AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #61 Skrevet 24. januar 2022 Pachka Sigaret skrev (3 minutter siden): Den fyren der liker bare ikke at Ukraina snur fra å være vennlig mot Russland til å prøve å bli med i internasjonale avtaler og EU-institusjoner. De klarte ikke å forgifte landet med korrupsjon som var planen deres, det kom mange protester fra folket og presidenten fra Kremlin ble kastet ut. Så kom de og tok Krim, og etter alle sanksjonene så er vanlige russere nå enda fattigere på grunn av hva? Et lite område? Og nå er de altså så sur for at de ikke klarte det at de må prøve å presse NATO til å aldri la Ukraina bli med i alliansen, tror de virkelig at EU og NATO gir etter for slikt press? Hvis Russland sender inn de troppene i Ukraina igjen får de hele den vestlige verden mot seg (igjen), men denne gangen blir det mye, mye større og sterkere motreaksjon enn forrige gang. Nå har de ingenting å bruke for å støtte opp at de har rettmessig rett til dette landet/området. Tror du virkelig ikke at det vil skape enorme internasjonale konsekvenser? Hvis de invaderer Ukraina så vil ikke Europa sitte der og følge med på situasjonen uten å gjøre noe. Putin liker ikke demokratiet som blir etablert nært Russland med støtte fra EU-institusjoner, han er en autokratisk leder som er redd for å miste sin innflytelse i området. Han vil ha bort vestlig innflytelse fra sine naboland. Han vil at Ukraina aldri skal få være med i NATO, han vil ha sine "allierte" naboland i egne trygge hender. Det er en direkte trussel mot hans eget regime at Ukraina ikke blir like korrupt og diktatorisk som Russland. Hvor lenge blir russere å akseptere dette her? Aksjemarkedet har vært gjennom at Russland tok en bit av Ukraina før, dette er ikke noe nytt. Jeg stoler på at våre styresmakter klarer å håndtere denne situasjonen korrekt. Russland kommer til å sende en atombombe en å trekke seg ut av ukraina. Dette blir krig. Det er 100% sikkert. Russland har ingenting å tape. NATO er invitert til krig. Spørsmålet er , blir det krig NÅ eller i vår? Hvor lenge klarer vi å drøye dette? Jeg er jamme ikke sikker Anonymkode: 3c2d2...347
Pachka Sigaret Skrevet 24. januar 2022 #62 Skrevet 24. januar 2022 6 minutter siden, Thepig said: Og mens pengene dine råtner vekk på sparekonto har aksjemarkedet gått oppover. Når du da kjøper er fremdeles markedet høyere enn om du hadde kjøpt hver måned. Hvis vedkommende bare hadde lagt alle pengene inn i oktober så hadde de bare gått i 0 nå siden verdiene bare har gått opp og så ned igjen, så det er virkelig en svært dårlig strategi....
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #63 Skrevet 24. januar 2022 Det er en korreksjon som følge av frykt, og ikke fakta. Slapp av. Anonymkode: 6e233...62d 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #64 Skrevet 24. januar 2022 Er det noen trøst, så har det stupt nesten over hele linja. Sitter selv i tap akkurat nå i aksjer, men jeg har holdt på i noen år og av erfaring så er dette nok en korreksjon i markedet. Jeg legger vekk aksjene i en skuff så lenge og tar å logger meg på om en mnd og to igjen for å se for å se hvordan det står til da. Røde tall er jo vondt å se, så bare sitt ro i båten visst du klarer det. Husk på at mange nå som har det kjipt. Børsen stuper, høye strømregninger, muligens sentralbanken setter renta enda mer opp og bensin prise fortsatt høyt for dei som fortsatt kjører fossilbiler Anonymkode: ce110...fd4 1
Peanut Skrevet 24. januar 2022 #65 Skrevet 24. januar 2022 Jeg følger med hver dag, men har ikke tenkt å gjøre en dritt 1
Pachka Sigaret Skrevet 24. januar 2022 #66 Skrevet 24. januar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Russland kommer til å sende en atombombe en å trekke seg ut av ukraina. Dette blir krig. Det er 100% sikkert. Russland har ingenting å tape. NATO er invitert til krig. Spørsmålet er , blir det krig NÅ eller i vår? Hvor lenge klarer vi å drøye dette? Jeg er jamme ikke sikker Anonymkode: 3c2d2...347 Det tror jeg ikke på. Russland har alt å tape på det her. En atombombe? Tror du dette er Cuba-krisen? Nei. Fikk du med deg at de har forsøkt å destabilisere Ukraina til de grader? De forsøker nå hardere enn aldri før. Det ble konstitusjonell krise i Ukraina når de forsøkte å uggydliggjøre anti-korruptsjonslovene fra 2014. De vil at Ukraina skal distansere seg fra Vesten. De får det ikke til! 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen trøst, så har det stupt nesten over hele linja. Sitter selv i tap akkurat nå i aksjer, men jeg har holdt på i noen år og av erfaring så er dette nok en korreksjon i markedet. Jeg legger vekk aksjene i en skuff så lenge og tar å logger meg på om en mnd og to igjen for å se for å se hvordan det står til da. Røde tall er jo vondt å se, så bare sitt ro i båten visst du klarer det. Husk på at mange nå som har det kjipt. Børsen stuper, høye strømregninger, muligens sentralbanken setter renta enda mer opp og bensin prise fortsatt høyt for dei som fortsatt kjører fossilbiler Anonymkode: ce110...fd4 Det er surt at alt er så ustabilt i verden og på noen tastetrykk så har banken i løpet av årene frem mot 2024 økt rentekostnadene mine med hundre tusener for hver gang. Ingenting innen finans er gratis. Nå er det på tide å betale. En ting er sikkert og det er at det er lite smart å selge når markedet er på bunnen. Selg bare hvis du absolutt trenger de pengene nå, jeg tipper du ikke gjør det? Det gjør ikke jeg. Jeg kan fint vente i mange år for å se om de klarer å komme tilbake på samme nivå igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #67 Skrevet 24. januar 2022 Jeg satte inn rundt 2 million i globalt indeksfond i fjor… skal bruke de om en 10 år, ca.. Er fremdeles i puss, men lurer på om jeg burde ta de ut..? Anonymkode: 9c96b...cd1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #68 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men når datoen er 1-2 år fremover i tid så tar man det vel ikke ut nå? Da er man jo garantert å selge med tap. Anonymkode: 924fd...c25 Risikoen er å selge med enda større tap, det finnes ingen garanti for at de faktisk går opp igjen og ikke lengre ned på den tiden. Og når pengene har stått i 7 år så er det ikke snakk om å selge med tap men å selge med litt mindre gevinst enn før jul. Stor forskjell. Anonymkode: 1b0c9...964
