AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Planlegger bryllup og er usikker på dette med bryllupsfotograf. Burde man ha en fotograf hele dagen? Og hvor mye bør man bruke på fotograf? Syns mange fotografer er veldig dyre ... Anonymkode: d1da9...be1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Gratulerer med bryllup Jeg er bryllupsfotograf. "Før i tiden" var det vanlige med noen få portrettbilder og det var det. Nå vil de fleste minimum ha bilder fra vielsen + portrettbilder. For å bestemme dere for hvor lenge dere bør ha fotograf tenk igjennom følgende: - er det viktig for dere med bilder av brudepynting (sminke, kle på kjole, bilder sammen med venner og familie før vielse etc)? - er det viktig for dere med bilder av taler og av spontane øyeblikk i løpet av festen? - er det viktig for dere med bilder av brudevals, skjæring av byllupskake etc (om dere skal ha dette)? Om dere finner du at ingen av de overnevnte er viktig, holder det med vielse + portrett (2-3 timer med fotografering). Ønsker dere å få med også brudepynting og litt av middagen er halvdagsfotografering et godt valg, og vil dere ha med dans og kaker er det heldagsfotografering som gjelder. Bryllupsfotografering koster mye penger, men tenk på følgende: Et heldagsoppdrag bruker jeg totalt minst 50 timer på med møter, planlegging, transport, klargjøring av utstyr, fotografering, redigering, levering. Betalingen skal dekke utgifter til transport, utstyr, forsikringer, lagringstjenester, markedsføring, MVA og skatt - derfor er det som ser ut som en stor sum reelt sett ikke en høy timelønn for fotografen. Fotografene er derfor ikke dyre - men summen dere må betale er høy, nettopp på grunn av alt arbeidet involvert. Dere betaler for erfaring og en garanti for gode bilder, men husk at dere alltid kan leie en profesjonell fotograf til deler av dagen, og ha en venn med foto som hobby til å fotografere resten (bare være obs på at disse bildene ikke nødvendigvis er egnet til trykk i album, men de holder i massevis bare for minnene sin del). Anonymkode: 5b95f...e68 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Vi hadde fotograf hele dagen, og det er det beste valget vi tok ifm.bryllupet. Minnene og bildene er jo egentlig det eneste man sitter igjen med etter den store dagen og er utrolig koselig å se tilbake på❤️ En proff fotograf er veldig flink på å fange de fine/morsomme/rørende øyeblikkene, og det ble nesten som å se på en film fra hele dagen etterpå. Ville uten tvil heller lagt mer penger på en profesjonell bryllupsfotograf, og heller droppet andre ting. Anonymkode: 35d52...553 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Vi hadde fotograf i vielsen og til portrett etterpå, og er glad vi valgte det. Vi hadde et lite bryllup, og det hadde vært ukomfortabelt for oss med en fotograf surrende rundt når vi var 15 stk til middag For meg er bilder viktig, og har selv tatt brudebilder. Var nøye med å velge riktig fotograf, en som rett og slett ville løst det ganske likt meg selv -som er stilen jeg liker. Fotograf ble likevel den nest dyreste posten, og det betalte jeg med glede. Det er utrolig mye jobb som legges i utstyr, forberedelser, å få med seg alt selve dagen/være på/veilede, og så alt med sikkerhetskopiering, etterbehandling og alt med det etterpå. Man skal f.eks helst ha to kamerahus, og de koster. Man trenger kraftig pc for å jobbe effektivt. Osv, osv. Husk at du ansetter noen som skal forevige dagen deres, så det er verd pengene, men tenk nøye over hvor mange timer du egentlig har behov for fotografen Anonymkode: 8ebd2...2e1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Vi hadde to familievenner (hobbyfotografer) med speilrefleks så vikk vi fra litt forskjellige vinkler etc. De fikk en flaske whiskey til 1000,- hver som takk for bilder vi var veldig fornøyde med Anonymkode: 8070b...04b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Jeg har en venninne som skal være med litt hele dagen og ta bilder. Hun ville ikke ha noen penger for det, men jeg tenkte å gi henne litt likevel! I tillegg har vi booka en fotograf som egentlig ikke er bryllupsfotograf, men vi digget portrettbildene han tok og "utrykket" hans, så da gikk vi for han! Anonymkode: b0fec...4ce
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Jeg har en i nær familie som er fotograf (ikke portrett), som kommer til å ta med utstyr og ta både oppstilte bilder og bilder gjennom dagen, som hun pleier å gjøre når familien samles uansett. Jeg liker stilen hennes veldig godt. Hadde jeg ikke hatt denne personen ville jeg spurt ei venninne gjøre samme jobben, da jeg har flere venninner som er flinke hobbyfotografer (filmskapere og designere som jobber mye med foto og redigering). Har man noen i familie eller vennekrets som liker å ta bilder og man liker stilen til er jo det et supert alternativ. For meg hadde det vært uaktuelt å ha en fremmed person som tok bilder gjennom hele dagen, jeg liker ikke bli tatt bilder av og blir så stiv og stressa av å tenke på det 🙈 Dessuten syntes jeg det er dyrt å leie inn profesjonell fotograf en hel dag. Når har man egentlig behov for så mange profesjonelle bilder fra dagen? Jeg skjønner jo at man har lyst på noen fine bilder av seg selv når man har pyntet seg og bilder av familie og venner samlet, men det trenger jo ikke å ta en hel dag? Anonymkode: b09c5...8fb 1
Leitz Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 Jeg har tenkt til å gifte meg 1 gang (August 22), så vi har gått for 10 timer med proff fotograf. Ja det er mye penger, men samtidig er det den sjansen vi har for å dokumentere dagen. Liker ikke å bli tatt bilde av, så da synes jeg det er bedre med en proff som vet hva som blir bra og hvordan få oss til å se best ut enn "onkel Ragnar som har sånn fint speilrefleks vettu".
Aviale Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 Det er dyrt med fotograf, men jeg tenker det er verdt det om bilder fra dagen er viktige for deg. Prøv å prioritere heller - ha f.eks fotograf bare på vielsen og til portrettbilder. Etter hva jeg har lest/hørt om fra andres erfaringer, angrer mange på at de ikke brukte mer penger på en skikkelig fotograf. Vi skal ha heldagsfotografering, selv om det spiser en solid del av budsjettet, men jeg tror jeg kommer til å synes at det er verdt det uansett 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå