Gå til innhold

Underbemanning i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som jobber i barnehage som sliter med ekstrem underbemmaning for tiden? Vi har gått 3 voksne på 14 småbarn i snart 3 uker nå. Noen sjeldne dager har vi fått inn en vikar, men det blir nesten bare som å gå med en halv ekstra fordi vikaren føler seg usikker på jobben han/hun skal gjøre. Er vi heldige får vi hjelp noen timer i løpet av dagen fra andre avdelinger, men de sliter jo også selv med fravær. Vi løser det med å gå overtid, få andre avdelinger til å ta oppvasken for oss når vi bare er 2 igjen etter tidligvakten er gått og noen dager har vi rett og slett måtte stenge tidligere. Det begynner å bli slitsomt å ha det sånn som dette. Jeg er veldig redd for hva som kan skje når vi er for mange barn per ansatt, hva om det begynner å brenne når tidligvakten har gått og vi er bare 2 voksne på 14 stykk. Avdelingen vår er bare blitt en oppbevaringsplass nå, vi får ikke gjort noen aktviteter og målet med dagen er jo bare å ta vare på barnas behov og håpe ingen skader seg. Måtte bare lufte tankene mine litt, og fint å høre hvordan andre som jobber i barnehage har det for tiden. 

Anonymkode: c0650...d31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber ikke i bhg men er selv forelder til barnehagebarn, prøver å ta hensyn når jeg ser det er lite bemanning og henter tidlig hvis jeg kan ta hjemmekontor osv. Ville bare si tusen takk for den fine jobben dere gjør for å ivareta barna våre! 

Anonymkode: a26e1...585

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber ikke i bhg men er selv forelder til barnehagebarn, prøver å ta hensyn når jeg ser det er lite bemanning og henter tidlig hvis jeg kan ta hjemmekontor osv. Ville bare si tusen takk for den fine jobben dere gjør for å ivareta barna våre! 

Anonymkode: a26e1...585

Vi setter utrolig stor pris på at det finnes foreldre som deg! Det er absolutt ikke en selvfølge at foreldre har mulighet til å hente tidlig, alle har en viktig jobb å gå til. Tusentakk for en fin tilbakemelding! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke et kontrollorgan i barnehagen? Hvis ikke jeg har missforstått noe så sier vel loven at det skal være 1 voksen pr 3 barn på en småbarnsavdeling? 

Anonymkode: 37a0a...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det ikke et kontrollorgan i barnehagen? Hvis ikke jeg har missforstått noe så sier vel loven at det skal være 1 voksen pr 3 barn på en småbarnsavdeling? 

Det er helt korrekt det. Bemanningsnormen sier 3 barn per 1 voksen når barna er under 3 år og 6 barn per 1 voksen når de er over 3 år. Så det blir jo langt i fra fulgt i den situasjonen vi er i nå, jeg vet ikke om noe kontrollorgan men det synes jeg det absolutt burde være. Når det er sagt er det sjelden bemanningsnormen blir fulgt dessverre. Også før pandemien har normen vært ett problem, det er sjelden man er alle ansatte gjennom hele dagen, da vi går vakter, det er møter og 1 person er borte ved sykdom, møte, kurs feks. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er helt korrekt det. Bemanningsnormen sier 3 barn per 1 voksen når barna er under 3 år og 6 barn per 1 voksen når de er over 3 år. Så det blir jo langt i fra fulgt i den situasjonen vi er i nå, jeg vet ikke om noe kontrollorgan men det synes jeg det absolutt burde være. Når det er sagt er det sjelden bemanningsnormen blir fulgt dessverre. Også før pandemien har normen vært ett problem, det er sjelden man er alle ansatte gjennom hele dagen, da vi går vakter, det er møter og 1 person er borte ved sykdom, møte, kurs feks. 

Det er en norm og ikke en lov. 

Anonymkode: 3e535...8c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gått underbemmannet i to år. Nå er jeg sykemeldt. Helt utbrent. Tviler på jeg klarer å komme tilbake 😔

De driver rovdrift på oss. Angrer veldig på barnehagelærer utdanningen. 

Anonymkode: 2c58c...7ee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har gått underbemmannet i to år. Nå er jeg sykemeldt. Helt utbrent. Tviler på jeg klarer å komme tilbake 😔

Er i samme situasjon som deg. Var underbemannet før pandemien startet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Okei, da har jeg misforstått det. Så da kan barnehagen (styrer) gjøre som en vil med bemanningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uff, så utrolig kjipt! Håper det ordner seg for deg på ett vis. Har jobbet akkurat ett år som barnehagelærer nå, det har gått fint helt frem til nå. Det er utrolig slitsomt, siden jeg oppå det hele har 2 roller for tiden siden pedagogisk leder er sykemeldt. Så jeg tar hennes og mine oppgaver og har heller ingen å rådføre meg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg fant det faktisk i loven, punkt 26 i loven om barnehager. Ansatte i barnehager som er underbemannet bør jo da virkelig ringe arbeidstilsynet på sin egen arbeidsplass. Barnehagen bryter jo loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg fant det faktisk i loven, punkt 26 i loven om barnehager. Ansatte i barnehager som er underbemannet bør jo da virkelig ringe arbeidstilsynet på sin egen arbeidsplass. Barnehagen bryter jo loven. 

Som skal være til stede til enhver tid? Eller hvor mange som skal ansettes per barn? Ja ansatte kan melde fra dersom det er uforsvarlig drift. Men det er lov å drifte barnehagen uten vikar. Helt vanlig at det ikke kommer vikar de første 16 dager. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en veiledning. Forstå det den som kan.

Du kan si det sånn, at denne bemanningsnormen bare gjelder 3 timer av åpningstiden til vanlig. Og ved vanlig drift var det heller ikke vanlig å få vikar ved sykdom..

Nå under Covid har det vært ekstremt! :(

Anonymkode: c0af1...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

mene hva kan egentlig skje dersom en barnehage ikke klarer å ansette mange nok? 

Anonymkode: 4ed64...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, da har jeg misforstått det. Så da kan barnehagen (styrer) gjøre som en vil med bemanningen? 

Jepp!

Jeg jobber i en barnehage driftet av Oslo kommune (Norges største offentlige arbeidsgiver) og vi bryter normen hver dag! Hver eneste dag. Og det var før pandemien.

For barnehagen er åpen 10timer, vakten min er 7,5. Vi er 3 stykk. Så fra 08:30 til 09:30 eller 10:30 dersom pedleder har senvakt så bryter vi loven og hver ettermiddag fra enten 13:00 (hvis pedleder jobber tidligvakt)/15:00. 

Før 08:30 og etter 15:00 så brytes normen og normen brytes også 1,5time midt på dagen når vi avvikler pauser og eller hvis det er møter.

Det er helt sinnsykt.

Anonymkode: c0af1...ab7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene med 8 ettåringer i 1 time og 45 minutter på torsdag. Tidligvakta var gått og mellomvakten måtte plutselig hente eget sykt barn i en annen barnehage. Styrer ville ikke stenge for det var så sent at alle ble jo likevel henta snart 🙄 3 av barna hadde bæsj i bleia når de ble henta... hater sånne dager 😭

Anonymkode: 40b0e...3f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

mene hva kan egentlig skje dersom en barnehage ikke klarer å ansette mange nok? 

Anonymkode: 4ed64...829

Da må de stenge noen avdelinger. 

Anonymkode: 50cf5...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Som skal være til stede til enhver tid? Eller hvor mange som skal ansettes per barn? Ja ansatte kan melde fra dersom det er uforsvarlig drift. Men det er lov å drifte barnehagen uten vikar. Helt vanlig at det ikke kommer vikar de første 16 dager. 

«Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.

Barnehagen skal minst ha én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Flere som jobber i barnehage som sliter med ekstrem underbemmaning for tiden? Vi har gått 3 voksne på 14 småbarn i snart 3 uker nå. Noen sjeldne dager har vi fått inn en vikar, men det blir nesten bare som å gå med en halv ekstra fordi vikaren føler seg usikker på jobben han/hun skal gjøre. Er vi heldige får vi hjelp noen timer i løpet av dagen fra andre avdelinger, men de sliter jo også selv med fravær. Vi løser det med å gå overtid, få andre avdelinger til å ta oppvasken for oss når vi bare er 2 igjen etter tidligvakten er gått og noen dager har vi rett og slett måtte stenge tidligere. Det begynner å bli slitsomt å ha det sånn som dette. Jeg er veldig redd for hva som kan skje når vi er for mange barn per ansatt, hva om det begynner å brenne når tidligvakten har gått og vi er bare 2 voksne på 14 stykk. Avdelingen vår er bare blitt en oppbevaringsplass nå, vi får ikke gjort noen aktviteter og målet med dagen er jo bare å ta vare på barnas behov og håpe ingen skader seg. Måtte bare lufte tankene mine litt, og fint å høre hvordan andre som jobber i barnehage har det for tiden. 

Dette høres ikke forsvarlig ut. I barnehagen der barna går, har det kun vært åpent 7,5t de siste 2 månedene pga bemanningsutfordringene. De er alltid minst 2 voksne tilstede per 4,5 småbarn.

Anonymkode: 19e8a...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...