Gå til innhold

Kan trygdede forvente en grei inntektssøkning i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at det er forventet lønnshopp hos mange. Er trygdede en slik gruppe tror dere? Folk med lav inntekt sliter ekstra nå.

Anonymkode: b37b4...bc1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvilsomt, vi pleier ikke å få så veldig særlig økning...

Anonymkode: dcb39...b89

• Liker 6
Skrevet

De gir med ene hånden og tar enda mer fra den andre. Da vi fikk ekstra i fjor satte de skatten min opp tilsvarende + litt til så jeg gikk faktisk i minus. Har sjekka status de siste årene så i stedet for å gå opp går det nedover med inntekten. Sånn at de som har penger får litt ekstra. De siste to årene har jeg fått over 20 000 mindre utbetalt i året, jeg er ufør.

Anonymkode: 66e54...1cc

• Liker 2
Skrevet

Kommer aldri til å skje.. blir bare å betale mer i skatt. Er bare de i jobb som trenger lønnshopp vettu. Vi uføre må betale like mye for mat, strøm, leie/ lån osv.. som de som har en jobb!

Anonymkode: e3dbe...806

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kommer aldri til å skje.. blir bare å betale mer i skatt. Er bare de i jobb som trenger lønnshopp vettu. Vi uføre må betale like mye for mat, strøm, leie/ lån osv.. som de som har en jobb!

Trygdede lever generelt billigere enn folk i jobb. Mindre i aktivitet/energiforbruk.  Mindre klesbehov. Osv.

Anonymkode: cecf9...38c

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trygdede lever generelt billigere enn folk i jobb. Mindre i aktivitet/energiforbruk.  Mindre klesbehov. Osv.

Vel, mange trygdede har store medisinske utgifter... det er dyrt å være syk!

Anonymkode: dcb39...b89

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror mange uføretrygdede ville vært i jobb hvis de hadde fått nok penger, utdannelse og tilrettelagt arbeidsplass. Det er trist at NAV ikke gir alle som vil en sjanse på arbeidsmarkedet.

Noen mennesker er unemployable og de kan man heller trygde.

Noen mennesker er syke og kan ikke jobbe. De burde ha en trygd de kan leve av. Ikke alle kan jobbe ved siden av.

• Liker 15
Skrevet

Syns faktisk at om to trygdede mennesker finner hverandre og vil bo sammen, så skulle de ikke straffes økonomisk. Noen kroner til personlig frihet ala hobby, frisørbesøk eller fotpleie ønskes selv om en har blitt to. 

Anonymkode: c09bd...5e8

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Var ikke det jeg snakket om. Skjønner du ikke at de tingene jeg ramset opp er like dyre for en trygdet som en i jobb??

• Liker 8
Skrevet

Tror trygdede må vente lenge på en grei inntektsøkning. Tvert imot tror jeg det kommer til å bli stadig trangere økonomisk for trygdede i Norge.

Oljefesten er over.

Anonymkode: f6bfc...29f

• Liker 8
Skrevet
Høysesongen skrev (36 minutter siden):

Jeg tror mange uføretrygdede ville vært i jobb hvis de hadde fått nok penger, utdannelse og tilrettelagt arbeidsplass. Det er trist at NAV ikke gir alle som vil en sjanse på arbeidsmarkedet.

Noen mennesker er syke og kan ikke jobbe. De burde ha en trygd de kan leve av. Ikke alle kan jobbe ved siden av.

Det er ikke NAV som avgjør hvem som får en sjanse på arbeidsmarkedet, det er arbeidsgiversiden i arbeidsmarkedet. De kan «skumme fløten» (velge og vrake, altså velge de beste) så lenge det er flere som søker jobb enn det er jobber, altså et overskudd av arbeidskraft. Hadde det vært underskudd på arbeidskraft ville situasjonen vært en annen. Det er mange årsaker til at vi har et overskudd av arbeidskraft, én av dem er at mange norske bedrifter har flyttet produksjonen sin til lavinntektsland for å kutte lønnskostnader og øke overskuddet. Kapitalismen, globalismen og grunnleggende markedsmekanismer er noen andre.

Anonymkode: f830c...e69

• Liker 7
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke NAV som avgjør hvem som får en sjanse på arbeidsmarkedet, det er arbeidsgiversiden i arbeidsmarkedet. De kan «skumme fløten» (velge og vrake, altså velge de beste) så lenge det er flere som søker jobb enn det er jobber, altså et overskudd av arbeidskraft. Hadde det vært underskudd på arbeidskraft ville situasjonen vært en annen. Det er mange årsaker til at vi har et overskudd av arbeidskraft, én av dem er at mange norske bedrifter har flyttet produksjonen sin til lavinntektsland for å kutte lønnskostnader og øke overskuddet. Kapitalismen, globalismen og grunnleggende markedsmekanismer er noen andre.

Anonymkode: f830c...e69

Akkurat nå er det faktisk motsatt. Det er mange ledige stillinger og umulig å få tak i folk. Allikevel går antall trygdede opp og folk er permiterte i flere år. Viljen det står på? 

Anonymkode: 41cfe...3a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat nå er det faktisk motsatt. Det er mange ledige stillinger og umulig å få tak i folk. Allikevel går antall trygdede opp og folk er permiterte i flere år. Viljen det står på? 

De som trygdes (og sikkert endel av dem som er permittert) har som regel ikke kompetansen arbeidslivet skriker etter akkurat nå. Det er ikke sånn at jobb er jobb… 

Men at de som nå har vært koronapermittert i snart to år burde ha blitt styrt over i retning av andre jobber (også hvis det involverer flytting), det er en annen sak. 

Anonymkode: 3618b...33c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakket ikke politikerne om at arbeidsledigheten er nå tilbake på samme nivå som før pandemien? Grunnen til at det er bemanningskrise nå er fordi mange i yrkene skole, barnehage og helsevesen tilbringer så mye tid i karantene, er blitt sykmeldte eller bytter jobb (sykepleier f.eks. er helt utslitte og orker ikke mer) at de ikke har nok folk. Du kan ikke bare hive inn hvem som helst i en sykepleierstilling. 

Anonymkode: 434cf...91f

• Liker 2
Skrevet

Ja, i fjor ble det opp 5%, hvilket som var veldig bra. Samt litt lavere skatt nå etter nyttår.

I år regner jeg med mellom 3.5-4%. Da skal jeg være veldig fornøyd:-)

Anonymkode: 74120...ff8

• Liker 2
Skrevet

Det blir nok fine lønnshopp i år ja, for at vi skal være i stand til å betale de nye høye strømregningene. 

Anonymkode: 47f57...e96

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leser at det er forventet lønnshopp hos mange. Er trygdede en slik gruppe tror dere? Folk med lav inntekt sliter ekstra nå.

Anonymkode: b37b4...bc1

En ting er lønnshopp, en annen ting er regulering utifra inflasjonen. 

I fjor fikk trygdede lønnshopp utover inflasjonen, og endte rundt 5%. Det vil ikke skje i år at vi får lønnshopp. 

Men inflasjonen var i fjor på 5,3%. Så selv om vi ikke får lønnshopp, så vil nok trygdene ende opp med en økning på rundt 5,3% i vår. 

Det er jeg ganske sikker på. 

For trygdede vil ikke få redusert kjøpekraft i år, særlig ikke hvis det ropes om lønnshopp i arbeidssektoren i tillegg til inflasjonen. Jeg tipper de ender på rundt 6-6,5%.

Anonymkode: ffe05...705

• Liker 2
Skrevet

Det får vi inderlig håpe, og gjerne en god sum, som hjelper på etterslepet de siste årene. Har vi penger til å støtte terrorister, bør vi i hvert fall ha penger til våre egne. Å bli trygdet er ikke et valg, selv om mange liker å tro det.

Anonymkode: 4c1f9...1ea

• Liker 8
Skrevet
Høysesongen skrev (På 24.1.2022 den 17.24):

Helt enig. Det er mange uføretrygdede med restarbeidsevne og både ønske og lyst til å delta i arbeidslivet om forholdene hadde vært lagt til rette for det. Mange har også utdanning og god erfaring fra arbeidslivet fra før av, men det kommer de ikke langt med når de ikke er velkommen i arbeidslivet. 

Trygdede, eventuelt syke og svake som ikke passer overpresteringsmodellen i arbeidslivet, har blitt ekskludert. 

Men klart, vi har 78 000 arbeidsledige også i Norge, som i utgangspunktet er frisk og klar for jobb, disse bør kanskje inkluderes først så langt det lar seg gjøre. 

Hadde NAV og arbeidslivet fungert som det skal, så tror jeg nok at mange trygdede også kunne bidratt i arbeidslivet selv uten særlig lønn, men med full trygd. Men slik fungerer ikke velferdsstaten. Det er innvilgelse av uføretrygd, og du er avglemt. 

AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 17.56):

Tror trygdede må vente lenge på en grei inntektsøkning. Tvert imot tror jeg det kommer til å bli stadig trangere økonomisk for trygdede i Norge.

Oljefesten er over.

Anonymkode: f6bfc...29f

Oljefesten er over? Du er klar over at det skal letes etter olje som aldri før fremover? Det har Ap og Sp sørget for. Og du vet at oljefondet går som det suser gjennom investeringer i tillegg? 

Nånei, ingenting å stresse for. 

Anonymkode: ffe05...705

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Kaster inn en brannfakkel her, heter det virkelig lønnshopp når det er snakk om økning av trygdeytelser? 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...