Gå til innhold

Svigermor liker ikke smaker vår.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun liker ikke hvordan vi har det i huset.  En gang kom hun å hengte opp andre gardiner fordi hun ikke likte de vi hadde.  Et bilde hang over sofaen, hun syns ikke det var noe fint og tok det ned og satte det demonstrativt inn i boden. Knagger og hyller i gangen har hun også tatt bort. Vi tok det fram igjen men hun gjorde det samme igjen senere når hun kom tilbake og lurte på hvorfor vi hadde tatt det fram igjen. Hun gir aldri beskjed før hun kommer og plutselig står hun i stua. Har vi låst døra og ikke åpner så ringer hun på til vi åpner. Sambo har snakket med henne flere ganger men det hjelper ikke . Mannen hennes sier heller ikke noe til henne. Jeg begynner å bli lei og tenker at det kan da ikke være normalt å holde på sånn. Gud forby om jeg hadde gjort det samme hjemme hos dem. Noen tips om hva vi kan gjøre?  Flere som har sånne svigermødre?

Anonymkode: b07e6...839

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste svigermødre har annen smak enn barn og svigerdatter/mann, og vice versa. Det er ikke et problem. Problemet her er at hun har null respekt for dere og tramper over dere uten hensyn, og dere lar henne gjøre det. 

Dere får spørre henne om det er greit for henne at dere kommer og bytter ut hennes interiør. Om det ikke er det så får hun respektere at hun har sitt hus og dere har deres, og at alle får velge stil der de bor selv. 

• Liker 40
Skrevet

Søk besøksforbud hos politiet. 

Anonymkode: 664a6...819

• Liker 10
Skrevet

Hun må være mentalt syk. Ikke like svigerdatters smak - svært vanlig. Oppføre seg som det der - ikke normalt.

Anonymkode: 1a768...fa4

• Liker 33
Skrevet

Du får ta ned noen bilder neste gang du er hos henne.

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun liker ikke hvordan vi har det i huset.  En gang kom hun å hengte opp andre gardiner fordi hun ikke likte de vi hadde.  Et bilde hang over sofaen, hun syns ikke det var noe fint og tok det ned og satte det demonstrativt inn i boden. Knagger og hyller i gangen har hun også tatt bort. Vi tok det fram igjen men hun gjorde det samme igjen senere når hun kom tilbake og lurte på hvorfor vi hadde tatt det fram igjen. Hun gir aldri beskjed før hun kommer og plutselig står hun i stua. Har vi låst døra og ikke åpner så ringer hun på til vi åpner. Sambo har snakket med henne flere ganger men det hjelper ikke . Mannen hennes sier heller ikke noe til henne. Jeg begynner å bli lei og tenker at det kan da ikke være normalt å holde på sånn. Gud forby om jeg hadde gjort det samme hjemme hos dem. Noen tips om hva vi kan gjøre?  Flere som har sånne svigermødre?

Hadde nektet henne adgang, tvert. 

Anonymkode: fe959...3d8

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres ut som en mental lidelse for meg. Det er ikke normalt. Du og din mann må sette dere ned og prate med henne. Si ifra hvilke regler som gjelder. At hun ikke kan dukke opp uanmeldt, men må alltid ringe og spørre på forhånd om det passer. At hun ikke kan bestemme for møbleringen hjemme hos dere. At hvis hun holder på med sånt, kan hun ikke være hos dere på besøk igjen noensinne. Og til slutt si at hvis hun ringer konstant på døra, må dere tilkalle politi å fjerne henne for trakassering. Sett klare grenser og krev at hun respekterer dem. Hvis ikke, kutt kontakt og anmeld henne til politiet for trakassering. Kanskje får hun riktig helsehjelp da. 

• Liker 12
Skrevet

Min ekssvigermor dekorerte, hang opp gardiner og byttet ut bilder da jeg var på feire. I tillegg omorganiserte hun i skuffer og skap 😅 nei, det er hverken innafor eller normalt å holde på sånn. 

Anonymkode: 5d6da...14c

• Liker 11
Skrevet

Har hun alltid overkjørt sønnen sin, altså kjæresten din? Og er du en person som ikke sier noe/klarer å sette foten ned? For meg høres det ut som hun har kontrollbehov for sønnen, og fortsetter i samme gate som hun alltid har gjort med ham. 

Anonymkode: 6c5e7...48f

• Liker 8
Skrevet

Det er unormal oppførsel, hvis dette er sant da. Er jo ikke kjerringa selv som skal bo der. Kanskje på tide å minne henne på det?

Anonymkode: f7eb0...67b

• Liker 3
Skrevet

Uakseptabelt, og det at ingen av dere sier ifra er jo nesten verre. Her må du stå opp for ditt hjem, og virkelig ta hun på det neste gang hun kommer. Farmoren min har også vært utrooolig påtrengende hjemme hos pappa og stemoren min, men der har de satt hun på plass. Hun blir jo dødelig fornærmet, men det går jo bra - ingen kan ta deg så til rette. 

Neste gang hun plutselig står i gangen, uten å si ifra først. Da sier du "unnskyld meg, men pleier du å invitere deg inn til venninnene dine? Du får dra hjem igjen for i dag passer det ikke at du er her. Neste gang må du ringe før du kommer

Neste gang hun begynner å fjerne ting sier du "unnskyld meg, men pleier du å fjerne tingene til dine venninner også? Du rører ikke noe i mitt hus, hvis du ikke liker det som er der - må du nesten bare leve med det. Dette er ikke ditt hjem"

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det som slår meg er jo at du og din mann er voksne mennesker. 

Om noen, slekt eller ei, tok seg inn i mitt hus med gardintrapp og nye gardiner så har jeg flerfoldige minutter der jeg enkelt kan stoppe dem, vise dem døren og på veien si noen velvalgte ord om grenser og frekkheten ved å ta seg til rette i andres hus. 

Så hvorfor er dette noe dere valgte å ikke gjøre? Det er spørsmålet her.

Sånn det er nå må dere bare sette henne ned og si at dette er uakseptabel adferd. Hun har ikke lengre lov til å si høyt om hun skulle mene noe om deres hus, bil, hage, barn, hund, klær eller annet. Blir hun bedt om en mening forventer dere at hun gir en høflig, avdempet og hyggelig tilbakemelding, som på sitt absolutt mest kritiske kan være av typen «det er ikke helt min stil», som andre voksne. 

At hun ikke kan ta seg til rette og endre ting er også noe som bør nevnes. 

Inntil dere har oppdratt henne til å være høflig foreslår jeg å møte henne enten hus henne selv eller på kafé/ute. Først når dere er helt sikre på at hun har endret adferd bør dere igjen invitere henne inn i deres hus (dersom dette skjer). Endrer hun ikke adferd er det mest naturlig å aldri invitere henne igjen, og å gradvis avdempe annen kontakt til årlig og så avvikle den helt. Under tiden med oppdragelse er det viktig at dere begge sier «dette var vi klare på at er ting som er ugreie å si. Bestemmer du deg for å være frekk så forlater vi samtalen». Og så gjøre nettopp det - gå.

Anonymkode: 707e1...7de

• Liker 12
Skrevet

Koble ut ringeklokka, send henne melding om at dere trenger en pause fra henne - blokker nummeret hennes. 

Anonymkode: 64b26...bdc

• Liker 2
Skrevet

La henne ringe, koble ut klokka. Si til de som kommer på besøk at klokka ikke virker.

Hvis hun ikke går etter en stund og fortsetter å ringe din mann, så kan han ta telefonen en gang og si dere ikke vil ha besøk uoppfordret, hun må få et ok på forhånd. Fortsetter hun å ringe blokkerer dere henne noen timer.

Jeg hadde unngått henne til hun skjønner greia. Og det er helt uakseptabelt å holde på slik i andres hjem, og ikke minst terrorisere dere for å komme inn.

Anonymkode: 2b9cb...8a8

• Liker 2
Skrevet

Har hun alltid vært så sær? Hun er ikke begynt å utvikle en form for demens? Din svigermor er i hvert fall ikke normal. 

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min har prøvd å snakke med henne uten hell. Hun bare fnyser av det.

Skrevet

Kan dere ikke reise til henne, henge opp dine gamle gardiner, dine knagger, ditt interiør og alt hun har bytta hos dere😂

Anonymkode: cf350...e5a

• Liker 13
Skrevet

Lenke på døra og kun åpne noen cm for å si at det ikke passer med besøk. Koble ut ringeklokka hvis hun klikker. Ring 113 hvis går bananas. Mentalpasient. 

Når hun er tillatt å komme på besøk; rører hun tingene dine tar du og din mann affære før hun rekker å gjemme bort ting og rett og slett drar det ut av hendene hennes. Si at hvis det skjer igjen så må dere få henne innlagt. Hadde ikke orket å dille eller prøve å snakke med et menneske som var så forstyrret. 

Anonymkode: d698c...cc3

• Liker 6
Skrevet
Embla82 skrev (3 timer siden):

De fleste svigermødre har annen smak enn barn og svigerdatter/mann, og vice versa. Det er ikke et problem. Problemet her er at hun har null respekt for dere og tramper over dere uten hensyn, og dere lar henne gjøre det. 

Dere får spørre henne om det er greit for henne at dere kommer og bytter ut hennes interiør. Om det ikke er det så får hun respektere at hun har sitt hus og dere har deres, og at alle får velge stil der de bor selv. 

Når Gud skjønte at han ikke kunne være alle steder på jorden samtidig skapte han mødre.

Når djevlen skjønte at han ikke kunne være alle steder på jorden samtidig skapte han svigermødre.

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av Balian d'Ibelin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...