Gå til innhold

Miste lukt og smakssans.

Anbefalte innlegg

Gjest Elisabeta
Skrevet

Er på dag 5 med milde symptomer. Hadde kun lørdag med muskelverk og behov for sofa.

Nå begynner jeg å miste lukt-/og smakssans, og kjenner jeg får panikk! 😱

Er uvaksa .. mista dere? Når? Og når fikk dere tilbake? 

mvh Panikk🙄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg mistet både luktesans og smak. Kom tilbake etter 14 dager. Samme med mannen min. Vi er også uvaksinerte.

• Liker 1
Skrevet

Tatt 1 dose før jeg ble syk. Mistet smak- og luktesansen ca etter 6 dager. Kom tilbake gradvis iløpet av 3 uker.

• Liker 1
Gjest Elisabeta
Skrevet

Åh herregud så lenge😳 Delta eller Omikron? Jeg har hatt veldig svake symptomer ellers. 

ts

Skrevet
Elisabeta skrev (1 time siden):

Er på dag 5 med milde symptomer. Hadde kun lørdag med muskelverk og behov for sofa.

mvh Panikk🙄

Det er store variasjoner. For de fleste kommer det meste tilbake innen en ukes tid eller litt lengre, får noen varer det lenge. Det er også fare for forvrengt lukt og smak . Disse kan slite lenge og må ofte trene opp sansene igjen. Det er også de som går måneder og også år uten særlig lukte/smakssans. 

Jeg minste luktesansen og delvis smak på døgn 5. Det meste var tilbake etter en 1 ukes tid, men jeg kjente ikke lukten av surt overhode før det var gått et halvt år. Fremdeles er luktesansen noe svakere og smakssansen er noe endret. Har ofte en dominant smak av salt, om dette skyldes svekkede andre smakssanser vet jeg ikke. Et år siden smitte.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg mistet lukt og smak totalt forrige uke. Den kom tilbake etter 2 dager👍 har omikron

Skrevet

Jeg kjenner tolv personer som sannsynligvis ble smittet på samme fest. En måned senere har ingen av de luktesans i det hele tatt. De var såvidt jeg vet alle vaksinerte.

Skrevet

De som er uvaksinerte har mye større sjans for å få long covid og da at smak og luktesans blir borte lenge. De jeg kjenner som ikke rakk å vaksinere seg før de ble smitta (for lenge siden da vaksine ikke var tilgjengelig for alle enda) har fortsatt ikke smak og luktesans…

Klarer ikke forstå at folk tør å ta sjansen

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kjøttmeisen skrev (9 timer siden):

De som er uvaksinerte har mye større sjans for å få long covid og da at smak og luktesans blir borte lenge. De jeg kjenner som ikke rakk å vaksinere seg før de ble smitta (for lenge siden da vaksine ikke var tilgjengelig for alle enda) har fortsatt ikke smak og luktesans…

Kilde på dette? Håper så klart det stemmer, men skulle gjerne hatt noen studier å slå i bordet med.

Skrevet

Det er 10 dager siden jeg mistet den (mistet den brått på dag 5 i sykdomsforløpet) og den kommer seg sakte, men sikkert kjenner jeg. Har luktet på eteriske oljer x flere pr dag for å "trene". Nå kjenner jeg lukten av oljen, noen lukter bedre enn andre. I forrige uke stakk lukten av eddiken i nesen, nå kjenner jeg lukta.. svakt. Må innrømme at jeg hadde småpanikk en stund...

Skrevet
Imsdalen skrev (2 timer siden):

Kilde på dette? Håper så klart det stemmer, men skulle gjerne hatt noen studier å slå i bordet med.

The authors found that people who got their first vaccine dose before getting COVID were 8.8 times less likely than unvaccinated people to experience symptoms lasting three to five months.

https://www.sfchronicle.com/health/article/Do-vaccinations-protect-against-debilitating-long-16794986.php

• Nyttig 4
Gjest Elisabeta
Skrevet
Kjøttmeisen skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner endel som fikk før vaksineringen startet. Ingen av de har hatt long-covid.

Også de jeg kjenner som er vaksa har hatt kraftigere sykdomsbilde enn de uvaksa. 

Issey skrev (2 timer siden):

Det er 10 dager siden jeg mistet den (mistet den brått på dag 5 i sykdomsforløpet) og den kommer seg sakte, men sikkert kjenner jeg. Har luktet på eteriske oljer x flere pr dag for å "trene". Nå kjenner jeg lukten av oljen, noen lukter bedre enn andre. I forrige uke stakk lukten av eddiken i nesen, nå kjenner jeg lukta.. svakt. Må innrømme at jeg hadde småpanikk en stund...

Det er det jeg kjenner på og😱Alltid hatt sinnsyk luktesans og er feinschmecker på mat. Det å miste disse sansene er helt krise. (Glad jeg har milde symptomer ellers seff) Mistet også på dag 5! 🤔

Skrevet
17 hours ago, Elisabeta said:

mvh Panikk🙄

Jeg er uvaksinert og hadde corona for 2 uker siden eller noe sånt.

Fikk ingen symptomer i det hele tatt bortsett fra at luktesansen forsvant. Den var vel borte i en uke og så kom den gradvis tilbake i løpet av en 4-5 dager og nå er den helt tilbake slik som før. 

Utrolig merkelig følelse å ikke lukte noe selv om man ikke er tett i nesa. Men som sagt den kom tilbake og alt er normalt nå.

Gikk helt fint og ingenting som er rart hverken med lukt eller noe annet.

Skrevet

Står mye på nett at det kan hjelpe å lukte på visse eteriske oljer. Kanskje du burde bestille noen allerede nå? Tilskudd av sink og d-vitamin nevnes også. 

Jeg er selv livredd for å miste lukt og smak, så jeg har allerede eteriske oljer klare, og har begynt å ta tilskudd av sink (ikke over anbefalt dagsinntak).

• Liker 1
Skrevet
lille pille skrev (3 timer siden):

Står mye på nett at det kan hjelpe å lukte på visse eteriske oljer. Kanskje du burde bestille noen allerede nå? Tilskudd av sink og d-vitamin nevnes også. 

Jeg er selv livredd for å miste lukt og smak, så jeg har allerede eteriske oljer klare, og har begynt å ta tilskudd av sink (ikke over anbefalt dagsinntak).

Samme her. Sink er visst nyttig spesielt for det med lukt og smak, leste jeg en eller annen fagperson si, men aner ikke om det er reelt. 
Tar uansett sinktilskudd nå, kan ikke skade.

D-vitamin er vel enda viktigere, så tar begge, jeg lever uansett ikke bra uten ekstra d-vitamin om vinteren.

Skrevet

Ryddet for helseskadelige anbefalinger.

- Rhodiola, mod.

Gjest Warrior
Skrevet

Det varierer fra person til person etter de jeg har hørt. Som oftest 1 uke eller flere. Personen som jeg har møtt som gikk lengst uten lukt og smak var i 2020 før vaksinene kom. Hadde ikke kommet tilbake etter 2-3 måneder når jeg møtte personen. Når det kom tilbake vet jeg ikke for har ikke møtt eller snakket med personen mer etter det.
Så det varierer nok. Hvis denne omikron er mildere som folk sier så kommer vel lukt og smak fortere tilbake også da eller? Nei ikke vet jeg.

God bedring. Kommer nok tilbake snart :) Skjønner du har panikk, men prøv å slapp av for det er et symptom de fleste får. Synes selv også det høres grusomt ut, men prøver å tenke positivt. 

Gjest Elisabeta
Skrevet
Imsdalen skrev (På 25.1.2022 den 7.52):

Tar gjerne også kilder på dette. 

Gjest Elisabeta
Skrevet
Kipling skrev (På 25.1.2022 den 11.29):

Jeg er uvaksinert og hadde corona for 2 uker siden eller noe sånt.

Fikk ingen symptomer i det hele tatt bortsett fra at luktesansen forsvant. Den var vel borte i en uke og så kom den gradvis tilbake i løpet av en 4-5 dager og nå er den helt tilbake slik som før. 

Utrolig merkelig følelse å ikke lukte noe selv om man ikke er tett i nesa. Men som sagt den kom tilbake og alt er normalt nå.

Gikk helt fint og ingenting som er rart hverken med lukt eller noe annet.

Har helt panikkanfall her nå. Borte på 3 dagen. Heller ikke vaksa 😱

ts

Skrevet
Elisabeta skrev (På 24.1.2022 den 18.00):

mvh Panikk🙄

Jeg hadde korona for 2 måneder siden. For meg føltes det som en vanlig forkjølelse, minus at jeg mistet smak og luktesans i en uke

(Er uvaksinert)

• Opprett ny...