrevet 26. januar 2022 Hareena skrev (30 minutter siden): Da jeg jobbet med rekruttering la jeg vekt på hva kandidatene kunne dokumentere de hadde oppnådd i nåværende og tidligere stillinger. Referanser og attester skrevet som hyllest tenker jeg er relativt utdatert. inkludert å ringe referansene? Anonymkode: 7fc1d...5ca
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #27 Skrevet 26. januar 2022 53 minutter siden, Hareena said: Da jeg jobbet med rekruttering la jeg vekt på hva kandidatene kunne dokumentere de hadde oppnådd i nåværende og tidligere stillinger. Referanser og attester skrevet som hyllest tenker jeg er relativt utdatert. Hva slags dokumentasjon kunne de gi, egentlig? Anonymkode: 19b76...1d6 1
Hareena Skrevet 26. januar 2022 #28 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Referanser er vel aldri skriftlige, eller? Og på attester står det jo bare hvor man jobber og hvor lenge man hadde jobben (stort sett, trodde jeg da). Anonymkode: 8e817...9d6 Ser det er litt dårlig setningsbygning, men referanser er én utdatert ting og alle attester burde være slik du beskriver samt hvilke arbeidsoppgaver som inngikk i stillingen, men du aner ikke hva jeg har sett av latterlige attester. Husker jeg ble mistenksom (hvis du sier opp selv, lover jeg deg en fint attest...) Det er noen år siden jeg jobbet med dette, håper det er mer profesjonalisert nå. Det som brer om seg i dag er misbruk av såkalte "personlighetstester". 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #29 Skrevet 26. januar 2022 1 minutt siden, Hareena said: Ser det er litt dårlig setningsbygning, men referanser er én utdatert ting og alle attester burde være slik du beskriver samt hvilke arbeidsoppgaver som inngikk i stillingen, men du aner ikke hva jeg har sett av latterlige attester. Husker jeg ble mistenksom (hvis du sier opp selv, lover jeg deg en fint attest...) Det er noen år siden jeg jobbet med dette, håper det er mer profesjonalisert nå. Det som brer om seg i dag er misbruk av såkalte "personlighetstester". Slikt er et reelt problem. Sjefer som gir gode referanser for å bli kvitt udugelige ansatte burde sammen med den nyansatte betale alle kostnadene grunnet feilansettelsen. Hadde det skjedd så hadde ikke sjefer turt å holde på slik. Anonymkode: 3b74a...aaf
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #30 Skrevet 26. januar 2022 For å illustrere et dilemma angående jobbreferanser: Jeg var mellomleder med personalansvar i en bedrift. Jeg ble spurt om å skrive attest og være referanse, fordi vedkommende hadde lyst til å prøve noe annet i karrieren. Faktisk kom 3 av våre ansatte samtidig for å spørre om det. Det var en lokal, attraktiv og bra stilling som hadde blitt utlyst, som de alle 3 ønsket å søke på. Jeg også. Så jeg søkte jeg og. Det viser seg at bedriften utlyste flere stillinger i samme utlysning, så sjansene var bedre enn ellers. 2 av de ansatte ble innkalt på intervju. Samt jeg også. Samtidig som jeg var referanse for de andre 2. Faktisk ble jeg på mitt intervju spurt om de andre 2... Hva jeg mente om dem. Synes det var rart ettersom jeg følte meg inhabil, men jeg svarte så ærlig og oppriktig som mulig. Men ettersom jeg personlig likte den ene bedre enn den andre, så ble også referansen min deretter. Jeg og vedkommende jeg snakket opp på intervjuet ble tilbydd jobb. Men fakta er at selv om én er bedre en den andre HOS OSS, beyr jo ikke det at det blir slik hos dem. Budskap: Referanser er biased, har lite validerbar betydning, kan virke imot sin hensikt, kan sørge for feilansettelser, preges av oppfatninger og tankefeiler, kan være misvisende, kan være falsk gode for å bli kvitt ansatte og er totalt ubrukelig. Referanser er synsing i sin verste form. Referanser brukes av bedrifter som gjør en dårlig analyse- og intervjujobb i en prosess. Det er latmannskap satt i praksis. Gjerne i kombinasjon med manglende kunnskaper. Gjør man ting riktig er et solid intervju nok. Et intervju uten skjematiske spørsmål, men mer målrettet opp mot personlighet, væremåte og holdninger. Men så var det det da... det er lettere å skrive ut et standardisert og meningsløst intervjuskjema fra internett for å grille kandidaten og så ringe noen referanser etterpå.... Norsk arbeidsliv på sitt verste. Kutt referanser ut, og gjør jobben skikkelig! Anonymkode: ea89b...105 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #31 Skrevet 28. januar 2022 Men hvordan kan man få helt slutt på dsgens referansesystem? Er det realistisk at det blir en endring? Anonymkode: 8e817...