AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #41 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du skal bruke pengene om bare 1-2 år (og da trenger pengene), og stresser med svingningene, tenker jeg du kanskje bør si deg fornøyd etterhvert. Med tanke på den korte tidshorisonten du har igjen, kan du jo vurdere om du har tilstrekkelig med penger, og da si deg fornøyd med den stigningen som har vært og dermed ta ut (deler av) pengene nå. Det er jo du selv som må vurdere om det kanskje er lettere å leve med en sånn beslutning. Mest sannsynlig er dette bare en liten dupp, og markedet vil ta seg opp igjen, og historikken tilsier at du sannsynligvis vil tjene på å ha pengene i fond frem til du tenger de. Men det kan man aldri vite med sikkerhet. Selv har jeg store deler av beholdningen globale indeks fond. Disse har gått ned ca 13000 siden årsskiftet, men likevel økt ca 35 000 siste halvåret. Tenker derfor dette er en relativt liten dupp, og helt vanlig og noe man egentlig må være forberedt på med penger i aksjer… Om noe vil jeg kjøpe meg opp nå, men jeg sitter i en annen situasjon enn deg siden jeg ikke må selge om kort tid… Anonymkode: 366ae...55e Er forøvrig veldig enig med deg. Om man føler horisonten er for kort til at man ikke føler seg trygg lengre så ville jeg også solgt 😊 så fort pengene er øremerket med en dato så har de ikke noe i markedet å gjøre. Anonymkode: 1b0c9...964 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #42 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er forøvrig veldig enig med deg. Om man føler horisonten er for kort til at man ikke føler seg trygg lengre så ville jeg også solgt 😊 så fort pengene er øremerket med en dato så har de ikke noe i markedet å gjøre. Anonymkode: 1b0c9...964 Men når datoen er 1-2 år fremover i tid så tar man det vel ikke ut nå? Da er man jo garantert å selge med tap. Anonymkode: 924fd...c25 1
Rosa Dartle Skrevet 24. januar 2022 #43 Skrevet 24. januar 2022 Hvis du har planer om å bruke de til boligkjøp i nærmeste framtid bør du absolutt ringe banken og ta en prat om hva du tenker og for veiledning, og vurdere å flytte dem til en høyrentekonto i stedet. Jeg har penger i fond, men til pensjon, så jeg lar de stå siden det er sparing i et langtidsperspektiv.
Thepig Skrevet 24. januar 2022 #44 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nå i slike tider det er lurt å kjøpe Anonymkode: 6b8c8...b1d Sounds great doesn't work.....av den enkle grunn at man må spare opp penger som man imellom tiden ikke får satt inn i et marked som går opp.
Agathe Skrevet 24. januar 2022 #45 Skrevet 24. januar 2022 Jeg tror ikke dette går fort over, det er en ganske mørk tid i verden med mange faktorer som kan kjøre økonomien nedover. Spesielt har USA mye å si for hva som skjer, og der er det særdeles mørkt for tiden, med covid, varemangel, inflasjon handelskrig med Kina og på toppen av det kommer hele Ukraina-situasjonen. Hvis du totalt sett sitter med en god fortjeneste så er det noe som heter gevinstsikring også. Dette er synsing fra meg, det kan snu om en uke, men jeg tror vi skal et godt stykke ned før det evt stiger igjen.
Pachka Sigaret Skrevet 24. januar 2022 #46 Skrevet 24. januar 2022 Jeg har lagt inn kjøpsordre på lille 16.000 kr og skal kjøpe mer etter onsdag litt avhengig av hva FED gjør
Pachka Sigaret Skrevet 24. januar 2022 #47 Skrevet 24. januar 2022 (endret) 4 minutter siden, Agathe said: Jeg tror ikke dette går fort over, det er en ganske mørk tid i verden med mange faktorer som kan kjøre økonomien nedover. Spesielt har USA mye å si for hva som skjer, og der er det særdeles mørkt for tiden, med covid, varemangel, inflasjon handelskrig med Kina og på toppen av det kommer hele Ukraina-situasjonen. Hvis du totalt sett sitter med en god fortjeneste så er det noe som heter gevinstsikring også. Dette er synsing fra meg, det kan snu om en uke, men jeg tror vi skal et godt stykke ned før det evt stiger igjen. Vi er allerede inne i en korreksjon med mye frykt i markedet, hvis det kommer renteøkninger på onsdag kan det hende vi ser nedgang på -20% slik som i 2020, jeg kjøper nå og stålsetter meg for at det stuper ut uken og i mars med penger på bok for å spekulativt kjøpe før en evt. oppgang, men vi kan også få det slik at FED lurer seg unna spørsmålet rundt inflasjon og renteøkning på onsdag - noe som i teorien kan forårsake at det fyker oppover igjen. Verden er kaos og pengekranene holder på å stenges. Men snart kommer tallslippene til de store USA-firmaene og rentebeslutningene, noe som vil ryste markedene markant i løpet av de neste mnd. Dette blir svært spennende! Endret 24. januar 2022 av Pachka Sigaret
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #48 Skrevet 24. januar 2022 Thepig skrev (9 minutter siden): Sounds great doesn't work.....av den enkle grunn at man må spare opp penger som man imellom tiden ikke får satt inn i et marked som går opp. Jeg skjønner ikke problemstillingen? Jeg har månedlig trekk til vanlig sparekonto, og når markedet går i dass, sånn som nå, slenger jeg alt i fond. Anonymkode: 924fd...c25
mamma til gogutta Skrevet 24. januar 2022 #49 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men når datoen er 1-2 år fremover i tid så tar man det vel ikke ut nå? Da er man jo garantert å selge med tap. Anonymkode: 924fd...c25 Hvis ts har hatt aksjer i 7 år, og hadde 50 % stigning på det meste, selger hen vel ikke med tap, men antakelig en ganske pen gevinst… 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #50 Skrevet 24. januar 2022 Det er nå man sitter stille i båten. Jeg har planer om å kjøpe litt nå. Anonymkode: 94178...b51 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #51 Skrevet 24. januar 2022 Det kommer til å bli helt kirse. Folk kommer til å tape alt. Nå mobiliserer nato. Alle som kjenner historien skjønner at vi er mye nærmere krig enn det mediene er ute og rapporterer. Markedene kommer til å kollapse og jernteppet legger seg over europa di neste årene. Ikke bra Anonymkode: 3c2d2...347
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #52 Skrevet 24. januar 2022 mamma til gogutta skrev (1 minutt siden): Hvis ts har hatt aksjer i 7 år, og hadde 50 % stigning på det meste, selger hen vel ikke med tap, men antakelig en ganske pen gevinst… Joda, men markedet går jo ganske sikkert opp igjen før han trenger pengene. Jeg kunne også solgt fondet mitt nå og stått igjen med gevinst, men jeg anser det jo allikevel som å selge med tap i en nedgangsperiode. Anonymkode: 924fd...c25 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #53 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, men markedet går jo ganske sikkert opp igjen før han trenger pengene. Jeg kunne også solgt fondet mitt nå og stått igjen med gevinst, men jeg anser det jo allikevel som å selge med tap i en nedgangsperiode. Anonymkode: 924fd...c25 Markedene går ikke opp i krigstid. Skjønner du at nato er klar? Du håper på at øst-eropas dummeste diktator er fornuftig og trekker seg tilbake. Det skjer jo ALDRI. Folk som fortsatt har fond i pluss bør selge NÅ Anonymkode: 3c2d2...347
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #54 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Markedene går ikke opp i krigstid. Skjønner du at nato er klar? Du håper på at øst-eropas dummeste diktator er fornuftig og trekker seg tilbake. Det skjer jo ALDRI. Folk som fortsatt har fond i pluss bør selge NÅ Jeg og fondet mitt har vært ute en vinternatt før så jeg er ikke bekymret Anonymkode: 924fd...c25 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #55 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg og fondet mitt har vært ute en vinternatt før så jeg er ikke bekymret Anonymkode: 924fd...c25 har de vær ute i verdenskrig???? dæven du har et gammelt fond Anonymkode: 3c2d2...347
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #56 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): har de vær ute i verdenskrig???? dæven du har et gammelt fond Anonymkode: 3c2d2...347 Det blir jo ikke verdenskrig, ta det bare helt med ro. Anonymkode: 924fd...c25 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #57 Skrevet 24. januar 2022 Jeg tror ikke folk tar inn over seg eller skjønner at vi er i en boble og at markedene før eller senere kommer til å gå på en smell? Det er veldig dumt å kjøpe nå om vi skal videre ned f.eks. 50%. Hvis denne "finanskrisen" kommer nå er det lenge før forventet, men samtidig har det skjedd en del ting som kan utløse i det siste. USA har bare trykket opp penger av ingenting. Hva skjer nå, når det blir renteøkning igjen og kapital ikke er gratis lenger? Inflasjonen har allerede begynt å komme. De som roper "kjøp kjøp kjøp!" nå kan ha rett, men de kan også ha veldig, veldig feil. Jeg kan ikke spå fremtiden, men det er ikke bare jeg som sitter med en frykt for dette. Ting kan i alle fall gå begge veier, og senest i 2008 hadde vi et 50%-fall. Anonymkode: 77894...d26 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #58 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det blir jo ikke verdenskrig, ta det bare helt med ro. Anonymkode: 924fd...c25 Snakk om å være blåøyd. Halve europa er mobilisert og det selv uten at Russland har gjort noe siden advarslene kom. Europa er i økonomiske ruiner as we speak. Anonymkode: 3c2d2...347
Thepig Skrevet 24. januar 2022 #59 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg skjønner ikke problemstillingen? Jeg har månedlig trekk til vanlig sparekonto, og når markedet går i dass, sånn som nå, slenger jeg alt i fond. Anonymkode: 924fd...c25 Og mens pengene dine råtner vekk på sparekonto har aksjemarkedet gått oppover. Når du da kjøper er fremdeles markedet høyere enn om du hadde kjøpt hver måned. 2
Pachka Sigaret Skrevet 24. januar 2022 #60 Skrevet 24. januar 2022 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker said: Markedene går ikke opp i krigstid. Skjønner du at nato er klar? Du håper på at øst-eropas dummeste diktator er fornuftig og trekker seg tilbake. Det skjer jo ALDRI. Folk som fortsatt har fond i pluss bør selge NÅ Anonymkode: 3c2d2...347 Den fyren der liker bare ikke at Ukraina snur fra å være vennlig mot Russland til å prøve å bli med i internasjonale avtaler og EU-institusjoner. De klarte ikke å forgifte landet med korrupsjon som var planen deres, det kom mange protester fra folket og presidenten i lommen på Kremlin ble kastet ut. Så kom de og tok Krim, og etter alle sanksjonene så er vanlige russere nå enda fattigere på grunn av hva? Et lite område? Og nå er de altså så sur for at de ikke klarte det at de må prøve å presse NATO til å aldri la Ukraina bli med i alliansen, tror de virkelig at EU og NATO gir etter for slikt press? Hvis Russland sender inn de troppene i Ukraina igjen får de hele den vestlige verden mot seg (igjen), men denne gangen blir det mye, mye større og sterkere motreaksjon enn forrige gang. Nå har de ingenting å bruke for å støtte opp at de har rettmessig rett til dette landet/området. Tror du virkelig ikke at det vil skape enorme internasjonale konsekvenser? Hvis de invaderer Ukraina så vil ikke Europa sitte der og følge med på situasjonen uten å gjøre noe. Putin liker ikke demokratiet som blir etablert nært Russland med støtte fra EU-institusjoner, han er en autokratisk leder som er redd for å miste sin innflytelse i området. Han vil ha bort vestlig innflytelse fra sine naboland. Han vil at Ukraina aldri skal få være med i NATO, han vil ha sine "allierte" naboland i egne trygge hender. Det er en direkte trussel mot hans eget regime at Ukraina ikke blir like korrupt og diktatorisk som Russland. Hvor lenge blir russere å akseptere dette her? Aksjemarkedet har vært gjennom at Russland tok en bit av Ukraina før, dette er ikke noe nytt. Jeg stoler på at våre styresmakter klarer å håndtere denne situasjonen korrekt. Endret 24. januar 2022 av Pachka Sigaret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå