Gå til innhold

Sliter med å komme i gang med bacheloroppgaven.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står på stedet hvil. Ikke aner jeg hvor jeg skal begynne, og ikke aner jeg hvordan jeg ønsker at oppgaven skal skrives. Jeg har valgt metode og to-tre problemstillinger, men jeg regner med at spesielt problemstillingene kommer til å endre seg noe. Vi har i tillegg et krevende emne som går samtidig med bachelorskriving, jeg er derfor ekstra stressa og nervøs.

Har hatt noen timer med veileder, men hun mener at jeg bør være mer selvstendig og komme meg skikkelig i gang. Føler ikke at jeg kan mase på henne. Har heller ikke så mange medstudenter jeg kan snakke med. Fristen for innlevering er 15.mai, og tiden går fort. Føler allerede at jeg er kommet for sent i gang, selv om jeg har samlet inn noe litteratur som jeg ønsker å bruke.

Kan du gi meg noen gode råd og støttende ord? Føler meg helt alene i verden akkurat nå!

Anonymkode: 6190b...206

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal også levere 15. mai og har ikke startet i det hele tatt 

Anonymkode: d5248...18a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal også levere 15. mai og har ikke startet i det hele tatt 

Anonymkode: d5248...18a

Kjempeskummelt synes jeg, faktisk overveldende. Jeg sitter omtrent å rister fordi jeg er så stressa!!
Er ikke du stressa over å ikke ha begynt?

Ts

Skrevet

Null stress😊 Skrev bacheloroppgaven på 2 uker og fikk A. Du har goooood tid👍🏻

Anonymkode: a4d3d...a36

• Liker 1
Skrevet

Er det systematisk litteraturstudie du skal gjøre? Da må du isåfall bestemme deg for hvilke databaser du skal bruke og så gjøre systematiske søk. Så må du kvalitetsvurdere artiklene og du bør lage matriser til alle artiklene. Da er du godt i gang når du har gjort dette.

Anonymkode: 66bbb...2bb

• Liker 3
Skrevet

Null stress😊 Skrev bacheloroppgaven på 2 uker og fikk A. Du har goooood tid👍🏻

Anonymkode: a4d3d...a36

Det der er vel ikke helt å anbefale.. Du var utrolig heldig som fikk A, men det er nok en sjeldenhet for noen som kun har brukt to uker på oppgaven.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Jeg også, har funnet problemstilling og alt slikt, men det er så utrolig vanskelig å strukturere teorien. Hilsen ei som leverer masteroppgave 15 mai. :cry3:

Anonymkode: 9c708...10e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg også, har funnet problemstilling og alt slikt, men det er så utrolig vanskelig å strukturere teorien. Hilsen ei som leverer masteroppgave 15 mai. :cry3:

Anonymkode: 9c708...10e

Det er nok mange av oss som sitter litt fast underveis. Jeg håper at det løsner for deg veldig raskt. Kjempetøft at du skal skrive master, ønsker deg masse lykke til! Oppdater oss gjerne her om hvordan det går underveis! Så kan vi kanskje støtte hverandre ❤️

Ts

• Liker 1
Skrevet

Har du tilgang på andre studenter sine oppgaver? Jeg følte at det var fint for inspirasjon å se hvordan de har lagt det opp.

Åpne et dokument og sett opp en disposisjon. Punkter som du vil ha med, noen ganger hjelper det å bygge opp et skjelett og så ser man lettere hva som bør være med.

Anonymkode: 9262e...214

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det systematisk litteraturstudie du skal gjøre? Da må du isåfall bestemme deg for hvilke databaser du skal bruke og så gjøre systematiske søk. Så må du kvalitetsvurdere artiklene og du bør lage matriser til alle artiklene. Da er du godt i gang når du har gjort dette.

Anonymkode: 66bbb...2bb

Har ikke hørt om systematisk litteraturstudie faktisk. Men ja, det er primært litteraturstudie jeg skal bruke som metode :)

Ts

Skrevet

Har du tilgang på andre studenter sine oppgaver? Jeg følte at det var fint for inspirasjon å se hvordan de har lagt det opp.

Åpne et dokument og sett opp en disposisjon. Punkter som du vil ha med, noen ganger hjelper det å bygge opp et skjelett og så ser man lettere hva som bør være med.

Tusen takk for tips. Ja, det har jeg tilgang til. Men man vet jo ikke noe om hvordan deres oppgave har blitt bedømt, så det er litt risky føler jeg. Men tenker jeg må kjenne på magefølelsen og bruke hodet, for å tenke meg til  hvordan andres oppgave har blitt vurdert :)

Ts

• Liker 1
Skrevet

Oi er du meg? 😄 Måtte faktisk sjekke innlegget ditt for å se om jeg hadde skrevet det en sen kveld for en uke siden eller noe uten å huske det. Men alle detaljer stemte ikke. Hva studerer du da? Historie her. 

Anonymkode: 77440...d97

Skrevet

Oi er du meg? 😄 Måtte faktisk sjekke innlegget ditt for å se om jeg hadde skrevet det en sen kveld for en uke siden eller noe uten å huske det. Men alle detaljer stemte ikke. Hva studerer du da? Historie her. 

Anonymkode: 77440...d97

Haha, vi er nok flere som sliter litt da 😂 Det er innenfor arealplanlegging.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for tips. Ja, det har jeg tilgang til. Men man vet jo ikke noe om hvordan deres oppgave har blitt bedømt, så det er litt risky føler jeg. Men tenker jeg må kjenne på magefølelsen og bruke hodet, for å tenke meg til  hvordan andres oppgave har blitt vurdert :)

Ts

Neida, det vet man jo ikke. Men sånn generell oppbygging. Du ser jo selv hva du synes ser bra ut (og ikke). Neste gang du er på veiledning kan du også spørre om tips til konkrete oppgaver som fikk god vurdering som du kan lese.

• Liker 1
Skrevet

Neida, det vet man jo ikke. Men sånn generell oppbygging. Du ser jo selv hva du synes ser bra ut (og ikke). Neste gang du er på veiledning kan du også spørre om tips til konkrete oppgaver som fikk god vurdering som du kan lese.

Tusen takk, igjen! Det var også et godt tips :)

Ts

Skrevet

Det er så vanskelig å komme igang! Tror ikke jeg kom igang med masteroppgaven min før i februar, og jeg hadde også deadline 15.mai. Fikk heldigvis karra meg til en B (selv om jeg vurderte å droppe alt og melde meg på pærra underveis 😂

Mitt beste tips er å sette opp disposisjon med alle overskrifter i et dokument, og så se hva du allerede nå kan begynne å skrive på. Og les oppgaver fra tidligere studenter for å få inspirasjon - ligger i Brage (om de ikke har byttet system siden sist). For meg handla det mye om disiplin, så anbefaler også at du forsøker å få på plass rutiner for når du jobber og når du har fri. 

Lykke til! 🙌

Anonymkode: 489de...2d5

• Liker 1
Skrevet

Støtter det å lese andre oppgaver + sette opp en disposisjon/et skjellett. Da får man ikke den "blank side"-følelsen som er helt overveldende.

Tenk også hva du tror er det letteste kapitlet og så bare skriver du det, feks metode. Tenk på det som en kladd. Vis det til veileder for å få noen konkrete tilbakemeldinger (jeg gjorde dette med min master men endte med å reskrive hele metodekapitlet men det var fint for å komme i gang) 

En annen fin ting å gjøre om det er litteraturbasert er å lese et par av artiklene du skal ha som grunnlag og skrive notater om dem. Bare skriv litt fritt om hver artikkel + hva som er viktig, marker setninger du tenker kan være sitater osv.

Anonymkode: bfd0b...5be

• Liker 3
Skrevet

En ting til, som noen ganger hjalp meg da jeg stod fast: det er lettere å redigere dårlig tekst enn ingen tekst ;) De gangene det var vanskelig å komme i gang så prøvde jeg å bare skrive noe blabla om temaet. Kjempedårlig, men det var en tekst. Så kunne jeg skrive om og legge til og vips var det blitt noenlunde brukbart.

• Liker 5
Skrevet

Mitt tips er å bare begynne å skrive. Det første du skriver blir uansett endret 20 ganger før innlevering, så bare å begynne. Ikke tenk så mye på teorie eller at det skal være 100% perfekt! Begynn med en setning og så to og så en halvside. Til slutt har du skrevet alt for mye og må korte ned i stedet 😅😅

Anonymkode: 7bed4...eff

• Liker 2
Skrevet

Hva spør man om på veiledningene?

Anonymkode: fc6e8...90b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...