Gå til innhold

Husregler i boligstrøk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Lurer litt på en ting :

Når skal man være stille (dvs. ikke gjøre noe støyende utenfor huset) i boligstrøk på lørdager ?

Vi hadde en liten session i stad og sagde ved med motorsag. Vi begynte ca 1815 og varte til ca 1920. Vi var redde for klager, men fikk ingen (takk og lov!) Skal sies at vi har lånt motorsag og den skal leveres på mandag. Kan heller ikke bråke med motorsag på søndager, føler jeg. Har heller ikke hatt tilstrekkelig med tid før i dag på dette tidspunkt. Holder det ikke stort sett å være rolig fra 7-8 tiden på en lørdag ang slikt "husarbeid"?

Og søndager ? Vet man egentlig ikke skal gjøre noesomhelst "støyende"/ forstyrrende på søndager, men lurer av nysgjerrighet. Har en nabo som er rimelig aktiv på "utestøy" noen søndager.....

Noen innspill ? Er det en bestemt tid det skal være stille ? Er det en lov/forskrift for dette ?

Takker for tips :)

Kattepus

NB : Det er ikke tett-i-tett-bebyggelse her,, litt spredte hus, men på rekke likevel. Vi bor et sted som er mer skjermet enn de andre i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umm.. der er jeg rimelig usikker ja.. (så hvorfor pokker svarer jeg?? :ler: )

Det må vel brukes skjønn etter hvor mange barnefamilier som bor tett på og slikt. Og søndagssaging.. Slikt plager i allefall ikke meg. Bare man ikke setter igang før klokka 12.. Ehm.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på strøket tror jeg.

Bor selv i et strøk med barnefamilier, unge og gamle, men vi har ingen regler.

Regner med at naboene sier i fra hvis noe plager dem og da tar vi det med godt humør.

Tidene dere sagde høres da ikke gale ut. Har vært borti verre saker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Tror det finnes en nabolov.... Men lørdag til kl. 20-22 er OK. Blir litt mer frustrert når folk setter i gang med bråk søndag morgen - men det er jo ikke bare saging som bråker, hva gjør jeg når barna til naboene starter dagen kl. 07:00 med tråtraktor på plasthjul?!!? Syns nesten det er verre enn saging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-22????? :o

Da hadde ikke guttungen min sovnet....

Tror det er viktig å tenke på hvor mange barnefamilier det er i gata, og leggetider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt; det kommer litt an på hvilke folk som bor i strøket, men før klokka 20 på en lørdag vil vel de fleste akseptere.

Ellers tror jeg hagearbeid, deriblant saging, på søndager er akseptert de aller fleste steder, men vent til litt utpå dagen - etter klokka 12 kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

De fleste ville vel akseptere før kl 20 på lørdag.

Selv ville jeg bedt dem vente litt, slik at sønnen min sovnet. (Jeg sa det til en nabo som borret og borret i beste leggetid. Ba ham vente 15 min. Og da gikk alt greit. Ikke lett å vite sånt om man ikke har barn selv. Men med et smil går det som oftest greit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phuii!

Godt å høre : )

Jeg vil nødig plage folk da jeg vet at det kan være vanskelig med leggetider, eldre, helgefreden osv. Men vi MÅTTE jo bare prøve å få saga ferdig veden da vi måtte levere motorsaga mandags mårran.... Og heller ta sjansen og få litt kjeft. Men det gikk strålende :)

Og det er kjempegreit å høre hva dere mener er OK mht bråk / støy i helgene.....

Tusen takk for svar !

Klem, Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er faste regler.

Ro klokka 23 , 3 fester i året der du kan bråke utover natta.

Og ro på søndager til etter kirketid

Men selvfølgelig tar vi hensyn utover det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...