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #32 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 9.40): For mitt vedkommende har jeg kun fått positive referanser, så det har ikke påvirket meg i noe stor grad. Men en venninne av meg opplevde en særdeles dårlig opplevelse ifm referanse. Hun hadde søkt på en annen jobb, og spurte om sjefen kunne være referanse. Og det kunne han. På intervjuet hadde de en god tone, og de kom såpass godt overens at hun trodde hun fikk jobben (de snakket som om hun praktisk talt hadde fått den). Eneste som gjensto var å ringe referanse.. et par dager senere fikk hun mail om at jobben gikk til en annen. Hun ble jo helt knust, å ringte for å høre hva som var grunnlaget til at hun ikke fikk jobben. Intervjueren hadde vært litt vag, men sagt noe om at de hadde litt blandet inntrykk av henne, og at personen som fikk jobben hadde svært gode referanser.. Lang historie kort så kom det frem en stund etterpå at sjefen på jobben hennes hadde gitt dårlig inntrykk av henne da han skulle være referanse, fordi han syns det ble så stress om hun sluttet, og da måtte han ansette en ny... Han var jo fornøyd med henne, så selvsagt hadde det ikke vært en fordel for han om hun sluttet! Dette fikk venninna mi greie på via nestleder, under en fest. Og i slike tilfeller slår referanser helt feil ut. Sjefen hennes ødela fullstendig for at hun skulle få en bedre betalt jobb med bedre arbeidstider, i et firma hvor hun hadde hatt mulighet til å bruke både utdanningen sin, samt klatre på karrierestigen. I stede for tok sjefen hennes et egoistisk valg, og ville beholde henne der hun var, i en møkkajobb med null relevans til utdanningen hennes. Anonymkode: 87a33...642 Er helt sjokkert og lei meg på hennes vegne 😱😔 Så mye makt arbeidsgivere har egentlig. Anonymkode: 95a4f...29d 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #33 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 9.40): Lang historie kort så kom det frem en stund etterpå at sjefen på jobben hennes hadde gitt dårlig inntrykk av henne da han skulle være referanse, fordi han syns det ble så stress om hun sluttet, og da måtte han ansette en ny... Han var jo fornøyd med henne, så selvsagt hadde det ikke vært en fordel for han om hun sluttet! Har opplevd dette selv. Jeg var en "vanlig" ansatt i den gamle jobben og søkte til en lederjobb. Jeg fikk faktisk jobben og sa opp på min gamle jobb, og hadde vært på omvisning på den nye bedriften og hadde blitt presentert for de ansatte. Jeg hadde dog 1 måneds oppsigelsestid. Men dagen etter ringte nyleder at de ikke kunne ansette meg likevel, men skyldte på økonomi og restrukturering. Jeg ble veldig oppgitt og lei meg. Dagen etter troppet jeg opp på jobb som vanlig hos den gamle jobben min, og så sa sjefen: "Vel, nå når du ikke fikk ny jobb, kanskje vi skal snakke om arbeidsforholdet ditt her", og så lo han. Jeg bare "hvordan vet du det?". Han svarte "Jeg ringte lederen hos den andre arbeidsplassen og fortale de at du var udugelig, kom ofte sent og gikk tidlig hjem. Såklart gjorde jeg det! Jeg vil jo ikke miste deg!", og så hånlo han til meg. Jeg ble helt ødelagt etterpå. Sjefen var visstnok ikke referanse, men tok kontakt på eget initiativ for å sabotere for meg. Men dette illustrerer hvor stor makt og hvor sinnsykt feil bruk av referanser er i arbeidslivet. Anonymkode: ea89b...105 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #34 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjefen var visstnok ikke referanse, men tok kontakt på eget initiativ for å sabotere for meg. Men dette illustrerer hvor stor makt og hvor sinnsykt feil bruk av referanser er i arbeidslivet. Anonymkode: ea89b...105 Dette var for øvrig samme arbeidsplass som jeg har omtalt for et par innlegg siden. Jeg ble forfremmet etterhvert og endte som leder i den gamle bedriften. Men likevel... Jeg var på utkikk etter en vei ut derifra etter hendelsen. Anonymkode: ea89b...105
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #35 Skrevet 28. januar 2022 Jeg skulle ønske at jeg som arbeidssøker fikk referanser fra tidligere ansatte i bedriften Anonymkode: fa0c0...400 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #36 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 9.40): For mitt vedkommende har jeg kun fått positive referanser, så det har ikke påvirket meg i noe stor grad. Men en venninne av meg opplevde en særdeles dårlig opplevelse ifm referanse. Hun hadde søkt på en annen jobb, og spurte om sjefen kunne være referanse. Og det kunne han. På intervjuet hadde de en god tone, og de kom såpass godt overens at hun trodde hun fikk jobben (de snakket som om hun praktisk talt hadde fått den). Eneste som gjensto var å ringe referanse.. et par dager senere fikk hun mail om at jobben gikk til en annen. Hun ble jo helt knust, å ringte for å høre hva som var grunnlaget til at hun ikke fikk jobben. Intervjueren hadde vært litt vag, men sagt noe om at de hadde litt blandet inntrykk av henne, og at personen som fikk jobben hadde svært gode referanser.. Lang historie kort så kom det frem en stund etterpå at sjefen på jobben hennes hadde gitt dårlig inntrykk av henne da han skulle være referanse, fordi han syns det ble så stress om hun sluttet, og da måtte han ansette en ny... Han var jo fornøyd med henne, så selvsagt hadde det ikke vært en fordel for han om hun sluttet! Dette fikk venninna mi greie på via nestleder, under en fest. Og i slike tilfeller slår referanser helt feil ut. Sjefen hennes ødela fullstendig for at hun skulle få en bedre betalt jobb med bedre arbeidstider, i et firma hvor hun hadde hatt mulighet til å bruke både utdanningen sin, samt klatre på karrierestigen. I stede for tok sjefen hennes et egoistisk valg, og ville beholde henne der hun var, i en møkkajobb med null relevans til utdanningen hennes. Anonymkode: 87a33...642 Nettopp pga dette, så bør den ansatte få en skriftlig tilbakemelding hvert år (gjerne i forbindelse med medarbeidersamtalen). Da kan denne brukes som referanse i stedet for at man skal ringe noen som ønsker å beholde deg . Anonymkode: fa0c0...400
h/k Skrevet 28. januar 2022 #37 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 19.05): Hvordan mener du at man da skal forsikre seg om at den ansatte er verdt å ansette? Dette er ikke et problem i USA - der kan man når som helst, uten varsel eller prosess, sparke en ansatt på dagen. I Norge krever det å bli kvitt en ufin, udugelig eller ufyselig arbeidstager langtekkelige prosesser med dokumentering, bevitning, drøftelse etc. Jeg hadde aldri ansatt noen som helst uten referanse. Det er en gigantisk risiko for de andre ansatte. Skal vi ha et «null referanse» type system i Norge må vi også innføre ordningen med at folk kan få sparken på dagen. Og la oss si vi laget en ordning med skriftlige referanser som arbeidsgiver feks oppdaterte årlig og som arbeidstaker ikke kunne verken lese eller redigere - Hvor langt tilbake i tid skulle dette være søkbart? Skulle referansen «flink som prosjektleder, men er ikke flink med folk. Ville ikke ansatt han fordi han skaper støy» stått der? Sammen med «anklaget for å tafse på kollega på julebordet.»? Hva med «negativ innstilling og en sytepetter, men jobber effektivt»? Eller «stille og beskjeden, tåler ikke kritikk og bør neppe ansettes i kundebehandling»? Anonymkode: c9b59...439 Når jeg oppgir referanser velger jeg kun personer jeg kjenner godt på tidligere og nåværende arbeidsplass, uavhengig om vi faktisk har jobbet sammen på prosjekter! Jeg sier også ja til det samme for disse personene. Jeg snakker med de på forhånd og vi avtaler hva som skal og ikke skal nevnes. Dette tror jeg ikke er uvanlig. Referanser er totalt utdatert. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #38 Skrevet 28. januar 2022 Jeg har helt annen opplevelse enn at man trykker bed gode folk for å få dem til å bli. Det funker ikke og burde være innlysende. Verre er det ned strålende referanser på komplett udugelige idioter. Bare fordi tideligere arbeidsgiver ser sitt snitt til å bli kvitt dem. Har til og med opplevd at gode referanser har blitt trukket tilbake- etter at vedkommende er fast ansatt. Da sitter du i saksa da og blir aldri kvitt idioten. Anonymkode: 82150...45a
Ukjentkjendis Skrevet 28. januar 2022 #39 Skrevet 28. januar 2022 Referanse er bare et verktøy. Det er fullt mulig å ansatte folk med bruk av andre verktøy dvs. arbeidsgivere burde være flinkere menneskekjennere - dette er forventningen, krav til arbeidsgivere. Problemet er at flere sjefer mangler selvtillit: usikker mennesker som vil ha "bekreftelse" fra andre mennesker, for at de kan ta den optimale beslutninger. Husk at det kan være faktisk en fordel å bli avvist på grunn av manglende referanser! Jeg vil ikke ha dårlige sjefer. De gir bare unødvendig hodepine...Dette er årsaken til hvorfor jeg foretrekker og anbefaler forenklet/minimalistisk jobbsøknad prosesser, uten referanser. Sterke sjefer som har "magefølelse" for kjemi kan være soleklart det beste valget. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #40 Skrevet 28. januar 2022 Jeg er helt enig i at referanser er en uting. For det første så velger arbeidssøker selv hvem som settes opp som referanseperson. For det andre så tror jeg referanser, eller mangel på dette, er ett mye større problem for de som har stått lenge utenfor arbeidslivet enn selve "hullet" i CVen. Anonymkode: d9914...0f3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå