Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

skriver ikke for meg selv, men har fundert mye nå på min svigermor og hennes partner. 

lang historie kort: Min svigermor er en sprudlende energisk dame, som lever for å være der for andre og gi til andre. Hun og hennes partner har vært kjærester i 10 år eller mer, men de bor i hvert sitt hus. Begge har egne barn, og har egentlig ikke særlig mye felles økonomi. Men svigermoren min er veldig nøye på å være omsorgsfull og gi kjærlighet til hans barn. Hun inviterer dem på digre middagsselskaper, kjøper alle barna og barnebarna hans svindyre gaver (snakker om over 1000kr til hver person). men barna hans er kalde tilbake, gir henne sjelden noe og er grådige når hun spiser middag hos dem… lager for lite mat ect. Gjemmer vekk maten hun har tatt med til dem for å spise sammen.

Dette er en dame som har fast stilling men har ikke akkurat den høyeste lønnen i Norge.
De to har også en vane for at hun står for de fleste middagene for de to, og hun handler til middagen. Så til og med de fleste dagene han ikke sover hos henne, spiser han fortsatt middag hjemme hos henne. 

Nå har hun fått problemer med bilen sin, og den er ikke kjørbar. Og jeg og kjæresten min synes at egentlig kunne hennes partner hjulpet henne litt økonomisk så hun får kjøpt en ordentlig bil. Vi mener ikke at han må kjøpe en til henne, men kanskje gitt henne et par tusen så hun har sjansen til å få kjøpt en bedre bil enn bare til 30 000kr. Vi skulle selv ønsket å hjulpet henne økonomisk, men står selv i ny jobb, og nylig flyttet så det er lite penger til overs.

har litt inntrykk av at Norske menn ikke spanderer så mye på damene sine. ( har selvsagt sett det motsatte også, men synes det hvertfall er slik i den eldre generasjonen).

hva tenker dere om dette? Hadde det vært upassende å spurt han om å hjelpe henne litt med penger? Etter alle årene med gaver og mat hun har investert i han og hans familie synes jo jeg det er fortjent…

Anonymkode: 73980...162

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt dette blir riktig. At hun spanderer mat og gir fine gaver er noe helt annet enn spons til bil. Mulig jeg er firkanta altså.

Anonymkode: 6a18b...1e7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke tenkt dette blir riktig. At hun spanderer mat og gir fine gaver er noe helt annet enn spons til bil. Mulig jeg er firkanta altså.

Ja kanskje, men er heller ikke snakk om å sponse mye. Men å hjelpe henne på vei. For å være uten bil er litt krise, man kommer seg jo ikke rundt…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja kanskje, men er heller ikke snakk om å sponse mye. Men å hjelpe henne på vei. For å være uten bil er litt krise, man kommer seg jo ikke rundt…

Jeg er sikkert kynisk nå, men det er jo hennes problem? Kan hun ikke ta opp et lite billån?

• Liker 2
Skrevet

I og med at dere er lite imponert over mannen og hans familie så hadde jeg i en sånn situasjon bedt mannen om å hjelpe til, uten problem . 
Jeg er kanskje i overkant opptatt av rettferdighet , og da hadde jeg talt moren min sin sak og fremhevet at hun har vært på tilbudssiden i lengre tid, og siden jeg var forhindret fra å hjelpe akkurat nå, så hadde det vært fint om mannen hjalp henne med bilen. 
Det hadde jeg gjort uten å blunke. 
Hadde det kommet et nei så hadde jeg bedt moren min å knipe inn på gjestfriheten 

Anonymkode: e80fc...3d5

• Liker 4
Skrevet

Hvis de har separat økonomi er det litt rart å forvente at han skal hjelpe henne med å kjøpe bil. Kanskje han ikke har så god råd selv? Dette er uansett en sak mellom dem, og hvis moren din har et problem med hvordan økonomien er i forholdet er jo det noe hun selv må ta med kjæresten sin. 

Anonymkode: c0041...b55

Skrevet

Hun bør heller trappe ned på spanderingen, da får hun jo penger til bil. Han må også bidra til felles mat så klart.

Og å kjøpe så dyre gaver til hans familie må jo han stå for.

Anonymkode: c1e2c...7e2

• Liker 5
Skrevet

Ville det ikke vært mer naturlig å snakke med henne om hvordan hun disponerer pengene sine, om dere først skal legge dere i andre voksne menneskers valg og prioriteringer? Å forvente at han skal sponse hennes bilkjøp fordi hun - helt frivillig - er i overkant generøs mot hans barn er bare merkelig.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

I og med at dere er lite imponert over mannen og hans familie så hadde jeg i en sånn situasjon bedt mannen om å hjelpe til, uten problem . 
Jeg er kanskje i overkant opptatt av rettferdighet , og da hadde jeg talt moren min sin sak og fremhevet at hun har vært på tilbudssiden i lengre tid, og siden jeg var forhindret fra å hjelpe akkurat nå, så hadde det vært fint om mannen hjalp henne med bilen. 
Det hadde jeg gjort uten å blunke. 
Hadde det kommet et nei så hadde jeg bedt moren min å knipe inn på gjestfriheten 

Anonymkode: e80fc...3d5

Jeg er helt enig. De er jo et par, og det hun mangler eller han mangler påvirker begges hverdag. Selvfølgelig kunne hun sluttet å kjøpe så mye til dem. Men hun sier bare at hun gir ikke til andre fordi hun forventer noe tilbake. Så er faktisk litt enig her, synes ikke det hadde skadet å snakket med han. Takk for svar!

Skrevet

Jeg hadde blitt alvorlig forbannet om en svigerdatter eller sønn skulle snakket med min mann på mine vegne. Ærlig talt!

• Liker 5
Skrevet

De må selv bestemme hvordan de vil ordne ting, men han burde i hvertfall  begynne å betale for mat innimellom og ikke snylte på henne.

Anonymkode: 5ca32...118

Skrevet
Daria skrev (13 timer siden):

Ville det ikke vært mer naturlig å snakke med henne om hvordan hun disponerer pengene sine, om dere først skal legge dere i andre voksne menneskers valg og prioriteringer? Å forvente at han skal sponse hennes bilkjøp fordi hun - helt frivillig - er i overkant generøs mot hans barn er bare merkelig.

Hvorfor er det så merkelig å  ville gjøre en så fin ting for en eldre dame som gjør altfor mye for ungene sine. Så rare svar i denne tråden. 

Skrevet

Å, ser visst dobbelt nå på morgenen. Dere vil spørre hennes gniene kjæreste om å skaffe en bil til henne. Hmm. Jeg tviler han vil, og det er litt rart å spørre kansje? 

Jeg tror jeg heller hadde snakket med hennes barn. Kansje alle kan spleise. Vet ikke hvor mange dere er? 

Skrevet

Dere bør vel heller ta en prat med henne angående økonomi og at hun bør sette opp et budsjett og ikke leve over evne(ikke gi gaver man ikke har råd til) og å spare opp en buffer.

Dere bør kanskje også ta en prat med henne om at kjærlighet ikke er noe som kan kjøpes.

Anonymkode: 5301b...d52

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

har litt inntrykk av at Norske menn ikke spanderer så mye på damene sine. ( har selvsagt sett det motsatte også, men synes det hvertfall er slik i den eldre generasjonen).

Det er nok ikke så vanlig at norske menn gir biler til damene sine. Heller ikke så vanlig at damer gir bil til mannen sin.

Anonymkode: 1c403...f95

• Liker 2
Skrevet

Mannen din bør anbefale henne å ikke bruke så mye penger på andre inkl dere om hun ikke har råd til å kjøpe seg bil og ting hun trenger. Og spesielt når dere og kjæresten ikke har anledning til å være like gavmild tilbake.

Anonymkode: 04591...822

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det har noe med "norske menn" å gjøre, men heller det at de er godt voksne mennesker som har truffet hverandre sent i livet (?) med barn på hver sin kant, og ikke er samboere. Da er man såpass etablert i utgangspunktet at man kan ha en helt atskilt økonomi.

At hun spanderer såpass på hans barn er jo hyggelig, men har hun det trangt selv burde hun vel trappe ned. Det kan dere snakke med henne om.

Anonymkode: 57263...65c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...