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #69 Skrevet 24. januar 2022 Interessant utvikling i tek-bransjen i dag. NASDAQ Comp var ned 4% for et par timer siden, men hentet seg inn og ligger nå rundt -1,40% og er på solid opptur. Hva som gjør dette har jeg ikke fått tak på enda, men jeg var sikker på at NASDAQ kom til å smelle i bunn i dag etter å ha sett hvordan ting utviklet seg i Europa. Anonymkode: 6e233...62d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #70 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Russland kommer til å sende en atombombe en å trekke seg ut av ukraina. Dette blir krig. Det er 100% sikkert. Russland har ingenting å tape. NATO er invitert til krig. Spørsmålet er , blir det krig NÅ eller i vår? Hvor lenge klarer vi å drøye dette? Jeg er jamme ikke sikker Anonymkode: 3c2d2...347 Frykter det samme. Putin har drevet krigføring på mange fronter allerede. Elektronisk krigføring på mange nivå med spionasje og manipulering av demokratiske valg, de store folkestrømmene av fremmedkulturelle som invaderer Europa er en del av Putins plan om å destabilisere Europa, energikrisen bidrar Putin aktivt til, mye ligger til rette for en fysisk krig. Putin er aggressiv, Kina er nok en viktig støttespiller i dette. Hvem vet om ikke korona også stammer fra samme allianse. Anonymkode: 3d676...f88
Gjest loveli Skrevet 24. januar 2022 #71 Skrevet 24. januar 2022 Det er jo nå det er salg! Har investert 50.000,- denne uken i litt ulike ting. Ja, det kan falle mer, men jeg føler meg sikker på at pengene på lang sikt vil formere seg. Sånne vanlige folk som meg burde ikke prøve å treffe bunnen eller toppen, for det er når man spekulerer slik at man kan gå på en smell. Man får helle shorte pengene dersom man vil leke seg litt. Eller spille Lotto. Strategien min er å kjøpe og holde over flere år.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #72 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg satte inn rundt 2 million i globalt indeksfond i fjor… skal bruke de om en 10 år, ca.. Er fremdeles i puss, men lurer på om jeg burde ta de ut..? Anonymkode: 9c96b...cd1 JA SELVFØLGELIG Anonymkode: 3c2d2...347
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #73 Skrevet 24. januar 2022 Hva betyr det at det er en korreksjon? Anonymkode: 34088...93f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #74 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva betyr det at det er en korreksjon? Anonymkode: 34088...93f Korreksjon er en markedrespons på at prisene på aksjene har vokst for høyt over tid og da blitt overpriset. En prisjustering, markedet henter seg inn. Er helt vanlig, og skjer i små og større grader. Offisielt brukes uttrykket ved et fall på rundt 10% eller mer. Men korreksjon brukes oftere og oftere under små fall også, og i perioder man opplever et lite fall, men at aksjeprisene står og stamper. F.eks et fall på 6%, og så står det å stamper på det trinnet i mange måneder med små opp og nedturer. Anonymkode: 6e233...62d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #75 Skrevet 24. januar 2022 mamma til gogutta skrev (2 timer siden): Hvis ts har hatt aksjer i 7 år, og hadde 50 % stigning på det meste, selger hen vel ikke med tap, men antakelig en ganske pen gevinst… Ja, pr i dag har jeg rundt 75.000 i gevinst, men det må jo skattes av når jeg tar dem ut. Anonymkode: 711c6...b68
Nevian Skrevet 24. januar 2022 #76 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant utvikling i tek-bransjen i dag. NASDAQ Comp var ned 4% for et par timer siden, men hentet seg inn og ligger nå rundt -1,40% og er på solid opptur. Anonymkode: 6e233...62d Et øyeblikk nå var det faktisk så vidt i pluss til og med. Det sier noe om situasjonen når det kan gå ned 4,5 % og deretter komme opp i pluss igjen...
Pachka Sigaret Skrevet 24. januar 2022 #77 Skrevet 24. januar 2022 1 minutt siden, Nevian said: Et øyeblikk nå var det faktisk så vidt i pluss til og med. Det sier noe om situasjonen når det kan gå ned 4,5 % og deretter komme opp i pluss igjen... Vi venter spent på en av de store kjempene (Microsoft) i USA legger frem sine kvartalvise inntekter. Jeg spår at de gikk i pluss på grunn av gode salgstall på sine IT-tjenester. I skrivende stund så ligger faktisk Microsoft i pluss +0.05% på Nasdaq Composite. Men det hopper frem og tilbake mellom negativ og pluss.