Gå til innhold

Hvordan skal man opptre ovenfor folk som hallusinerer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier ønsker jeg å finne ut hvordan man skal opptre ovenfor folk som hallusinerer. Skal man realitetsorientere, altså fortelle at dette er noe bare han/hun opplever? Eller skal man overse uttrykkene for hallusinasjoner? 

Jeg har en venn som ofte ser ting som ikke er der, og innimellom er det svært skremmende inntrykk han får. Dette er ikke rusrelatert og han får hjelp - men jeg skulle gjerne følt meg mer trygg på hvordan det er mest hensiktsmessig å opptre.

Jeg har googla en del men det var vanskelig å finne noe som var relevant. Link til et ev godt nettsted blir jeg veldig takknemlig for.

Anonymkode: c063f...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som overskriften sier ønsker jeg å finne ut hvordan man skal opptre ovenfor folk som hallusinerer. Skal man realitetsorientere, altså fortelle at dette er noe bare han/hun opplever? Eller skal man overse uttrykkene for hallusinasjoner? 

Jeg har en venn som ofte ser ting som ikke er der, og innimellom er det svært skremmende inntrykk han får. Dette er ikke rusrelatert og han får hjelp - men jeg skulle gjerne følt meg mer trygg på hvordan det er mest hensiktsmessig å opptre.

Jeg har googla en del men det var vanskelig å finne noe som var relevant. Link til et ev godt nettsted blir jeg veldig takknemlig for.

Anonymkode: c063f...5db

Hmm kan du ikke spørre vennen din vad han ønsker at du gjør? Og om vennen din får hjelp, kan ikke han spørre legen hva som er anbefalt for de som er rundt? 

Anonymkode: d01d5...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er redd, er det viktigste å gi trygghet. Ikke korrigere opplevelsen, men si at du ikke ser det, men vil være der hos han og at han er trygg.

Som den over sier, prat sammen når vennen din er klarere. Hva er viktig for han når han har det ille? Hva tror han vil hjelpe?

Ofte er det viktigste at noen bare er der. Å begynne å rette på vedkommende når det står på som verst, vil bare skape mer stress og frykt.

Anonymkode: c2636...60b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...