Momseguri Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Hei dere. Jeg har en gutt som skal begynne i førsteklasse til høsten, og jeg har akkurat oppdaget at vi bor 3 meter på feil side av grensen til den skolen vi trodde skulle bli vår nærskole (skole A) og i stedet må gå på en helt annen skole (B) 😭 Jeg har mild panikk faktisk. Vi har allerede begynt å øve på det jeg trodde skulle være skoleveien, han går i barnehage med flere andre barn som skal starte i førsteklasse på skole A, og vi kjenner ingen som skal starte på skole B. Skoleveien går fra å være 700 meter på fortau, til å bli 1.4km hvor store deler er langs en trafikkert vei uten fortau. Jeg har klaget, men fått avslag fordi trinnet på skole A er fullt (72 elever skal starte til høsten, trinnet har plass til 60...). Det jeg lurer på er: om vi nå flytter inn i skolekretsen, da må jo skolen ta i mot ham? Eller har jeg misforstått? Det går bare ikke at han skal gå på skole B slik vi bor nå, og selv om jeg elsker huset vårt og nabolaget vårt vurderer vi derfor sterkt å flytte 😭 Er det noen som har noen råd? Eller skjønner noe av opptaksreglene? Jeg trodde jo i min naivitet at man bare gikk på sin nærmeste skole jeg 😡
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Vist dere flytter inn i rett sone får han gå på den skolen selv om den er full ja, men vil du virkelig flytte for å få han på den skolen? Anonymkode: adfb8...c32
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Min går nå i 3 klasse og måtte begynne på skole B, fordi vi bodde feil, vi flyttet også så vi var på grensen til den andre skolen,men de hadde ikke plass da heller. Til skole A er det ca 3 min og gå, til Skole B er det ca 23 min og gå. mini var lei seg en god stund,men trives godt nå Anonymkode: 2073e...9c2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 I Bergen er det flytende skolegrenser. Dersom skolen er full flyttes grensen. Det kan endres fra år til år. I utgangspunktet er det også fritt skolevalg, men det hjelper dessverre lite om skolen er full. Da får man bare plass på neste skole. Hilsen lærer i Bergen. Anonymkode: b21f4...d33 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Vi bor slik du beskriver i Bergen. Fikk og mildt panikk fordi skole B hos oss er en stor baseskole med mye iPad-bruk og skole A er en liten, tradisjonell skole med et godt rykte. Som lærer var alternativ A langt bedre mht hva jeg ønsker å gi egne barn. Ringte skole A og det var ingen problem, vi fikk komme på besøksdag og ungene har stortrivdes siden. Prøv å kontakte skolen direkte først og se om de kan løses enkelt. Anonymkode: 1d24d...e4b
Momseguri Skrevet 26. januar 2022 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 21.35): Vi bor slik du beskriver i Bergen. Fikk og mildt panikk fordi skole B hos oss er en stor baseskole med mye iPad-bruk og skole A er en liten, tradisjonell skole med et godt rykte. Som lærer var alternativ A langt bedre mht hva jeg ønsker å gi egne barn. Ringte skole A og det var ingen problem, vi fikk komme på besøksdag og ungene har stortrivdes siden. Prøv å kontakte skolen direkte først og se om de kan løses enkelt. Anonymkode: 1d24d...e4b Jeg har tatt kontakt direkte med skolen, men fått (veldig) negativt svar. Det er fullt 😢 Jeg tror faktisk vi bare flytter! Men hvordan vet du om skolene er baseskoler eller tradisjonelle skoler, eller hvilket rykte de har? Det eneste jeg vet er at Fridalen er veldig dårlig (pga. avis-oppslag...) og på skolenes nettsider er det jo umulig å finne ut av noe som helst!
Momseguri Skrevet 26. januar 2022 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 17.34): Vist dere flytter inn i rett sone får han gå på den skolen selv om den er full ja, men vil du virkelig flytte for å få han på den skolen? Anonymkode: adfb8...c32 Det har jo mye å si for logistikken i hverdagen vår, så ja, det er oppe til vurdering. Men de vil ikke gi oss plass nå fordi de er 15 elever for mye på trinnet allerede, så da skjønner jeg ikke hvorfor vi skal få plass om vi flytter heller.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 Har du klaget formelt, eller kun til skolen? Det skal litt til før sprengt kapasitet går foran nærskoleprinsippet, så jeg ville iallefall klaget formelt til Bergen kommune her. https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Narskole-og-skolekretsgrenser/Narskoleprinsippet-og-skolekretsgrenser/ Anonymkode: fb437...89f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 Momseguri skrev (7 timer siden): Jeg har tatt kontakt direkte med skolen, men fått (veldig) negativt svar. Det er fullt 😢 Jeg tror faktisk vi bare flytter! Men hvordan vet du om skolene er baseskoler eller tradisjonelle skoler, eller hvilket rykte de har? Det eneste jeg vet er at Fridalen er veldig dårlig (pga. avis-oppslag...) og på skolenes nettsider er det jo umulig å finne ut av noe som helst! Jeg har flere venner med barn på Fridalen, og de er fornøyd. Det er ikke sånn at et par avisoppslag forteller hele sannheten. Helt ærlig er det andre skoler i det området jeg ville vært mer skeptisk til. Anonymkode: c9f5a...c25
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #10 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har flere venner med barn på Fridalen, og de er fornøyd. Det er ikke sånn at et par avisoppslag forteller hele sannheten. Helt ærlig er det andre skoler i det området jeg ville vært mer skeptisk til. Anonymkode: c9f5a...c25 Og jeg kjenner flere som har jobbet der. Ingen av de jobber der lenger. Det sier jo litt. Anonymkode: 40d88...85d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #11 Skrevet 26. januar 2022 Vi bor rett på grensa mellom 2 skoler og fikk velge. Men da var det ledig plass på begge skolene. En venninne av meg opplevde at grensen plutselig ble flyttet og barnet måtte begynne på en annen skole enn den som opprinnelig var nærskolen. Som flere skriver: Grensene er flytende. Du kan risikere at barnet må gå på den skolen dere har fått tildelt selv om dere flytter. Nettopp fordi skolen er full og da plasseres nye barn på andre skoler med ledig plass Anonymkode: 4731a...1d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå