AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Det har jo svingt veldig mye i fond og aksjer i det siste. Spesielt noen av fondene mine er opp mot 15% ned. Jeg sitter egentlig i ro, men hva tror dere? Vil det gå opp snart eller fortsette å synke en stund til? Er litt fristet til å putte inn litt ekstra nå. Sitter du i ro, investerer mer eller tar ut i disse tider? Anonymkode: fda83...bd7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Ja spesielt fondet ditt som er nummer 3 fra topp tenker jeg. Anonymkode: e535f...119 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Sparer som før. Langsiktig sparing, så jeg bryr meg ikke om svingninger. Anonymkode: 10549...ca3 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Ikke bry deg om svingninger. Det er naturlig, og vil skje fra tid til annen. Ting er nødt til å korrigeres. Bare stå i ro. Faktisk bør du investere mer når svingningene er på bunnen. Det er da du tjener penger. Er det en ting som er sikkert, er at med tid og stunder så henter alle fondene seg inn og når nye rekorder. Børsene skal opp, opp og opp med årene. Langt opp etter mange år. Så tenk større enn akkurat nå. Anonymkode: 9c919...1cf 1
Forundret.. Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Jeg ser at hos meg så har det dalt med over 15000 de siste månedene 😬
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #6 Skrevet 24. januar 2022 For øvrig skal du ikke prøve å time markedet med å selge og kjøpe fond utifra svingninger. Det klarer du aldri time perfekt. Og det er utrolig lett å gå på en stor smell ved å gjøre det. At du selger på bunn pga du blir redd røde tall og kjøper på topp pga at alt ser jo så bra ut. Herregud så mange ganger folk går i den fella. Jeg har gjort det selv. Særlig i starten da jeg prøvde å time markedet 3 ganger. Tror jeg tapte 15 000,- på å gjøre det. Anonymkode: 9c919...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For øvrig skal du ikke prøve å time markedet med å selge og kjøpe fond utifra svingninger. Det klarer du aldri time perfekt. Og det er utrolig lett å gå på en stor smell ved å gjøre det. At du selger på bunn pga du blir redd røde tall og kjøper på topp pga at alt ser jo så bra ut. Herregud så mange ganger folk går i den fella. Jeg har gjort det selv. Særlig i starten da jeg prøvde å time markedet 3 ganger. Tror jeg tapte 15 000,- på å gjøre det. Anonymkode: 9c919...1cf Jeg gjør forøvrig ikke det. Jeg har fast trekk og sparer en sum inn i fondet hver måned. Har langsiktig perspektiv. Det jeg lurer på er om jeg burde legge inn ekstra nå eller om jeg skal vente på at det synker enda litt mer😁 TS Anonymkode: fda83...bd7 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjør forøvrig ikke det. Jeg har fast trekk og sparer en sum inn i fondet hver måned. Har langsiktig perspektiv. Det jeg lurer på er om jeg burde legge inn ekstra nå eller om jeg skal vente på at det synker enda litt mer😁 TS Anonymkode: fda83...bd7 Den er vanskelig. For det tar fort 2-5 virkedager før handelen kommer igjennom. Jeg ville ventet litt til. Kanskje ut uken for å se ting an. Fordi FED skal ha rentemøte i USA på onsdag, og en drøss med selskaper skal denne uken legger fram kvartalsrapportene. I tillegg til noe andre potensielle møter og hendelser denne uken som er relevant for markedet. Man så hvordan det gikk med Netflix som stupte 12% pga dårlige tall. Noe sier meg at vi skal enda litt mer ned før det snur. Men dette er synsing fra meg, så... tja... du får se selv. Men at du bør inn ganske snart med mer er det vel ingen tvil om. Anonymkode: 9c919...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 Sparer som før siden det er langsiktig sparing. Har lagt merke til at det har gått litt ned i det siste, men jeg er ikke bekymret for markedet. Anonymkode: 7d01c...f7c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 Ganske mye ned, ja. Anonymkode: 6c99c...9ad
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 https://www.dn.no/marked/dnb/tom-loe/forbrukerradet/vant-mot-dnb-med-180000-andre/2-1-600751 Bør alle som har disse «aktive» fondene klage? Anonymkode: 6c99c...9ad
Thepig Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 Å "time" markedet over tid er håpløst. Fast sparing i fond\aksjer er det beste. Ta en tur i skogen, stranda, hytta osv og ikke tenk så mye over det er mitt råd. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 Jeg prøver å ikke tenke over det, ikke se så ofte på porteføljen min i nettbanken. Hvis jeg klarer å la være...... Men litt stress er det jo. Jeg setter fast in 2000 kr hver mnd, det er min pensjonssparing. Det er heldigvis mange år igjen til jeg går av med pensjon. Anonymkode: a4744...f54 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Skrevet 24. januar 2022 Jeg har flere hundre tusen plassert i aksjefond og litt i aksjer. Jeg har spart i snart syv år, og mesteparten er forespeilet boligkjøp. Nå faller aksjene og fondene som bare det, og jeg taper flere tusen per dag. Har tapt ca. 20.000 siden starte av januar. Jeg har en sparingshorisont som strekker seg et år eller to til, men jeg er litt urolig av denne trenden. Vet ikke om det er korona eller urolighetene mellom Russland og Ukraina som skaper nedgangen. Vil ikke miste avkastningen jeg har opparbeidet meg over syv år som på det meste var på over 50 %. Er det sannsynlig at dette går fort over og at aksjefondene stiger raskt snart igjen? Anonymkode: 711c6...b68
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #15 Skrevet 24. januar 2022 Føler med deg! Jeg startet for en måned siden, satte inn ca 20.000 fordelt på 4 fond, og har allerede tapt noen hundrelapper. Akkurat nå er jeg glad jeg ikke investerte alt på en gang men fulgte råd om å ta det gradvis... For egen del skal dette være langsiktig (pensjon) og jeg sitter stille i båten. Svaret på om du skal gitte stille i båten eller ikke, tror jeg du må komme fram til selv: om det faller mer, vil det forhindre deg fra drømmer om boligkjøp? Om svarer er ja, ville jeg personlig kastet inn håndkleet. Om du sparte til en pensjonstilværelse om typ 30 år, ville jo situasjonen vært en helt annen, men du skriver at du har en kortere horisont. Anonymkode: e4ea6...c12
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://www.dn.no/marked/dnb/tom-loe/forbrukerradet/vant-mot-dnb-med-180000-andre/2-1-600751 Bør alle som har disse «aktive» fondene klage? Anonymkode: 6c99c...9ad Saken er 3 år gammel... Men i all hovedsak, er det slik at man kan tjene like greit på et indeksfond med lave gebyrer, istedenfor å betale en forvalter høye gebyrer i et aktivt fond. Jeg har kun indeksfond, og noen har jeg tjent veldig godt på,andre ikke fullt så mye. Men i forhold til indeksen, og sammenlignbare aktive fond, har jeg kommet helt greit ut av det. Anonymkode: a0b0d...d83 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Skrevet 24. januar 2022 I dag raknet børsene all over. Vi snakker 3-4-5%. Og det vil bli verre. Mye verre. Det kan fort bli 8-15% til ned før det snur/stabiliseres, og vi må nok belage oss på å ligge i minus i lange tider framover med renteøkninger, inflasjoner, lønnsvekst, nervøsitet, korrigering osv osv. Tror børsene havner i minus i år. I verstefall godt i minus. Farvel sparepenger. Inntil videre. Men vi ses igjen et annet år! Anonymkode: 9c919...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det har jo svingt veldig mye i fond og aksjer i det siste. Spesielt noen av fondene mine er opp mot 15% ned. Jeg sitter egentlig i ro, men hva tror dere? Vil det gå opp snart eller fortsette å synke en stund til? Er litt fristet til å putte inn litt ekstra nå. Sitter du i ro, investerer mer eller tar ut i disse tider? Anonymkode: fda83...bd7 Det er jo slik med fond, og det er hele poenget med fast månedlig sparing: noen ganger er man heldig og får kjøpt andeler litt "rimeligere", noen ganger ikke. I rolige perioder har jeg fast trekk 2 ganger i måneden, i mer urolige tider fire ganger i måneden. Jeg prøver altså ikke å time, men tenker at jeg har større sjanse for å gjøre et "godt kjøp" med fire trekk enn ett trekk, som er normalen for de aller fleste. Anonymkode: a0b0d...d83
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 Mine fond har steget. Anonymkode: eeee8...0ee
Magika_fra_Fyll Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 Tenker ikke noe på det og sparer som før, det er mange år til jeg skal røre pengene der uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå