Gå til innhold

Til aleneforsørgere som har barn over 18: Bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn over 18 år kan få bidrag om de fortsatt går på vgs, og regelen er at barnet da søker selv og får det utbetalt til seg selv. 

Jeg ønsker konkrete erfaringer fra andre aleneforsørgere om hvordan dere har løst denne situasjonen. Selv om barnet blir 18, har jo foresatt de samme utgiftene. Jeg synes det blir rart om 18-åringen skal få flere tusen kroner til eget bruk mens den foresatte mister mange tusen kroner til forsørgelse. 

Har du en annen voksen person å dele utgifter med, er det ikke deg jeg spør. 

Anonymkode: 8600e...f19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke i den situasjonen selv, men en venninne var. 

Hun løste det ved å snakke med barnet sitt. Datteren var enig i at det ble for dumt at hun skulle få pengene i egen lomme på den måten og overfører dem til mor minus en avtalt sum hun får ha i lommepenger 😊

• Liker 5
Skrevet

Ved 18 års alder så tenker jeg at det er på sin plass å søke litt ekstra jobber ved siden av skole, og selv bidra med en sum for å bo hjemme. Slik som studenter som bor på hybel må gjøre.

Anonymkode: 03a79...13a

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet

Mor, Far og barn snakker sammen og kommer til enighet.

Skrevet
altflyter skrev (9 minutter siden):

Er ikke i den situasjonen selv, men en venninne var. 

Hun løste det ved å snakke med barnet sitt. Datteren var enig i at det ble for dumt at hun skulle få pengene i egen lomme på den måten og overfører dem til mor minus en avtalt sum hun får ha i lommepenger 😊

Takk for relevant svar. 

Tar gjerne mot flere relevante svar :) 

• Liker 2
Skrevet

Ikke erfaring selv, men tenker at en fornuftig løsning er at ungdommen overtar ansvaret for å betale for en del egne utgifter med bidraget, altså utgifter som du har hatt på vegne av ungdommen til nå. Telefonutgifter, treningsutgifter, transportutgifter, klær, frisør mm. Du kan for eksempel se på sifo-budsjettet på hva som er vanlig å bruke på disse postene, eller du kan selv se hva du til nå har brukt på disse elementene for ungdommen. Uansett er det fint trening å ha ansvar for disse regningene selv. Hvor stort bidrag vil det være snakk om i måneden? 

• Liker 7
Skrevet
Nasse Nøff skrev (1 minutt siden):

Hvor stort bidrag vil det være snakk om i måneden? 

4000. Jeg tenker at det blir veldig mye på personlig forbruk i måneden. Jeg tenker også at jeg trenger noen av de pengene til å dekke mat/strøm/husleie/forsikring osv og at det er mer fornuftig enn frisør, klær og andre unødvendige ting (mat i kantina og russetid). 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

4000. Jeg tenker at det blir veldig mye på personlig forbruk i måneden. Jeg tenker også at jeg trenger noen av de pengene til å dekke mat/strøm/husleie/forsikring osv og at det er mer fornuftig enn frisør, klær og andre unødvendige ting (mat i kantina og russetid). 

Bare vent til nurket finner ut at h*n har krav på bidrag fra begge foreldrene om h*n flytter for seg selv...

• Liker 8
Skrevet

SIFO sier at månedssum er 10.158. 

Skrevet
Whistler skrev (Akkurat nå):

Bare vent til nurket finner ut at h*n har krav på bidrag fra begge foreldrene om h*n flytter for seg selv...

Ja, den tid den sorg i så fall. 

Skrevet

Enig i at 4.000 i måneden er litt mye til egen disposisjon.  Vet du hva du nå dekker for h*n på mobil, treningsutgifter og transportutgifter mm i måneden? Kanskje dere kan bli enige om at h*n dekker denne typer regninger selv, og i tillegg betaler deg for eksempel 1.000 til 2.000 kroner i måneden for bokostnader/felles mat? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Meningen med at bidraget skal gå til en 18 åring er vel nettopp for at det til en viss grad skal brukes til å dekke sine utgifter selv, ikke til personlig forbruk mens foreldrene forsørger som før. Forstår ikke helt problemet.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg snakket med eksmannen da sønnen vår ble atten (sønnen bodde hos meg), og vi ble enige om at han betalte barnebidrag til meg ett år ekstra, siden sønnen vår fortsatt gikk på skole. Det var aldri snakk om å gi dette til sønnen. Det er jeg som betaler mat og drikke og alt annet her i huset, og det var det pengene gikk til. Å gi dem til sønnen ville bare medført at de ble gamet bort i stedet. Ikke snakk om at jeg betaler maten til en som sitter og gamer opp alle pengene som skulle gått til mat.

Eksmannen var helt enig og betalte barnebidraget til min konto som før.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet

Er ikke det «vanlige» at den forelderen som har barnet boende hjemme ikke betaler bidrag (bidraget er jo mat og husly), mens det den andre forelderen betaler går til tenåringen som brukes på regninger (telefon, trening, buss), klær og lommepenger? 

Får tenåringen veldig mye kan man jo bli enig om at x antall kroner skal spares?

Anonymkode: 7766a...cb6

Skrevet

Jeg aner ikke hvordan dette blir. Sønnen er 16 nå, men her er far/min ektemann død.. Jeg er ufør, på minstesats ,og funderer fælt på hvordan jeg skal greie det økonomisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Meningen med at bidraget skal gå til en 18 åring er vel nettopp for at det til en viss grad skal brukes til å dekke sine utgifter selv, ikke til personlig forbruk mens foreldrene forsørger som før. Forstår ikke helt problemet.

Hvis du ikke forstår problemet høres det ikke ut som du er aleneforsørger med barn over 18, egentlig. 

Million skrev (7 minutter siden):

Jeg snakket med eksmannen da sønnen vår ble atten (sønnen bodde hos meg), og vi ble enige om at han betalte barnebidrag til meg ett år ekstra, siden sønnen vår fortsatt gikk på skole. Det var aldri snakk om å gi dette til sønnen. Det er jeg som betaler mat og drikke og alt annet her i huset, og det var det pengene gikk til. Å gi dem til sønnen ville bare medført at de ble gamet bort i stedet. Ikke snakk om at jeg betaler maten til en som sitter og gamer opp alle pengene som skulle gått til mat.

Eksmannen var helt enig og betalte barnebidraget til min konto som før.

Samme tenker jeg. Men min eks vil ikke betale bidrag i det hele tatt, ikke før og ikke nå, så vi kan ikke løse dette slik, dessverre. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke det «vanlige» at den forelderen som har barnet boende hjemme ikke betaler bidrag (bidraget er jo mat og husly), mens det den andre forelderen betaler går til tenåringen som brukes på regninger (telefon, trening, buss), klær og lommepenger? 

Får tenåringen veldig mye kan man jo bli enig om at x antall kroner skal spares?

Tenåringen skal spare, mens jeg sliter med å få det til å gå rundt økonomisk? 

• Liker 2
Skrevet
Malursk skrev (3 minutter siden):

Jeg aner ikke hvordan dette blir. Sønnen er 16 nå, men her er far/min ektemann død.. Jeg er ufør, på minstesats ,og funderer fælt på hvordan jeg skal greie det økonomisk. 

Uff, det forstår jeg :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slik jeg tenker også. Bidraget går direkte til tenåringen slik at hen betaler enkelte utgifter selv istedenfor. En fin måte å lære og bli mer selvstendig også.

• Liker 2
Skrevet
Malursk skrev (3 minutter siden):

Jeg tror at i ditt tilfelle så må du nesten be barnet ditt (når han eller hun blir 18) om å ta seg en ekstrajobb, og begynne og betale for maten hjemme. Det er rett og slett snakk om å overleve. Man kan ikke forsørge to voksne personer på en minstetrygd. Det må barnet lære. 

Anonymkode: f7d2c...77d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke forstår problemet høres det ikke ut som du er aleneforsørger med barn over 18, egentlig. 

Forskjellen er at 18 åringen i større grad må forsørge seg selv, siden bidraget går rett til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...