Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer ikke i fond nå, men skal igang med det. Bør jeg vente litt, eller kan det være et gunstig tidspunkt å kjøpe nå? Hvilke fond anbefaler dere isåfall?

Anonymkode: 6ecd1...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg sparer ikke i fond nå, men skal igang med det. Bør jeg vente litt, eller kan det være et gunstig tidspunkt å kjøpe nå? Hvilke fond anbefaler dere isåfall?

Anonymkode: 6ecd1...19b

Det er betydelig bedre om du starter sparingen nå enn tidlig i Januar, for nå har markedet hatt en fall på ca. -10% / grensen for det vi kaller "korreksjon". VI har hatt en hard start på året og du kjøper da til reduserte priser sammenlignet med starten av året.

Jeg kan ikke spå om markedet går enda mer ned evt. med 10% til / går i pluss fra nå av. Jeg ville kjøpt med penger du har råd til å tape evt. så kunne du spre det ut over februar, mars, april hvis du føler deg tryggere på det.

• Liker 1
Skrevet
Nevian skrev (30 minutter siden):

Et øyeblikk nå var det faktisk så vidt i pluss til og med. Det sier noe om situasjonen når det kan gå ned 4,5 % og deretter komme opp i pluss igjen...

Pachka Sigaret skrev (28 minutter siden):

Vi venter spent på en av de store kjempene (Microsoft) i USA legger frem sine kvartalvise inntekter. Jeg spår at de gikk i pluss på grunn av gode salgstall på sine IT-tjenester.

I skrivende stund så ligger faktisk Microsoft i pluss +0.05% på Nasdaq Composite. Men det hopper frem og tilbake mellom negativ og pluss.

Haha. Nå ler jeg. +0,22 as we speak.

Anonymkode: 6e233...62d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pachka Sigaret said:

De reklamerer med svært billige aksjekjøp ved å ta ned gebyret for unge kunder slik at det kan koste så lite som 1 kr å handle aksjer. Det fører til at unge kvinner og menn tar alt for høy risiko ved å kjøpe enkeltaksjer, og jeg så i en artikkel fra DN at det har kommet mange flere amatører/småsparere inn på aksjemarkedet som eier under 5 aksjer.

Dette er en latterlig stor risiko og avskyelig at DNB oppforderer til. Fond er derimot bedre for amatører å kjøpe, men DNB fond er dyrt og dårlig. Jeg inspiserte et tilfeldig utvalg DNB-fond og nesten 100% av dem hadde lavere avkastning enn indeksen de sammenlignet seg mot, det betyr at du betaler DNB for en tjeneste som ikke leverer! Den har aldri gjort det!

En viktig del av spillet aksjehandel er risikostyring og en god databasert strategi. Er vel der amatører og småsparere feiler mest (inkludert meg selv). Det hele blir bare følelsesstyrt Lotto. Ca 5-10% av sparepengene kaller jeg lekepenger der jeg kjøper og selger enkeltaksjer to-fire ganger pr uke. Jeg har gjort dette i noen år, men innrømmer å aldri ha slått børsen. Dvs at de samme kronene på indexfond ville gitt mer avkastning og jeg hadde spart tid. Men da hadde jeg vel gått og lurt på om jeg kunne slått børsen, nå har jeg langvarige indikasjoner på at jeg ikke kan det med den tiden jeg kan sette av til "hobbyen". Den lærepengen har kostet noen tusenlapper og det gjelder de aller fleste som prøver seg har jeg lest. Bør også huske at suksessinvesteringer vi hører om i vennegjengen er kun det de vil fortelle. Alle tapene hører vi sjeldnere om. Proffene er fornøyd om de vinner på 60% av aksjekjøpene og taper på 40%. For amatørene blir det fort omvendt 40/60 fordi man ikke kan konkurrere med aksjerobotene/datamaskinene til de store meglerhusene som selger seg lynkjapt ut i tide mens vi sneiler sitter igjen med skjegget fullt av postkasser.

Anonymkode: 09a50...5cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Haha. Nå ler jeg. +0,22 as we speak.

NASDAQ stengte på +0,63 etter å ha vært ned rundt 4,5% midt på dagen. Det er jo sprøtt. Og jeg som forventet rundt -5%. 

Snur det, eller var det et blaff? Vi får vente å se hva FED finner på på onsdag, men jeg har ingen tro på renteendring nå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

NASDAQ stengte på +0,63 etter å ha vært ned rundt 4,5% midt på dagen. Det er jo sprøtt. Og jeg som forventet rundt -5%. 

Snur det, eller var det et blaff? Vi får vente å se hva FED finner på på onsdag, men jeg har ingen tro på renteendring nå. 

Veldig overraskende! Men bra for meg som bare har kjøpt, og ikke solgt - og som ikke har planer om å selge, heller. Har noen kroner jeg skal ha inn i markedet i morgen, jeg er bare usikker på om jeg skal kjøpe fond eller BTC.

Anonymkode: e1b9a...55f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig overraskende! Men bra for meg som bare har kjøpt, og ikke solgt - og som ikke har planer om å selge, heller. Har noen kroner jeg skal ha inn i markedet i morgen, jeg er bare usikker på om jeg skal kjøpe fond eller BTC.

Anonymkode: e1b9a...55f

Jeg for min del har prioritert ETH innenfor krypto. Tenker at den har større potensiale langsiktig enn BTC, selv om det er mye av det samme i de begge. Du får kjøre en real risikoanalyse. Fond er sikrest, men krypto kan være smartere. Kan...

Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Det er dette som er risikoen ved aksjer og aksjefond. På kvinneguiden kan det til tider virke som om godt er sikker sparing. Det er det ikke. Man kan tape masse på å spare i fond, spesielt om man er avhengig av å realisere på et tidspunkt man ikke kan velge selv. 
Nå går det ned, men det vil etter alle solemerker gå opp igjen. 

Selvfølgelig kan man tape, det er vel ingen som hevder noe annet. Ts spør om råd for utselging nå eller avventing, ikke om generell risiko ved aksjesparing. 

Anonymkode: e4ea6...c12

Skrevet

Hva bør vi gjøre med innskuddspensjon? Jeg har hatt offensiv profil, men endret til moderat før jul. Endret til lav risiko i går. Minste aksjeandelen jeg kunne ha var 20%. Men kan verdien på fondet fortsatt stupe? De 80%, hvor sikkert er disse plassert?

Da tenker jeg ved et globalt kollaps, noe som jo ‘skal’ skje iht det grønne skiftet… vet bare ikke akkurat når. Men virker jo som om det er noe på gang.

Anonymkode: f9f49...0d0

Skrevet

Tråden er slått sammen med tilsvarende emne.

- Rhodiola, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde du hypotetisk sett holdt pengene I fondet I 2008 så hadde du fortsatt hatt mangedoblet gevinst i dag 😉

Anonymkode: 1b0c9...964

Nettopp. For å si det sånn: jeg angrer på at jeg ikke kjøpte mye mer enn jeg gjorde i mars/april 2020. Har man penger å avse i noe tid,er nedturene de beste mulighetene.

Anonymkode: a0b0d...d83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp. For å si det sånn: jeg angrer på at jeg ikke kjøpte mye mer enn jeg gjorde i mars/april 2020. Har man penger å avse i noe tid,er nedturene de beste mulighetene.

Anonymkode: a0b0d...d83

Jeg gikk all in i mars 2020, slengte inn hele bufferen og lot det stå til. Glad for det nå! Tåler en brukbar nedgang uten å gå i minus. Men dommedagsprofetene her inne var jo akkurat like negative da, og hylte og skreik om at man måtte selge seg ut før man tapte alt. Tenker jeg heller kjøper litt ekstra nå og så fortsetter å sitte stille i båten.

Anonymkode: b29d5...770

Skrevet

Ytterligere 2000 ned i dag😣

Anonymkode: eb97f...f85

Skrevet

Børsraset fortsetter. Ned i EU i går, opp i USA. I dag opp i EU, men dramatisk ned i USA (hittil - alt kan skje - stenger kl 2230).

Spennede tider! 

Og imorgen har FED møte! 😄 

Men jeg tror det blir bra. Det blir ingen renteheving denne gang. Og da skyter vi opp mot helga igjen! Men skulle det bli renteheving, da er korreksjonen offisiell, og spenn beltene i månedene fremover ;) Helst ikke logg inn for å følge med på fondene, er mitt tips! 

Anonymkode: 9c919...1cf

Skrevet

Hvorfor går det så fort ned, men aldri så fort opp? 

Anonymkode: 6c99c...9ad

• Liker 1
Skrevet

Hm. Er jeg dum om jeg kjøper mine første aksjer ifond nå. Er penger jeg kan tape. Har spred de på forskjellige type indexfond. Burde jeg vente litt eller er det bare å hoppe i det. Jeg har tiårperspektiv og mer

Anonymkode: 1c481...53e

Skrevet

sorry skrivefeil. 

Anonymkode: 1c481...53e

Skrevet

Jeg har spyttet inn 10.000 i kveld på fire forskjellige norske/nordiske fond som har gått veldig ned i det siste. Satser på at det snur fort og bærer frukter.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har spyttet inn 10.000 i kveld på fire forskjellige norske/nordiske fond som har gått veldig ned i det siste. Satser på at det snur fort og bærer frukter.

Om ikke annet, så kan det kanskje bære grønnsaker.

Anonymkode: bf106...8ce

Skrevet

Wow. En rekyl i det europeiske markedet i dag. Opp 2,3 - 3,0%, og Norge fører an! 

Anonymkode: 9c919...1cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...