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #78 Skrevet 24. januar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Mine fond har steget. Anonymkode: eeee8...0ee Siste uka? Godt plukket i så fall. Jeg har dillet med fond de siste tjue åra, men har aldri hatt over 50% av formuen der. Nå ligger det meste av formuen i nedbetalt bolig og bil. En "læresetning" som det kanskje er noe i er at når taxisjåfører, svigermor og "alle" begynner å snakke om aksjer og fond så er det på tide å selge seg ut. Har litt følelsen at vi har vært der de siste månedene. Børsen er et slags pyramidespill. De rikeste og oftest best informerte kommer inn tidlig i aksjer/fond på vei opp. Noen har til og med ulovlig innsideinformasjon (som tv-serien Exit). Så brer informasjonen seg nedover i folkedypet og til slutt er det amatørene som sitter igjen med svarteper når de rike forlengst har solgt seg ut og man får nedgang. Synes det er nokså guffent av DnB å kjøre full guffe med reklame for fond nå, ser det hver dag nå, virker som det særlig er rettet mot unge kvinner, de er ofte nybegynnere. På den annen side, når fondene har sunket en del så er de billige og da bør man kjøpe. Problemet er å vite når bunnen er nådd. Det kan være en liten dipp eller det kan være starten på større nedganger ala 1929, 1987 eller 2008. Etter sånne store lange nedganger er det kun de modigste som går inn på nytt og avisene slutter å skrive om fond og "spareøkonomene" i bankene fordufter på mystisk vis. Nedre grense er 0. Derfor, ikke sett alle sparepengene i fond. Anonymkode: 09a50...5cb
Pachka Sigaret Skrevet 24. januar 2022 #79 Skrevet 24. januar 2022 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Siste uka? Godt plukket i så fall. Jeg har dillet med fond de siste tjue åra, men har aldri hatt over 50% av formuen der. Nå ligger det meste av formuen i nedbetalt bolig og bil. En "læresetning" som det kanskje er noe i er at når taxisjåfører, svigermor og "alle" begynner å snakke om aksjer og fond så er det på tide å selge seg ut. Har litt følelsen at vi har vært der de siste månedene. Børsen er et slags pyramidespill. De rikeste og oftest best informerte kommer inn tidlig i aksjer/fond på vei opp. Noen har til og med ulovlig innsideinformasjon (som tv-serien Exit). Så brer informasjonen seg nedover i folkedypet og til slutt er det amatørene som sitter igjen med svarteper når de rike forlengst har solgt seg ut og man får nedgang. Synes det er nokså guffent av DnB å kjøre full guffe med reklame for fond nå, ser det hver dag nå, virker som det særlig er rettet mot unge kvinner, de er ofte nybegynnere. På den annen side, når fondene har sunket en del så er de billige og da bør man kjøpe. Problemet er å vite når bunnen er nådd. Det kan være en liten dipp eller det kan være starten på større nedganger ala 1929, 1987 eller 2008. Etter sånne store lange nedganger er det kun de modigste som går inn på nytt og avisene slutter å skrive om fond og "spareøkonomene" i bankene fordufter på mystisk vis. Nedre grense er 0. Derfor, ikke sett alle sparepengene i fond. Anonymkode: 09a50...5cb De reklamerer med svært billige aksjekjøp ved å ta ned gebyret for unge kunder slik at det kan koste så lite som 1 kr å handle aksjer. Det fører til at unge kvinner og menn tar alt for høy risiko ved å kjøpe enkeltaksjer, og jeg så i en artikkel fra DN at det har kommet mange flere amatører/småsparere inn på aksjemarkedet som eier under 5 aksjer. Dette er en latterlig stor risiko og avskyelig at DNB oppforderer til. Fond er derimot bedre for amatører å kjøpe, men DNB fond er dyrt og dårlig. Jeg inspiserte et tilfeldig utvalg DNB-fond og nesten 100% av dem hadde lavere avkastning enn indeksen de sammenlignet seg mot, det betyr at du betaler DNB for en tjeneste som ikke leverer! Den har aldri gjort det! Endret 24. januar 2022 av Pachka Sigaret
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #80 Skrevet 24. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, pr i dag har jeg rundt 75.000 i gevinst, men det må jo skattes av når jeg tar dem ut. Anonymkode: 711c6...b68 For å slippe skatt i første omgang kan man ta de halvveis ut. Til ASK. Aksjesparekonto. Da blir de liggende der som penger og da slipper du å skatte. Først når du skal bruke pengene til noe annet enn å kjøpe aksjer/fond må man flytte de over til vanlig konto. Da må du skatte. Men å ha de stående som penger har også sine problemer, inflasjonen er vel økende og på 4-5% nå så den kjøpekraften forsvinner da årlig. Anonymkode: 09a50...5cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå